EVGA Power Boost lovar högre stabilitet för PCI Express

Permalänk
Melding Plague

EVGA Power Boost lovar högre stabilitet för PCI Express

Entusiastorienterade EVGA ger högflygande löften med den lilla strömkabeln Power Boost.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

What?
Har aldrig hört om ostabilt i PCI-E-bussen..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

What?
Har aldrig hört om ostabilt i PCI-E-bussen..

Tänkte precis samma sak. Sen vilken B feeling jag fick över den där videon

Permalänk
Avstängd

Haha! ja du, denna kanske kan komma till hands om man verkligen EXTREM clockar men inte för en vanlig svenne!

Permalänk
Avstängd

Man kan ju alltid testa? Om det blir stabilare så varför inte?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Är nog riktat till folk som tror att minsta lilla grej de köper kommer öka prestandan.
Eller extrem överklockare, som kör 4x480/580, där dom överskrider 6/8pins kontakterna.
Tror nog att den ger lite mer ström till moderkortet?

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

What?
Har aldrig hört om ostabilt i PCI-E-bussen..

Har hört talas om det, men bara i samband med att överklocka PCIE rejält. Ingenting vanliga dödliga har användning av kort sagt.

Annat än för att förlänga sin E-penis såklart.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Har hört talas om det, men bara i samband med att överklocka PCIE rejält. Ingenting vanliga dödliga har användning av kort sagt.

Annat än för att förlänga sin E-penis såklart.

Sant.
Aldrig ngt jag skulle köpa i alla fall.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Vill ha seriösa tester innan jag kan uttala mig om något...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

jag har en sån, jag kunde klocka mitt 4850 till ett 4890!

Permalänk
Medlem

Gör inte den samma sak som den extra molex som sitter på moderkortet som skall ge extra ström till PCI-E?
Eller har jag missat/missförstått något?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Varför inte en molex kontakt direkt till moderkortet istället? Har för mig att jag sett sådanna lösningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wally:

jag har en sån, jag kunde klocka mitt 4850 till ett 4890!

Vilket betyder att du fick upp din Coreclock till ca 900MHz och minnena ligger ju redan på ca 993 och på 4890 1000. så minnena var ju inte så mkt clock på. tror inte direkt att denna ger dig mer volt till ditt grafikkort och att man inte märker av det med ett så pass gammalt och icke bra kort, kanske med 580 eller lite mer krävande som 5970

men inte med 4850

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

Varför inte en molex kontakt direkt till moderkortet istället? Har för mig att jag sett sådanna lösningar

De är ju till för att ge ström till det integreradew grafikkortet. Jag har haft ett sånt moderkort. Ett 790gx från foxconn med en molexkontakt ovanför översta pci-e 16x porten. Den var för att ge ström till det integrerade grafikkortet, ifall man använde det. Har jag för mig till 90% i alla fall

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Kul video, hade dock velat ha trollface i slutet.... hade känts mer rätt då.

Men visst det funkar säkert, men då för dem som verkligen krämar på med OC genom PCI-E.

Permalänk
Medlem

Ja, Trollface hade passat riktigt bra i slutet av videon..

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Kul video, hade dock velat ha trollface i slutet.... hade känts mer rätt då.

Men visst det funkar säkert, men då för dem som verkligen krämar på med OC genom PCI-E.

Skrivet av KKay:

Ja, Trollface hade passat riktigt bra i slutet av videon..

För att få det mer verkligt skulle dom tatt denna:

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Vilket betyder att du fick upp din Coreclock till ca 900MHz och minnena ligger ju redan på ca 993 och på 4890 1000. så minnena var ju inte så mkt clock på. tror inte direkt att denna ger dig mer volt till ditt grafikkort och att man inte märker av det med ett så pass gammalt och icke bra kort, kanske med 580 eller lite mer krävande som 5970

men inte med 4850

det var mest lite ironi i vad jag skrev

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wally:

det var mest lite ironi i vad jag skrev

Jo jag fattade det nog för att 4850 clockar bra!

men med tanke på produkten så var det inte svårt att lista ut att det var Ironi

Permalänk
Medlem

ser mycket liknelser till audiofilbranschen

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Är väll inget jätteovanligt problem att man moderkortet inte klarar av att leverera ström till överklockade grafikkort, då kan ju en sådan här mojäng antagligen lösa en del problem.
Den här tråden diskuterar problemet och Zcenicx har en mycekt bra förklaring av problemet.
#10569465

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

De är ju till för att ge ström till det integreradew grafikkortet. Jag har haft ett sånt moderkort. Ett 790gx från foxconn med en molexkontakt ovanför översta pci-e 16x porten. Den var för att ge ström till det integrerade grafikkortet, ifall man använde det. Har jag för mig till 90% i alla fall

Inte alltid. Mitt mobo har en extra molex och det har inget inbyggt graffe. Det är bara extra hungrigt helt enkelt!

@nfskillen: vackert! ^^

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Dags för Sweclockers att spräcka denna myt genom ett test?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Bazooka_tim:

Dags för Sweclockers att spräcka denna myt genom ett test?

QFT

Permalänk
Medlem

Nice

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

kan PCI-E verkligen ta emot ström och fördela vidare det?

Permalänk
Medlem

Känns som en lika nödvändig pryl som killer 2100 nätverkskortet haha

Facepalm..

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Är väll inget jätteovanligt problem att man moderkortet inte klarar av att leverera ström till överklockade grafikkort, då kan ju en sådan här mojäng antagligen lösa en del problem.
Den här tråden diskuterar problemet och Zcenicx har en mycekt bra förklaring av problemet.
#10569465

Helvete vad bra tråd! Den hamnar i bokmärken. Tack för tipset!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av Simpledream:

kan PCI-E verkligen ta emot ström och fördela vidare det?

Japp. Hur får annars svagare grafikkort ström?

Permalänk
Medlem

*slap* Herrejösses hur dumma får folk bli?

Just nu hamnade EVGAb-kvalla marknaden då det är moderkort´s tillverkarens ansvar att försäkra sig om att befintliga strömkretsar som finns på mobo räcker till ett fullskaligt system.
[u]Även ett som är O.C, för den som kör med seriös O.C köper inte heller ett mobo för 500:-[/u]

Här har dom flyttat ansvaret till PSU tillverkarna å fortsätter detta kan dom snart helt utesluta strömkretsar då allt ansvar ligger på PSU.

Ex: Skulle mobo tillverkare som EVGA få till nån typ av standard att "hej vi skiter i kunder å andra, bara vi tjänar mer pengar" flytta strömförsörjningsansvaret på moduler till nätaggstillverkarna så kommer vi få ett kraftigt generations problem!

Riktigt j*vla dåligt, å ger en fruktansvärd dålig känsla vad EVGA är ute efter. Som sagt STORT MINUS!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.