Tips om 6950 upplåsning till er alla

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

kan ju vara lite trevligt för dom som lyckas
dock inte lika kul för dom som inte lyckas och ev brickar sina kort...
hade 6950 också dual bios ? isf kanske man kan använda sej av den i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

kan ju vara lite trevligt för dom som lyckas
dock inte lika kul för dom som inte lyckas och ev brickar sina kort...
hade 6950 också dual bios ? isf kanske man kan använda sej av den i värsta fall.

6950 har dubbelt bios så det är hur säkert som helst.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

6950 har dubbelt bios så det är hur säkert som helst.

verkar vara en hel del som lyckats flasha till 6970, dock verkar det ge pinsamt låga ökningar i tex 3dm11, så frågan är om det fungerar.

Permalänk
Medlem

mm sånt här är alltid kul! tack för heads up.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Permalänk
Medlem

underbart, ska handla ett 6950 bara för det här

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Komplett har sapphire 6950 för 2495kr. Bara att handla.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Dags att köpa ett par hundra HD 6950, låsa upp dom samt flasha med ett BIOS som ger kortet samma klock som ett HD 6970, sen sälja korten på tradera som HD 6970

Permalänk
Avstängd

Det var en på slashdot som kommenterte at det er en forskjell på kortene. Strømkontaktene er ulike. Tanken er vel da at dette betyr muligens at 6950 kortet ikke tåler like mye overklokking f.eks som 6970 kortet.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag satt och funderade på också. 6970 har ju 6 + 8 pins anslutning mot 6950's 6 + 6 pins. Hur påverkar det prestanda/stabilitet/livslängd på ett omflashat/klockat(stock 6970 klock) 6950?

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk Processor: Ryzen 5 7600 @ 5,15 Ghz (PBO + Curve Optimizer -50) Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: Kingston Fury Beast 32GB (2x16) 6000 Mhz Cl30 Grafik: Asus Rog Strix 2080 Ti OC 11GB Hårddiskar: Kingston Fury Renegade M2 2TB + 2st 2,5" Samsung SSD's (256 + 512GB) Nätagg: Seasonic Vertex 850 ATX3.0 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 10 PRO 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman:

Det var en på slashdot som kommenterte at det er en forskjell på kortene. Strømkontaktene er ulike. Tanken er vel da at dette betyr muligens at 6950 kortet ikke tåler like mye overklokking f.eks som 6970 kortet.

Precis, 6950 har endast strömtillförsel upp till 225w jämfört med 6970 som har upp till 300w. 6970 har en tdp på 250w enligt specifikationen så en flashat 6950 överskrider redan där. Dvs, det kanske inte håller i extreme stressprogram speciellt inte överklockat och kablaget eller pci-e kommer att överbelastas (vilket kanske inte är nån fara på vissa moderkort & nätagg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Precis, 6950 har endast strömtillförsel upp till 225w jämfört med 6970 som har upp till 300w. 6970 har en tdp på 250w enligt specifikationen så en flashat 6950 överskrider redan där. Dvs, det kanske inte håller i extreme stressprogram speciellt inte överklockat och kablaget eller pci-e kommer att överbelastas (vilket kanske inte är nån fara på vissa moderkort & nätagg).

Kontakterna håller för minst 12% extra! Det betyder att du har 252 W att tillgå! Så det borde inte vara någon fara för strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem

Undra om det finns något liknande för 6850.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Kontakterna håller för minst 12% extra! Det betyder att du har 252 W att tillgå! Så det borde inte vara någon fara för strömförsörjningen.

Åh, en av ingenjörerna som varit med och utvecklat korten! Trevligt!

Eller kan det vara så att du rapar ur dig antaganden och presenterar det som fakta..? Om jag hade ett kort skulle jag nog chansa på att strömförsörjningen räcker till, men samtidigt är det viktigt att vara medveten om att det är förenat med en viss risk.

Permalänk
Medlem

Vilket 6950-kort bör man köpa? XFX och Gigabyte har ju alltid varit pålitliga + att XFX har livstids garanti?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SirNicky:

Vilket 6950-kort bör man köpa? XFX och Gigabyte har ju alltid varit pålitliga + att XFX har livstids garanti?

Efter behag ^^

Grafikkort (PCI Express) med Radeon HD6950 - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Åh, en av ingenjörerna som varit med och utvecklat korten! Trevligt!

Eller kan det vara så att du rapar ur dig antaganden och presenterar det som fakta..? Om jag hade ett kort skulle jag nog chansa på att strömförsörjningen räcker till, men samtidigt är det viktigt att vara medveten om att det är förenat med en viss risk.

Detta skrev en annan medlem i alla fall, du väljer själv om du vill tro det eller ej.

Skrivet av TechPowerUp:

Going 12% beyond the specified power limit will not have any ill effects on your hardware and is well covered by manufacturing tolerances and overspeccing

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Detta skrev en annan medlem i alla fall, du väljer själv om du vill tro det eller ej.

Då väljer jag att ta det för vad det är. Ett antagande taget ur luften av en entusiast, förmodligen helt utan insyn i de tekniska detaljerna.

Själv har jag svårt att tro att man medvetet överdimensionerar komponenterna med en så pass stor marginal för att klara av mer än ett ganska högt satt, teoretiskt, maximalt TDP-värde. Det vill säga om begränsningen ligger hos kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Då väljer jag att ta det för vad det är. Ett antagande taget ur luften av en entusiast, förmodligen helt utan insyn i de tekniska detaljerna.

Själv har jag svårt att tro att man medvetet överdimensionerar komponenterna med en så pass stor marginal för att klara av mer än ett ganska högt satt, teoretiskt, maximalt TDP-värde. Det vill säga om begränsningen ligger hos kortet.

Du läste visst inte vem quoten var av...Men här har du en länk till techpowerup, du får själv bedöma om dom har gjort ett " Ett antagande taget ur luften av en entusiast, förmodligen helt utan insyn i de tekniska detaljerna"

Permalänk
Medlem

Såg detta tidigare idag och det blev i och med det ett 6950 istället för 6970!
tänkte först beställa på komplett eller pixmania men deras frakt gör ju att det blir typ samma pris att beställa från Inet, och eftersom jag är ett Inet-fan så beställde jag från dem!

För er som undrar vilket kort man bör köpa vid flashning:

Inget av korten som testats har än så länge inte visat några fel, men vill man vara på den säkra sidan ser det i dagsläget ut som att sapphire har störst möjlighet att låsas upp utan problem!

Jag beställde ett powercooler och dem ligger inte långt efter.

Dock bör man tänka på att det är i dagsläget ett väldigt litet antal kort som testats (8st Sapphire, 4st pwrcooler) så säkerhetsmarginalerna är ganska låga med tanke på hur många kort som finns där ute
Fullständig lisata på upplåsta kort finns här (längst ner)

Permalänk
Medlem

jag skulle inte våga köpa kort endast för detta, dom kan ju knappt ha hunnit testa korten :S

Permalänk
Medlem

Korten är ju Furmark stabila vad mer behövs.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorath:

Korten är ju Furmark stabila vad mer behövs.

kan ju mycket väl bero på tdpn som inte verkar uppdateras, dvs aldrig över 250w...

Permalänk
Hjälpsam

Visst är detta guld, men är korten identiska förutom BIOS?
En uppenbar sak som skiljer är att HD6970 kan strömmatas med 300W och HD6950 med 225W.
Jag äger själv ett HD6950, men tycker inte att man skall tro att man får ett HD6970, när man köper HD6950, det får man trots allt inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Du läste visst inte vem quoten var av...Men här har du en länk till techpowerup, du får själv bedöma om dom har gjort ett " Ett antagande taget ur luften av en entusiast, förmodligen helt utan insyn i de tekniska detaljerna"

Jag visste precis varifrån quoten kom, därav min formulering. Det handlar om (förhoppningsvis) en kunnig entusiast, men utan detaljkunskap, som uttalar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag visste precis varifrån quoten kom, därav min formulering. Det handlar om (förhoppningsvis) en kunnig entusiast, men utan detaljkunskap, som uttalar sig.

Skulle ju vara kul om någon kunde bevisa hur det egentligen var.
Funderar på att pröva detta.
Finns dock ingen vettig guide för hur man ska göra det.
Alla säger olika..

Kommer inte kortet bli för varmt?
Kommer strömbegäret förstöra?

Permalänk
Medlem

Mitt kort som är upplåst idlar på 37*C och toppar 74*C vid spel eller bench i 3DMark 11.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Visst är detta guld, men är korten identiska förutom BIOS?
En uppenbar sak som skiljer är att HD6970 kan strömmatas med 300W och HD6950 med 225W.
Jag äger själv ett HD6950, men tycker inte att man skall tro att man får ett HD6970, när man köper HD6950, det får man trots allt inte.

Strömkontakterna begränsar inte, de levererar vad psu:n kan leverera. Oavsett vad de är specade för.

det finns en viktig skillnad dock. Hd6970 har mer overklockbara minnen än HD6950.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willez:

Skulle ju vara kul om någon kunde bevisa hur det egentligen var.
Funderar på att pröva detta.
Finns dock ingen vettig guide för hur man ska göra det.
Alla säger olika..

Kommer inte kortet bli för varmt?
Kommer strömbegäret förstöra?

Nej och Nej

Tycker det här verkar vara en "No brainer". Dvs mycket liten risk att misslyckas eller sabba hårdvaran.
Här står ju beskrivet exakt hur du ska göra AMD Radeon HD 6950 to HD 6970 Mod | techPowerUp
Kortet går att återställa med en switch om du mot förmodan skulle misslyckas med flashningen.
Techpowerups statistik ser ju också lovande ut - 28 av 28 testade kort fungerade.
Jag håller med Techpowerup att det inte är något problem att lägga sig 27W/10% över specen för kortet.