Firefox 4 når Beta 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Ultra:

Jag har alltid funderat över vad folk ser i Firefox. För mig är det bara ett omskinnat och kraftigt optimerat Internet Explorer.
Nu ser visserligen 4:an lite annorlunda ut, men fortfarande så har den en IE-känsla över sig. Liksom, varför kör folk Firefox?
Självklart har jag prövat Firefox, och lekt runt lite i det, men jag får bara IE-vibbar från det. Numera har jag det bara till kompabilitetstester
när det kommer till att testa sådant man skrivit själv till webben.

Please. Enlighten Me!

(Nej, ni ska inte starta krig, jag är bara nyfiken)

Själv sitter jag med Opera om någon funderar.

Att FF har en IE-känsla får stå för dig, det är första gången jag ö.h.t. har någon påstå något så befängt.

Överlägsna extensions(NoScript, AdBlockPlus, Firebug etc) och hårdvaruaccelerering är väl anledningarna till att jag använder FF.

Sen upplever man heller inte de där 50ms' skillnad när webbläsaren renderar JS.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

varför kör folk Firefox?

För att det är den mest anpassningsbara webbläsaren. Nu när chrome fått extensions skulle den kunna bli ett seriöst alternativ, men än så länge saknas för mycket för att jag skulle få för mig att byta.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Lösning på ej fungerande tillägg

Här kommer lösningen på inkompatibila dvs ej fungerande tillägg i 8:an.
Ett nytt tillägg (vad annars?) som heter "Add-on compatibility Reporter 0.7" vilken gör att Kompatibilitetskontrollen av tillägg inaktiveras och man kan ha inkompatibla (gamla) tillägg.

Fungerar bra för mig. Flagfox funkar inte alls och GoogleSharing verkar inte heller funka. Den skriver inte automatiskt in en proxy verkar det som. Vet någon vad som man manuellt kan skriva in? så kanske det funkar... eller om det beror på att Ghostery blockerar något.
Colorfultabs verkar bara funka delvis. Logotyper men ingen färg på flikarna.

Det bästa är dock att Walnut 2 utseendetema och toolbar buttons nu funkar så man är tillbaka i sitt gamla jag igen.
Och HP Smart Web Printing som inte funkat sedan Firefox 2 påstås nu funger. Ska bli intressant och se om det stämmer.

Vet någon vad det är som händer när kompatibilitetskontrollen för tillägg är inaktiverad (förutom det självklara)? Och innebär det några risker? Varför har man den annars?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pjb:

Vet någon vad det är som händer när kompatibilitetskontrollen för tillägg är inaktiverad (förutom det självklara)? Och innebär det några risker? Varför har man den annars?

Om man installerar något som är alltför inkompatibelt kan firefox krascha under uppstart (vilket gör det svårt att avinstallera det). Man kan dock till exempel skapa en ny profil, kopiera eventuella bokmärkesfiler och liknande och installera om de tillägg som fungerar.

Om man tycker att det verkar onödigt med extra tillägg för att komma runt kompatibilitetskontrollen kan man även spara döpa om .xpi-filerna till .zip, öppna dem, redigera filen install.rdf och skriva något högre efter MaxVersion (eller vad det nu står), spara, ändra tillbaka filtypen och slutligen dra filen till firefoxfönstret för att installera.

Permalänk
Medlem

kommer inte byta ifall jag inte kan få den att se ut som gamla FF.
är en sån där lustigkurre som är rädd för förändring.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1guy:

kommer inte byta ifall jag inte kan få den att se ut som gamla FF.
är en sån där lustigkurre som är rädd för förändring.

Jag kan (i och för sig inte) förstå om någon inte vill ha flikarna högst upp men det är lätt att ändra. Hur mycket mer av webbläsaren vill man egentligen se?

Permalänk
Medlem

Det var ju jättelätt att customisera Firefox 4 hur man ville? Eller gällde det enbart i gnu/linux-versionen?

Bara högerklicka på en yta och klicka "Customize". Därifårn kan, i alla fall jag, flytta runt precis alla knappar som finns i hela GUI:t, precis som i 3.6:an. Dock finns det oranga knappen som ni postade inte som default här. Går den itne att ta bort alls? :S

Det ända som är störande är att den svenska rättsatavningsordlistan itne fungerar med betan... men det kan vi itne beskylla Mozilla för.

Firefox 4 (lite snabbare) med TreeStyleTab, AdBlock+, NoScript, DownloadHelper och vimperator gör Firefox helt oslagbar.
TreeStyleTab verkar kunna vara långsamt ibland dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exry:

Dock finns det oranga knappen som ni postade inte som default här. Går den itne att ta bort alls?

Den går dock att avlägsna med lite css-trolleri: Hide or move the orange button in Firefox 4 (updated) | Google Chrome Browser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ja, se där. Ska genast testa.

Permalänk
Medlem

Bara jag som får felmeddelande " Error: Permission denied to access property 'href' " när jag är inne på facebook? Får väl gå tebax till 3.6.13 igen då...

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

När man provat Google Chrome.. kan man bara inte återvända till Firefox. Och titta bara på bilden på denna, de har tittat mycket på Chrome och tagit copy & Paste ser det ut som.

Jag älskade Firefox förut använde den som min primära browser i flera år. Så jag kommer testa denna när den väl kommer ut. Kanske blir att jag testar betan.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Körde med firefox 4.7 men det som störde mig var att det inte fungerade att betala på internet pga min länsförsäkringar konfirmeringsruta inte villle komma upp. Använder numera Opera 11 som jag tycker fungerar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Oranga knappen går att ta bort om man kollar lite i menyerna behövs inge jidder med css trolleri

Högerklick på feedback bocka i "menu bar"

sen mina pref är tabs i botten via samma meny ("bocka ur tabs on top")

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joavels:

Varför har dom stulit Operas utséende. Kunde dom inte hitta på något eget.

jag tänkte också på det

men det är väl inte första gången webbläsarna lånar saker från varandra...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris aka Doffe:

50% av Internet ser ju helt fel ut i Opera, eller stöds ej alls. Så nej, Opera går ej att använda.

Kommer inte på en enda sida som inte funkar i Opera idag. Ett år innan Warhammer online släpptes så fungerade deras flash inte i Opera. Enda jag kommer på just nu.

Och går man efter din logik borde alla köra IE då alla hemsidor anpassas efter den webläsaren och inte efter standarden.

Skrivet av Aphex:

För att det är den mest anpassningsbara webbläsaren. Nu när chrome fått extensions skulle den kunna bli ett seriöst alternativ, men än så länge saknas för mycket för att jag skulle få för mig att byta.

Oavsett hur mycket smink man lägger på en gris så blir den inte bättre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pimpim666:

Oavsett hur mycket smink man lägger på en gris så blir den inte bättre.

Hur kommer det sig att det är så populärt bland operaanvändare att dryga sig i trådar om firefox? Nån slags mindervärdeskomplex kanske?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hur kommer det sig att det är så populärt bland operaanvändare att dryga sig i trådar om firefox? Nån slags mindervärdeskomplex kanske?

Som moderator borde du låta bli att mata trollen.
Min gissning är bristen på liv.
Om man faktiskt tycker vilket val av webbläsare andra gör är någonting att bry sig om på det sättet......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hur kommer det sig att det är så populärt bland operaanvändare att dryga sig i trådar om firefox? Nån slags mindervärdeskomplex kanske?

Att skapa omvägar för att få något att fungera istället för använda en fungerande produkt är ingen smart lösning. Förstår inte varför man måste ha en massa addons för att kunna använda en browser. Om du hade läst mer i tråden istället för vara dryg och börja trolla hade du sett varför jag inte tycker nya Firefox är något att hänga i granen.

För att vara lika dryg som du kan jag väl fråga varför man måste ha så många addons? Är det för att vara lika cool som alla 14åringar som visar 48347 onödiga apps på sina smartphones?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Att skapa omvägar för att få något att fungera istället för använda en fungerande produkt är ingen smart lösning. Förstår inte varför man måste ha en massa addons för att kunna använda en browser.

Vad för omvägar?
Vad är det för massa addons man måste ha för att använda firefox?

Skrivet av Pimpim666:

Om du hade läst mer i tråden istället för vara dryg och börja trolla hade du sett varför jag inte tycker nya Firefox är något att hänga i granen.

Eftersom jag är sådär lagom uttråkad efter att fortfarande vara hos familjen efter två veckor så bestämde jag mig för att kolla vad det är du har klagat på och vad du har sagt att Opera gör bättre.

Skrivet av Pimpim666:

WebGL är något som saknas i Opera. Men då kör man hellre Chrome än Firefox :/ Ser inga egentliga orsaker att köra Firefox 4. Hoppas dom gör en bättre webläsare med Firefox 5.

noscript, eod

Skrivet av Pimpim666:

Det har du redan i Opera där det funkar bättre. Så nope ingen orsak att köra FF4.

Skrivet av Pimpim666:

Kommer inte på en enda sida som inte funkar i Opera idag. Ett år innan Warhammer online släpptes så fungerade deras flash inte i Opera. Enda jag kommer på just nu.

Nu har jag läst allt du skrivit i tråden och jag har banne mig inte en aning om varför du inte tycker Firefox 4 är något vidare.

Det är rätt makalöst om du själv på allvar tror att du har förklarat dig i tråden.
Jag kanske har missat något av dina inlägg?

EDIT: Om du nu menar att Firefox är en sminkad gris, berätta gärna varför.
Om nu Opera är så överlägsen, berätta gärna varför.

Jag har ingenting emot Opera utan tycker det är en bra webbläsare.
Men jag har mycket emot den typ av trams du skriver i den här tråden.

Permalänk
Citat:

=ale2;10632454Firefox är så 2009. Finns ingen som lever i nuet som har det längre och betan går segt när jag testar den.

Hypen för Firefox kommer leva för evigt... ^_^
Såvida inte Google Chrome tar över den rollen! ; -)

Själv lever jag i 'The Now' och använder mig allra helt av Opera 11, oavsett dator/mobiltelefon.

Skrivet av Aphex:

Hur kommer det sig att det är så populärt bland operaanvändare att dryga sig i trådar om firefox? Nån slags mindervärdeskomplex kanske?

Nu har jag dock inte sätt något drygande i denna tråd, men jag måste bara säga att Firefox fanboys är bra mycket värre, på alla platser som finns på Internet.. (YouTube kommentarer!), och nu börjar vi ju få fler och fler Chrome vurmare & försvarare.

Men vad är det för fel att tycka till om en webbläsare i en tråd och nämna sin egen favorit? Everybody does it - Varför klankar du ned på just Opera killarna som gör det?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|