Angående Fractals egna 120mm fläktar...
Jag har dator som i sign. Tyckte att tempen under load i IBT var lite hög (ca 65 grader) med tanke på den feta kylaren och efter vad andra verkar ha för temper med samma grejor fast högre klock.
Setupen var 2 äldre Noctua S-12 i fram på full fart (1300 rpm), fractals egna 120 mm i bak på ca 1000-1050 rpm då den i full fart lätt alldeles för illa, samt Fractals 140 mm Silent series 600 rpm i taket längst bak.
På kylaren satt båda S-12P fläktarna i full galopp, ca 1300 rpm.
Testade då att plocka bort 120 mm Fractalfläkten i bak och flytta den andra (pull) S-12P från kylaren till chassiet i bak. Satte även dit L.N.A'n som ger ca 1050 rpm, samma som Fractalfläkten som satt där innan.
Körde sen IBT igen och döm om min förvåning när tempen droppade 4 grader direkt, max 61 grader. Enda förklaringen måste vara att Noctuan är bättre på att flytta ut luften från chassiet, eller hur? Plus att hela burken blev tystare eftersom jag har en fläkt mindre samt bromsat ner S-12P'n i bakkant som tidigare gick i 1300 rpm när den satt på CPU-kylaren. Är ganska nöjd nu, nästan sugen att sätta dit L.N.A'n på CPU-fläkten nu och se hur mycket tempen går upp.