Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadurka:

Hehe, närå så kul ska jag inte ha det. Hade väl tänkt ett par extra än de som följer med men tyckte det såg så oehört tajt ut på framsidan. Tackar för svar!

Ja de är det, men de får lätt plats två 120mm normalstora fläktar.

Och inget problem hjälper gärna till.

Du kan också se på bygglogarna också eller på min http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-konstruktioner/978526-bygga-ihop-ett-r3-chassi-fran-grunden/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fick idag hem alla delar , bla med detta chassi och märker att överdelen är trasig och inte sitter fast. Har nu gjort en felanmälan och undrar ungefär hur lång tid det kommer ta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robcar20:

Fick idag hem alla delar , bla med detta chassi och märker att överdelen är trasig och inte sitter fast. Har nu gjort en felanmälan och undrar ungefär hur lång tid det kommer ta ?

överdel? om det är saker som kan bytas ut så skriv till fds support

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robcar20:

vilken överdel? bak, fram eller mitten?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

överdel? om det är saker som kan bytas ut så skriv till fds support

Nej asså själva "locket" som sitter fast med med någon plast bit var avbruten liksom...

Skrivet av Broken-arrow:

vilken överdel? bak, fram eller mitten?

Hela toppen och 2-3 cm på höjden satt löst om ni förstår mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robcar20:

Nej asså själva "locket" som sitter fast med med någon plast bit var avbruten liksom...

Hela toppen och 2-3 cm på höjden satt löst om ni förstår mig?

alltså i fronten? De är bara att skicka ett mail till dom. Så ska de lösa sig. så får du en ny front eller vad nu de är som sitter löst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående Fractals egna 120mm fläktar...

Jag har dator som i sign. Tyckte att tempen under load i IBT var lite hög (ca 65 grader) med tanke på den feta kylaren och efter vad andra verkar ha för temper med samma grejor fast högre klock.

Setupen var 2 äldre Noctua S-12 i fram på full fart (1300 rpm), fractals egna 120 mm i bak på ca 1000-1050 rpm då den i full fart lätt alldeles för illa, samt Fractals 140 mm Silent series 600 rpm i taket längst bak.
På kylaren satt båda S-12P fläktarna i full galopp, ca 1300 rpm.
Testade då att plocka bort 120 mm Fractalfläkten i bak och flytta den andra (pull) S-12P från kylaren till chassiet i bak. Satte även dit L.N.A'n som ger ca 1050 rpm, samma som Fractalfläkten som satt där innan.

Körde sen IBT igen och döm om min förvåning när tempen droppade 4 grader direkt, max 61 grader. Enda förklaringen måste vara att Noctuan är bättre på att flytta ut luften från chassiet, eller hur? Plus att hela burken blev tystare eftersom jag har en fläkt mindre samt bromsat ner S-12P'n i bakkant som tidigare gick i 1300 rpm när den satt på CPU-kylaren. Är ganska nöjd nu, nästan sugen att sätta dit L.N.A'n på CPU-fläkten nu och se hur mycket tempen går upp.

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk Processor: Ryzen 5 7600 @ 5,15 Ghz (PBO + Curve Optimizer -50) Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: Kingston Fury Beast 32GB (2x16) 6000 Mhz Cl30 Grafik: Asus Rog Strix 2080 Ti OC 11GB Hårddiskar: Kingston Fury Renegade M2 2TB + 2st 2,5" Samsung SSD's (256 + 512GB) Nätagg: Seasonic Vertex 850 ATX3.0 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 10 PRO 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebbard:

Jag har dator som i sign. Tyckte att tempen under load i IBT var lite hög (ca 65 grader) med tanke på den feta kylaren och efter vad andra verkar ha för temper med samma grejor fast högre klock.

Setupen var 2 äldre Noctua S-12 i fram på full fart (1300 rpm), fractals egna 120 mm i bak på ca 1000-1050 rpm då den i full fart lätt alldeles för illa, samt Fractals 140 mm Silent series 600 rpm i taket längst bak.
Testade då att plocka bort 120 mm Fractalfläkten i bak och flytta den andra (pull) S-12P från kylaren till chassiet i bak. Satte även dit L.N.A'n som ger ca 1050 rpm, samma som Fractalfläkten som satt där innan.

Körde sen IBT igen och döm om min förvåning när tempen droppade 4 grader direkt, max 61 grader. Enda förklaringen måste vara att Noctuan är bättre på att flytta ut luften från chassiet, eller hur? Plus att hela burken blev tystare eftersom jag har en fläkt mindre samt bromsat ner S-12P'n i bakkant som tidigare gick i 1300 rpm när den satt på CPU-kylaren. Är ganska nöjd nu, nästan sugen att sätta dit L.N.A'n på CPU-fläkten nu och se hur mycket tempen går upp.

Dom gör sitt jobb. Men är inte så effektiva. Kör mina på havfart (tycker annars att dom inte låter så högt på fullvarv). Kan vara så med att nättaget inte orkar med dom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har lite frågor om R3 har gjort en bild som alternativt luftflöde men det kanske ÄR så att det blir bäst med till luft i fronten och utsug på typ allt annat, tillluft i botten också då ^^ behold my awesome paint skillz

Tänkte alla fläktar 120mm http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...
Jag har också detta Grafikkort http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=517996&type=front&si...
med tanke på luftflödet.

Tänkte köpa en Zalmanfläkt till det det framtida bygget som jag ska ha i min R3
http://www.inet.se/artikel/5321360/zalman-cnps-9900nt

all kritik uppskattas frågan är om jag skulle gjort en ny tråd, men jag tyckte dethär rör R3 chassit tillräckligt för att postas i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Nja sturmish, det är nog viss risk för att varmluft som du blåser ut i fronten, sugs upp av andra frontfläkten igen. (tex precis bakom dörren)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja sturmish, det är nog viss risk för att varmluft som du blåser ut i fronten, sugs upp av andra frontfläkten igen. (tex precis bakom dörren)

Ajuste glömde att R3 har dörr :/

Permalänk
Medlem

oavsett om det sitter en dörr elr ej skulle nog övre front fläkten suga upp varm luften då värme stiger...

Visa signatur

Permalänk

tjenare

köpte ett fractal design R3 igår men när jag plockat in allting i chassiet så ser jag att det bara finns 1 fläkt som följde med, ska inte det finns 2 stycken ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dessutom är det väldigt ineffektivt ett blåsa genom både hårddiskburen och dörren, blir ju som dubbla filter och inte mycket luft som tar sig genom.

Utblås ska vara så fria som möjligt, allra helst utan fläktgaller men det är få som faktiskt tar bort det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghettosmurfen95:

tjenare

köpte ett fractal design R3 igår men när jag plockat in allting i chassiet så ser jag att det bara finns 1 fläkt som följde med, ska inte det finns 2 stycken ?

1 fläkt sitter vid hårddiskarna, i fronten. Sen en längst upp till höger.

Sturmisch; Försök att få övertryck i burken, dvs mer kalluft som blåser in i burken än luft som flyttar ut den.

Om du har tre fläktar tillexempel så ska två fläktar blåsa in och en fläkt blåsa ut.

--------------------

Är det värt att ta bort nedre delen av hårddiskplaterna för bättre luftflöde? Syftar på er som har gjort det.

Permalänk
Skrivet av stn1337:

1 fläkt sitter vid hårddiskarna, i fronten. Sen en längst upp till höger.

Sturmisch; Försök att få övertryck i burken, dvs mer kalluft som blåser in i burken än luft som flyttar ut den.

Om du har tre fläktar tillexempel så ska två fläktar blåsa in och en fläkt blåsa ut.

--------------------

Är det värt att ta bort nedre delen av hårddiskplaterna för bättre luftflöde? Syftar på er som har gjort det.

har kollat i alla fläkt platser i chassiet men jag har bara fått 1.
jag har inte kvar kvittot så jag kan ej klaga på det.
har fractal design någon mail adress som man kan komma i kontakt med dom?

Permalänk
Medlem

Kanske på deras hemsida:
http://www.fractal-design.com/?view=contact&category=

De finns på forumet också men de tar inte upp enskilda ärenden där.

Permalänk

tjenare

Och du vet att den andra fläkten skall sitta bakom ett fläktfilter innanför frontluckan?

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem

Ni som har Noctua NH-D14 eller NH-U12P SE2 i detta chassi, hur mycket har ni tillgodo? Kommer köra Corsair Vengeance med SE2 så kommer ju behöva flytta upp en av fläktarna cirka 1cm. Det får fortfarande plats i chassit?

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Skrivet av JonnyRocker:

Och du vet att den andra fläkten skall sitta bakom ett fläktfilter innanför frontluckan?

http://img19.imageshack.us/img19/415/tibild102.jpg

japp det vet jag men det fanns bara 1, har kontaktat fractal design och en fläkt är på väg hem till mig nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Ni som har Noctua NH-D14 eller NH-U12P SE2 i detta chassi, hur mycket har ni tillgodo? Kommer köra Corsair Vengeance med SE2 så kommer ju behöva flytta upp en av fläktarna cirka 1cm. Det får fortfarande plats i chassit?

Jag har NH-U12P SE2 i mitt R3 och det finns ganska mycket till godo så det borde gå utmärkt att flytta upp en av fläktarna 1cm.

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar, blir helt klart att beställa denna då.

En sista fråga, kan man ta bort frontluckan (utan att bryta något ) om man skulle vilja? Har en Zalman fancontroller liggandes som vore nice om den kom till användning men den har ju några knappar som sticker ut och lär inte passa bakom "dörren".

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk

japp det vet jag men det fanns bara 1, har kontaktat fractal design och en fläkt är på väg hem till mig nu

Otur, hoppas du får en som är tyst och bra

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk

Fläktcontroller

Skrivet av TriNitro:

Tackar för svar, blir helt klart att beställa denna då.

En sista fråga, kan man ta bort frontluckan (utan att bryta något ) om man skulle vilja? Har en Zalman fancontroller liggandes som vore nice om den kom till användning men den har ju några knappar som sticker ut och lär inte passa bakom "dörren".

Du vet om att du kan skjuta in den en bit, då det finns 4st hål för skruvar i 5.25" sloten.

dörren verkar inte gå att ta av.

men skjut in controllern så att knapparna inte tar i dörren.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Fan va fint, tackar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Du vet om att du kan skjuta in den en bit, då det finns 4st hål för skruvar i 5.25" sloten.

dörren verkar inte gå att ta av.

men skjut in controllern så att knapparna inte tar i dörren.

Det går att ta bort dörren då den sitter med vanliga stjärnskruvar. Sedan är frågan om den sitter fint

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sörre:

Det går att ta bort dörren då den sitter med vanliga stjärnskruvar. Sedan är frågan om den sitter fint

mm dörren går att ta av. Men hur snyggt blir det? Bättre att ha kontrollen längre in.

Visa signatur

Permalänk

Ang fläktkontroll i Define R3!

I min låda har jag en sån här fläktkontroll.

Tog bort rattarna samt aluminium fronten. Kapade lite i en original täckplast och nu ser det ut såhär

Fler bilder finns i Nuclear Winter länken i sig.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebbard:

Hmmmm... Nu har Fractal 140mm i taket börjat låta lite annorlunda, ett lätt tickande har uppstått. Inte helt ovanligt vad jag förstått med denna fläkt. Har också läst på en del mer om ljudnivåer och hur mycket luft olika fläktar flyttar. Har förstått att mina Noctua inte är dom bästa på området om man vill kombinera låg volym och högt flöde för bra kylning.

Är lite sugen på att kasta ut alla fläktar i chassiet och stoppa i helt nya. Har tittat på följande setup.
Insug: 2 st Scythe Gentle Typhoon 120 mm, 1450 rpm i fronten. 1st Scythe Slip Stream 140 mm, 800 rpm i botten.
Processorfläkt: 1 st Scythe Gentle Typhoon 120 mm, 1850 rpm.
Utsug: 1 st Scythe Gentle Typhoon 120 mm, 1450 rpm i bak. 1 st Scythe Slip Stream 140 mm, 800 rpm i taket.

Vad tror ni om det? Är ute efter så bra flöde/kylning i burken som möjligt med så låg ljudnivå som möjligt. Den omöjliga ekvationen, jag vet.

Nån kanske kör så här redan? Vad för temps får ni?

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk Processor: Ryzen 5 7600 @ 5,15 Ghz (PBO + Curve Optimizer -50) Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: Kingston Fury Beast 32GB (2x16) 6000 Mhz Cl30 Grafik: Asus Rog Strix 2080 Ti OC 11GB Hårddiskar: Kingston Fury Renegade M2 2TB + 2st 2,5" Samsung SSD's (256 + 512GB) Nätagg: Seasonic Vertex 850 ATX3.0 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 10 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

gentle typhoon 800rpm istället för fds egna?..bättre elr sämre.? nån som har koll..inte bara ja det är bättre för att det är scythe. nån som har lite koll..

Visa signatur