Permalänk
Medlem

Jag tycker att yahoo.com har en jäkligt bra mail. Till skillnad från Hotmail som är alldeles för segt, snålt med utrymme och jobbigt interface.

Med yahoo så får du 1 Gb utrymme gratis, du behöver inte vara tvungen å kolla mailen var 10:e dag för att få behålla kontot m.m.

Det går också att pop:a det vidare till Outlook eller Thunderbird och så. Bekvämt alltså.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

gmail.com
"You are currently using 29 MB (1%) of your 2221 MB."

Gmail har även ett praktiskt litet program som poppar upp när man får mail. Tar inte mer än ~500kb i ram. Det är även 100% uptime än så länge på deras tjänst samt att replies och mail som går fram och tillbaka mellan personer sparas i något man kan likna vid en forumtråd.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

I thunderbird kan man ju ställa in så den kollar efter mail varje minut.
och då kommer det ju upp ett litet medelande om man har mail.
Så det räcker nog för mig.

Skulle vilja minimera thunderbird som tryicon eller va de heter.
Går det? Jag hittar inget i inställningar.

Kan man använda gmail att lägga upp filer på som sen folk kan ladda hem? Hade ju varit soft isf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
I thunderbird kan man ju ställa in så den kollar efter mail varje minut.
och då kommer det ju upp ett litet medelande om man har mail.
Så det räcker nog för mig.

Skulle vilja minimera thunderbird som tryicon eller va de heter.
Går det? Jag hittar inget i inställningar.

Kan man använda gmail att lägga upp filer på som sen folk kan ladda hem? Hade ju varit soft isf!

Här är lösningen: http://minimizetotray.mozdev.org/

EDIT:
Eller: http://www.4t-niagara.com/tray.html

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennax
Här är lösningen: http://minimizetotray.mozdev.org/

EDIT:
Eller: http://www.4t-niagara.com/tray.html

Riktigt soft program, mycket mysiga funktioner
Tackar för det!
Jag använda det sista du nämnde.

Nu trycker jag bara ctrl+space så poppar thunderbird upp och sen samma sak igen så sticker det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
Riktigt soft program, mycket mysiga funktioner
Tackar för det!
Jag använda det sista du nämnde.

Nu trycker jag bara ctrl+space så poppar thunderbird upp och sen samma sak igen så sticker det

Coolt!

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk

Tänkte väcka den här gamla tråden genom att ta reda på vad som är det bästa idag, jag antar att det blir många som svarar gmail. Men om man inte vill ha gmail? Tänkte skaffa en ny att använda till ebutiker, olika konton för program osv. Jag har en MSN-adress som jag samlar allt socialt på som facebook. Men nu vill jag helt enkelt ha en för det lite mer företagsaktiga eller vad man ska kalla det då jag föredrar att slippa en massa reklammail på mitt sociala konto. Jag har funderat lite på Opera Mail eftersom jag redan har ett Opera Link-konto. Men jag har ingen aning om hur bra det är.

Permalänk

Blev lite fundersam när jag börja läsa dom första inläggen i den här tråden, men sen märkte jag ju att den var från 2005!

Kör på gmail, det hade jag gjort.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av AntiSmidig:

Blev lite fundersam när jag börja läsa dom första inläggen i den här tråden, men sen märkte jag ju att den var från 2005!

Kör på gmail, det hade jag gjort.

Sorry om jag förvirrade dig, men jag ville inte starta en ny tråd om nästan precis samma sak

Jo, jag funderar ju på gmail med, men det vore roligt med lite alternativ. Man måste se saker från flera synvinklar innan man kan se hela bilden av något.

Permalänk
Skrivet av PanicOutPut:

Sorry om jag förvirrade dig, men jag ville inte starta en ny tråd om nästan precis samma sak

Jo, jag funderar ju på gmail med, men det vore roligt med lite alternativ. Man måste se saker från flera synvinklar innan man kan se hela bilden av något.

Skaffa flera olika? Skadar ju inte och använda några stycken och bestämma dig för vilket som passar bäst!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Inget bättre än gmail. Länkat alla mina epost adresser med min main gm.
Storleken är också skrattretande stor (You are currently using 3 MB (0%) of your 7527 MB.)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

Tänkte väcka den här gamla tråden genom att ta reda på vad som är det bästa idag, jag antar att det blir många som svarar gmail. Men om man inte vill ha gmail? Tänkte skaffa en ny att använda till ebutiker, olika konton för program osv. Jag har en MSN-adress som jag samlar allt socialt på som facebook. Men nu vill jag helt enkelt ha en för det lite mer företagsaktiga eller vad man ska kalla det då jag föredrar att slippa en massa reklammail på mitt sociala konto. Jag har funderat lite på Opera Mail eftersom jag redan har ett Opera Link-konto. Men jag har ingen aning om hur bra det är.

Man kan förvisso ha lite olika filosofier, men jag gillar inte att behöva lita på att andra finns kvar, villkor inte ändras osv. Dessutom gillar jag inte ideen att amerikanska företag som samarbetar med myndigheter mer än de flesta inser skall ha full kontorll på min privata mail. Ej heller att enbart ha den nåbar via nätet. Alltså vill man ha webbmail som komplement men tillgång till POP och IMAP och det självklart över TLS.

En egen domän kostar en hundring. DNS ingår gratis om man inte vill peka om den, hos de flesta, men bl.a. hos Loopia (som har mkt bra priser - och nej jag jobbar inte där).

Ett enkelt hostingkonto med allt-i-allt med cPanel kostar mycket blygsamt idag. Bara som ett exempel.

Genom att ha egen domän och ha koll på lokala konton/adresser (under domänen) så blir det mycket smidigt att hantera det där med olika adresser o spam etc. Se bara till att använda unika adresser till nya forum och listor och när de drar på sig alltför mycket spam dumpa adressen och så kommer mailet inte ens igenom mailservern, ty adressen/användaren existerar ju inte längre.

Ett av de bästa alternativen annars, för dem som är lite mer intresserade av säkerhet inte minst, är att använda Hushmails betaltjänst under DIN EGEN domän.

Hushmail Business

Vill man hosta mailen själv är Mercury/32 förmodligen bland det bästa/mest prisvärda man kan köra på Windows. Lägg till Apache - PHP - Squirrelmail så får man SSL-kompatibel webbmail som renderas enkelt och felfritt även i mobiler.

På Linux finns ju de vanliga kända, men även lösningar som Surgemail som är riktigt intressanta (finns förövrigt även för Windows).

Visa signatur

"None are more hopelessly enslaved than
those who falsely believe they are free."
--- Johann Wolfgang von Goethe ---

Permalänk
Skrivet av AntiSmidig:

Skaffa flera olika? Skadar ju inte och använda några stycken och bestämma dig för vilket som passar bäst!

Skrivet av Commander:

Inget bättre än gmail. Länkat alla mina epost adresser med min main gm.
Storleken är också skrattretande stor (You are currently using 3 MB (0%) of your 7527 MB.)

http://image.bayimg.com/habhbaadd.jpg

Jag fick ge vika och testa gmail faktiskt, får se hur det går. Men än så länge fungerar det som jag vill! Annars får jag som sagt testa någon annan. Det känns bara som att man känner till väldigt få sidor som erbjuder mail och är seriösa (inte läggs ner inom en månad).

Skrivet av 0tt0:

Man kan förvisso ha lite olika filosofier, men jag gillar inte att behöva lita på att andra finns kvar, villkor inte ändras osv. Dessutom gillar jag inte ideen att amerikanska företag som samarbetar med myndigheter mer än de flesta inser skall ha full kontorll på min privata mail. Ej heller att enbart ha den nåbar via nätet. Alltså vill man ha webbmail som komplement men tillgång till POP och IMAP och det självklart över TLS.

En egen domän kostar en hundring. DNS ingår gratis om man inte vill peka om den, hos de flesta, men bl.a. hos Loopia (som har mkt bra priser - och nej jag jobbar inte där).

Ett enkelt hostingkonto med allt-i-allt med cPanel kostar mycket blygsamt idag. Bara som ett exempel.

Genom att ha egen domän och ha koll på lokala konton/adresser (under domänen) så blir det mycket smidigt att hantera det där med olika adresser o spam etc. Se bara till att använda unika adresser till nya forum och listor och när de drar på sig alltför mycket spam dumpa adressen och så kommer mailet inte ens igenom mailservern, ty adressen/användaren existerar ju inte längre.

Ett av de bästa alternativen annars, för dem som är lite mer intresserade av säkerhet inte minst, är att använda Hushmails betaltjänst under DIN EGEN domän.

Hushmail Business

Vill man hosta mailen själv är Mercury/32 förmodligen bland det bästa/mest prisvärda man kan köra på Windows. Lägg till Apache - PHP - Squirrelmail så får man SSL-kompatibel webbmail som renderas enkelt och felfritt även i mobiler.

På Linux finns ju de vanliga kända, men även lösningar som Surgemail som är riktigt intressanta (finns förövrigt även för Windows).

Tackar för information! Kommer nog inte fixa något sånt de närmaste åren, men förr eller senare vore det inte helt fel att få sköta om och kontrollera allt själv. Håller med dig om att det känns lite mysko att ett företag har tillgång till ens mail och även att man inte vet om företaget kanske kursar och får stänga ner sina servrar osv, men det får jag leva med för stunden.

Permalänk
Medlem

Det är ur alla perspektiv överlägset att sköta sin egen epost. Då har du minst antal mellanhänder. Det krävs en Internet-anslutning med hög tillgänglighet. Du vill aldrig råka ut för ett Internet-avbrott i mer än ett par dagar för då börjar de flesta andra eposttjänster att slänga epost adresserad till dig. Det krävs också att man har en dator med lika hög tillgänglighet. Självklart har du en dator eftersom du är intresserad av epost i huvud taget men du kanske inte står ut med ett evigt surrande från dess fläktar, du kanske inte har någonstans i huset där du kan gömma undan den och du kanske drar dig från att regelbundet flytta in och ut datorn ur garderoben. Att ha en dedikerad dator till epost är inte gratis. Kostnaden består av inköpspris delat med antal månader man behöver använda den + reparationskostnader per månad + elförbrukning per månad. Eventuellt kan du behöva räkna in luftkonitioneringskostnader om du ska ställa datorn i ett utrymme som du inte annars luftkonditionerar, till exempel garaget eller vinden. Den sammanlagda kostnaden per månad är troligtvis högre än vad man tycker den ökade epostsäkerheten är värd. För er på Sweclockers blir kostnaderna mindre förstås då ni kan reparera hårdvara själva och då ni kanske ändå kör alltidsdatorer av andra anledningar. På UNIX-liknande operativsystem finns ofta inbyggt stöd för eposthantering. På Windows rekommenderar jag Hmailserver eftersom det är gratis, fokuserat och förutom stöd för SMTP även har stöd för IMAP.

IMAP-stöd är viktigt eftersom du vill kunna använda epostklienter på många olika datorer och vill ha ett lika gott stöd på varje dator. Hypertextgränssnitt som Squirrelmail fungerar bra för det ändamålet men IMAP ger dig dessutom möjlighet att använda Thunderbird med alla dess fördelar eller ditt eget favoritepostprogram.

Om man inte har råd att sköta sin egen epost finns det mängder av leverantörer. Jag har själv bara undersökt de alternativen som inte kostar pengar och som har stöd för IMAP såväl som hypertextgränssnitt.

Gmail är utan tvekan det mest populära idag. De har ett ypperligt hypertextgränssnitt och ett gott IMAP-stöd. De är öppna med att de tjänar pengar på att utnyttja din användardata men lovar att de aldrig gör det för hand och jag tror att de lovar att de inte säljer din data vidare. Vad man vill lägga för vikt i deras löften får man förstås bedömma själv men det gäller alla leverantörer av epost. Du kommer inte undan risken att de använder din data eller säljer den vidare till andra. Dessutom kommer du antagligen aldrig att få veta att de har använt din data eller att de har sålt den.

Jag liknar gärna problemet med det du har i stadens offentliga rum. Att befinna sig i det offentliga rummet i staden ger mig många starka fördelar. Jag kan till exempel göra bankärenden, resa, handla i butiker och så vidare. Å andra sidan kan vem som helst se och anteckna vad jag gör. Jag har lärt mig att acceptera det men inte gränslöst. Jag hade tagit ganska illa upp någon enskild person hade förföljt mig hela dagen och ännu obehagligare hade det varit om hon antecknade alla möjliga detaljer om hur jag beter mig. I det offentliga rummet accepterar jag att alla får veta lite om mig även om alla tillsammans vet allt om mig men jag accepterar inte att en enskild får veta allt om mig. På samma sätt kan jag agera med min epost.

Det finns massor av epostleverantörer som inte kostar pengar. Om jag använder alla av dem ungefär lika mycket har jag minskat risken att någon använder min data mot min vilja och mot min vetskap. Så länge alla har IMAP-stöd och jag samlar dem i Thunderbird eller motsvarande epostklient är det endast marginellt svårare än ha all epost på ett konto hos en leverantör. Tyvärr blir det svårare och svårare ju fler olika konton man använder när man är på resande fot. För varje konto måste jag gå in på den leverantörens hypertextgränssnitt och komma ihåg eller ta reda på mina kontouppgifter. Det är synd men jag ser ingen lösning på det idag. Resultatet blir att jag får göra en avägning mellan säkerhet genom många konton och användarvänlighet genom få konton. Jag har nu fem konton på olika leverantörer och det är redan ganska ansträngande eftersom jag ofta är på resande fot.

Det finns en avägning att göra mellan att använda stora företag som epostleverantörer och att använda små företag som epostleverantörer. Ett stort företag har fördelen att de är stabila och att de vågar stå emot yttre makt som till exempel regeringen i företagets land. Fördelen med ett mindre företag är att det är mycket färre personer som har teoretisk tillgång till din användardata. Var man ska lägga sig på skalan vet jag inte, det är dessutom inte lätt att avgöra hur stort ett företag är eller hur det ägs. Till exempel kan en epostleverantör verka liten men egentligen vara ett dotterbolag till ett jätteföretag och då går en stor fördel i dess begränsade storlek förlorad. Det är också svårt att bedömma hur starkt ett företag är mot yttre makter. Det är medias uppgift att hålla mig informerad om hur ofta företag ger vika för yttre makter och jag tror inte att de sköter sin uppgift ypperligt.

Man kan också välja epostleverantörer beroende på vilket de land de arbetar i. Bor man i Sverige litar man antagligen (men inte nödvändigtvis) mest på Sveriges regering och då väljer man helst en svensk epostleverantör. Tyvärr har jag inte hittat en enda svensk gratis epostleverantör med IMAP-stöd. Oboj.net kanske ni känner till men deras hypertextgränssnitt klarar inte av att visa alla olika format av epost. En epost jag fick till ett oboj.net-konto visades endast som två gråa linjer. Jag lyckades visserligen efter lite slit få upp källkoden till meddelandet och sen använda en tredje tjänst för att översätta det till något läsligt men det är uppenbart en både användarovänlig och osäker lösning. Värt att nöämna i samband med historien är att det var en viktig epost från zoho.com (en annan epostleverantör) och jag tycker inte att det är fint av dem att skicka viktiga epost i ett format som inte alla klienter kan läsa.

Känner ni till någon svensk gratis epostleverantör med bra IMAP-stöd såväl som bra hypertextgränssnitt?

Erbjuder någon av er denna tjänst privat till mig?

Känner ni till något billigt alternativ?

Jag håller på att utvärdera Zoho.com (Indiskt) Aim.com (Amerikanskt) och GMX.com (?) som epost-leverantörer. Hittills ser de bra ut. Zoho skickade visserligen ut en viktig epost i svårläst format, den viktiga eposten i fråga var dessutom sådan att jag inte kunde använda mitt Zoho-konto utan den. Att Zoho kräver en tredje parts epostkonto för verifering av mig ser jag som en dålig egenskap. Jag vill kunna skapa ett nytt epostkonto hos leverantören utan att det krävs en annat konto som de litar på.

uppdatering 1:
Just nu (2010-12-13 21:09 UTC+01) får jag felkod 502 från GMX.com, det räknar jag som ett minustecken i deras tillgänglighet.
Jag har också fått ett reklammeddelande från AOL till mitt konto hos dem. Det ska gå att stänga av dem men det kan ändå gott räknas som ett minus-tecken för deras tjänst. Observera att aim.com har samma eposttjänst som aol.com.

uppdatering 2:
Ytterliggare en dålig sak med oboj.net som epostleverantör är att när man skickar sin inloggningsinformation till dem öppnar de epostprogarmmet i ett nytt fönster. I varje fall i Firefox betyder detta att mina inloggningsuppgifter ligger kvar i det gamla fönstret. Är jag inte uppmärksam och stänger det fönstret hjälper det alltså inte att jag har loggat ut eftersom vem som helst senare kan klicka på logga in igen. Dåligt!

Permalänk
Medlem

Jag tycker man skall registrera sin egna domän.

Sen är man helt oberoende av gratis alternativ.
Sen gäller det bara att hitta ett företag som har ett bra e-mail stöd, antingen som betaltjänst hos g-mail (om man tycker om deras webmail gränssnitt, själv tycker jag att det e urkasst) eller också helst ngn som har exchange till ett bra pris. Tittar man i UK hittar några leverantörer som erbjuder riktigt exchange för ca 50:- månaden. Annas väljer man ngt hosting företag, du hittar tex Manufrog, 100:- året, det e nästa gratis.
Iom att du har ett eget domännamn kan du ge ut 1000 mailadresser för en kostnad om ca 180:- året.
Med stöd för både POP3 & IMAP, webmail mm

Permalänk
Medlem

Efter ett par veckors användande av zoho.com som epostleverantör över imap har jag ett svalt negativt intryck. Kompatibiliteten med Thunderbird är måttlig. För andra imap-konton klarar Thunderbird på egen hand att lista ut vilken mapp som har skickad epost, och vilken som ska ha utkast men för zoho.com måste man göra det på egen hand. Om man har vant sig vid att använda Thunderbirds samlingsmappar tänker man inte direkt på att inställning behöver göras och då kan man missa epost.

Viktigare är att leveranstiderna ofta är långsamma. För andra imap-konton får jag min post högst några minuter efter att den skickats men för zoho.com tar det ofta ungefär en kvarts timma.

I övrigt fungerar det dock bra. Jag har endast marginell erfarenhet av deras hypertextgränssnitt och ingen alls av deras andra kontorstjänster.