Western Digital köper Hitachi Storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Förstår inte alla positiva kommentarer, vad är det som är positivt med att vi får färre hårdisktillverkare, sämre konkurens och antagligen högre priser?

/Pontus w

Nej, vet inte varför man skulle jubla.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker ni som inget förtroende för Hitachi har pga att det köpte IBMs hårddiskdivision när de hade 2 st modeller som var drabbade av problem "resonerar" väldig konstigt eller med brist på information.

1. Hitachi hade redan innan köpet av IBM en gigantisk marknad inom server sidan på just lagring.
2. Hitachi är inte de som tagit fram Deskstar serien.
3. IBM hade fler andra modeller av diskar som fungerade felfritt.
4. Samtliga andra stora hårddisktillverkare (även de som blivit uppköpta och försvunnit) har haft modeller som har mycket högre fel marginal än vad normalen är inte allt för många år tidigare.

Permalänk
Medlem

Mitt självklara val är och förblir Seagate. Ser ingen anledning att byta.

Permalänk
Inaktiv

luktar kartell lång väg här... haha nej men ärligt, det kanske blir nån sorts passiv kartell, att tillverkarna utan att föra konversation höjer priserna långsamt utan att någon sänker

Permalänk
Medlem

Trist...

Permalänk
Medlem

Jag ser det både positivt och negativt!
Älskar verkligen WD Hårddiskar (Speciellt raptor disken jag har, min kusin hade den ett bra tag från den var ny, sen blev jag vid den och den går fortfarande utan minsta problem, riktigt kvick hdd!)
Men WD är inte de enda ja har, kör även 2st Seagate HDD, Barracuda om ja inte minns fel och de rullar bara på felfritt och snabbt (klart de inte är som SSD... men ni vet va ja menar) nån förresten som ser de roliga i de här? båda har djurnamn och fungerar felfritt... hehe
Men iallafall, tycker det är bra om WD ökar på, och de kanske inte köper Hitachi för att fortsätta på just deras HDD utan slår ihop allt som är bra... varför klagar alla då?

De som dock är en liten negativ bit är att det blir som sagt, färre konkurrenter, priset kanske ökar men kan vara så att även kvalité och hastighet ökar!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

Dubbel fail då det inte finns någon "disk" i en SSD och den är SOLID STATE xD

Och det sista D'et står ju inte alls för DISK då eller?

Edit: Nepp.... Det står för drive..... Ägd av mig själv

Men man räknar ju det fortfarande som en disk..... Så.... tomato, tomato...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Och där dog den sista hårddisk tillverkaren jag litade på.................... Vad i h****e ska man köpa nu för diskar.... Suck

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk

det här var ju inget roligt alls. först försvann maxtor från marknaden och nu är det hitachi. jag ser bara mindre konkurens och högre priser. tänk tex om det hade funnits 5 spelare på cpu marknaden. vilket priskrig det hade varit. (inga kommentarer om att tex via finns nu tack.) ju fler spelare ju bättre för oss konsumenter.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

WD Deathstar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Fire_Ice:

Nu har väl Samsung bättrat sig men de har fortfarande crap Galaxy S och har tillverkat många produkter av tveksam kvalité.

Ursäkta för lite offtopic men, crap galaxy s? Du måste skämta? Varför tror du Google valde att göra en kopia av Galaxy S för att lansera det som det nya flaggskeppet inom Android?

Galaxy S har varit överlägsen länge nu, det finns inte en enda singlecore telefon som slår den på fingrarna, så att kalla den crap är ju lite komiskt.

Och för att vara lite ontopic så har jag aldrig använt något annat än WD diskar i alla mina datorer(med min Intel SSD som undantag). Har alltid fungerat klockrent så hoppas att det fortsätter på det viset.

Permalänk
Medlem

WD har alltid varit bäst tycker jag.
Har ca 30st WD i alla sorter som rullar på felfritt.
Har i skrotlådan en hel hög med Deskstar, Seagate, Maxtor, Samsung mm med diverse olika fel.
Hoppas att WD vet vad dom gör.
Vad kan Hitachi tillföra tro?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Låter bra än så länge har jag klarat mig utan hdd ras under dem åren jag har haft dator. Kör enbart samsung och wd

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Varför tycker ni detta är bra? Nu blir det mindre konkurrens på marknaden vilket oftast resulterar i ett högre pris..

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag Western Digital.
Men samtigt ogillar jag Hitatchis hårddiskar, har haft mycket strul med en gammal Hitachi disk.
Hitachi köpte upp gamla IBM när dom tillverkade hårddiskar, IBM var riktigt bra men blev värdelösa efter dom fick märket hitachi.

Seagate var störst, dom köpte ju upp Maxtor för ett par år sen.
Men skulle tro att du har helt rätt och att vi kommer ha 2 stora tillverkare på marknaden inom ett par år.
Skulle gissa på att Toshiba är nästa som kommer bli uppköpta.
Sen är det bara 3 kvar. WD, Seagate, Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thxsen:

Personligen gillar jag Western Digital.
Men samtigt ogillar jag Hitatchis hårddiskar, har haft mycket strul med en gammal Hitachi disk.
Hitachi köpte upp gamla IBM när dom tillverkade hårddiskar, IBM var riktigt bra men blev värdelösa efter dom fick märket hitachi.

Seagate var störst, dom köpte ju upp Maxtor för ett par år sen.
Men skulle tro att du har helt rätt och att vi kommer ha 2 stora tillverkare på marknaden inom ett par år.
Skulle gissa på att Toshiba är nästa som kommer bli uppköpta.
Sen är det bara 3 kvar. WD, Seagate, Samsung.

Tror inte det kommer bli 2 stora, iallafall inte på många år, snarare bara de 3 du nämner.
Samsung är alldeles för breda i sina andra produkter för att vilja gå ihop med någon på hårddisksidan.
Kan hända att Toshiba blir uppköpta/säljer sin hårddisktillverkning.
WD vill säkerligen köpa mer men Seagate lär inte sälja.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem

Diskar som rasat för mig
2st WD 1TB (under 1 år, de funkar men har bad blocks)
1st 500gig Samsung (Läsfel efter 2 dagar).
1st 36 gig WD rapor 36gig (dog efter ca 1,5år)
2st IBM Deskstar GXP 46 gig (läsfel på båda diskarna efter 2år med en veckas mellanrum).
1st Conner 40mb (ett gäng år gammal)

Permalänk
Medlem
Citat:

-Sup guise, vad sägs om att vi slutar konkurrera?
-Ok.

För övrigt; artikeln har ett citat, men det står inte vem det är ifrån.

Permalänk
Medlem

Någon ovan nämnde att Seagate köpte Maxtor för några år sedan. Vilka var det som köpte Quantum?

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galactus:

Någon ovan nämnde att Seagate köpte Maxtor för några år sedan. Vilka var det som köpte Quantum?

Maxtor köpte Quantum

Permalänk
Medlem

Spelar inte mycket roll iaf tror jag, om 5 år är det OCZ och intel med SSD diskar för hela slanten. Seagate's ledning gjorde ju ett strategiskt beslut för sisådär 5 år sedan att inte haka på intel med SSD diskar.... smärre misstag där kanske, nu blir det väldigt svårt att komma ikapp...

Och vad WD ska med hitachi till vet ej tusan, de kan ju inte heller något om SSD.... så flera värdelösa beslut på toppnivå skulle jag gissa.

Behövs fler nördar som oss i företagsledningen m.a.o.

Permalänk
Medlem

OCZ tillverkar inte hårddiskar. De klistrar på en lapp bara!

Permalänk
Medlem

Synd att det blir färre och färre aktörer, men i dagsläget behövs det ganska stora forskningsresurser för att få fram ytterligare storlekar, vilket gynnar större bolag. Dessutom är hårddsikmarknaden till vissa delar oviss, då man är osäker om det är storlek (klassiska magnetdsikar) eller fart (SSD) som kommer ha störst marknad framöver. Troligen kommer det bli en kombination av de två.

Själv bryr jag mig inte så mycket om vilken tillverkare det är på hårddiskarna. Jag har en seagate från 05 en WD från 08 och två samsung från förra året och alla funkar felfritt. Det är andra faktorer som påverkar vad kunderna väljer, som marknadsföring, där WD har varit agressiva de senaste åren, med exempelvis externa diskar.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Förstår inte alla positiva kommentarer, vad är det som är positivt med att vi får färre hårdisktillverkare, sämre konkurens och antagligen högre priser?

/Pontus w

+1

Ne men jag tänkte precis samma sak, det är ju inte alls bra då vi konsumenter vill ha låga priser. Villket förmodligen inte är fallet med färre aktörer...

Permalänk
Medlem

Hoppas WD lär Hitachi hur man gör diskar nu då så skiten håller.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Tja, av WD har jag bara haft bra erfarenheter, till och med begagnade diskar har hållit bra i 3+ år med 100% hälsa
Hitachi var det lite värre, har haft 2 som dött efter bara dryga 1-2år, vet inte vad de ska tillföra WD?
Hoppas de inte sänker sin kvalité, utan skickar Hitachi på att göra SSd eller något liknande som WD inte satsat på ännu...

En SSD för system och program/spel är nice, sen 3-4 stora mekaniska för att lagra på, då blir man glad

Permalänk
Medlem

Neeeej!!! Inte Deathstar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon161417:

Mindre konkurrens kanske blir högre pris...

Ifall de genom detta sänker marginalkostnaden under den lägsta av de två tidigare företagens så kanske vi får se lägre priser. Dvs. krävs nog någon form av "synergieffekt", men annars kan de nog spara på fasta kostnader även om det troligen inte leder till lägre priser för konsument.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

Bara jag som tycker det låter som att någon har lagt fram ett otal portföljer med sammanlagt 35 miljoner 100-dollars sedlar (eller andra sedlar) när det står att de köpte Hitachi för 3,5 miljarder i KONTANTER? xP

Ja, bara du.

Skrivet av huttala:

Ursäkta för lite offtopic men, crap galaxy s? Du måste skämta? Varför tror du Google valde att göra en kopia av Galaxy S för att lansera det som det nya flaggskeppet inom Android?

Galaxy S har varit överlägsen länge nu, det finns inte en enda singlecore telefon som slår den på fingrarna, så att kalla den crap är ju lite komiskt.

Galaxy S är en skitmobil pga Samsungs egna mjukvara dom implementerat och förstört mobilen med. Utöver det är det väl en bra mobil hårdvarumässigt.

Skrivet av CFSsss:

Spelar inte mycket roll iaf tror jag, om 5 år är det OCZ och intel med SSD diskar för hela slanten. Seagate's ledning gjorde ju ett strategiskt beslut för sisådär 5 år sedan att inte haka på intel med SSD diskar.... smärre misstag där kanske, nu blir det väldigt svårt att komma ikapp...

Och vad WD ska med hitachi till vet ej tusan, de kan ju inte heller något om SSD.... så flera värdelösa beslut på toppnivå skulle jag gissa.

Behövs fler nördar som oss i företagsledningen m.a.o.

Nördar som inte vet ett dugg vad dom pratar om då, eller?

OnT. Detta är en trevlig sak för marknaden - kanske priserna pressas ytterligare, snabbare.

Permalänk
Medlem

Ni tänker bara konsumentprodukter grabbar... Hitachi är stora på SAN och Enterprise storage, det är där pengarna finns.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.