Jordbävning och tsunami ger svallvågor i datorindustrin

Permalänk

Trist när det händer, tyvärr så händer det ju skit dagligen runt om i världen så jag kan då personligen inte bryta ihop över det, men jag skickar några tankar till de drabbade.

Ironin i namnet på artikeln är ju rätt slående för den delen

Tiden får väl utvisa hur detta påverkar oss konsumenter på elektronikfronten.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Achronos:

Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt bryr mig mer om att priserna går upp än att människor dör, blåljuger om jag säger "Lider med dom".
Om jag skulle säga så i sociala sammanhang uppfattas jag som en egoistisk idiot som inte har någon empati överhuvudtaget, tror många tänker som jag men tiger om det.
Men om det påverkade mig eller någon i min närhet skulle jag resonera annorlunda.

Precis! Du känner inget för du har nog ingen där och hela händelsen är därmed så distansierad för dig
men det skulle bli skillnad om du kunde höra barnen som skriker med sörjande tårar efter sina föräldrar,
människorna som ser sina hus brinna ner eller slits i stycken av vågornas grymma dragningskraft. Det är
faktiskt lite dubbelmoral i det hela att klaga på folks bristande empati när många nog slutat bry sig om afrika.

Jag kan personligen säga att jag inte bryr mig om afrika el. den fattiga världen för jag känner ingen där men
jag bryr mig om min mormor som gick bort för några veckor sedan för henne var jag inte distansierad från...

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Om man inte känner något för någonting där så råder jag er att inte nämna det, kommentera inte om det för det kommer såra känslor för andra som faktiskt har vänner och familj som är där och kan ha drabbats.

Det är inte så svårt att bara hålla sig till att skriva att man är orolig för priserna eller liknande. Det behövs inte nämnas någonting om människorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Dom har redan enorma skuldberg och detta gör det inte bättre.
Japan går nog om Irlands skuldrekord nu, trots att Irland har 1100% av BNP i skuld varje år.

Dock är allt lånat från inhemska banker. frågan är hur det kommer bli nu...

2 till 3 hela byar har försvunnit helt från kartan. och med by betyder det ju inte att där bor 200 personer.
Helt sjukt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Det är Sweclockers du surfar på, självklart kommer deras artiklar kring tsunamin, och detta lär bli den enda, handla om något som har med datorindustrin att göra och inte om själva tsunamin och hur många som dog etc. Aftonbladet passar dig nog bättre i detta fall.

I så fall bör väl delarna "Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt", "Underhållning och medier" samt "Hobby, fritid och livsstil" under rubriken "Övrigt" tas bort också, om vi nu ska hårddra det hela till sin spets? Jag tycker att de delarna absolut kan/bör få finnas här, men som många resonerar här så finns det väl bättre forum för nämnda områden?

Min poäng är; jag tror att de flesta är medvetna om att detta är en sida inriktad på datorer och saker kring dem, men jag blir lite upprörd när vissa tydligen bryr sig mer om priserna eventuellt kommer stiga. Och som jag skrev tidigare; jag begär inte att alla ska sitta och gråta och börja skänka alla sina pengar, men lite medlidande har väl sällan skadat?

Skrivet av Dentoid:

moder natur kunna ju ha tagit nån annan kontinent, typ afrika så somalia sku bli bortspolat så man slipper piraterna där

in b4 "MEN DÅ SVÄMMAR THAILAND OCH INDIEN ÖVER MED"

Vilket moget uttalande. Det är hemskt vilket land det än drabbar, och varje land har väl mindre trevligt klientel som inte är speciellt önskvärt?

Well... On topic: Vet någon än hur stora skadorna har blivit?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

För att Japan är världens tredje störta ekonomi och en naturkatastrof där påverkar mig mer än svälten i Afrika.

Förutom det så kommer all min manga och anime därifrån

Snarare japan som land som är viktigt än själva folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oshe:

Nej nu har du fullkomligt missuppfattat nyheten. 88 000 personer har flytt det står ingenstans att de saknas så sluta sprida sådan gojja.

citerade bara vad aftonbladet skrev!! å du behöver inte vara otrevlig

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Snarare japan som land som är viktigt än själva folket.

Så du menar att landet utvecklat sig själv, inte folket? -.^

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

citerade bara vad aftonbladet skrev!! å du behöver inte vara otrevlig

Det var det första felet du gjorde

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Det var det första felet du gjorde

hehe jo.. AB är väl kanske inte dom mest pålitligaste. men jag skummar igenom ofta ab för att snabbt får en någelunda bild på vad som händer i vårat avlånga land å resterande värld!!:)

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Skrivet av Arginj:

I så fall bör väl delarna "Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt", "Underhållning och medier" samt "Hobby, fritid och livsstil" under rubriken "Övrigt" tas bort också, om vi nu ska hårddra det hela till sin spets? Jag tycker att de delarna absolut kan/bör få finnas här, men som många resonerar här så finns det väl bättre forum för nämnda områden?

Min poäng är; jag tror att de flesta är medvetna om att detta är en sida inriktad på datorer och saker kring dem, men jag blir lite upprörd när vissa tydligen bryr sig mer om priserna eventuellt kommer stiga. Och som jag skrev tidigare; jag begär inte att alla ska sitta och gråta och börja skänka alla sina pengar, men lite medlidande har väl sällan skadat?

Anledningen till att underforumen under "övrigt" finns med är just för att man ska diskutera sådana här saker där, och inte någon annanstans. Att jag sen visar mitt medlidande eller inte kommer inte hjälpa någonting alls, och eftersom hur många som dött överhuvudtaget inte har med artikeln att göra så anser jag att det är fel att sitta och beklaga sig över det i tråden. Det förstör diskussionen och borde raderas.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Så du menar att landet utvecklat sig själv, inte folket? -.^

Menar att individen inte utvecklar landet, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Menar att individen inte utvecklar landet, typ.

Fast du sa folket dock. *hmph!*

Permalänk

Otroliga bilder...

http://3xiT4baxDk4&

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Sjuk att kolla på alltså. Stackars Japanarna.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Det är tragiskt ja, men det dör folk över hela världen dagligen och jag skulle ljuga om jag säger att jag blir rörd över det här, det drabbar ingen i min omgivning så detta är inget jag bir sorgsen för, skulle jag bli ledsen över allt som händer i världen skulle jag inte fungera som människa.

Så tragiskt är det men det berör mig inte mycket eftersom jag inte känner någon drabbad och det är väldigt långt bort.

Ni får tycka vad ni vill om mig men det är så jag fungerar.

Edit: Dock att delar av datorindustrin står still gör mig inte mycket just nu, jag kan vänta med mina inköp och jag hoppas Dragon Age II håller mig sysselsatt ett tag.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Fy fan vad hemskt, skiter egentligen i datorindustrin som sådan, snarare tycker jag det är hemskt att så många människor blir drabbade. Alla förstörda hem, förlorade familjemedlemmar etc, usch.. Då får man väl hoppas på att Japans stora elektronikindustri kan hjälpa till att snabbt få tillbaka glädjen hos folket i form av jobb så att de kan börja om.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Innebär det att man automatiskt tappar sin empati samtidigt som man skriver in adressen hit? Självfallet är det tråkigt om saker blir dyrare, men det är en petitess jämfört med människors liv, men det kanske inte du kan förstå?

Ska man gå runt och bry sig hur det är för folk på andra sidan jorden blir det nog inga köp pga att en massa elektronikfabriker har sjukt usla villkor för sina anställda (Dock inte i Japan). Hey, alla billiga Jeans görs ju i princip med hjälp av barnarbete nere i Indien liksom.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Är asus synska? De skulle höja priserna på sina moderkort i vår. Först var det ju intels styrkrets fail och nu det här. Båda orsakar en prisökning.
Sedan ligger ju japan långt fram när det gäller jordbävningsskydd. Husen är förstärkta och på de flesta hotell uppmanas man att stå i dörrposterna vid jordskalv för där är det minst risk att det rasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jaja, jag kan tänka mig det.
Men det finns faktiskt personer som lider av personlighetsstörningar och därmed inte bryr sig om folket inom Japan och därför kommer sådana kommentarer upp.

facepalm .... så du menar om man inte känner empati för döende folk man inte känner så har man fel i huvet ? De kanske anses som en störning om du tycker annorlunda än allmänheten i andra frågor med ? tex genomsnittet tycker blå är den finaste färgen medans "stackars" olof tycker röd är den finaste och har då därför fel i huvet ?

ta de på rätt sätt men varför leta fel där det inte finns något, alla är olika så är de bara. Skulle du visa empati för alla som dör skulle du gå under.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mögel:

Min vän (som jag för övrigt inte får tag i) bor i ett av de mer drabbade områderna i japan & min sambos familj är i fillipinierna, great..

Fy fan vad naturen kan ställa till med. Vi människor står helt maktlös.

Och inte bryr vi oss här på Swec. Tråkigt att det är naturkatastrof som eventuellt skapar högre priser, inte mer än så.

Permalänk
Medlem

Jag var i Indonesien där Tsunamin slog till 2004, när jag kom hem så brydde sig min skolklass inte om jag levde eller inte...jag har ju asiatisk ursprung.

Jag bryr mig inte ett dugg om priserna på komponenter går upp och det kommer att bli brist på komponenter. Att hjälpa behövande är prio 1. Att vi ska få lägre priser är totalt oviktigt just nu.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Och inte bryr vi oss här på Swec. Tråkigt att det är naturkatastrof som eventuellt skapar högre priser, inte mer än så.

Rätt åt oss, jag hoppas på att hela mänskligheten snart blir utplånad på denna planet som vi inte förtjänar som vi tar hand om den. Mänsklig girighet förtjänar bara en utväg och det är döden, ser fram emot i framtiden när alla bara blir mer och mer bekväma med all elektronik vi stoppar på oss och förenklar våran "lilla" vardag med, inte en kotte kommer att klara sig den dagen då strömmen går för gott.. tillbax till stenålder på över en dag

//En alldeles för trött människa....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Rätt åt oss, jag hoppas på att hela mänskligheten snart blir utplånad på denna planet som vi inte förtjänar som vi tar hand om den. Mänsklig girighet förtjänar bara en utväg och det är döden, ser fram emot i framtiden när alla bara blir mer och mer bekväma med all elektronik vi stoppar på oss och förenklar våran "lilla" vardag med, inte en kotte kommer att klara sig den dagen då strömmen går för gott.. tillbax till stenålder på över en dag

//En alldeles för trött människa....

Skönt att se att det finns någon annan som har samma åsikt som jag! Jag kan inte mer än bara instämma.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Nu ska de visst ventileras radioaktiv ånga också. Katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Rätt åt oss, jag hoppas på att hela mänskligheten snart blir utplånad på denna planet som vi inte förtjänar som vi tar hand om den. Mänsklig girighet förtjänar bara en utväg och det är döden, ser fram emot i framtiden när alla bara blir mer och mer bekväma med all elektronik vi stoppar på oss och förenklar våran "lilla" vardag med, inte en kotte kommer att klara sig den dagen då strömmen går för gott.. tillbax till stenålder på över en dag

//En alldeles för trött människa....

Ja, massa företag snackar om vad de kommer ha uppnått till år 2050 och alla är fulla av framtidshopp... Sanningen är att vi inte ens kommer leva då kanske, om vi fortsätter leva som vi gör..

Tycker det är fascinerande att se människor leva på glada som vanligt precis som vi gjort de senaste 50 åren, när vi egentligen AKTIVT jobbar mot att förinta jorden..

Gillar även politiker som lägger fram mål de ska uppnå om 50 år osv, istället för att sattsa på en säker framtid så att vi ens LEVER om 50 år..

Tur att inte Sverige drabbas så hårt, då vi är ett av de länderna som kämpar hårt för miljön. Kanske låter som en ond människa, men man blir allt lite glad när USA råkar ut för svåra naturkatastrofer. Inte för att människort dör, utan för att de själva satt sig i den sittsen. Lika fascinerande är det att se att de råkar ut för massa naturkatastrofer, men TROTTS det så fortsätter de skita i miljön. Mänskligheten är ju ljuvlig!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutide:

Inte för att det inte är tragiskt på något sätt med de många döda i Japan, men mellan 20,000 och 25,000 personer dör av svält varje dag! Naturkatastrofer är ju förstås större nyheter...

Och ändå ÖKAR befolkningen i dessa extremt fattiga länder. Det är självförvållat. Skärp dig nu, detta är en enorm katastrof för hela världen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Nu ska de visst ventileras radioaktiv ånga också. Katastrof.

Det behöver det nödvändigtvis inte vara. De kan tvätta ångan och kontrollerat släppa ut den så att utsläppet minimeras.

Skrivet av facedark:

Och inte bryr vi oss här på Swec. Tråkigt att det är naturkatastrof som eventuellt skapar högre priser, inte mer än så.

Med tanke på ditt angivna yrke här på sweclockers kan jag förstå varför du har sådan nivå i inlägget.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag måste sluta jinxa. Pratade i torsdags om kärnkraftverk och om nackdelarna med dem. Samtidigt bytte jag till asienfond, men de småslantarna får ses som ett bidrag i uppbyggnad (jag är väldigt fattig så kan knappt spara nåt). Tycker väldigt synd om japanarna och alla andra asiater som ska behöva vara med om sånna här naturkatastrofer. Jag har själv varit sjuk de senaste åren så jag vet hur det är att hamna i en tragedi.