Permalänk
Medlem

Kassettdäcksdator

Efter att ha sett en massa olika retrohemmabyggen här och där så blev jag också sugen. Behövde egentligen inte fler datorer, men bestämde mig för att denna skulle användas enbart till inspelning av musik. Jag ville helst inte lägga ner några större pengar på projektet utöver utöver chassi + komponenter, eftersom det mest var en kul grej, så det blev lite budgetlösningar här och där. Jag hade redan en ungefärlig bild av hur jag ville att datorn skulle se ut, så det blev att kolla på tradera och blocket efter nåt klipp. Hade mätt fram ungefär hur stort chassit behövde vara, så en del fynd föll bort pga att de var för små eller för klumpiga. Till slut fann jag ett kassettdäck på tradera som föll mig i smaken, med snygg silvrig front och perfekta mått. Komponenterna köpte jag på Inet.

Kassettdäck:
Sony TC-K6B 125+180 (frakt)=305kr

Komponenter:
MB: Asus M4A78-AM 566 kr
RAM: Corsair XMS2 2x2048MB 915 kr
CPU: AMD Athlon 2 X4 630 2,8Ghz 939 kr
PSU: Corsair VX 450W 641 kr
Fläkt: Fractal Design 120 mm Silent Series 95 kr
HDD: Samsung SpinPoint T166 250GB 16MB 7200RPM (hade redan)

Kassettdäcksdator

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940 3.0GHz | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | PowerColor Radeon HD 4850 PCS+ 512MB | OCZ Vertex 2 E SSD 120GB | 2x WD Caviar Blue WD6400AAKS 16MB 640GB | Gigabyte GA-MA790X-UD4 AM2+ | Corsair HX650 | WD Elements Desktop 2.0 1,5TB | WD My Book 250GB | Dell UltraSharp 2209WA | LG L227WT | Logitech MX518 | Logitech X-230z

Permalänk
Medlem

FAN VAD COOLT BYGGE !

Permalänk
Medlem

Skit nice Synd bara att du inte kapade upp hålet för agget. 4p

Det hade varit coolt om du kunde göra någe med spakarna å rattarna oxå Typ fläktkontroll eller på och av slagning av nått

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte racket på sista bilden är skevt?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Bara jag som tyckte racket på sista bilden är skevt?

När du säger det så.. Jag måste hålla med!

Permalänk
Medlem

neatO

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

För att du använt några små ghettomoddnigar så blev slutresultatet riktigt bra.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hedersmedlem

Tips är att aldrig använda eltejp till någongting annat än just kablar och dylikt. Eltejp har en elak förmåga att efter några veckor torka och lossna, och det är aldrig kul att se grejer man satt dit så fint trilla av.

Snyggt bygge annars, även om jag tycker att fläkten ser malplacerad ut.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Lite halvsnyggt

Tycker knapparna på den ser ut som en massa smilegubbar
Sen som påpekats så håller inte eltejp. lossnar efter ett tag. måhända att de kan sitta dugligt på sin egna tejp men lossnar och blir kletigt ändå. Svarta straps är det som ger UV tåliga så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag kräktes upp och en del av mig dog inuti när jag såg galleriet...förstöra en sådan fin däck? Det blev skitfullt ändå. Du skulle ha behållit däcket som den var och spelat in på band - låter ju bättre på en 30 år gammal däck än mp3 skit. gamla sat boxar i all ära, men detta tar ju hem priset i respektlöshet (vissa fattar vad jag menar)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Skrivet av Lazzar:

Jag kräktes upp och en del av mig dog inuti när jag såg galleriet...förstöra en sådan fin däck? Det blev skitfullt ändå. Du skulle ha behållit däcket som den var och spelat in på band - låter ju bättre på en 30 år gammal däck än mp3 skit. gamla sat boxar i all ära, men detta tar ju hem priset i respektlöshet (vissa fattar vad jag menar)

Själv vände sig min mage när jag såg din kommentar :0 intressant att du tog upp "respektlöshet" också...vet inte vad andra tycker men har man inte vettigare saker för sig än att lägga in spydiga kommentarer utan någon konservativ kritik så bör man undersökas :/

Gillar bygget i övrigt, inte direkt proffsmoddning men det är heller inte lika roligt :D, lite udda att se ett bygge på ett kassettdäck, dock håller jag med om att fläkten ser något missplacerad ut...

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Hade vart kul om du hade använt orginalfrontens knappar lite roligare

Permalänk
Medlem

Najs.
Inga funderingar på att koppla in VU-mätarna i fronten? Tänkte du kanske kunde styra dem så att när fläktarna går upp i varv så ger det utslag på mätarna.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ligger verkligen i klass med retrostereo

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk

Nej nej nej! varför förstöra en sådan fin apparat? :'(

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer!

Haha, håller med om att racket ser knepigt ut, men det är vidvinkelobjektiv i kombination med konstig vinkel som är boven i dramat.

Visste inte det med eltejpen. Har superlim hemma nu så det ska fixas!

Jag håller med om att det var synd att döda kassettdäcket, det var rätt deppigt att göra det faktiskt. Har dock redan ett fungerande kassettdäck, och var ju tvungen att köpa nåt att bygga i, så. Hade jag hittat ett defekt så hade jag såklart hellre kört med det istället.

Jag ville verkligen koppla funktioner till knapparna och vreden på framsidan, men kan ingenting om elektronik typ hade varit sjukt fett med fläktkontroll på något av vreden. Thomaserons förslag att koppla in så man ser fläkthastigheten på VU-mätarna i fronten lät asnajs, någon som vet hur man gör det typ?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940 3.0GHz | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | PowerColor Radeon HD 4850 PCS+ 512MB | OCZ Vertex 2 E SSD 120GB | 2x WD Caviar Blue WD6400AAKS 16MB 640GB | Gigabyte GA-MA790X-UD4 AM2+ | Corsair HX650 | WD Elements Desktop 2.0 1,5TB | WD My Book 250GB | Dell UltraSharp 2209WA | LG L227WT | Logitech MX518 | Logitech X-230z

Permalänk
Medlem

nu blev jag riktigt sugen på ett likadant bygge snyggt med en retrodator. vad hade du gjort annorlunda om du fick göra igen?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Do it!

Jag skulle satt i en snabbare och tystare hårddisk, satt dammfilter framför fläkten samt läst på lite om el så att jag kunde använda mig av fler knappar på framsidan. Utöver det så har folk gett en hel del bra förslag tidigare i denna tråden som jag nog skulle kört på också.

När jag byggde så var dock målet främst att enbart lägga pengar på komponenter och chassi och sedan ta vad jag hade hemma för att hålla nere kostnaderna. Vissa lösningar blev med andra ord lite halvdana, men det var jag inställd på från början. Nästa projekt blir antagligen en NES-dator. Inte särskilt originellt, men för mig blir det första gången så det spelar mindre roll

Visa signatur