Permalänk
Medlem

Webbläsarkriget [POLL]

Hejsan blev väldigt snabbt jobbigt att läsa igenom alla poster på nyhetstråden http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/997443-... så jag tänkte jag kunde skapa en Poll och få se vad folk använder.

Jag själv använder firefox 4 RC2

Permalänk
Medlem

nice Opera is the shit!

Permalänk
Medlem

Chrome för vanligt surfande eftersom den är snabbare än de andra (och har ABP)

Firefox när jag programmerar eftersom den har firebug (oumbärligt)

Permalänk

Chrome säger jag, använt det riktigt länge nu och det flyter som jag vill!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Opera utan tvekan. Dock rösta jag även på övrigt då jag ibland behöver använda mig av w3m/lynx när jag inte har något grafiskt gränssnitt tillgängligt.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Använder Firefox 4 sedan första alphat (Minefield). Testar Chromium (uppdaterar alltid till senaste versionen innan jag gör det) lite då och då med, men kommer alltid tillbaka till Firefox pga. alla add-ons och annat mys.

Permalänk

Jag använder Firefox 3.6, men jag kommer att byta till Firefox 4 omgående när den släpps på tisdag.

Jag har IE9 installerat och har testat den och den känns snabbare än FF3.6, men jag kan inte släppa oron för kompabilitetsproblem, så jag använder den inte.

Permalänk
Medlem

just nu verkar det som om mest folk använder chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

just nu verkar det som om mest folk använder chrome

Firefox leder ju egentligen, då det är olika versioner.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Rockmelt

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till fyran på stationära men sitter kvar på 3.6 på laptopen. Även om det inte är något jobb att uppgradera så ser jag ingen större anledning till att göra det. Rör inte det som fungerar om du inte har tid att löa ev. problem som uppsyåt.

Permalänk

Rockmelt

Permalänk
Medlem

Safari. Enda stora webbläsaren som har ett vettigt och konformt gränssnitt i OSX.

Permalänk
Medlem

Jag valde Google Chrome 10, men egentligen använder jag version 11... (dev channel)

Permalänk
Medlem

81 chrome mot 79 totala firefox hittils

Permalänk
Medlem

Chrome anyday.

Permalänk
Medlem

kör med chrome, men drar igång firefox nu å de för epic addons

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

IE 9 då det är den enda webbläsaren min dator inte tjuter/piper av.

Permalänk
Medlem

Har kört Opera i flera år och det funkar som jag vill så ser ingen anledning att byta.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Opera! Alltid stött att de är bäst på att stödja standarder.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Firefox är bäst hos mig, därför använder jag den, bättre addons än chrome och att jag tycker chrome hanterar alla sidor väldigt dåligt, som att den är inte optimerad för bilder, på firefox kommer text och bild samtidigt medan på de andra kommer först text och sen bild därför är jag kvar på firefox, de addons jag använder mig av är worldIP,adbplus,WOT,browserprotect,downloadstatusbar. Jag bryr mig inte ett dugg alls om versionsnummer som det snackas mycket just nu.

Permalänk
Medlem

Hur många är det här som verkligen har provat alla populärare webbläsare under en längre tid? Många verkar vara snabba på att uttala sig men deras argumentation är oftast vädligt dålig.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Hur många är det här som verkligen har provat alla populärare webbläsare under en längre tid? Många verkar vara snabba på att uttala sig men deras argumentation är oftast vädligt dålig.

jag har använt internet explorer innan jag anände fireforx för typ 5 år sen och jag blev så glad när firefox kom med flikstöd det var det som gjorde att jag bytte från internet exlporer jag störde mig så grovt på det. sen på senare dar har jag försökt byta till google chrome men efter några dar så satt jag ändå med firefox igen. Jag vågar inte byta tillbaks till ie9, och jag har inte testat opera särskilt mycket då jag får ut det jag vill ha av firefox. Och nu när firefox 4 är snabb också så känner jag ingen som helst mening av att byta läsare och testa en annan

edit: lägger in en bild för hur det ser ut på internet i europa enl wikipedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

jag har använt internet explorer innan jag anände fireforx för typ 5 år sen och jag blev så glad när firefox kom med flikstöd det var det som gjorde att jag bytte från internet exlporer jag störde mig så grovt på det. sen på senare dar har jag försökt byta till google chrome men efter några dar så satt jag ändå med firefox igen. Jag vågar inte byta tillbaks till ie9, och jag har inte testat opera särskilt mycket då jag får ut det jag vill ha av firefox. Och nu när firefox 4 är snabb också så känner jag ingen som helst mening av att byta läsare och testa en annan

edit: lägger in en bild för hur det ser ut på internet i europa enl wikipedia
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/09/Euro...

De flesta började nog med Internet Explorer eller Netscape för att sedan gå över till Firefox. Precis som du skriver så byter nog inte många webläsare då de känner att det inte är så stor skillnad på dem, vilket är sant idag.
Dock köper jag inte att man bytte till Firefox p.g.a. stöd för flera flikar, Opera har haft stöd för flikar i 11 år (Windows 98), skins, musgester och startup dialog i 10 år. Jag tror att folk bytte till Firefox för att man var less på Internet Explorer och så okunnig att man inte visste att det fanns andra alternativ förutom firefox, samt för lat för att kolla upp det.
Sedan tycker jag det är löjligt att vissa säger att en webbläsare är snabbast. För det första beror det helt på vilket plattform och vad man mäter, sedan skiljer det oftast inte ens någon sekund mellan dem, så det är ju meningslöst.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Ohh, not again!

Jag har börjat använda Chrome mer och mer, fast det är bara för dess simpelhet och elegans. Funktionsmässigt ligger Firefox långt före och jag skulle aldrig sluta använda Firefox. Hittar ofta många småbuggar och saker som jag stör mig på i chrome... men det är en snabb och ENKEL webbläsare som gör det den ska! Som webbutvecklare jobbar jag ALLTID Firefox, mycket pga. Firebug tillägget som finns. Jämför man chromes inbyggda "inspektör" så är den värdelös jämfört med firebug (jag vet att Firebug inte är skapat av Mozilla). Chrome känns "plastigare" i genomsnitt jämfört med Firefox. Kommer troligtvis hoppa till Firefox 4 när dom släppt den fulla releasen (dom har släppt den sista RC releasen nu right? Den fulla ska väl komma om någon dag?).

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

firefox 3.6, byter till 4 när det släpps.
använt firefox ständigt i typ 5 år och testat alla andra läsare vid sidan av då och då, men alltid kommit tillbaka till räven då jag älskar/vant mig vid gränssnittet och pga adblock plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av melvins:

firefox 3.6, byter till 4 när det släpps.
använt firefox ständigt i typ 5 år och testat alla andra läsare vid sidan av då och då, men alltid kommit tillbaka till räven då jag älskar/vant mig vid gränssnittet och pga adblock plus.

Jag vil inte låta grinig (men det kommer jag säkert att göra i alla fall, haha ) men det är ingen räv, det är en röd panda.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Hej
Vad menar du att 3.6 blir 4:an, för det kommer ny uppdatering för både 3.5 och 3.6 om du tar och tittar på mozillawiki, är det inte helt olika? För den nya använder ju Gecko2.0
https://wiki.mozilla.org/Releases

Permalänk
Skrivet av Dosshell:

Jag vil inte låta grinig (men det kommer jag säkert att göra i alla fall, haha ) men det är ingen räv, det är en röd panda.

Och det är därför som läsaren heter FirePanda?

Permalänk
Medlem

Opera, utan tvekan. Finns inget annat.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass