Datorn startar inte på ett MSI 870-C45 och en x4 955

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte på ett MSI 870-C45 och en x4 955

Hej,

Ja som rubriken lyder har jag bytt ut moderkort och processor och även nya minnen (Corsair DDR3 1333MHz). Problemet är dock att datorn inte startar alls när jag slår på den, fläktarna startar inte ens. Det hela drivs av ett Corsair 500W. Min första tanke var att moderkortet som bara har en extraplats för ström tillförsel och inte 2 vilket finns i lite dyrare moderkort helt enkelt inte räcker för att driva processorn?
Dock hittar man att detta moderkort ska kunna stödja just denna processor på MSIs hemsida så jag vet inte vad felet kan ligga då jag inte tror att nätaggregatet kan vara för svagt för denna setup tillsammans med ett gtx 460 kort.

Permalänk
Hedersmedlem

Startar inte fläktarna så brukar det ju bero på att det saknas ström tll typ moderkortet. Jag antar att du kollat alla sladdar från nätagget? Om inte, så gör det.

Byt även tillbaka till de gamla komponentera och se om det fortfarande funkar där, för även om inte processorn funkar som den ska så brukar iallafall fläktarna starta.

Låder som att problemet sitter redan i nätagget faktiskt, att det skulle vara överbelastat tror inte jag heller, 500W räcker långt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Ja, med de gamla delarna fungerar det bra. Så ett av problemen kan då vara att det krävs 2 extra ström kontakter då detta endast har en?
Nej, tror inte heller att nätagget kan vara boven i dramat, inte heller borde det vara ram minnena för om jag inte har fel borde väl datorfläktarna starta ifall det var fel på ram minnena, all denna info får mig att tro att moderkortet helt enkelt inte får tillräcklig ström ifall det är en sådan sak som skulle kunna påverka detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara något med det moderkortet, men jag vet att x4 955 ska kunna starta med en strömkabel (alltså en 4-pins).

Försök låna ett AM3-moderkort med 8 pins strömförsörjning och testa ifall det fungerar där, alternativt be någon med ett fungerande AM3-system att låna ut det till dig under en liten stund, så du kan testköra dina egna grejer Kan ju ha blivit något fel vid tillverkningen vid tx. processorn som gör att den inte fungerar alls, och då är det ju bara att byta in den mot en fungerande.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.