Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag förstår ditt syfte, vad jag tycker är lite trist är att det i princip är samma skärm som alltid rekommenderas trots att det finns en hel del andra kul skärmar att testa.

Nåja, nu är vi helt offtopic och ber om ursäkt för det.

Nej, jag tycker vi fortsätter och du tar fram vilka skärmar du syftar på. En hel del andra? Pls tell. Samsungs BX-serie? Samsungs PX-serie? Random BenQ?

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Tjena SweC

LG har precis kommit ut med en IPS LED skärm i 23" storlek. Den är så pass ny att det inte finns så mycket info/recensioner om den så jag tänkte skriva lite om vad jag har hittills upplevt.
http://www.dustinhome.se/pd_5010550644.aspx?csref=Prisjamfore...

För de som letar efter en bra och billig skärm så kan jag starkt rekommendera denna men det finns dock ett par nackdelar för de som är intresserade.

Nackdelar:
- Höjer man upp skärmen så blir den vinglig och rätt känslig om man rör skrivbordet. Inget jag själv stör mig på.
- Köpte en HDMI kabel och fick roliga resultat då bild ytan vart betydligt mindre och jag kunde inte ändra det samt att bild kvalitén vart mycket sämre. Nu kan det vara så att det var fel på kabeln eller så kan det vara skärmen men den är så pass ny att jag inte kunnat hitta något om det på nätet.
- Begränsad vrid

Fördelar:
- Sjukt snygg
- Bra respons
- Mycket bra färger
- Billig

Kan man se förbi nackdelarna så är det en sjukt bra köpt då den är också billig.
Om någon har några frågor så är det bara att fråga på.

Är riktigt sugen på denna skärmen men är lite osäker just pga att den är så pass ny, Har du märk av någon "ghosting"?
sitter i dagsläget på en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=201573 och undrar om jag kommer och märka en stor skillnad när de gäller färgerna t.ex, om du själv jämför men någon gammal tn panel vad tycker du ?:)

Permalänk
Skrivet av jocke95jk:

Är riktigt sugen på denna skärmen men är lite osäker just pga att den är så pass ny, Har du märk av någon "ghosting"?
sitter i dagsläget på en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=201573 och undrar om jag kommer och märka en stor skillnad när de gäller färgerna t.ex, om du själv jämför men någon gammal tn panel vad tycker du ?:)

Du märker alltså av rätt mycket ghosting på din nuvarande skärm?
Om inte så tycker jag det är en dum fråga. Det är så trist att nästan ständigt se detta tjat om den och den skärmen fungerar bra att spela på. Hur många har egentligen haft skärmar som haft mycket inputlagg och/eller ghostat i stor utsträckning?

Men ja Jocke, du lär märka stor skillnad, din TN-skärm verkar vara från mitten av 2007 om man tittar på när produktegenskaperna är tillagda på Prisjakt. TN-panelerna var klart sämre då, till råga på allt hade din skärm ingen DVI-ingång, det kan ibland innebära en markant försämring.

Finns några sköna videoklipp uppe på Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=ObSZx6fBU58
LGs egna där man får veta vilken superskärm det är, med fem miljoner till ett i låtsaskontrast. Betraktningsvinklarna underifrån var inte så bra alls, men det spelar ju inte någon större roll när man inte kan vrida upp den till porträttläge. LG själva illustrerar dock betraktningsvinklarna genom ett bildspel på skärmen där en superhjälte håller upp en bild som han vrider och vänder på...

Här är en annan bra video där de visar den fina kartongen
http://www.youtube.com/watch?v=oHH4mlNZpvY
sen fanns där några andra totalt intetsägande videos där någon filmat skärmen rakt framifrån visandes en spelfilm...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Har haft skärmen några dagar nu och jag känner mig nöjd med köpet! Bara en mindre sak som jag stör mig på. Går det att ställa in så att indikatorn inte blinkar blått när datorn är avstängd och inte skickar någon signal till skärmen? I menyn kan man stänga av så att den inte lyser alls när skärmen är igång, men när datorn sedan stängs av börjar den blinka igen. Kan ju självklart stänga av skärmen manuellt varje gång jag stänger av a datorn, men skulle helst slippa...

Permalänk
Avstängd

Jag har haft denna beställd hos dustin ett tag nu. Fick info idag att leverans är framflyttad till 15e nästa månad.

Permalänk
Medlem

Backlight Bleeding

Jag fick min från Dustin idag, kopplade in min PS3, och jag gillade initialt vad jag såg. Dock har den ganska mycket backlight bleeding nere i det högra hörnet. Något på övriga ställen också, men dessa är knappt märkbara. Har någon av er upplevt samma sak nere i det högra hörnet? Tråkigt, men jag är beredd att acceptera detta pga. skärmens andra fördelar. Kan man ens undslippa backlight bleeding helt och hållet? Antar att man får förlika sig med ett visst mått av det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnfl:

Jag fick min från Dustin idag, kopplade in min PS3, och jag gillade initialt vad jag såg. Dock har den ganska mycket backlight bleeding nere i det högra hörnet. Något på övriga ställen också, men dessa är knappt märkbara. Har någon av er upplevt samma sak nere i det högra hörnet? Tråkigt, men jag är beredd att acceptera detta pga. skärmens andra fördelar. Kan man ens undslippa backlight bleeding helt och hållet? Antar att man får förlika sig med ett visst mått av det..

Jag hade liknande problem, står redan i denna tråd förvisso men jag hade backlight bleeding över hela högerhalvan av skärmen dock starkast i nedre högra hörnet.

Ringde Dustin och förklarade problemet och fick en förbetald fraktsedel som kom dagen efter och de gjorde ett återköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Jag hade liknande problem, står redan i denna tråd förvisso men jag hade backlight bleeding över hela högerhalvan av skärmen dock starkast i nedre högra hörnet.

Ringde Dustin och förklarade problemet och fick en förbetald fraktsedel som kom dagen efter och de gjorde ett återköp.

Köpte du en ny likadan? Isf; kvarstod problemet? Jag drog ner brightness bara en aning, och nu är det bara måttligt märkbart mot svart bakgrund. Dock ett ganska stort område. Skulle gärna veta om andra fått skärmar helt utan backlight bleeding. Isf. skulle det vara värt ett byte, annars är problemet så litet att skärmens fördelar överväger dess nackdelar. Nackdelarna är lite backlight bleeding samt knappt godkänd eregonomi. Annars toppen! Mycket bra färger, hyfsade betraktningsvinklar och bra responstid. Därtill stort plus för hdmi, vilket är ett måste för mig som vill koppla in ps3 lätt och smidigt.

Men som sagt; vore sjysst om ni andra som köpt skärmen kunde rapportera om existerande eller ickeexisterande problem med den. Måste som sagt veta om det är möjligt att få denna skärm helt utan backlight bleeding.

Permalänk
Avstängd

På denna youtube filmen ser man skärmen ganska bra
http://www.youtube.com/watch?v=d9TucF34FoY

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnfl:

Köpte du en ny likadan? Isf; kvarstod problemet? Jag drog ner brightness bara en aning, och nu är det bara måttligt märkbart mot svart bakgrund. Dock ett ganska stort område. Skulle gärna veta om andra fått skärmar helt utan backlight bleeding. Isf. skulle det vara värt ett byte, annars är problemet så litet att skärmens fördelar överväger dess nackdelar. Nackdelarna är lite backlight bleeding samt knappt godkänd eregonomi. Annars toppen! Mycket bra färger, hyfsade betraktningsvinklar och bra responstid. Därtill stort plus för hdmi, vilket är ett måste för mig som vill koppla in ps3 lätt och smidigt.

Men som sagt; vore sjysst om ni andra som köpt skärmen kunde rapportera om existerande eller ickeexisterande problem med den. Måste som sagt veta om det är möjligt att få denna skärm helt utan backlight bleeding.

Nej tyvärr, jag köpte F2380MX istället som jag ska hämta ut ikväll

Stör du dig inte av det, så byt inte.
Stör du dig, byt ut den kostnadsfritt innan du ångrar dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Nej tyvärr, jag köpte F2380MX istället som jag ska hämta ut ikväll

Stör du dig inte av det, så byt inte.
Stör du dig, byt ut den kostnadsfritt innan du ångrar dig!

Kul. Ser jävligt snygg ut Hoppas att du slipper problem med den. Lite skeptisk mot pva. Även om svärtan ska vara överlägsen så har jag förstått att mörka nyanser kan flyta ihop i varandra på något vis när man tittar på film exempelvis. Har dock aldrig sett någon va-panel. Många påstår sig ju att de lämpar sig bäst för film.

Rapportera gärna om första intrycken.

Apropå byte av lg-skärmen så har jag fortfarande inte bestämt mig. Har dock mailat lite frågor till dustin angående hur lång tid ett byte skulle ta. Återköp är ju annars ett alternativ. Problemet är att jag aldrig kan avgöra om det är för att jag aktivt söker efter felet som jag stör mig på det nu i början.

Permalänk
Medlem

Tjena grabbar,

jag köpte min första TFT-skärm igår, en IPS231P. Den jag hade innan var nån generic 17" CRT skärm med maximal upplösning på 1280x1024@60Hz. Så de initiala reaktionerna var att det här var en grym skärm, skarp med fina färger och utan flimmer. Att spela gick också bra, lite blur i BC2 men man vänjer sig nog.

Men på kvällen när det var mörkt i rummet märkte jag av BLB, nämligen så här mycket:

Det syns inte på fotot så tydligt, men det är alltså en rödaktig blödning på nedre vänstra och ljusblåaktig på högra. Eftersom det här är min första platt dataskärm så undrar jag om det här är "normal storlek" på BLB? Betraktningsvinklarna är väl inte så värst grymma, men återigen vet jag inte vad som betraktas som bra. När man har något på skärmen så ser det bra ut, men så fort jag testade med svart bakgrund blev det lite rosaaktigt när man kollade från höger sida.

Modellen verkar ha släppts sept. 2010, så med BLB-fotot som bakgrund tror ni det är värt att byta ut den mot en u2311 eller en IPS236V för jag antar att jag Webhallen kommer tillåta mig att ta tillbaka den här.

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk

Det här har väl gåtts igenom ett antal gånger men är nog IPS glow som du har på fotot. Det ser ut som det är taget lite ovanifrån, eller hur? Det innebär en hel del vinkel mot de nedre hörnen.

Kika på den här videon och andra relaterade som visar fenomenet.

Citat:

Eftersom det här är min första platt dataskärm så undrar jag om det här är "normal storlek" på BLB? Betraktningsvinklarna är väl inte så värst grymma, men återigen vet jag inte vad som betraktas som bra.

Välkommen till plattskärmsvärlden!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10905291']Det här har väl gåtts igenom ett antal gånger men är nog IPS glow som du har på fotot. Det ser ut som det är taget lite ovanifrån, eller hur? Det innebär en hel del vinkel mot de nedre hörnen.

Kika på den här videon och andra relaterade som visar fenomenet.

Ah jaa jag har exakt samma problem som de visar i det där klippet. Hmm så IPS glow är inget som man kommer undan med andra ord och det skulle inte hjälpa att byta mot annat exemplar eller u2311/IPS236V?

Isf får jag nog bara njuta av de positiva sidorna hos skärmen

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mz:

Ah jaa jag har exakt samma problem som de visar i det där klippet. Hmm så IPS glow är inget som man kommer undan med andra ord och det skulle inte hjälpa att byta mot annat exemplar eller u2311/IPS236V?

Isf får jag nog bara njuta av de positiva sidorna hos skärmen

Det där är inte IPS-glow, utan backlight bleeding. IPS-Glow är rödaktigt och stör i stort sett inte alls. LG verkar dock ha ett problem, då jag på min IPS236v har nästintill samma mängd bleeding, på exakt samma ställe. Därtill har jag hört det rapporteras om att dessa skärmar överlag har detta problem, och då främst nere i det högra hörnet. Byta till IPS 236v skulle alltså inte hjälpa. I övrigt är det en riktigt bra skärm när det kommer till färgåtergivning och bilden överlag. Dessutom har den HDMI vilket är jävligt viktigt i mina ögon.

Skärmens i särklass största problem är eregonomin och att den känns lite plastig och klen.

Hade jag vetat om skärmens problem innan så hade jag nog sett mig om en extra gång efter andra alternativ, men kanske slutat upp med den ändå. Jag gillar den och kommer inte att byta nu när jag väl har köpt den.

Permalänk
Medlem

Det som är närmast en seriös review är en rysk? review: http://www.youtube.com/watch?v=FbMqEC0znYA&feature=related

Nån som kan översätta resultaten ifrån färgskalan?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Någon som kan posta sina bildinställningar?
Tycker sånt här är svårt

Permalänk

Har exakt samma problem som skaparen av denna tråd, köpte en HDMI, har dock LG IPS226v och då är bilden för liten och färgerna känns konstiga.

Visa signatur

Phenom II 1075T | HD 6950 | 4GB Ram | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair TX650W | Noctua NH-U9B SE2 |

Permalänk
Skrivet av Flygfisk:

Oj jäklar, riktigt bra pris på den. Lite synd att man inte letar skärm just nu. :/

Ditt problem när du använder HDMI-kabel kan ha med over-/underscan att göra. Det borde finnas inställningar i ditt drivrutinsprogram till grafikkortet (Catalyst Control Center om du har AMD-grafikkort, vet inte vad Nvidias heter). Jag hade samma problem när jag kopplade TVn till datorn med HDMI-sladd, sjukt störigt. Fick köra med VGA-kabel och lägre upplösning i evigheter... Det visade sig dock bara vara att ändra overscan till 0%, det var inställt på 10 eller 20% som default när TVn kopplades in, av någon väldigt konstig anledning.

Hoppas det hjälper, och tack för tipset!

Har samma problem och jag gick in i Catalyst och ändrade det där med overscan och då blev bilden perfekt men i spel som CSS och sånt så går den tillbaka igen

Visa signatur

Phenom II 1075T | HD 6950 | 4GB Ram | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair TX650W | Noctua NH-U9B SE2 |

Permalänk

Ändrade det här med Overscan/Underscan och nu känns både bilden bättre(?) och så går den ända ut även i CSS. Btw någon som har förslag på olika inställningar som förbättrar bilden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

EDIT: Problem solved!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Skrivet av rufsen:

EDIT: Problem solved!

Vad var problemet och hur löste du det? Finns kanske fler som har samma problem och vill veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Vad var problemet och hur löste du det? Finns kanske fler som har samma problem och vill veta.

Nee, men denna gång var det bara jag som inbillade mig att det fanns ett problem kan man säga

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bra alternativ ändå för de som behöver HDMi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

rofl, nej.

Rofl, Jo.

Permalänk
Medlem

Jäklar var trevliga färger och skärpa det är i den här skärmen, går inte att jämnföra med någon annan skärm jag har haft. dock har det nu när 2 ggr att bilder börjar flimra som tusan, försökt se till att det inte är några saker som stör, och detta har faktiskt hänt varje gång jag nyss startat upp datorn.

Får se om det här händer ingen, har nu installerat in nya amd drivare samt aktiverat "Reduce DVI frequency on high-resolution displays"

någon som har en idé vad som sker? annars helt klockren skärm men just hämtat ut denna suttit med den kansek 3 timmar än så länge. Inga som hellst problem med att spela på

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Jag valde mellan Dell U2311H, ASUS PA246Q och LG IPS236V.

Dell U2311
+ pivot, displayport, bra garanti, bra ergonomi, stabil fot
- ingen HDMI, rel mycket backlight bleed, ojämn mellan rev A01 och A02

ASUS PA246Q
+ bra inställnings möjligheter och kontakter, pivot, grymt stabil, PIP
- utlovad kontrast* är bara 1/3 i verkligheten! ca 300:1 istf 1000:1 vet ej om detta reviderats ännu,
konstig liten sarg till fot, en tomatröd stripe som jag tycker distraherar längs nederkanten
/*skrev dynamisk kontrast (solsting) men givetvis åsyftas kontrast med de värdena

LG IPS236V
+ bra kontrast, HDMI och gänget, slim
- ful och plastig design, ostabil fot, dålig ergonomi, touchknappar för OSD, lång responstid
kanske inte direkt optimal som spelskärm, stödjer inte 76 Hz

Stort minus för alla tre är den ruskiga ant-glare som ger en smutshinne-liknande approach och dålig
text.

Jag valde http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=802685
LG IPS236V och med lite rabatter landa den på 1700;- (prisvärd även utan rabatt)

Uploaded with ImageShack.us

förstora gärna bilden hos ImageShack -inte för att spana in mina rosa balettskor men skärmen såklart;-)

Idag åkte den upp på bordet och mitt intryck Out-of-the-box är:

Design 2/10 - plastig, svart pianolack och "bred ram", touchknappar som ej syns i mörkret, instabil
fot med bärnstensfärgad plast i stativet (lite halvkul för katten att fånga solkatter dock)
Bättre fäste måste införskaffas som ger mer potential och ergonomi, den runda svarta foten kan jag kanske inleda en ny karriär som diskuskastare med...

Ergonomi 1/10 Jag har snickrat en provisorisk förhöjning i trä, ska låta göra en glastrappa tror
jag

Beaktningsvinkel 8/10 begränsas i praktiken då lutningen är knapp ( 5 fram och 15 bak -come on LG!)

Bildintryck default 7/10 ska kalibrera med Spyder3 inom kort
fina färger, ingen nämvärd backlight bleed, inga=0 döda pixlar (obs endast manuell besikting)
ingen störig IPS-glow, minus för att anti-glare suddar ut reality-känslan

Läsbarhet 5/10 Trots Cleartype, IE och bra kontrast bidrar anti-glare till missnöje

Film 8/10 körde hdmi-hdmi fint flyt, trevlig upplevelse

Övrigt
Bra & lättburet emballage och kontakter fast ingen HDMI medföljde
Vesa kompatibel

Frågor till Sweclocker´s-
1 Hur lägger jag in två olika bakgrundsbilder för primär/sekundär skärm (olika upplösning)?
2 Hur stänger jag av den blinkande blå on-off lampan när skärmen är i vila?

/fashionelsa

la till bilder
Visa signatur

Golv: 2st Zalman-monster Bild: Samsung UE-46B7070 LED | LG IPS236V Bärbara: se min köprådsfråga! NYHET: HP ENVY 17 2092-eo i7 FHD 2630QM Radeon HD 6850 & Asus N73SV 17.3" FHD i7 2630QM Dell XPS X15 FHD LED i7 SB | Dell XPS M1530 Samsung NC10-min snuttis | Wishlist: Asus Eee Pad Transformer

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om den dynamiska kontrasten?

Att ergonomin är kass på de billigare LG-IPSerna får man räkna med.

Ultramon för att använda olika bakgrundsbilder på dina skärmar.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Vem bryr sig om den dynamiska kontrasten?

Att ergonomin är kass på de billigare LG-IPSerna får man räkna med.

Ultramon för att använda olika bakgrundsbilder på dina skärmar.

Sorry, betr ASUS PA246Q, dynamisk kontrast på 1000:1 på skulle ju inte vara mycket att hänga i granen, menar givetvis kontrast och gör en edit i posten. Utlovad kontrast 1000:1 visade sig vara ca 300:1.

Tack så jättemycket för ditt tips, nu ser det äntligen ut som jag önskade!
Blåljuset någon?

Visa signatur

Golv: 2st Zalman-monster Bild: Samsung UE-46B7070 LED | LG IPS236V Bärbara: se min köprådsfråga! NYHET: HP ENVY 17 2092-eo i7 FHD 2630QM Radeon HD 6850 & Asus N73SV 17.3" FHD i7 2630QM Dell XPS X15 FHD LED i7 SB | Dell XPS M1530 Samsung NC10-min snuttis | Wishlist: Asus Eee Pad Transformer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

billig skärm men bara snäppet bättre färger än min gamla Asus VG236H
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=657125

IPS och LED
fan rena bluffen för att folk ska handla!

jag trodde den här LGn skulle ha en bäcksvart bild när det ska vara svart men det är bara ynkligt bättre svärta än Asusen som saknar LED.
svart är inte svart nu heller trots att det är LED på LGn.

desutom är gråskalan felkalibrerad
för mycket blå ton i sig trots att man kör sRGB läget som ska ge bäst bild

färgerna är bara lite bättre än på Asusen som har en TN panel
IPS?
även där ett bluff försäljningsknep som knappt syns med blotta ögat

nej fan den här skärmen ryker direkt
köpte den mest för att den var så billig
kör vidare på Asusen med 120Hz

frågan är:
vilken monitor har bäcksvart svärta ??
då menar jag lika svart som ramen.
ska det till en Glossy panel med LED för att man ska få sån svärta?
fixar inte en matt panel med LED det?

Edit: skärmen är alltså till salu
köpt på on-off idag för 1560:-
säljes för 1400:-
hör av er om ni är intresserade

Varför i helvete dillar du om LED? Skit i det, PVA-panel.

Eizo-foris borde ge hyffsad svärta.

Bra LED-skärmar hittar du inte för 1-2k.

Visa signatur