Vilket ljudkort tillsammans med Sennheiser PC360?

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort tillsammans med Sennheiser PC360?

Jag planerar nu att köpa mig en ny burk för att ersätta min 6 år gamla maskin. Jag har väl mer eller mindre tänkt igenom allt utom ljudkortet. Jag införskaffade mig ett Sennheiser PC360 headset för ett halvår sedan och det har fungerat skitbra med mitt SB X-Fi ExtremeMusic kort. Jag har dock haft en hel del drivrutins problem med mitt ExtremeMusic kort och tänker inte flytta över det utan köpa ett nytt.

Jag är långt ifrån en ljudexpert men dessa kort har jag kollat in och skulle vilja ha er hjälp att välja rätt.

Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
Creative X-FI Titanium Fatal1ty Champion
Creative X-Fi Titanium HD

Både "Fatal1ty Pro/Champion" har ju några år på nacken medans "HD" varianten är hyfsat ny.

Jag har plats för PCI/PCI-E kort och pris har mycket lite betydelse (så länge vi snackar under 2k gränsen), högtalare används aldrig/sällan så det enda som är viktigt är att jag kan plugga in mitt PC360 headset (3,5mm) direkt i ljudkortet.

Datorn kommer främst användas för spel men också en hel del för uppspelning av blu-ray/DVD film och även lite musik.

Jag är inställd på att köpa något av de 3 ovanstående ljudkorten men om ni rekommenderar andra ljudkort istället för X-Fi serien så välkomnas detta också.

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Essence STX är väl det mest rekommenderade i den prisklassen. Antagligen den bästa också, men det får nån annan svara på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Vill du ha bra ljud och slippa krångel så köp asus xonar, de utklassar creatives kort i ljudkvalitet enligt tester + att creatives drivrutiner är 50/50 ifall de fungerar eller ej (känns som nästan hälften av alla har problem..)

Creative är inget alternativ alltså;)

Permalänk
Medlem

Ok jag har kollat in några av Asus korten och Niklas' förslag verkar intressant.
ASUS Xonar Essence STX
Den verkar också vara direkt konkurrent till X-Fi Titanium HD som jag tidigare spanat in.

Jag undrar nu bara vad det är för fördelar/nackdelar med att köpa ett ljudkort som är markerat "stereo ljud" kontra "7.1 ljud".