[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Är siffran som står under Accepted hur många bitcoins man har lyckas fått ihop?

Det är antal block du har minat, hur många bitcoins du tjänat ihop står på www.bitcoinpool.com, du får klicka dig fram till ditt användarnamn. Bitcoinsen skickas därefter automatiskt till ditt mybitcoin.com-konto!

Skrivet av kenix:

Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:33, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:35, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:35, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:36, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:36, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:38, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:38, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:39, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:39, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:41, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:41, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:42, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:42, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:43, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:43, Problems communicating with bitcoin RPC
Och om om om om igen.

Prova att stänga default och sedan
File -> new OpenCL-miner (Om du inte kör nvidia dvs)
Döp din miner till något sött och skriv in dina uppgifter igen. Se framförallt till att du ställer in bitcoinpool.com, om det är den poolen du använder

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk

Detta var ju värre än Furmark. Nej tack, mitt grafikkort klarar inte detta i längden.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Åkej. Det är en sak jag inte förstår här.
En miner kan hämta hem en del coins från "ingenstans" för att distribuera bitcoinvalutan. Sedan kan dessa bitcoins användas för att betala med i en del onlinebutiker. Dessa onlinebutiker vill såklart inte bara samla bicoins på hög så de lämnar in sina coins i utbyte mot cash, men till vem?
Här måste någon stoppa in pengar och få tillbaka bitcoins. Det handlar alltså inte bara om att spekulera i kursen för bitcoins. Jag förstår inte denna del av systemet.

Någon som kan förklara vem som ger pengar till butikerna i utbyte mot deras insamlade bitcoins?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Åkej. Det är en sak jag inte förstår här.
En miner kan hämta hem en del coins från "ingenstans" för att distribuera bitcoinvalutan. Sedan kan dessa bitcoins användas för att betala med i en del onlinebutiker. Dessa onlinebutiker vill såklart inte bara samla bicoins på hög så de lämnar in sina coins i utbyte mot cash, men till vem?
Här måste någon stoppa in pengar och få tillbaka bitcoins. Det handlar alltså inte bara om att spekulera i kursen för bitcoins. Jag förstår inte denna del av systemet.

Någon som kan förklara vem som ger pengar till butikerna i utbyte mot deras insamlade bitcoins?

Jo, det gör det visst, just nu är enda* anledningen att köpa bitcoins spekulation i priset. Inflation i bitcoins kommer inte att pågå i all oändlighet utan det finns ett maxtak på 21 miljoner, då är det tänkt att transaktionsavgifter kommer att finansiera mining. Men nu snackar vi år 2025 och framåt.

*Man kan även vilja köpa något som endast prissätts i bitcoins, men jag tror inte den handeln är så stor än.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eriik:

Jo, det gör det visst, just nu är enda* anledningen att köpa bitcoins spekulation i priset. Inflation i bitcoins kommer inte att pågå i all oändlighet utan det finns ett maxtak på 21 miljoner, då är det tänkt att transaktionsavgifter kommer att finansiera mining. Men nu snackar vi år 2025 och framåt.

*Man kan även vilja köpa något som endast prissätts i bitcoins, men jag tror inte den handeln är så stor än.

Jaja. fina ord. Men det förklarar fortfarande vem som ger butikerna pengar för deras insamlade bitcoins som folk spenderat i deras onlineshops. Butikerna lär inte betala ut löner eller fakturor med bitcoins. De vill växla in dessa precis som rikskuponger. Annars stannar ju alla bitcoins hos butikerna...
Skall investerare besöka varje enskild butik och fråga om de får köpa några bitcoins eller kommer dessa samlas upp av "någon" och vem är detta i så fall? Denna någon kommer i så fall att agera bank.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Verkar skitbra för att stressa grafikkortet, mitt blir varmare än i furmark^^ Det är nog inget jag skulle ha igång hela tiden dock

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem

Låter som ännu ett pyramidspel...vad blir nästa steg facebook coins ala mafia?

Permalänk

Har fått igång hela köret, kollar på Summary i minern och ser att det står 14 på "accepted". Mitt grafikkort (ATI HD 5850) laddar 134mhash/s.

Balance 0.00 i Bitcoin grejen. När får ändras det? Måste man koppla den till minern eller något? Är tacksam för alla svar när det gäller detta..

text som bröt mot § 9 borttagen
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Riyonah:

Verkar skitbra för att stressa grafikkortet, mitt blir varmare än i furmark^^ Det är nog inget jag skulle ha igång hela tiden dock

Ja, det rinner ju iväg lite pengar på elräkningen nu. Temperatur och elkärning bekymrar mig mindre. Det som stör är att grafikkortet låter en hel del hela tiden nu (76 grader - ca 50% fläkthastighet på mitt 6850) samt att datorn går segt när klienten är igång.
Känns inte så lönt att få en slö och högljudd dator 24/7 bara för att tjäna in någon tia om dagen.
Men jag ska ge detta system en ärlig chans innan jag säger mer.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Rekordmedlem

De kanske håller på att knäcka nått krypto "på riktigt" och allt är en historia för att få låna tillräckligt med beräkningskraft så man kan göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Låter som ännu ett pyramidspel...vad blir nästa steg facebook coins ala mafia?

Pyramidspel var det första jag tänkte själv.

I beräkningarna av elkostnaden så har ni inte tagit med den rörliga nätavgiften. Dvs en extra förbrukad kWh så ökar även nätavgiften. Bara som exempel så är den rörliga nätavgiften 25,10 öre/kWh här i Karlskrona och den tillkommer för varje förbrukad kWh. Den faktiska kostnaden per förbrukad kWh blir alltså snarare 1,50:-/kWh.

Om man kollar Sweclockers test av 6970-kortet så hamnade hela datorsystemets förbrukning på 395 kWh.
En mer precis uppskattning blir då att datorn med 6970-kort då kommer kosta 395W* 24 h * 1,50:-/kWh = 14,22:-/dag att ha igång.
Och då vet man inte ens hur man uppskattade siffran att kortet skulle kunna tjäna in 20:-/dag. Något säger mig att även den siffran är överrskattad.

Sist men inte minst kostar det pengar att plocka ut/konvertera till pengar vilket inte verkar ha nämnts alls.

Är skeptisk till att folk här på forumet bryr sig om miljön men där blir det en ren förlust för att ha en dator igång som faktiskt inte gör nånting alls. Nån kommer säkert säga att man har en filserver på 24/7. Då gör ju datorn faktiskt lite nytta men jag kan inte låta bli att undra vilket grafikkort som sitter i filservern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Finns några ställen, bl.a. mullvad.net vet jag om.

jag har inte riktigt förstått poängen med det, tyvärr, inte heller vem som bjuder på pengarna,

Pengar skapas inte ur tomma intet. och om det nu gör det ska jag ta kontakt med de webbserverhallsdrifttekniker som finns i bekantskapskretsen, och muta dem. En annan blir miljonär nästa vecka. första rundan på mig!

skämt åsido, vad är det för något vi räknar ut som är värt pengar för någon, mer än elbolagen, för ingen frisk person betalar någon för att göra något meningslöst. pennalism á la Ondskan kan jag vara med på, men här handlar det om valuta.

text som bröt mot § 9 borttagen
Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Såg just denna: http://www.youtube.com/watch?v=Um63OQz3bjo&feature=player_emb...

Tanken bakom själva valutan låter ju fin, men sättet den genereras på tycker jag inte alls om.
Belasta miljön och livslängd på hårdvaran, utan att bidra till något vettigt (Så som många sagt innan, ex Folding).

Permalänk
Medlem

har googlat runt lite men blir inte riktigt på det klara med vad det ska gå ut på, känns som ett stort experiment eller nåt.

sök runt lite på youtube så kommer ni hitta en del intressant, här är ett exempel

"this is my room full of my mining rigs"

Permalänk
Medlem

Så detta går ut på att låna ut beräkningskraft för pengar? VAD är det grafikkortet räknar på? Folding räknar ju proteiner och hjälper sjukvården. Någon annan klient hjälper till att försöka hitta liv i rymden.

Vad är det grafikkorten räknar på här? För de står väl inte bara och stressar i onödan? Då kan man lika gärna köra furmark och säga att man har ett hd6990, så får man 80kr per dag...

Så VAD gör grafikkorten egentligen?

Permalänk

det värkar inte lika bra längre

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias116:

Har fått igång hela köret, kollar på Summary i minern och ser att det står 14 på "accepted". Mitt grafikkort (ATI HD 5850) laddar 134mhash/s.

Balance 0.00 i Bitcoin grejen. När får ändras det? Måste man koppla den till minern eller något? Är tacksam för alla svar när det gäller detta..

Jag får bara 103mhash/s med ett gtx 570

Permalänk
Medlem

Jag vart nyfiken så jag grävde lite på Bitcoins sida.

Kontentan är att dom vill skapa ett alternativt de-centraliserat pengasystem som har självreglerande inflation osv. Det är menat att fungera lite som paypal för betalning mellan privatpersoner och så. Anledningen till att man genererar de här SHA nycklarna är en form av inflations-kontroll, swarmen skapar X antal nya bitcoins men om för många försöker skapa och för få konsumerar (dvs inflation) så skickas tyngre matematiska problem ut och det tar längre tid att generera, vilket stävjar inflationen.

Med andra ord är det ingen som betalar för att ditt grafikkort ska cruncha några problem, det är bara ett sätt att reglera inflation.

Jag instämmer med föregående talare. Snacka om slöseri att låta folk ha sina datorer igång 24/7 för nått sorts socialt ekonomiskt experiment.. hade varit bättre om man länkade bitcoin'ets värde mot antal färdiga chunks i något foldingproject istället...

Så här går det när man låter filosoferna&statsvetarna kröka på samma studentpub som datalogerna!

Permalänk

Solklart pyramidspel/lånekarusell

Växla in bitcoins:en till riktiga pengar så snart som möjligt är mitt tips. Eller ännu bättre, håll inte på med det över huvud taget. Det är ganska moraliskt förkastligt att sitta och bränna watt helt i onödan när resten av världen håller på och byter ut glödlampor, earth hour, mm.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av fastforward:

Solklart pyramidspel/lånekarusell

Växla in bitcoins:en till riktiga pengar så snart som möjligt är mitt tips. Eller ännu bättre, håll inte på med det över huvud taget. Det är ganska moraliskt förkastligt att sitta och bränna watt helt i onödan när resten av världen håller på och byter ut glödlampor, earth hour, mm.

Jag tänkte på detta också först att inflationen borde krossa valutan snabbt men eftersom den tydligen är självreglerande så bör inte dess värde innebära något problem. Sen hur vida det är moraliskt fel är en annan fråga, själv bryr jag mig inte det minsta så länge jag tjänar på det.

Skrivet av ethernal:

Kontentan är att dom vill skapa ett alternativt de-centraliserat pengasystem som har självreglerande inflation osv. Det är menat att fungera lite som paypal för betalning mellan privatpersoner och så. Anledningen till att man genererar de här SHA nycklarna är en form av inflations-kontroll, swarmen skapar X antal nya bitcoins men om för många försöker skapa och för få konsumerar (dvs inflation) så skickas tyngre matematiska problem ut och det tar längre tid att generera, vilket stävjar inflationen.

Med andra ord är det ingen som betalar för att ditt grafikkort ska cruncha några problem, det är bara ett sätt att reglera inflation.

Jag instämmer med föregående talare. Snacka om slöseri att låta folk ha sina datorer igång 24/7 för nått sorts socialt ekonomiskt experiment.. hade varit bättre om man länkade bitcoin'ets värde mot antal färdiga chunks i något foldingproject istället...

Så här går det när man låter filosoferna&statsvetarna kröka på samma studentpub som datalogerna!

Tack för ett bra inlägg, bästa förklaringen hittills och jag håller med att det vore bättre om det på något vis kopplats till ett foldingprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

man får inte glömma elbolagsdirektörerna som av någon anledning var med de med

hittepåtramsvaluta.
lycka till att gå in på banken och växla in en miljon hittepåvaluta.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

man får inte glömma elbolagsdirektörerna som av någon anledning var med de med

hittepåtramsvaluta.
lycka till att gå in på banken och växla in en miljon hittepåvaluta.

Vem har sagt något om banken, det finns (tydligen) flertalet sidor där du kan växla bitcoins till riktigt valuta via t.e.x. paypal. Det är vad jag förstått i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vem har sagt något om banken, det finns (tydligen) flertalet sidor där du kan växla bitcoins till riktigt valuta via t.e.x. paypal. Det är vad jag förstått i alla fall.

Jo, men dessa sidor spekulerar ju bara i valutan och kommer bara att vilja köpa den så länge de tror att värdet kommer att gå upp. Man bygger bara luftslott. Det kommer att bli ett snabbt ras ner mot noll om värdet någon gång skulle börja gå nedåt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Antielefant
Skrivet av FANTEN:

Pyramidspel var det första jag tänkte själv.

I beräkningarna av elkostnaden så har ni inte tagit med den rörliga nätavgiften. Dvs en extra förbrukad kWh så ökar även nätavgiften. Bara som exempel så är den rörliga nätavgiften 25,10 öre/kWh här i Karlskrona och den tillkommer för varje förbrukad kWh. Den faktiska kostnaden per förbrukad kWh blir alltså snarare 1,50:-/kWh.

Om man kollar Sweclockers test av 6970-kortet så hamnade hela datorsystemets förbrukning på 395 kWh.
En mer precis uppskattning blir då att datorn med 6970-kort då kommer kosta 395W* 24 h * 1,50:-/kWh = 14,22:-/dag att ha igång.
Och då vet man inte ens hur man uppskattade siffran att kortet skulle kunna tjäna in 20:-/dag. Något säger mig att även den siffran är överrskattad.

Sist men inte minst kostar det pengar att plocka ut/konvertera till pengar vilket inte verkar ha nämnts alls.

Är skeptisk till att folk här på forumet bryr sig om miljön men där blir det en ren förlust för att ha en dator igång som faktiskt inte gör nånting alls. Nån kommer säkert säga att man har en filserver på 24/7. Då gör ju datorn faktiskt lite nytta men jag kan inte låta bli att undra vilket grafikkort som sitter i filservern.

Dessutom är det så att returen i kronor per watt sjunker per intjänad krona för att stävja inflation, så all eventuell vinst försvinner snart nog i att elkostnaden helt enkelt kommer att bli likvärdig eller högre än värdet på dessa "bitcoins".

Själv anser jag att hela idén är förkastlig, de enda som blir gladare över det här är elbolagen, Intel, AMD och NVidia. De första för att du bränner i storleksordningen 3,5 MWh (~5000 kr) i elräkning per år med ett skapligt system (här räknat på i5+6970, runt 400W last), de senare för att man eldar grafikkort och processorer med ett program som konstant belastar datorn lika hårt som om du kör Furmark och Prime95 - samtidigt.

Sedan är det en jäkla skillnad mellan en dator som belastas med fullast hela tiden och en dator som står och idlar, speciellt om den står inaktiv en längre stund då ett antal energisparfunktioner slår till (mest märkbart nedklockning av processorn till krypläge, avstängning av hårddiskar, nedvarvning eller till och med stopp av fläktar samt att den helt stänger av grafikkortet). Min filserver, när den inte blivit accessad inom 5 minuter, går ner och drar i storleksordningen 40(!) watt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av fastforward:

Jo, men dessa sidor spekulerar ju bara i valutan och kommer bara att vilja köpa den så länge de tror att värdet kommer att gå upp. Man bygger bara luftslott. Det kommer att bli ett snabbt ras ner mot noll om värdet någon gång skulle börja gå nedåt.

Nu är inte jag en ekonom och du kan mycket väl ha rätt. Vad jag förstått ska problemen som datorerna löser ökas i svårighet vid händelse av inflation och förenkling av problemen inträffar vid deflation.

EDIT:

Skrivet av Defeat^:

Så detta går ut på att låna ut beräkningskraft för pengar? VAD är det grafikkortet räknar på? Folding räknar ju proteiner och hjälper sjukvården. Någon annan klient hjälper till att försöka hitta liv i rymden.

Vad är det grafikkorten räknar på här? För de står väl inte bara och stressar i onödan? Då kan man lika gärna köra furmark och säga att man har ett hd6990, så får man 80kr per dag...

Så VAD gör grafikkorten egentligen?

Ett HD6990 drar in 40kr~ dygnet och inte 80kr.

Permalänk
Medlem

Jag har fått ihop 0.2 BTB på 6 timmar med ett gtx 570

Permalänk
Skrivet av kenix:

Mjo, jag tror det har med den annorlunda arkitekturen att göra, att amd/ati har många fler pipelines eller nått liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Ehh detta är optimerat för AMD??

Permalänk
Medlem

Hur mycket BTB får ni då per timma ? Skriv gärna vad ni har för kort oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

Men va fan?! Grafikkortet gör alltså INGEN SOM HELST beräkning? Man kan lika gärna köra furmark 24/7?

Vad är detta för idiot-ide?! Låta folk köra furmark, och beroende på vad det står på ditt grafikkort så får du olika mycket pengar?!

Snacka om slöseri med energi.. Kunde de inte bara tittat på vad folk har för grafikkort, skitit i att stressa grafikkortet och gett ut pengarna endå? Att slösa 300watt på ingen ting är ju idiotisk?!

Okej killar! Jag har ordnat ett nytt pengar system! Gå ut och lägg i friläge på eran bil, lägg en sten på gaspedalen och starta bilen. Låt sedan bilen stå och max-varva 24/7. Den med störst motor får mest pengar! BONUS OM NI STÅR OCH ELDAR BILDÄCK PÅ TOMTEN MED!! OCH SEN NÄR MOTORN SKURIT SÅ FÅR NI ÄNNU MER BONUS IFALL NI DUMPAR BILEN FULLTANKAD I EN SJÖ..