Apple stämmer Samsung för likheter med Iphone och Ipad

Permalänk
Medlem

Den här stämningen var faktiskt på tiden, produkterna är faktiskt för lika. Jag menar har Samsung några kreativa i företaget?

När vi var på Samsung information på jobbet påstod de att Apple härmat dem på designen då samsung hade den först på Samsung Prada telefonen. Men den är ju inte i närheten lika lik iPhone 3GS som Galaxy S är. Däremot är nya Galaxy Ace om något ännu mer lik iPhone 4 än vad Galaxy S var lik iPhone 3GS, men att de har så mycket sämre byggkvalité.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Lite underligt att Apple stämmer Samsung som tillverkar flera huvudkomponenter i just iPhone och iPad. Skulle Samsung bli allt för sura och bryta avtalen skulle Apple ta rejält med stryk själva. Bita handen som föder en?

Något säger mig att det hade blivit en dyr affär för Samsung.. Gissningsvis så har ett leveransavtal att uppfylla och bryts detta lär de ligga uselt till.

Permalänk
Skrivet av Murpie:

Likheterna ligger väl iofs i gränssnittet och det designar väl inte Samsung?

apple har väl designat processorerna men det är samsung som tillverkar dom tror jag

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

apple har väl designat processorerna men det är samsung som tillverkar dom tror jag

Apple har väl snarare gjort små tweakar på designen från ARM som sen Samsung tillverkar.

Permalänk
Medlem

samsung tillverkar ju prolle till apple. jag tror att de även tillverkar mine och skärm!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Apple har väl snarare gjort små tweakar på designen från ARM som sen Samsung tillverkar.

jo det kanske är mer åt det hållet:)

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Kanske är det Samsung som ska stämma Apple? Kromade lister, svart och skärm!

Ja, det är väl det normala motdraget om man tror att man har något att hämta? Jag skulle dock tro att det där fallet är svarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Fattar inte hur folk inte kan se att de är skit lika!?!?
Tom menyerna är ju ren jävla kopia. (utseendemässigt)
Visst fan, jag hatar oxå Apple´s översittar fasoner.
Men sluta försöka ljug för er själva.

+1

Och förresten så pluggar jag en femårig utbildning i industridesign, så jag har rätt när jag säger att de är lika och ni har fel... xD

Permalänk
Medlem

Klart de har kopierat, vem som helst ser väl det. Men frågan är vart gränsen går till hur likt man får kopiera någon annan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Mobiler ser likadan ut, mer eller mindre, och finns det inga knappar så är man ganska begränsad till designen om man vill ha en så stor skärm som möjligt men samtidigt hålla telefonen kompakt.

Dock så var det väl kanske inte det smartaste draget av Samsung att kopiera designen. Den enda skillnaden är ju att Home-knappen är rektangulär i stället för rund och att den har två touch-knappar på varsin sida.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Något säger mig att det hade blivit en dyr affär för Samsung.. Gissningsvis så har ett leveransavtal att uppfylla och bryts detta lär de ligga uselt till.

Visst hade det blivit dyrt för Samsung, men antagligen också för Apple. Ett produktionsstopp av iPad och iPhone vars försäljning står för över hälften av Apples vinst är nog rätt knivigt även för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murpie:

Likheterna ligger väl iofs i gränssnittet och det designar väl inte Samsung?

Uppenbarligen inte då de lånade det av apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Visst hade det blivit dyrt för Samsung, men antagligen också för Apple. Ett produktionsstopp av iPad och iPhone vars försäljning står för över hälften av Apples vinst är nog rätt knivigt även för dem.

Apple lär kunna få igen kostnaden... Med undantag för SoC och möjligen stor del av flashminnena så tror jag Apple har produktionen av de andra komponenterna utlagda på andra tillverkare.

Som sagt... Det hade blivit en hiskligt dyr affär för Samsung.

Permalänk

apple är bara ut efter pengar det är det enda
hade varit fint om alla företag som gör delarna till apple skulle dra sig ut så att apple får stora problem så att dom nån gång lär sig att all inte kretsar runt deras företag och deras prudukter.

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

Verkshöjd, någon?

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Apple lär kunna få igen kostnaden... Med undantag för SoC och möjligen stor del av flashminnena så tror jag Apple har produktionen av de andra komponenterna utlagda på andra tillverkare.

Som sagt... Det hade blivit en hiskligt dyr affär för Samsung.

Att styra om produktionen och byta leverantörer skulle ta lång tid och bli kostsam, den saken är klar.
Det är dock ett högst osannolikt scenario. Apple och Samsung är allt för beroende av varandra för att det ska gå så långt.

Permalänk
Medlem

Bilden här är ju ganska felvinklad, då det faktiskt är SGS applikationsmeny som visas, inte hemskärmen som oftast ser väldigt annorlunda ut med olika widgets, klockor, apps osv.

Visst finns det likheter mellan de två enheterna, men de är bara stilrena. Apple var inte först med att ha en svart lur med en kromad kant runt! I verkligheten så skiljer sig även enheterna något enormt, då SGS är mycket tunnare, längre, stilrenare och snyggare.

Visa signatur

HALLABLALA

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

apple är bara ut efter pengar det är det enda
hade varit fint om alla företag som gör delarna till apple skulle dra sig ut så att apple får stora problem så att dom nån gång lär sig att all inte kretsar runt deras företag och deras prudukter.

Nu säger jag det igen så att folk kan sluta med dagdrömmeriet. Leveransavtala avslutar du inte inte rakt av om du inte vill lida hemska nederlag i domstol. Förövrigt så är Apple en så pass stor kund för en del tillverkare att de skulle tappa så jävla mycket i omsättning att aktieägarna hade sparkat vederbörande ledning omgående.

Permalänk
Jubileumsmästare

Samsung får lägga ner telefonindustrin och leverera lite mekaniska hårddiskar istället.

Permalänk
Musikälskare

Likheter finns där helt klart, går inte att förneka

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Klart de har kopierat, vem som helst ser väl det. Men frågan är vart gränsen går till hur likt man får kopiera någon annan.

Exakt! Men om de inte får vara så här lika, kan Apple lika gärna få ensamrätt på touchskärm till mobiler då jag tycker att man ska ha den där storleken på skärm om man ska ha touch. Dessutom, hur mycket kan man vrida på designen om man vill tillverka mobiler med den skärmstorleken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Klart de har kopierat, vem som helst ser väl det. Men frågan är vart gränsen går till hur likt man får kopiera någon annan.

Kopiera är ju som sagt att försöka göra så likt originalet som möjligt och det tycker jag definitivt inte Galaxy s är... Visst, det finns likheter och jag tvivlar inte på att Samsung lagt blicken på Iphone när de ritade den men va fan... vem som helst ser att det är två helt olika telefoner så vad är problemet? Samsung kanske har satt för stor press på Apple med Galaxy S2 och därför detta utspel ?

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Nu säger jag det igen så att folk kan sluta med dagdrömmeriet. Leveransavtala avslutar du inte inte rakt av om du inte vill lida hemska nederlag i domstol. Förövrigt så är Apple en så pass stor kund för en del tillverkare att de skulle tappa så jävla mycket i omsättning att aktieägarna hade sparkat vederbörande ledning omgående.

Du har helt rätt i att det är det högst osannolikt att några avtal skulle brytas då det vore en extremt usel deal för alla parter, det intressanta i frågan ligger väl mest i att Apple stämmer en sådan stor och viktig leverantör som Samsung faktiskt är för dem.

Permalänk
Medlem

Jag är uppväxt med att lära mig hata allt som har med samsung att göra, så detta tycker jag bara är lite kul. Om det har något riktigt värde tillåter jag domstolen att avgöra, men jag måste säga att dom där två telefonerna var väldigt lika.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Självklart är dom väldigt lika varandra, vad mer ska dom ändar på liksom? ser det som bilar, nog ser nästan alla bilar likadana ut men inte stämmer dom varandra för det. det är ju inte som om jag var den första som uppfann hjulet så är det bara jag som har ensam rätt att göra runda hjul

Visa signatur

I5-3570K@4,4Ghz| KFA2 GTX 1070 Ti | ASRock Z77 ExtreaM4 | Corsair 8GB 1600MHz Vengance | Corsair HX 750W | Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kopiera är ju som sagt att försöka göra så likt originalet som möjligt och det tycker jag definitivt inte Galaxy s är... Visst, det finns likheter och jag tvivlar inte på att Samsung lagt blicken på Iphone när de ritade den men va fan... vem som helst ser att det är två helt olika telefoner så vad är problemet? Samsung kanske har satt för stor press på Apple med Galaxy S2 och därför detta utspel ?

tror du har en poäng med att det sätter en press på Apple då dem är svindyra, det du betalar mest för är själva märket. Sen till er som säger att Samsung skulle gå minus om dem drog sig ut med minnen M.M til Apple så har ni rätt till viss del men det hade nog blivit värre för Apple då Samsung till verkar så mycket annat kolla bara på era datakomponeneter hur mycket kommer inte från Samsung liksom.

Permalänk
Medlem

Duktiga konstnärer lånar, fantastiska konstnärer stjäl.

Lite för likt kan jag tycka. Apple har gjort en riktigt bra grej men samsung kunde väl ha lite egen fantasi.

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag är uppväxt med att lära mig hata allt som har med samsung att göra, så detta tycker jag bara är lite kul. Om det har något riktigt värde tillåter jag domstolen att avgöra, men jag måste säga att dom där två telefonerna var väldigt lika.

Såna här saker går nästan aldrig upp i domstol, de görs allt som oftast upp bakom stängda dörrar företagen emellan. Ett populärt motdrag när man blir stämd är att stämma tillbaka, ungefär som Nokia och Apple håller på.

Permalänk
Medlem

Enligt engadget är detta ett indirekt angrepp på Googles Android, och med tanke på att Apple nämner Nexus S (som har standard android och inte liknar någon iPhone hårdvarudesignmässigt på något sätt) i sin stämning så verkar det stämma.

Permalänk
Medlem

Nej
44.3%

Allvarligt? Sweclockers läsare måste ha en grav syndefekt för att inte se likheten. Klart som f*n samsung har kopierat designen.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core