Intel Sandy Bridge: Core i7 2600K, Core i5 2500K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

http://www.inet.se/artikel/5305538/a-data-4gb-2x2048mb-1600mh...
http://www.inet.se/artikel/1901992/asrock-p67-extreme-4
http://www.inet.se/artikel/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3ghz

Visst är det kul att byta upp sig o så, men förstår inte varför du skall byta då du verkar sitta på en q6600, den funkar väl rätt bra rätt länge till eller?

Det är det jag är lite fundersam över. Har läst igenom hela tråden under natten och enligt vissa så ska q6600 duga fint ett tag till men enligt andra så ligger den ljusår efter och någon länkade ett datasheet som visade att den redan har börjat flaska en hel del i vissa spel. Detta gjorde mig då lite kluven. Meningen var först att jag bara skulle uppgradera grafikkortet och eventuellt köpa en ssd-hårddisk, men sedan fick jag upp ögonen för denna plattform och dess otroliga prestanda till ett alldagligt pris. Så jag tänkte att det kanske vore idé att förnya sig lite och möjligen sitta säkert i ytterligare 2-3 år. Men du tycker alltså att det inte är värt att uppgradera ännu då?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Songless:

Det är det jag är lite fundersam över. Har läst igenom hela tråden under natten och enligt vissa så ska q6600 duga fint ett tag till men enligt andra så ligger den ljusår efter och någon länkade ett datasheet som visade att den redan har börjat flaska en hel del i vissa spel. Detta gjorde mig då lite kluven. Meningen var först att jag bara skulle uppgradera grafikkortet och eventuellt köpa en ssd-hårddisk, men sedan fick jag upp ögonen för denna plattform och dess otroliga prestanda till ett alldagligt pris. Så jag tänkte att det kanske vore idé att förnya sig lite och möjligen sitta säkert i ytterligare 2-3 år. Men du tycker alltså att det inte är värt att uppgradera ännu då?

Har du möjligheten så är det dags att uppgradera imo, Q6600 har hängt med bra men även den har sitt bäst före-datum. Det beror givetvis lite på vad du pysslar men ett grafikkort kommer inte räcka hela vägen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

är det ett bra bygge.

va ett tag sen jag byggde min nyvarande

http://www.alina.se/ShopCart.aspx?delway=pp&P8P67%20DELUXE=1&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av amoniax:

är det ett bra bygge.

va ett tag sen jag byggde min nyvarande

http://www.alina.se/ShopCart.aspx?delway=pp&P8P67%20DELUXE=1&...

om du har en stor cpu kylare så kommer dom ram minnena att ta i

Ska du lägga till mera saker i beställningen eller har du redan allt annat?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av burken_swe@yahoo:

om du har en stor cpu kylare så kommer dom ram minnena att ta i

Ska du lägga till mera saker i beställningen eller har du redan allt annat?

Även inte så lämpligt med ett 3x4-paket när moderkortet har 4 slottar och kör dual channel.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

kanske beställer 2x4 ist.
är dom så höga så dom tar i en stor kylare.
vet inte om jag ska ha en större.
hur bra är original kylaren?

nej har inte tänkt beställa mer.
har 2 andra diskar så dom får duga så länge.
ssd är tänkt till OS
nåt annat jag borde köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av amoniax:

kanske beställer 2x4 ist.
nej har inte tänkt beställa mer.
har 2 andra diskar så dom får duga så länge.
ssd är tänkt till OS
nåt annat jag borde köpa?

Det är nog bara dom minnena som tar i för corsair.

Det du skulle behöva är

- cdrom
- grafikort
- nytt chassi?
- möjligen ett annat nätagg. Ett modulärt.
- vet att 2500k kan prestera bättre än 2600k ibland, samt billigare

Vet dock inte vad du har för saker just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Det är nog bara dom minnena som tar i för corsair.

Det du skulle behöva är

- cdrom
- grafikort
- nytt chassi?
- möjligen ett annat nätagg. Ett modulärt.
- vet att 2500k kan prestera bättre än 2600k ibland, samt billigare

Vet dock inte vad du har för saker just nu.

chassi jag har är jag nöjd med.
grafikkort hade jag väl med där.
cd/dvd har jag redan.
ska kolla in det där med 2500k och annat nätagg

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, om du ställer upp upplösning till 1920x1200 och krämar på med höga grafikinställningar så är det grafikkortet som begränsar spelprestandan i de FPS-spel som används i testet, syns tydligt på att prestandan blir i stort sett samma oberoende av klockfrekvens eller processor.
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Det är bara i Civ5, som är rejält processorkrävande som det är CPU och inte GPU som begränsar prestandan även i 1920x1200.
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Rent generellt så är ju FPS-spel främst grafikintensiva och inte så CPU-krävande vid högre upplösningar, medan RTS-spel kräver mer av processorn.

GTX 580 kan inte flaska Sandy bridge. Det du ser är spelet BFBC2 som flaskar 580 om det nu ska finnas ett sånt uttryck. Däremot kan det vara möjligt att en processor flaskar en SLi konfiguration av GTX 580... Men troligtvis inte fallet med Sandy bridge.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

- vet att 2500k kan prestera bättre än 2600k ibland

Menar du att avsaknaden av hyper transport på 2500k gör att den ibland går snabbare i vissa spel? Det går väl att stänga av på 2600k om man så vill?

Skrivet av dealerovski:

GTX 580 kan inte flaska Sandy bridge. Det du ser är spelet BFBC2 som flaskar 580 om det nu ska finnas ett sånt uttryck.

Det där får du förklara på något mer detaljerat sett - nyfiken på om det finns en rimlig förklaring

När man kör ett spel, så är det ju antingen cpu:n eller grafikkortet som når sitt max (även om det förstås kan diffa på olika ställen i spelet - i teorin ju mellan varje frame) och begränsar frameraten. Varför skulle inte ett GTX580 flaska en sandybridgeburk?

Som Wrongtarget redan nämnt så framgår det ju tydligt i testet att klockning av CPU:n gör i princip ingen skillnad, och då kan det ju svårligen betyda annat än att det är grafikkortet som är chokat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Menar du att avsaknaden av hyper transport på 2500k gör att den ibland går snabbare i vissa spel? Det går väl att stänga av på 2600k om man så vill?

enligt sweclockers tester så är den lite lite snabbare beroendet på process. vet inte om det har med ht att göra men kan mycket väl vara så. Annars så är ju 2500k ändå billigare

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om 990x kom med i graferna här sen

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Någon kanske redan pååpekat detta men vore det inte bättre att test 1680x1050 eftersom den upplösningen säkerligen är väldigt vanlig?

Jag menar det är ett rätt stort hopp mellan den lägsta upplösningen och den högsta i denna testen. Och utöver det körs den lägre med lägre inställningar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Åsa-Nisse:

Någon kanske redan pååpekat detta men vore det inte bättre att test 1680x1050 eftersom den upplösningen säkerligen är väldigt vanlig?

Jag menar det är ett rätt stort hopp mellan den lägsta upplösningen och den högsta i denna testen. Och utöver det körs den lägre med lägre inställningar.

1920x är nog sedan ett bra tag tillbaka vanligare bland spelare så det är inte konstigt att de kör med den.
Den lägre upplösningen är vald för att till en viss del ta bort grafikkortet ur ekvationen och mer visa på vad CPUn presterar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Kanske en dum fråga, men maxxa CS och DoD med det integrerade grafiken borde väl fungera? Väntar i så fall med att köpa grafikkortet tills BF3 släpps och kör med det integrerade tills dess.

Kan jag spela dem 2 spelen, så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Kanske en dum fråga, men maxxa CS och DoD med det integrerade grafiken borde väl fungera? Väntar i så fall med att köpa grafikkortet tills BF3 släpps och kör med det integrerade tills dess.

Kan jag spela dem 2 spelen, så är jag nöjd.

Dem har ju bättre grafikort än vad jag har in min dator, och jag kan maxa både och dock inte css

Fast jag vet inte om det blir prestanda skillnader för att det är intregerat

EDIT: kom på att mitt grafikort tillhör high end i 1xxx serien. processorn har "Intel HD Graphics 3000" Vet dock inte vilken klass dom håller. annars har du

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Permalänk

En undran nu, hur i h-vete skall man kunna köra på den integrerade grafiken? Kan ju inte koppla skärmen någonstans utan ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

En undran nu, hur i h-vete skall man kunna köra på den integrerade grafiken? Kan ju inte koppla skärmen någonstans utan ett grafikkort.

Du har antagligen köpt ett moderkort med P67 kretsen istället för H67...
P67 kan inte köra det interna grafikkortet...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Du har antagligen köpt ett moderkort med P67 kretsen istället för H67...
P67 kan inte köra det interna grafikkortet...

Aha, då hänger jag med. Jag kollade in ett H67 precis och det hade utgångar för det. Får jag kanske ta och välja ett sådant istället för ett P67. Tack för svaret. Jag har som tur inte köpt det än, utan funderade mest på det. Skall köpas nästa vecka, mest troligtvis.

EDIT: Verkar inte vara värt att köpa ett H67-kort. Får vänta med datorköpet då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Basilisken:

Aha, då hänger jag med. Jag kollade in ett H67 precis och det hade utgångar för det. Får jag kanske ta och välja ett sådant istället för ett P67. Tack för svaret. Jag har som tur inte köpt det än, utan funderade mest på det. Skall köpas nästa vecka, mest troligtvis.

EDIT: Verkar inte vara värt att köpa ett H67-kort. Får vänta med datorköpet då.

Invänta Z68: http://www.sweclockers.com/nyhet/13841-gigabyte-ga-z68x-ud7-b... (exempelvis). Då får du både ett överklockningsbart system samt stöd för processorns grafikdel.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Jag tog bort ett inlägg som inte riktigt hade med ämnet att göra.

Permalänk

har inte orkat läsa igenom allt som sagts
sorry!
skulle va nice om ni länka till testprogram o testparametrar.
igen, lessen om jag missat om ni redan gör det
såg det bara inte initialt i denna test!

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk

jag har en amd athlon x2 från 2006 på 2.4 gzh i vardera kärnan,och alla spel flyter på bra fortfarande,crysis 2 på max,tillomed jättenivåerna i nya deus ex flyter på bra.

men är bra sugen på att köpa en 2600k..
vad för moderkort ska man ha till en sån? jag köper 2 x4 gb ram med,men dom tar tydligen i processorfläkten?
vilken fläkt är bra(och inte uberdyr) och tar INTE i ram minnena?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred