Permalänk

Kryptera en mapp..

Jag känner inte för att kryptera hela hårddisken, så undrar, kan jag samla alla saker och lägga i en mapp.. sen kryptera bara den mappen? utan att det påverkar resten av C? Om ja så har jag 3 följfrågor.

1) Går det att nå innehållet i mappen på ngt sätt bortsett från password?
2) Om jag använder "sökfunktionen" i start, kan den då hitta matrial i den krypterade mappen?

3) Jag kmr kryptera med en Provversion av ett program, då tiden går ut, kmr det då ställa till det för mig?

Permalänk
Hedersmedlem

Truecrypt! (Googla)

1. Nej, inte vad jag vet, du måste dekryptera "mappen".
2. Bara om "mappen" är dekrypterad.
3. Vet ej.

Permalänk
Medlem

Onödigt att köpa krypterings program när det bäst är gratis.
http://www.truecrypt.org/

Som svar på dom två första frågorna. Ja du måste se till att windows inte indexerar den men kom också ihåg att dom program du använder för att behandla innehållet, t.ex word eller liknande ofta spara sökväg och filnamn så att filerna snabbare kan öppnas senare, de kan i vissa fall också spara en temporär kopia av filen i någon temp katalog.
Så beroende på hur känsligt materialet är så måste du vara försiktig i dina val av program för att titta på och behandla materialet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: Nvidia GeForce RTX 4070 Super | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Mcgreag:

Onödigt att köpa krypterings program när det bäst är gratis.
http://www.truecrypt.org/

Som svar på dom två första frågorna. Ja du måste se till att windows inte indexerar den men kom också ihåg att dom program du använder för att behandla innehållet, t.ex word eller liknande ofta spara sökväg och filnamn så att filerna snabbare kan öppnas senare, de kan i vissa fall också spara en temporär kopia av filen i någon temp katalog.
Så beroende på hur känsligt materialet är så måste du vara försiktig i dina val av program för att titta på och behandla materialet.

Låter ganska oroande detta, Funkar då TrueCrypt bra för detta ändamål?

Är inte så duktig på sånt här, så hade hoppats det va en enkel åtgärd att gömma saker i en mapp och kryptera den :/

Permalänk
Medlem

TrueCrypt krypterar jättebra men du måste ju avkryptera för att faktiskt kunna titta på filerna och när du gjort det så kan alla program som du använder ha olika egenheter från att bara spara filnamnen till att spara kopior av filerna. Du får helt enkelt vara lite noggrann i ditt val av andra program.

När det gäller sökindexering är det inte ett stor problem då det kommer vara av som standard, du får bara se till att du inte slå på det av misstag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: Nvidia GeForce RTX 4070 Super | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk

Har en del bröllops filmer som kmr krypteras, så jag måste avkryptera dom för att kunna se på dom? :/

Så om jag tex ser på den i VLC eller bränner ut den, kan det så sparas kopior menar du?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja du måste dekryptera containern/disken/filen för att kunna se innehållet:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Plast4life:

Har en del bröllops filmer som kmr krypteras, så jag måste avkryptera dom för att kunna se på dom? :/

Så om jag tex ser på den i VLC eller bränner ut den, kan det så sparas kopior menar du?

Ja det finns en risk att du lämnar tempfiler efter dig, men vad är det ni gjorde på brölloppet som är så hemligt då ?...... är du nojjig kan du ju titta på filmerna via en virtuell maskin.... som du har startat från ett "snapshot" så du kan radera den efter varje tittande. Alltså en virtuell engångsdator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte läst själv så kanske vi ska också säga att truecrypt "krypterar hela hårddisken". Inte sant men i sitt beteende fungerar det mer som det än att man bara "krypterar en mapp".

Problemet med mapparna är att något enkelt program kan inte "ta kontroll" över allt och garantera säkerheten. Mapparna är inget som filerna "ligger i", de snarare pekar ut var filer finns. Man kan ha samma fysiska (då menar jag sektorer på hårddisken) data (fil) representerad som olika filer, s.k. hårda länkar. En länk (som man normalt ser en fil) men man kan alltså ha flera. Detta gäller inte FAT-filsystem.
Det du ev. kan göra är att skapa en filbaserad truecryptbehållare, montera den som en enhet och sen om du vill ha den just i en annan mapp använda NTFS junction point att skapa en slags mapplänk till denna "virtuella" truecrypthårddisk. Just det sista som oroar mig lite om det fungerar att koppla ihop det eftersom det inte är en enhet som alltid finns där och om länken fungerar efter att man avmonterat och monterat truecryptbehållaren.

Men om du är riktigt paranoid så instämmer jag nog på att ha en virtuell dator, som du sparar i en truecrypt filbehållare. Det skulle väl vara om växlingsfilen får ner vad virtuella maskinen håller i RAM för att det ska komma ner okrypterat på hårddisken. Men vi talar om fragment då, inte hela filmen intakt. För scenariot med att bränna ut på skiva så gör en del (många?) bränningsprogram så att de skapar en skivavbildning först som sen bränns ut. Det tar upp mer hårddiskutrymme och om de missar/buggar ur så kan iso-filen rent av finns kvar. Bara en scenario alltså.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Trodee inte det skulle vara så invecklat och mkt tänkande bakom att kryptera en singel mapp :/ tror jag låter det vara..

En annan fråga.. Programmet: MyLockbox

Säger att det ger mig ett Krypterat område på datorn, men lösenord..

Är det ett lättare alternativ? eller blir resultaet detsamma?