Apple lanserar Imac med Sandy Bridge och Thunderbolt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av m0rk:

Och de utgör ungefär 0,5 till 1% av företagens omsättning...

Vilka företag?

Och om det nu var så att ingen var intresserad av att uppgradera så hade ju den marknaden varit stendöd. Inte sant?

Sist jag kollade så är det en bransch som är rätt levande, ja att kunna uppgradera sina datorer och köpa lösningar som är skräddarsydda för dina egna behov, läs Komplett/Inet förmonterade datorer.

Nu kan man skräddarsy en Imac också om man har det behovet men man kan ju säga som så att svängrummet är något begränsat samt att man ofta får betala horribla priser för "uppgraderingarna"

Min poäng är att det ena utesluter liksom inte det andra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Ja de var ju inte mkt att hänga i granen.

Lite fult spel där att köra 6970m, innan har de kört med "riktiga" kort (4850 och 5750)

Problemet är som nämnts tidigare att de måste hålla sig inom del ramar vad det gäller strömförbrukning och värmeutveckling.

Enligt Apple`s support dokument så kan man läsa följande:

Modell Idle Max
27" 152W 365W
21.5" 94W 241W

ATi HD 6970M är specad till 100W, lägg till processor, skärm med mera så kommer du snart se varför de inte stoppar in något fetare grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Då undrar jag vad du räknar Vista till Windows 7 som? Vista done right borde väl vara den korrekta termen om din jämförelse med tex Leopard till Snow Leopard ska stämma. Skillnaden var att uppgradera OSX till ett bättre system kostade dig 300kr (99kr om du köpte din mac under en viss period). Vad kostade Vista till W7?

Riktigt så kan du inte jämnföra även om jag vet att du vill så innerligt det och visst, det finns likheter men i slutändan så är det två enskilda produkter där W7 är bättre.

300 pix för en uppgradering? 300 kronor för mycket för en uppdatering.

Skrivet av m0rk:

Kan förövrigt tillägga att Snow Leopard var ingen direkt liten uppdatering, och är för inte beredd att kalla det för ett service pack. Detta har nu inget med tråden att göra som gärna får återgå till ämnet...

Du är inte beredd att göra det? Fair enough, men då stör det inte dig att vi andra gör det?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

På denna produkt står det uppgradering http://www.inet.se/artikel/9123035/windows-7-home-premium-sve..., dvs 400=1000 då, kk.
Visst räknar man med studentrabatter å så så kan man ju vrida på priset hur man vill. Du kan börja med att ta 10% av priset på macen då.

Skulle jag börja dra in student-övertag börjar vi snacka om up till 10 Windows 7 Retail licenser (Professional) gratis, ännu fler Windows Vista och Windows Xp.
(Vad I helvete ska man med alla dessa licenser?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Skulle jag börja dra in student-övertag börjar vi snacka om up till 10 Windows 7 Retail licenser (Professional) gratis, ännu fler Windows Vista och Windows Xp.

Ok, ska du installera alla på en dator eller?
Kan man isf fråga var nånstans du fick ditt legitima windows för 200:-?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vilka företag?

Och om det nu var så att ingen var intresserad av att uppgradera så hade ju den marknaden varit stendöd. Inte sant?

Sist jag kollade så är det en bransch som är rätt levande, ja att kunna uppgradera sina datorer och köpa lösningar som är skräddarsydda för dina egna behov, läs Komplett/Inet förmonterade datorer.

Nu kan man skräddarsy en Imac också om man har det behovet men man kan ju säga som så att svängrummet är något begränsat samt att man ofta får betala horribla priser för "uppgraderingarna"

Min poäng är att det ena utesluter liksom inte det andra.

Med undantag för möjligen diverse kylningsföretag och tillbehörs tillverkare så är vi Swec:are m.m. den där 1% för Intel, AMD, Nvidia etc

Nu skrev jag ingenstans att där inte skulle vara intressenter eller marknaden skulle vara stendöd, men man ska inte inbilla sig själv att vi är i närheten av betydelsen som OEM marknaden är för tillverkare.

Jag har nog inte möt någon som rekommenderar att man köper till extra minne eller större hårddiskar från Apple. Det gäller ifs alla andra OEM tllverkare också.

Hade varit kul om tråden hade gått tillbaka att handla om iMac nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Riktigt så kan du inte jämnföra även om jag vet att du vill så innerligt det och visst, det finns likheter men i slutändan så är det två enskilda produkter där W7 är bättre.

Du är inte beredd att göra det? Fair enough, men då stör det inte dig att vi andra gör det?

Här är ett tips då... Skapa en tråd i erforderlig forum del då.

Permalänk
Medlem

fan vad billiga dom var, blir riktigt sugen på en 27"

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

fan vad billiga dom var, blir riktigt sugen på en 27"

Hoppas på att dollar fortsätter att falla

Permalänk
Medlem

Tror ni man kan få en med Hello Kitty-sticker original??

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

fast uppdateringar är ju gratis på osx med, min morsa kör Tiger, alltså förrförra OSX, var inte allt för länge sen jag laddade ner uppdateringar till det.

förstår inte vad det är konstigare med att betala pengar för ett nyss OSX, än att betala för ett nytt Windows.
windows 7 är ju bara en vidareutveckling från windows 2000, om man ska hårddra det så som du gör. windows 2000= NT5,0 , XP=NT5,1 och sen kom Windows Vista = NT6,0 , Windows 7 = NT6,1, Windows 8 = NT6,2 osv. ändå kostar väll en uppgraderingspaket från Vista till Windows 7 professionell runt 900 kr?

så tycker ditt exempel med 10.1 till 10,7 haltar rätt kraftigt.

Låter som att du laddar ner säkerhetsuppdateringar och dyl, knappast några uppdateringar i 500MB-1GB storlek vilket steget hade väl varit från Tiger till Leopard?

Öh.. va? men svaret blir väl då: det är som att säga att OS X bygger på NeXTSTEP och bitar av FreeBSD och NetBSD, NexTSTEP är så gott som dött och *BSD är gratis så varför inte OS X gratis hurf durp?

Jag tycker att ditt svar var varken särskilt sammanhängade eller logiskt formulerat. Sorry.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Lika lite som om du kan jämföra Leopard med Snow leopard.
OSX uppdateras precis som windows, gratis med säkerhetsuppdateringar och små nya saker osv. STora nyheter kommer som nytt OS, skillnaden är väll att OSX inte byter gränssnittet rakt av och helt annorlunda mot vad man hade i versionen innan. så visst, skrapar man på ytan, vilket du verkar göra på OSX, så ser de rätt lika ut.

vad är då 900 kronor för att gå från NT6 till 6,1 då? så nog är windows 7 nära besläktat med Vista. Dock mycket bättre, o så som Vista borde ha varit från början.

Skrivet av Solaris:

Låter som att du laddar ner säkerhetsuppdateringar och dyl, knappast några uppdateringar i 500MB-1GB storlek vilket steget hade väl varit från Tiger till Leopard?

Öh.. va? men svaret blir väl då: det är som att säga att OS X bygger på NeXTSTEP och bitar av FreeBSD och NetBSD, NexTSTEP är så gott som dött och *BSD är gratis så varför inte OS X gratis hurf durp?

Jag tycker att ditt svar var varken särskilt sammanhängade eller logiskt formulerat. Sorry.

Jo, uppdateringarna kan vara upp emot 500 Mb, i rena säkerhetsuppdateringar, sen kan det komma uppdateringar som ger mer stöd för olika bildformat osv. från 10.6 till 10.6.7 som jag har nu har jag säkert laddat ner 2 gb i uppdateringar, minst (troligen mer).

förstår inte vart du vill komma med NEXTStep, OSX kommer därifrån, precis som Windows 7 kommer från NT grunden, som har rötter i 90-talet. det är absolut inget konstigt i detta. Det är inte jag som sitter o klagar på det. Det är du som målar upp det som om nya versioner av windows är helt nya system, medans nya OSX är uppdateringar som du får gratis till windows.

så sorry, finner inte logiken i ditt sätt att se på uppdateringar o nya system.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Ganska många...

Inte speciellt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Här är ett tips då... Skapa en tråd i erforderlig forum del då.

Tack. Jag har ett tips också.. Jag började inte tjafset om mjukvaran. Jag har enbart bidragit med mina åsikter och tankar kring det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

Lika lite som om du kan jämföra Leopard med Snow leopard.
OSX uppdateras precis som windows, gratis med säkerhetsuppdateringar och små nya saker osv. STora nyheter kommer som nytt OS, skillnaden är väll att OSX inte byter gränssnittet rakt av och helt annorlunda mot vad man hade i versionen innan. så visst, skrapar man på ytan, vilket du verkar göra på OSX, så ser de rätt lika ut.

vad är då 900 kronor för att gå från NT6 till 6,1 då? så nog är windows 7 nära besläktat med Vista. Dock mycket bättre, o så som Vista borde ha varit från början.

Att läsa dina inlägg är ju som att dra en taggtråd genom ena örat och ut genom det andra. Jag menar det absolut inte som en komplimang, eller att jag kastar in handduken men allvarligt jag har läst nog med hurf blurf från dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Radeon HD 6750M respektive 6770M presterar gentemot Geforce 8800GTS 512MB, ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Att läsa dina inlägg är ju som att dra en taggtråd genom ena örat och ut genom det andra. Jag menar det absolut inte som en komplimang, eller att jag kastar in handduken men allvarligt jag har läst nog med hurf blurf från dig.

du är SÅÅÅ konstruktiv, typiskt svar när man inte har nått svar har fortfarande inte fått förklarat för mig varför NT6=>NT6.1 inte är en uppdatering, utan ett helt nytt system. Medans 10.6=>10.7 bara är en uppdatering. så frågan är vem det som drar massa "hurf blurf" som du så fint kallar det.

Detta känns rätt irrelevant i denna tråd ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

självklart snackar jag ur eget perspektiv. o visst, priset kan avgöra i vissa fall. så äre absolut, men SÅ överprisatt är inte macarna om man jämför med liknande produkter från andra tillverkare. som i imacs fall helthetlösning me allt inbyggt i ett. för övrigt är många av de jag känner osm köpt just barnfamiljer, men det som du nämner väldigt olika o är nog inte så överallt.

äre inte dumt att dumförklara nån för att de prioriterar nått annat än en själv? mina kompisar tycker jag är konstig som lägger tusenlappar på tävlingscyklar, å andra sidan lägger de tusenlappar på sprit o fest, inget av det är ju fel, det är ju bara en fråga om prioritering

i många hem har ju datorn nästan blivit en möbel

Näe, jag anser då inte det vara dumt och dumförklara en barnfamilj för att dem köper en sketen dator för att surfa. Förstår mer om dem köper en beg. men det är så otroligt mycket pengar för just en sketen dator, det är det enda det är, en dator, inget annat. Finns inget magiskt i en dator, sitter samma skit i varje förbaskade jävla dator, inget magiskt som gör den till en bättre än det andra. Väntade bara på att någon skulle börja jämföra med något annat, att det skulle bli cykel hade jag inte räknat med...
Att du köper tävlingscyklar och förmodar då att du cyklar en del, ser då inget fel med det. Däremot om du köper en tävlingscykel och använder den endast till att cykla i samma vanliga gamla takt till jobbet/skolan och tillbaka, så dumförklarar jag dig också.

Men att köpa en MultuFU core med 5miljoner gigahertz, 500000gb i ram, värsting superduper skärm för att snoka vad Lasse skrivit på facebook, och har barnfamilj, ja då dumförklarar jag verkligen familjen.
Personligen hade jag köpt en billig dator som utför precis samma syssla lika bra för under 5000kr och lagt resterande pengar på barnen...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

33 000 för det där ?!?! Hoppas att dom skämtar....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Näe, jag anser då inte det vara dumt och dumförklara en barnfamilj för att dem köper en sketen dator för att surfa. Förstår mer om dem köper en beg. men det är så otroligt mycket pengar för just en sketen dator, det är det enda det är, en dator, inget annat. Finns inget magiskt i en dator, sitter samma skit i varje förbaskade jävla dator, inget magiskt som gör den till en bättre än det andra. Väntade bara på att någon skulle börja jämföra med något annat, att det skulle bli cykel hade jag inte räknat med...
Att du köper tävlingscyklar och förmodar då att du cyklar en del, ser då inget fel med det. Däremot om du köper en tävlingscykel och använder den endast till att cykla i samma vanliga gamla takt till jobbet/skolan och tillbaka, så dumförklarar jag dig också.

Men att köpa en MultuFU core med 5miljoner gigahertz, 500000gb i ram, värsting superduper skärm för att snoka vad Lasse skrivit på facebook, och har barnfamilj, ja då dumförklarar jag verkligen familjen.
Personligen hade jag köpt en billig dator som utför precis samma syssla lika bra för under 5000kr och lagt resterande pengar på barnen...

om jag säger så här, om du ska köpa bil, köper du enbart på funktion, o inget på hur bilen ser ut?

jag håller med om att det bara är en sketen dator (som de flesta datorer) :D, men jag kan förstå om folk köper nått för att de tycker det är snyggt, och för en helhetslösning. Det är ju ändå så att den mesta elektroniken vi börjat ha i hemmet har blivit den moderna tidens möbler, kolla bara på platt tv:n, förut gömde man tv:n, nu har den en rätt central plats i hemmet.

självklart ska man inte förunna barnen, absolut inte. jag snackar inte om att köpa en mac, o låta barnen leva på filmjölk o flingor i några månader. Men för en del, utesluter inte det ena, det andra eller hur man ska säga

sen tycker ja det ä lite löjligt att en del går in på apples sida, totalmaxar en imac, o sen använder priset på den som exempel på att imac är dyr. det är som om jag går in på komplett.se o plockar ihop den absolut maxade datorn jag kan, med extra allt, o sen skriver "110000, det är datorn absolut inte värd", känns ju inte så konstruktiv eller rättvist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Någon som vet hur Radeon HD 6750M respektive 6770M presterar gentemot Geforce 8800GTS 512MB, ungefär?

Inte direkt lätt att hitta en relevant jämförelse

http://www.anandtech.com/show/2396/3

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6770M.43955.0.html

Call of Duty 4 hade båda testen med

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av m0rk:

Med undantag för möjligen diverse kylningsföretag och tillbehörs tillverkare så är vi Swec:are m.m. den där 1% för Intel, AMD, Nvidia etc

Nu skrev jag ingenstans att där inte skulle vara intressenter eller marknaden skulle vara stendöd, men man ska inte inbilla sig själv att vi är i närheten av betydelsen som OEM marknaden är för tillverkare.

Jag har nog inte möt någon som rekommenderar att man köper till extra minne eller större hårddiskar från Apple. Det gäller ifs alla andra OEM tllverkare också.

Hade varit kul om tråden hade gått tillbaka att handla om iMac nu....

Det finns betydligt fler företag än de du nämner som lever på den smala entusiastmarknaden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

du är SÅÅÅ konstruktiv, typiskt svar när man inte har nått svar har fortfarande inte fått förklarat för mig varför NT6=>NT6.1 inte är en uppdatering, utan ett helt nytt system. Medans 10.6=>10.7 bara är en uppdatering. så frågan är vem det som drar massa "hurf blurf" som du så fint kallar det.

Detta känns rätt irrelevant i denna tråd ändå

Tja, om du hade lagt mer möda på formulering, logiska, sammanhängande meningar så hade du fått vettigare svar.

Skillnaderna mellan Vista och W7 hittar du här. Och vill du veta skillnaderna mellan 10.6 och 10.7 så är det väl bara att kika här? Finns säkert en mer koncis version någonstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Tja, om du hade lagt mer möda på formulering, logiska, sammanhängande meningar så hade du fått vettigare svar.

Skillnaderna mellan Vista och W7 hittar du här. Och vill du veta skillnaderna mellan 10.6 och 10.7 så är det väl bara att kika här? Finns säkert en mer koncis version någonstans.

eller om du hade haft nått att komma med så hade jag fått vettiga svar

jag vet skillnaderna, har ju kört alla windows versioner sen 95, inkl. windows 7 som ligger på htpc:n. har även kört OSX sen 10.4 och framåt och vet att skillnaderna mellan de olika OSX versionerna är ungefär lika stora som de är mellan de olika NT versionerna av windows. jag vet även att det kommer uppdateringar till OSX som är gratis o lika stora som till windows. vilket du uppenbarligen verkar ha missat eller väljer att ignorera. Men så äre ju inte jag om påstått nått om att uppdateringar skulle vara mer värda på nått system

för övrigt plockade jag ihop ett system på komplett me liknande hårdvara som en maxutrustad imac, märkligt, då hamnade jag runt 30k, o då fick jag det inte i ett snyggt, smäckert o slimmad förpackning, men äre ju en smaksak

jag förstår inte vad det som är så intressant me apple, att även om man ogillar apple som företag, så hänger man i apple trådar o kastar paj. hur man orkar lägga energi på nått man absolut inte vill ha själv. vad folk lägger sina pengar på, är väll upp till dem, så länge man inte sätter nån annan i skiten pga. sitt val.

jag lägger mig här o nu, det leder ingen vart, när en del inte vill förstå eller veta, eller för den delen ens är i tråden för intresse för imacen, utan bara för att de ogillar apples produkter, oavsett vad det är. Det kostar bara onödig energi och på swec äre rätt menlöst, speciellt då det väll inte heller är det typiska klientelet som använder mac.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Första gången någonsing jag tycker Apple sätter in ett vettigt grafikkort i sin värsting. Trevligt.

Dessutom tycker jag inte det är så väldigt "lite prestanda kontra pris". Visserligen om man jämför med ett ihopplock, men imac är en allt-i-ett dator med väldigt fin skärm.

Smaksak som vanligt

M6970, är det bra? Mobila versioner brukar väl vara rejält nerbantade?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

M6970, är det bra? Mobila versioner brukar väl vara rejält nerbantade?

Om det är särskilt bra vet jag inte, men det känns iallafall ganska starkt med Apple-mått mätt

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

om jag säger så här, om du ska köpa bil, köper du enbart på funktion, o inget på hur bilen ser ut?

jag håller med om att det bara är en sketen dator (som de flesta datorer) :D, men jag kan förstå om folk köper nått för att de tycker det är snyggt, och för en helhetslösning. Det är ju ändå så att den mesta elektroniken vi börjat ha i hemmet har blivit den moderna tidens möbler, kolla bara på platt tv:n, förut gömde man tv:n, nu har den en rätt central plats i hemmet.

självklart ska man inte förunna barnen, absolut inte. jag snackar inte om att köpa en mac, o låta barnen leva på filmjölk o flingor i några månader. Men för en del, utesluter inte det ena, det andra eller hur man ska säga

sen tycker ja det ä lite löjligt att en del går in på apples sida, totalmaxar en imac, o sen använder priset på den som exempel på att imac är dyr. det är som om jag går in på komplett.se o plockar ihop den absolut maxade datorn jag kan, med extra allt, o sen skriver "110000, det är datorn absolut inte värd", känns ju inte så konstruktiv eller rättvist.

Snälla, håll bilar utanför det här, det är en helt annan femma, en bil är aldrig en investering så länge det inte är en klassiker som ökar med värde. Det handlar om helt andra pengar, allt från räntor, garantier osv.

Kan förövrigt folk sluta dra in jämförelser med bilar när det pratas datorer? Speciellt när det gäller den här förbaskat evigt tjatiga diskussionen om det magiska företaget Apple och deras magiska datorer.

Men jag håller med dig, datorn har blivit en "titta-vad-jag-har" möbel och ni får köpa så mycket ni villl era "titta-vad-jag-har" dator, skiter fulla fan i det...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

hellre att de gör "skärmen/datorn" lite tjockare men att de trycker in bättre prestanda, så kanske det hade varit prisvärt, men men, hade bytt till mac med lite bättre prestanda och om det inte var lika låst, att allt ska va Apple typ, lite tråkigt. Haft macbook och den var kvalite rakt igenom. Eller så får de sänka priset.

Permalänk

Att det blir massa löjlig pajkastning mellan olika fanboys hela tiden. Tala är silver men tiga är guld som man sa på min tid. Skärp er!

Permalänk
Skrivet av spda242:

2 extra skärmar stödjer den åtninstonde, inte så illa! Film på Engadget med 2x30" Dell anslutna. 4-6 nope....

2 Extra räcker tyvärr inte för mig.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]