Hjälp med FreeNAS/ZFS
Hej alla glada!
För ett tag sen bestämde jag mig för att bygga min egen NAS och köra FreeNAS på den, så jag köpte delar och satte igång. Men under byggets gång så hade jag inte råd med mer än 2 hårdiskar (moderkortet har 6x Sata-anslutningar) så jag bestämde mig för att köra på i hoppet om att jag skulle kunna köpa till och uppgradera till fler hårddiskar senare. Den tiden har nu kommit och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.
Tanken är att jag nu ska köpa till 4x Hårddiskar och tillsammans med mina nuvarande 2 köra allt i raid 5, med hjälp av ZFS. Men min fråga är: för att göra detta kommer jag då behöva formatera mina nuvarande 2 diskar så att dom blir "tomma" och sen baka ihop allt i en raid 5? Eller är det möjligt att behålla datan som är lagrade på dem och ändå tillsammans med dem 4 nya skapa en raid 5? Om det är så att jag måste formatera mina nuvarande diskar är det något som görs genom freenas och hur skulle jag gå tillväga?
Just nu körs version 0.7.2 Sabanda (revision 5543) på min NAS.
Mina två hårddiskar körs på följande sätt med hjälp av ZFS:
Virtual Device1 (stripe) - Zpool1
Virtual Device2 (stripe) - Zpool2
DVS, varje hårddisk är sin egen virtual device som körs i "Stripe", och varje virtual device körs i sin egen Zpool. Anledning till att blev så är att hårddiskarna köptes in vid två olika tillfällen, och när jag väl skulle "ansluta" den andra hårddisken så hade den första redan data lagrad på sig. Så istället för att hålla på allt för mycket men att försöka få ihop dem bestämde jag mig för att bara göra en ny Zpool. Det må ha varit korkat men det har funkat hittils så jag klagar inte.
Slutligen undrar jag också om det är så att ni tycker att jag borde uppgradera till version 8 av FreeNAS? Någon som vet om även den versionen går att köra från en USB-Sticka?
/tack på förhand.