Hjälp med FreeNAS/ZFS

Permalänk
Medlem

Hjälp med FreeNAS/ZFS

Hej alla glada!

För ett tag sen bestämde jag mig för att bygga min egen NAS och köra FreeNAS på den, så jag köpte delar och satte igång. Men under byggets gång så hade jag inte råd med mer än 2 hårdiskar (moderkortet har 6x Sata-anslutningar) så jag bestämde mig för att köra på i hoppet om att jag skulle kunna köpa till och uppgradera till fler hårddiskar senare. Den tiden har nu kommit och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Tanken är att jag nu ska köpa till 4x Hårddiskar och tillsammans med mina nuvarande 2 köra allt i raid 5, med hjälp av ZFS. Men min fråga är: för att göra detta kommer jag då behöva formatera mina nuvarande 2 diskar så att dom blir "tomma" och sen baka ihop allt i en raid 5? Eller är det möjligt att behålla datan som är lagrade på dem och ändå tillsammans med dem 4 nya skapa en raid 5? Om det är så att jag måste formatera mina nuvarande diskar är det något som görs genom freenas och hur skulle jag gå tillväga?

Just nu körs version 0.7.2 Sabanda (revision 5543) på min NAS.

Mina två hårddiskar körs på följande sätt med hjälp av ZFS:

Virtual Device1 (stripe) - Zpool1
Virtual Device2 (stripe) - Zpool2

DVS, varje hårddisk är sin egen virtual device som körs i "Stripe", och varje virtual device körs i sin egen Zpool. Anledning till att blev så är att hårddiskarna köptes in vid två olika tillfällen, och när jag väl skulle "ansluta" den andra hårddisken så hade den första redan data lagrad på sig. Så istället för att hålla på allt för mycket men att försöka få ihop dem bestämde jag mig för att bara göra en ny Zpool. Det må ha varit korkat men det har funkat hittils så jag klagar inte.

Slutligen undrar jag också om det är så att ni tycker att jag borde uppgradera till version 8 av FreeNAS? Någon som vet om även den versionen går att köra från en USB-Sticka?

/tack på förhand.

Permalänk

du kan inte utöka en zpool på det sättet som du efterfrågar. skapar du en vdev med t.ex. två diskar i en mirror eller tre diskar i en zpool måste du skapa t.ex. ytterligare en vdev med en mirror till och lägga till i poolen (alt en raidz till då, om det är tre diskar).

det går alltså inte att skapa en zpool med tre diskar i raidz och sedan utöka denna till fyra diskar utan att göra om hela zpoolen från början och förlora all data.

du skriver inte hur stora dina nuvarande diskar är. en idé kan ju vara att skaffa fyra 2TB-diskar och skapa en RAID-Z med dessa och köra t.ex. en mirror med de andra två.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

du kan inte utöka en zpool på det sättet som du efterfrågar. skapar du en vdev med t.ex. två diskar i en mirror eller tre diskar i en zpool måste du skapa t.ex. ytterligare en vdev med en mirror till och lägga till i poolen (alt en raidz till då, om det är tre diskar).

det går alltså inte att skapa en zpool med tre diskar i raidz och sedan utöka denna till fyra diskar utan att göra om hela zpoolen från början och förlora all data.

du skriver inte hur stora dina nuvarande diskar är. en idé kan ju vara att skaffa fyra 2TB-diskar och skapa en RAID-Z med dessa och köra t.ex. en mirror med de andra två.

Tack för ett snabbt svar!

Mina nuvarande två diskar är på 2tb styck, och jag tänkte köpa 4x2tb. Du får ursäkta men vad menar du med RAID-Z?

Permalänk

RAID-Z är ZFS-versionen av RAID5 med vissa skillnader. RAID-Z har bl.a. variabel stripe size, skriver alltid fulla stripes och eliminerar därmed RAID5 write hole som vanlig RAID5 har. därför kan man köra RAID-Z utan t.ex. batteribackup och ändå vara säker på att aldrig få inkonsistent data i RAIDen vid t.ex. strömavbrott. typiskt bra skit.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Okej, Tackar för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Det enklaste är nog om du lägger data på annan/andra diskar om möjligt och bygger en ny stor fin ZFS-RAID. RAIDer burkar vara meckiga att bygga om/utöka och även så här tyvärr.

Har inte koll på version 8.x men 7.x så måste du lägga till diskar i grupper om tre och tre om du vill behålla "RAID5-beteende" sas.

Däremot så går det bra att byta ut en disk i taget mot större diskar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget men jag tror nog att jag kommer göra som ovanstående tipsade om förut, en Mirror och en raid5 på fyra diskar. Men nu är det så att jag har en annan fråga, Är det någon risk att jag förlorar min data som är sparad på mina nuvarande diskar om jag uppgraderar från version 7 till 8? Jag kör FreeNAS från en USB-Sticka och jag tänkte även göra det med den nya versionen.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag mina nya diskar, hade beställt 4x2TB Western Digital. Hade tänkt att jag skulle köra dessa fyra i en RaidZ i ZFS men när jag försökte få det att fungera så gick det inte (Vet inte varför). Samtidigt slog det mig att jag kunde väl lika gärna testa FreeNAS Software Raid då det verkar göra samma sak?

Jag hittade denna guide och bestämde mig för att följa den då den verkade vettig: http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2010/07/23/how-to-bu...

Men efter att jag skapade min raid så märker jag nu att den verkar bara bestå av 3 diskar (med en av dom redan i redundency) och jag förstår inte riktigt varför, någon som kan hjälpa mig?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Software RAID information and status
3 drives:
D disk_/dev/ad7 State: up /dev/ad7 A: 0/1907728 MB (0%)
D disk_/dev/ad10 State: up /dev/ad10 A: 0/1907728 MB (0%)
D disk_/dev/ad12 State: up /dev/ad12 A: 0/1907728 MB (0%)

1 volume:
V R5 State: down Plexes: 1 Size: 3726 GB

1 plex:
P R5.p0 R5 State: down Subdisks: 3 Size: 3726 GB

4 subdisks:
S R5.p0.s0 State: I 9% D: disk_/dev/ad7 Size: 1863 GB
S R5.p0.s1 State: stale D: disk_/dev/ad9 Size: 1863 GB
S R5.p0.s2 State: I 10% D: disk_/dev/ad10 Size: 1863 GB
S R5.p0.s3 State: I 9% D: disk_/dev/ad12 Size: 1863 GB
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad menas med att min disk ad9 är "stale"? Om mer information behövs för att förstå problemt säg till så ska jag försöka ta fram det.

/Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Och nu verkar en av mina pooler ha dött, har igen aning varför då jag inte ens har rört den, står bara "Unknown" i alla fält där det normal står hur mycket utrymme som finns, hur mycket som är använt,ledigt etc.

Någon som har någon idé om vad som kan ha gjort detta? Samt om datan finns kvar eller om allt är förlorat? För att se hur jag har satt upp poolen kolla första posten.

För övrigt så säger fortfarande en av mina diskar i min software raid att den är "stale" vilkekt jag tolkar som att den är förstörd? Om så är fallet är det bara att reklamera den då disken är helt ny och det var första gången den användes igår?

Permalänk
Medlem

Okej har en liten uppdatering med ett nytt problem.

Gav upp med allt som hade med FreeNAS 7.2 att göra och installerade FreeNAS 8.0 Release istället. Hitills funkar allt väldigt bra och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med version 8, dock har jag ett litet problem.

När jag överför filer från min dator till min NAS (Använder CIFS/Samba) så fryser min NAS efter ett tag och jag blir tvungen att starta om den för att få kontakt med den igen. Problemet verkar vara detta:

enter a number: panic: kmem_malloc(131072): kmem_map too small: 1335369728 total allocated

Jag tror jag har hittat en lösning på detta dock vet jag inte hur jag ska gå tillväga: Länk

Problemet är att i den lösningen (Som gjordes för version FreeNAS 0.7.2 Sabanda (revision 5266)) så verkar dem ändra om i två olika filer. Grejen är bara den att jag har ingen aning om hur jag skulle kunna göra det i FreeNAS 8.0 eller om dem filerna ens existerar i denna version. Någon som har någon idé om hur jag skulle kunna gå tillväga?

För övrigt vet jag väldigt lite om allt detta, men om någon kan peka mig i rätt riktning (eller någon riktning) så kan jag väl alltid använda google för att försöka ta mig vidare.