Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Permalänk

haha, har en gammal burk från 2002 som jag fick massa fula vertikala linjer på. Bakade grafikkortet och nu ser det ut som vanligt igen. Bakade med GPU'n och alla kondensatorer uppåt, inga problem med att ngt trillade av eller att ngn plast packade ihop.

Grymt.

Då kan den stå kvar som lekdator för barna ett par år till.

/A

Permalänk
Medlem

Då var det dags att baka grafikkorter för den 4-6 gången, har tappat räkningen:( Men otroligt att den har funkat så länge, och varje gång jag har bakat den har jag återanvänt den gamla pastan för att jag aldrig haft någon hemma:/

Permalänk
Medlem

Försökte återuppliva mitt gamla Radeon X800XT, garantin har ju gått ut sen länge så hade inget att förlora. Gick sådär, fick förvisso bild igen men det var pixlar överallt på skärmen. Fick blåskärm ganska fort också. Nåja, det var värt ett försök i allla falll!

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara bättre att låta naturen ha sin gång istället för likt en nekromantiker återuppväcka de döda eller i detta fall grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ibland kan det vara bättre att låta naturen ha sin gång istället för likt en nekromantiker återuppväcka de döda eller i detta fall grafikkort.

Hur tänkte du då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Hur tänkte du då?

Jo om kortet verkligen är dött så är chansen väldigt liten för att det ska fungera om man lägger det i ugnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jo om kortet verkligen är dött så är chansen väldigt liten för att det ska fungera om man lägger det i ugnen.

För kort i 8800-serien så är det stor chans att man lyckas. Och är man t.ex. fattig student så kan det vara guld värt om grafikkortet lever några månader till.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

Visst har du rätt men det är faktiskt många som lyckats om du tittat i hela tråden + den andra som ligger här på forat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Funkade galant på mitt HD 4870 X2 för några veckor sedan, har kört kortet felfritt sedan dess. Bättre temperaturer nu också, beror nog på ny pasta och ordentlig rengöring av kylaren.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Varenda gång jag gjort det, tre gånger med tre olika och i allra högsta grad defekta kort, så har det fungerat. Man sparar pengar och tid tills man behöver köpa ett nytt kort = win win

Permalänk
Medlem

Hittade ett Geforce 8800 Ultra på soptippen som jag bakade en sväng och det funkar då änsålänge

Permalänk

Fungerar det att baka ett kort som blivit överhettat?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

För kort i 8800-serien så är det stor chans att man lyckas. Och är man t.ex. fattig student så kan det vara guld värt om grafikkortet lever några månader till.

Bakade nyss mitt EN8800GS TOP, fungerade galant. Hade problem att datorn frös till iförut, nu funkar det prima

Tack så j*vla mycket för guiden

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Bakade nyss mitt EN8800GS TOP, fungerade galant. Hade problem att datorn frös till iförut, nu funkar det prima

Tack så j*vla mycket för guiden

Härligt!

Det är ju inte jag som kom på detta. Tricket har funnits länge så vitt jag vet men kände för att skriva en guide och uppmärksamma det. Du ska bara veta hur lycklig jag blev när jag lagade mitt 8800 Ultra

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Hur är det med hälsan, behövs ansiktsmask ect??

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Hur är det med hälsan, behövs ansiktsmask ect??

Inte direkt
Men det kan vara bra att slå på köksfläkten och om man vill kan man ju ha ett fönster öppet medan man håller på och en timme eller två efteråt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Jag hade en "pizzaugn" - typ Julas billigaste bänkugn som jag har kört som reflowugn (lyxade till det med thermoelement så att man kan ha lite nogrannare koll på temperaturerna) och jag har lött ett antal kort i den och även bakat ett och annat glappt mobiltelefon och grafik kort - fungerar ofta utmärkt.

Dock vad jag ville påpeka - äldre kort och gammalt lod innehåller bly vilket inte är sådär supernyttigt så tänk på det. Jag använda aldrig den ugnen till att laga mat i. Kanske onödigt försiktigt, men ändå.

Permalänk
Medlem

Anlednignen till att det fungerar är att dem sprickor som blivit i lödningarna på kortet går tillbaka när dem smälter. Att det bara fungerar tillfälligt beror på att dem spricker igen och samma fel uppstår igen. (det kan hålla ett bra tag eller bara nån dag beror på)

Orsaken till felet beror på dåligt löd tenn som har använts, kortet blir varmt sen kallt och lödningarna spricker. Särskilt Nvidia har haft jätte problem med detta.

Dessa problem började efter att man förbjöd bly (eller om man var tvungen att minska andelen bara minns ej) i lödtennet.

Som alla vet har också Microsoft med Xbox haft detta problem där beror det sammtidigt på att man enbart haft skruvpunkter i hörnen vilket gjort att kylaren skapat ett tryck i mitten och då spricker lödningarna ännu lättare. Så till alla som monterar moderkort sätt skruvar i alla punkter även om det kan kännas att det inte behövs... =).

Permalänk
Medlem

Blyfritt lödtenn smälter inte vid 200C. Det enda som händer är att metallen expanderar när den värms upp och sprickan i lödningen kan då förändras och det blir lite bättre kontakt. Sprickan kommer dock att bli större igen då kortet värms upp (i drift) och kyls ned (viloläge/avstängd). Dvs har ni lagat ett kort på detta sätt så försök att utsätta det för så få temperaturförändringar som möjligt.

För en lite mer permanent lösning:
- Förvärm kortet i 5 minuter i 150-200C.
- Öka värmen till 250C.
- Ta direkt ut kortet, applicera fluss där du misstänker att den dåliga lödningen är.
- Stoppa in kortet i ca 5 minuter till.

Permalänk
Medlem

Helt epic, mitt asus 8800gt blev kasst, så körde detta och nu funkar det! Tack!

Permalänk
Medlem

Går det lika bra att baka modekort? har 2 döda socket 939 bord

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Går det lika bra att baka modekort? har 2 döda socket 939 bord

Ingen aning, kan vara värt att testa dock om du inte har garanti.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

låt det svalna innan du börjar jonglera med det sen bara så lödningarna hinner stelna, jobbigt om komponenterna åker runt överallt på moderkortet ;P

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ingen aning, kan vara värt att testa dock om du inte har garanti.

klarar kondingar och liknande temperaturen då? borde iofs gälla grafikkort också kan tyckas...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

klarar det under en viss period, skulle ha det riktigt jobbigt på jobbet om man inte fick ha några kondingar på när man körde in korten i ugnen

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Tror ni man kan få igång något modekortet genom att baka har 3 st som inte ger bild gammla socket 939

Edit hade visst fått svar ska testa det om nån vecka mvh

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Hehe, fick samma resultat här som många andra, kondingar och andra större komponenter trilla i backen Ska pröva att löda lite å se om det lirar då

Permalänk
Medlem

haha sjukt bra !!!

vatten skadad 480 som funkade en stund sen tvärdog.

körde de i ugnen på 150 grader i 7 min och nu funkar de som förr

klockrent

Visa signatur

WIN7 ultimate 64bit | Intel I7 920 2,66ghz @ 4,3GHz |Nvidia GTX480SLI @ 870/2000| Asus P6T Deluxe | 3 x 2gb ddr3. 1600mhz | 1xSSD 5XSATA = 2936GB

Permalänk
Medlem

Det jag undrar över är hur fan någon kom på metoden.

"Ah mitt 460 slutade funka, bäst jag kör det på 200C medan jag går och drar en kabel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogge-e:

Hehe, fick samma resultat här som många andra, kondingar och andra större komponenter trilla i backen Ska pröva att löda lite å se om det lirar då

Man ska alltid ha sidan med dom tyngsta komponenterna uppåt och stötta lite på undersida om det finns större komponenter där också.
sen ska man alltid låta det svalna lite innan du lyfter upp det så lödningarna hinner stelna.

Visa signatur

In science we trust!