Permalänk
Medlem

The Pipe [En rörig historia]

Hejsan alla Sweclockers fans!

På John Bauergymnasiet i Kalmar har vi en årlig tävling mellan skolans två IT-klasser och Teknik-klass om vem som kan bygga den bästa datorn med en budget på 8000kr. Detta är då den underbara Teknikklassens bidrag som vi med nöjet har tagit fram. Om 1 vecka avgörs allt och då får vi se hur det går Datorn ska inte bara vara snabb utan även så låg temperatur och ljudnivå som möjligt. Design, hantverk och unikhet är också några kriterier som en jury kommer titta efter så lämna gärna en kommentar vad du tycker om det. Vi valde som ni kommer att se att bygga vårat egna chassi för att spara pengar till delar och får datorn att bli mer unik!

Hårdvara

Moderkort: MSI P67S-C43 REV B3
Processor: Intel Core i7 2600K
CPU-kylare: Coolermaster Hyper 212+ med Fractal Design Silent Series 1000RPM i PnP
Grafikkort: Sapphire Radeon HD6950 1GB
Hårddisk: Corsair SSD Force Series 40GB
RAM-Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Nätaggregat: Cooler Master Real Power M620 620W

Chassit är gjort av stålrör med en diameter på 25mm och de är 2mm tjocka.

Gruppen som tagit fram förslaget består av: Jacob Harrysson, Alexander Gustafsson, Julius Pettersson och Fredrik Håkansson

Projektets sida som ingick i ett delmoment av tävlingen
www.klr1frhakan.jbkalmar.com/project

The Pipe [En rörig historia]

Visa signatur

Gaming: Phanteks Eclipse P400 | Intel i5 6600K | Gigabyte Z170X-Gaming-3 | Corsair Vengeance LP 16GB 3000Mhz | EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 | Crucial MX300 525GB | Corsair CX550M 550W
Laptop: MacBook Pro 13" Mid 2014

Permalänk

Gode teknik-klassen! Jag gratulerar till vinsten;)

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

ni har missat väldigt mycket, massa småsaker som ska åtgärdas, blir en tvåa tills jag ser att det har blivit bättre!, det enda som var snyggt var sleevet !

Permalänk

håller faktiskt med llavess!

Permalänk
Medlem

Kul idé, mindre bra utförande. Känns väldigt tomt med bara den lilla ramen. Kollade på er hemsida på det färdiga projektet. Tycker ni förtjänar en tre så det är vad ni får ^^

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Avstängd

Fan vad kul att ni har en tävling som denna!

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att:

1. Ni inte kör typ scythe gentle typhoon på 212an istället för fractal design, fractal design flåsar riktigt dåligt och är nog tyvärr ett väldigt uselt val av cpu-fläkt
2. Eftersom ni pratar om att överklocka och få ut mesta möjliga av systemet, synd att ni inte köpte 2 GB varianten av 6950-grafikkortet för att kunna flasha det till ett 6970

Annars ett jäkligt kul projekt, kul att ni orkat ta er tid att göra en hemsida och allt!

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

Med lite bättre planering hade ni kunnat få in 2st http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631275 i bygget

Permalänk

fint! hur ska ni jämföra vilken som är bäst? kör ni typ pcmark eller nåt?
liten tabbe på grafikkortet tycker jag då ni skulle antingen köpa 2gb versionen och låsa upp till 6970, eller köpa 2st 6850... kanske det till och med skulle vara värt det att köra 6970cf och en 2500k ist?

Permalänk
Medlem

dom kommer bli så korsade av it klassens dator

Visa signatur

Permalänk

Kul idé!

Vi får se hur det går i tävlingen...
GLHF! // IT1A-Humpe

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

liten tabbe på grafikkortet tycker jag då ni skulle antingen köpa 2gb versionen och låsa upp till 6970, eller köpa 2st 6850... kanske det till och med skulle vara värt det att köra 6970cf och en 2500k ist?

Vi kommer att bedöma vissa punkter, prestanda, tystnad, värme, design, energiförbrukning och hur pass unik den är. Jag, är del av en grupp från IT-klassen, med andra ord deras konkurrenter (Slänger upp ett galleri här snart med).

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Satan vad rädd jag blev när jag på hemsidan klickade in på "skapare".XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LLavesh:

ni har missat väldigt mycket, massa småsaker som ska åtgärdas, blir en tvåa tills jag ser att det har blivit bättre!, det enda som var snyggt var sleevet !

kan du vara mer exakt då? inte bara säga det va dåligt utan vad som va dåligt. nej det är inte perfekt men du kan ha i åtanke att vi byggde det med gratis material så vi har inte lagt ner några pengar på själva chassit så

Skrivet av Finess:

Tycker det är synd att:

1. Ni inte kör typ scythe gentle typhoon på 212an istället för fractal design, fractal design flåsar riktigt dåligt och är nog tyvärr ett väldigt uselt val av cpu-fläkt
2. Eftersom ni pratar om att överklocka och få ut mesta möjliga av systemet, synd att ni inte köpte 2 GB varianten av 6950-grafikkortet för att kunna flasha det till ett 6970

Annars ett jäkligt kul projekt, kul att ni orkat ta er tid att göra en hemsida och allt!

1. Bra tips, lite av en budgetfråga då vi hamnade precis på gränsen till 8000kr så det va inte så mycket att välja emellan
2. Ja det va vårt förstahandsval att låsa upp men som i föregående fråga så räckte inte pengarna till. Man hade kunnat köra på en i5 2500k men vi kommer testa olika becnhmarks och där faller i5 på att den saknar hypertreading (stavning) därför satsade vi på en i7 och en 1GB version istället.

Härligt kritik!

Skrivet av psy_shr00mz:

Med lite bättre planering hade ni kunnat få in 2st http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631275 i bygget

menar du att det skulle presterat bättre? har inga siffror på det. Som jag nämnde i texten så bedöms inte bara prestanda utan även strömförbrukning och ljudnivå vilket en CF-uppsättning faller i.

Skrivet av _MmattiasS_:

Genom olika benchmarks i all från PCmark till Stonegiant till SSD test. så ja en hel del tester blir det.
Som jag skrev till föregående så räckte inte budgeten till ett 2GB version annars hade det varit ett klockrent alternativ. I test med flera trådar så har i5 2500K en chans mot i7 2600K därav vårt val

Jo men ett 6970 ligger på 2800kr x2=5600kr + i5 2500k (ca. 1600kr) = 7200kr
800kr över till mobo, hdd och ram? tänk om tack

Visa signatur

Gaming: Phanteks Eclipse P400 | Intel i5 6600K | Gigabyte Z170X-Gaming-3 | Corsair Vengeance LP 16GB 3000Mhz | EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 | Crucial MX300 525GB | Corsair CX550M 550W

Permalänk
Skrivet av heekzz:

Jo men ett 6970 ligger på 2800kr x2=5600kr + i5 2500k (ca. 1600kr) = 7200kr
800kr över till mobo, hdd och ram? tänk om tack

oj jag menade 6870 ofc

Permalänk
Skrivet av Pappagallow:

håller faktiskt med llavess!

Skrivet av LLavesh:

Även jag skulle gärna se att ni förtydligar era åsikter lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

oj jag menade 6870 ofc

aha då e jag med tror fortfarande inte det går. våra motståndare kör på 1st 6870 så tror inte två går in i budgeten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att få bygga en dator i skolan sådär, hade jag velat göra

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Haha, vad tänkte ni när ni började med detta? "FUCK NORMAL!" eller vad? ballt som fan är det i alla fall!

Hoppas det kommer fler bilder snart

Permalänk
Skrivet av heekzz:

aha då e jag med tror fortfarande inte det går. våra motståndare kör på 1st 6870 så tror inte två går in i budgeten

Kör den andra IT-klassen på det?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Jag lyckades faktiskt smälla in alla komponenter du nämner i burken, med ett 2 GB 6950 istället och 2 Gentle Typhoon-fläktar samt ett ännu bättre nätagg för 7741 kronor Exklusive frakt från komplett dock, hade väl landat runt 7950:- med frakt, men fortfarande under 8000!

EDIT: Kan tillägga att jag beställde ifrån inet och komplett

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Skrivet av Finess:

Jag lyckades faktiskt smälla in alla komponenter du nämner i burken, med ett 2 GB 6950 istället och 2 Gentle Typhoon-fläktar samt ett ännu bättre nätagg för 7741 kronor Exklusive frakt från komplett dock, hade väl landat runt 7950:- med frakt, men fortfarande under 8000!

Det var ju ett tag sedan vi beställde allt och redan veckan efter beställning såg vi att priserna sjunkit lite grann Även lagerstatus spelade stor roll då vi inte hade tid att vänta på vissa saker. Men det hade med all säkerhet gått att finputsa lite här och var om mer tid funnits

EDIT: IT-klassens förslag: http://www.sweclockers.com/forum/78-gallerikommentarer/101051...

Visa signatur

i7 4770K | Asus Maximus VII Ranger | GTX 1070 Ti 8 GB | 16GB RAM | Seasonic Prime 550W | Define R3

Permalänk

Helt okej idè men saknar finish på nått vis? Mycket hade gått o få mycke bättre? tex, hålet i agget, fäste för graffet.

Sen hade de nog sett ballare ut o helsvetsa, slipa ner o lacka rören istället?

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Skrivet av Core2Quad:

Helt okej idè men saknar finish på nått vis? Mycket hade gått o få mycke bättre? tex, hålet i agget, fäste för graffet.

Sen hade de nog sett ballare ut o helsvetsa, slipa ner o lacka rören istället?

vi hade det i tankarna men vi valde att göra på detta viset! dels för att det hade gått åt en hel del mer tid.. och tiden var precis att den räckte ihop vi hade kunnat tiga skarvarna som det kallas men sen fick vi inte dra över på tillgångarna allt för mycket. vi hade som sagt vissa krav på oss när det gällde vilka tillgångar vi fick använda oss av! men det är en bra tanke du har där! hålet till nätagget kommer aldrig synas och hade vi velat så kunde vi slipat mer men vi det ser bättre ut än på bilden. hade vi använt oss av en sticksåg eller en fräs så hade det varit hundra procentigt! lika så PCI-platsen. vi hade inget att mäta med när vi gjorde chassit så vi gjorde allt med lite beräkningar så därför valde vi att göra en justerbar PCI-plats

hoppas du fått lite bättre svar på dina frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Haha, vad tänkte ni när ni började med detta? "FUCK NORMAL!" eller vad? ballt som fan är det i alla fall!
Hoppas det kommer fler bilder snart

Ja ungefär så eftersom datorn skulle va unik så måste man ju sticka ut?

Skrivet av ErsHöghet:

Kör den andra IT-klassen på det?

Japp http://klr1erjohan.jbkalmar.com/smurfen/index.html

Skrivet av Finess:

Som dillmesill (Alexander) svarat på så sjönk vissa delar med 100kr efter någon vecka

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hade hellre köpt 2gb variant av grafikkortet och inte kört på en extra dålig fläkt... Nätagg hade ni säkert kunnat köra med något annat då ni ändå sleevade allt (Kunde kapat väck överflödigt kablage då) just my point of view...

Permalänk
Medlem

kan du inte linka hela din kundvagn?

Permalänk
Skrivet av znorgen:

kan du inte linka hela din kundvagn?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/462184/jb-kalmar Dock inte exakt men vi var tvungna att göra några sista minuten ändringar så vissa saker beställdes från andra sidor och så. Men på ett ungefär då jag inte orkar leta rätt på alla olika sidor.

Visa signatur

i7 4770K | Asus Maximus VII Ranger | GTX 1070 Ti 8 GB | 16GB RAM | Seasonic Prime 550W | Define R3

Permalänk
Avstängd

det där med "Japp, vi borrar på fri hand.." är jävligt coolt tills det nyper och du får ett rör mot magen i en bra fart säkert med vassa kanter, eller tills hansken virar in sej i borren och fingar lossnar som på löpande band. vad har ni för lärare igentligen?? man fäster alltid föremålet man ska borra och man har aldrig hanskar, pelarborrar är lifsfarliga maskiner som inte ska användas av folk som inte vet vad dem håller på med... bygget ser bra ut iaf kul o se att ni gör något udda!!!

Permalänk
Skrivet av og900turbo:

det där med "Japp, vi borrar på fri hand.." är jävligt coolt tills det nyper och du får ett rör mot magen i en bra fart säkert med vassa kanter, eller tills hansken virar in sej i borren och fingar lossnar som på löpande band. vad har ni för lärare igentligen?? man fäster alltid föremålet man ska borra och man har aldrig hanskar, pelarborrar är lifsfarliga maskiner som inte ska användas av folk som inte vet vad dem håller på med... bygget ser bra ut iaf kul o se att ni gör något udda!!!

absolut! vi hade ingen lärare! det beror ju precis på vilken hastighet man har på borren och hur man håller den. det du säger är helt sant. men vi hade en såpass "klen" borrmaskin och hade du sett hur jag håller i röret så hade du fått en bättre förklaring. men jag trycker alltså emot med hela min kropp så tar det stopp så är det borret som börjar rotera i chucken* (stavning??) men det som du säger är helt rätt, men med tanke på så små saker så var det inte så farligt bra att du tänker till!