2 OS i 1 dator - smartaste lösningen?

Permalänk
Medlem

2 OS i 1 dator - smartaste lösningen?

Har planerat att köpa ny dator med 64 bitars windows 7 men skulle även vilja fortsätta använda XP på något sätt eftersom jag använder en del program som är gamla och inte officiellt har stöd för vare sig windows 7 eller 64 bitars OS.

Jag undrar nu över vilken den smartaste lösningen är. Har just nu 2 hårddiskar i den teoretiska datorn:

SSD 120 GB (med Windows 7 Home Premium 64-bit)
HDD 1 TB som utfyllnadsdisk

Om jag köper till ännu en 1 TB HDD kan jag på nåt sätt installera XP och alla XP program på enbart den disken utan att de på något sätt stör min Windows 7 installation på SSD:n ? Eller finns det något annat bättre sätt?

Permalänk
Medlem

man kan ju köra i xp mode det gör jag för mina gamla spel ska funka och det gör dom efter mycket bra faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban_4:

Har planerat att köpa ny dator med 64 bitars windows 7 men skulle även vilja fortsätta använda XP på något sätt eftersom jag använder en del program som är gamla och inte officiellt har stöd för vare sig windows 7 eller 64 bitars OS.

Jag undrar nu över vilken den smartaste lösningen är. Har just nu 2 hårddiskar i den teoretiska datorn:

SSD 120 GB (med Windows 7 Home Premium 64-bit)
HDD 1 TB som utfyllnadsdisk

Om jag köper till ännu en 1 TB HDD kan jag på nåt sätt installera XP och alla XP program på enbart den disken utan att de på något sätt stör min Windows 7 installation på SSD:n ? Eller finns det något annat bättre sätt?

Du kan tillochmed installera på samma disk. Du behöver bara skapa 2 eller flera partitioner.

http://www.pronetworks.org/forums/install-windows-xp-in-dual-...

Permalänk
Avstängd

Annars kan du köra XP i en virtuell maskin. Eller, ifall du köper en bättre windows version, så kan du köra XP mode. Dualboot funkar också, men det är segt att behöva starta-om datorn varje gång du behöver använda det andra systemet. Guide

Permalänk
Medlem

Vet du med säkerhet att programmen inte fungerar i Win7? Bara för att det inte finns officiellt stöd betyder det inte att det inte fungerar.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.