Permalänk

Nvidia surround

Funderar på att köpa till en tredje skärm för att kunna köra nvidia surround.
Är det någon som skulle kunna ge mig en utförlig förklaring på vad nvidia surround innebär, hur det fungerar, vad det kräver och vilka skärmar man bör ha/kan ha.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem

vilka skärmar som helst med dvi. sen så måste man köra sli för att det ska fungera...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

3st skärmar med samma upplösning (praktiskt om de är lika stora också ) och 2st grafikkort eller gtx 590

Permalänk

Respons

Skrivet av upl8447:

vilka skärmar som helst med dvi. sen så måste man köra sli för att det ska fungera...

Tack, det visste jag redan, gtx 590 glömde du bort men det är i och för sig SLI of sorts.
Det jag ville ha var en utförlig beskrivning av hur det fungerar med GPU olika skärmar och olika bildformat o dyl.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Skrivet av Halfheart:

Tack, det visste jag redan, gtx 590 glömde du bort men det är i och för sig SLI of sorts.
Det jag ville ha var en utförlig beskrivning av hur det fungerar med GPU olika skärmar och olika bildformat o dyl.

Kan inte helt just Nvidia surround då jag är lite mer ATI fanboy och kör därför såklart Eyefinity. Men en del av detta bör iaf vara samma för nvidia

Men för eyefinity så MÅSTE alla skärmar ha samma upplösning och det skall gärna vara samma modell på alla skärmarna för att få Bezel Management att funka (skärmkants kompensation) om man inte vill EDID hacka skärmarna till exakt samma storlek.

Att köra med olika storlekar på skärmarna är inte att rekomendera då det ser för jävligt ut helt enkelt så satsa på samma modell/storlek på alla 3 skärmarna.

En sak som jag vet är ett måste för Nvidia Surround är att man måste ha 3 skärmar. Med eyefinity så kan du om du vill köra med 2 skärmar men detta funkar som sagt inte på Nvidia.

Vet inte riktigt exakt vad specifikt det är du är ute efter men om det när nått speciellt du undrar så citera mig så kollar jag det sen och om jag kan så svarar jag

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk

Respons

Skrivet av snoogiloo:

Kan inte helt just Nvidia surround då jag är lite mer ATI fanboy och kör därför såklart Eyefinity. Men en del av detta bör iaf vara samma för nvidia

Men för eyefinity så MÅSTE alla skärmar ha samma upplösning och det skall gärna vara samma modell på alla skärmarna för att få Bezel Management att funka (skärmkants kompensation) om man inte vill EDID hacka skärmarna till exakt samma storlek.

Att köra med olika storlekar på skärmarna är inte att rekomendera då det ser för jävligt ut helt enkelt så satsa på samma modell/storlek på alla 3 skärmarna.

En sak som jag vet är ett måste för Nvidia Surround är att man måste ha 3 skärmar. Med eyefinity så kan du om du vill köra med 2 skärmar men detta funkar som sagt inte på Nvidia.

Vet inte riktigt exakt vad specifikt det är du är ute efter men om det när nått speciellt du undrar så citera mig så kollar jag det sen och om jag kan så svarar jag

Så man kan kompensera för att alla skärmarna inte är av samma model. Om jag t.ex. skulle vilja köra två kantskärmar som är lite mindre och tv:n som center/huvudskärm?

Finns det inte några sätt idag för att använda två skärmar med nvidia?

Vad är ungefärligen hårdvaru kraven för att köra tre skärmar i 1080 i spel som t.ex. The Witcher 2 eller Black Ops?
Förstår att detta kan vara en svår fråga att besvara. Notera att jag inte bara pratar om GPU utan om hela systemet. Finns det någon riktlinje?

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Skrivet av Halfheart:

Så man kan kompensera för att alla skärmarna inte är av samma model. Om jag t.ex. skulle vilja köra två kantskärmar som är lite mindre och tv:n som center/huvudskärm?

Finns det inte några sätt idag för att använda två skärmar med nvidia?

Vad är ungefärligen hårdvaru kraven för att köra tre skärmar i 1080 i spel som t.ex. The Witcher 2 eller Black Ops?
Förstår att detta kan vara en svår fråga att besvara. Notera att jag inte bara pratar om GPU utan om hela systemet. Finns det någon riktlinje?

Jag vet inte hur det är med Nvidia surround men om du INTE har samma modell (eller rättare sagt storleken på skärmen i EDID skall vara lika stora) så kan du inte fixa med bezel management (googla på det så förstår du vad det är)

Det skall nog funka att köra så som du säger men det kommer se för jävligt ut när du spelar Och skall du inte spela så är det inte direkt någon ide att köra surround utan då kör man extended view istället.

Nej det finns inget sätt att köra surround med 2 monitors. Du kan ju dock självklart köra extended view med 2 monitors

Jadu, 3,5Ghz 4 kärnig CPU och 8GB RAM är att föredra. När det kommer till grafikkorten så kan jag inte direkt svara på det då jag inte alls är insatt i Nvidias prestanda,

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk

3 x skärmar med samma upplösning och updateringsfrekvens (60 hz till exempel). Sedan finns det ingen övre gräns på hur snabba grafikkort du kan ha. I de upplösningarna behöver du varenda litet uns som du kan krama ur maskinen.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.