Permalänk
Medlem

Ansluta med inbyggt 3g modem

Jag köpte en dator från pc-konsulten med inbyggt nätverkskort: Intel® Centrino® Advanced-N 6200.

Jag är dock helt vilse när det kommer tilll att ansluta till ett 3g nätverk med SIM kort. Någon som har koll på detta och vet vilken mjukvara jag ska använda och hur jag ska gå tillväga?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem

Lite snabbt googlande visar att det är ett WiFi-kort, så du kan inte ansluta till ett 3G-nät, utan bara trådlösa nätverk, WLAN/WiFi. Det kan ju också hända att du har ytterligare ett nätverkskort, som stödjer 3G.

Konsultera i vart fall manualen, hittar du inget där rekommenderar jag att du reklamerar (ja, reklamerar) datorn om säljaren påstod att den hade 3G-stöd - då den inte uppfyller de funktioner som säljaren påstod. Du kan ju också posta en tråd i konsumenträtt, där finns massor med trevligt folk som kan hjälpa dig!

Permalänk
Medlem

Man behöver egentligen ingen mjukvara till det (oftast), utan man skapar en egen modemanslutning i windows, ofta för mig så blir nummret man ska ringa upp *99# och användarnamn samt lösen är tomma, då initieras 3g-modemet, om det säger att det kopplar ifrån eller liknande kan du behöva ange AT kommande för ditt modem, i tex kontrollpanelen/medem. Jag har något AT... bredband.tre.se.

Sedan kan du sätta denna anslutning som standard i internetalternativ (i windows) om du vill ringa upp automatiskt när program behöver, ananrs skapa en genväg från anslutningen till skrivbordet.