Prestandaförlust med VMWare Workstation?

Permalänk
Medlem

Prestandaförlust med VMWare Workstation?

Jag kommer om ungefär ett halvår att köpa en ny dator som kommer (antagligen) bygga på Intel 2011, samt en GPU från AMD's 7000 serie. Men nu är det så att jag föredrar Ubuntu framför Windows, men vill även kunna köra tunga spel, Arma 3 är ett av dem. Det jag undrar är om man kan köra Windows i VMWare WS utan att tapa mycket prestanda? Vill helst inte köra dualboot.

Permalänk
Medlem

Ja du kommer tappa en hel del prestanda vid spelande och att spela genom VM brukar aldrig vara ett alternativ om du spelar något som lite mer krävande.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Jag kommer om ungefär ett halvår att köpa en ny dator som kommer (antagligen) bygga på Intel 2011, samt en GPU från AMD's 7000 serie. Men nu är det så att jag föredrar Ubuntu framför Windows, men vill även kunna köra tunga spel, Arma 3 är ett av dem. Det jag undrar är om man kan köra Windows i VMWare WS utan att tapa mycket prestanda? Vill helst inte köra dualboot.

Will not work at all. Du får ingen GPU-accelerering när du kör virtuellt, tyvärr.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av isch:

Ja du kommer tappa en hel del prestanda vid spelande och att spela genom VM brukar aldrig vara ett alternativ om du spelar något som lite mer krävande.

Skrivet av Jilted82:

Will not work at all. Du får ingen GPU-accelerering när du kör virtuellt, tyvärr.

Tråkigt. Får bli dualboot eller endast Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Stämmer inte helt. KVM Har nyligen lagt till stöd för VGA pass-through. vilket gör att man kan virtualisera Tex ett windows och låta den få full tillgång till grafikkortet, man lär nog förlora ett par fps. Men är säkert fullt spelbart

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör göra tvärt om, kör win normalt och virtualisera linux, du skriver ju workstation och den ska ju gå under ett os tex win
esxi går däremot direkt (först) och du kör osen under esxi.
Kör du win normalt så får du full spelprestanda och linux går bra att sedan köra i wmware workstation, det är ju spelen som lider om de inte kan kommunicera med grafikkortet direkt.
Eventuellt kan du ju prova att spela via esxi och win, jag vet inte vad prestandan blir eftersom det inte är normalt för en spelrigg att köra så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

Stämmer inte helt. KVM Har nyligen lagt till stöd för VGA pass-through. vilket gör att man kan virtualisera Tex ett windows och låta den få full tillgång till grafikkortet, man lär nog förlora ett par fps. Men är säkert fullt spelbart

Vilket kräver nogran utvald hårdvara och en hel del meck. Inget jag skulle säga är ett alternativ den närmsta tiden.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Vilket kräver nogran utvald hårdvara och en hel del meck. Inget jag skulle säga är ett alternativ den närmsta tiden.

Joo det är klart det skulle kanske inte vara det smidigaste lösnigen kanske

Men för att för att svara OP så är det nog dual boot som gäller om du vill kunna spela. Om du har tänkt köpa en sån värsting dator så lär du skaffa en SSD, så hur långtid kan det ta att boota om? mindre en 1 minut i bästa fall. Om du ska boota upp en virtuell maskin så lär det mycket längre tid och aldrig utan prestandarad förluster.