Åsikter på dator från inet -Beställer inatt. 4 k

Permalänk
Medlem

Åsikter på dator från inet -Beställer inatt. 4 k

Hej!
Tänkte beställa följande dator från inet http://www.inet.se/kundvagn/visa/622308/2011-07-15

Möjligtvis att jag lägger till en hårddisk.

Är det värt att lägga 200 kronor extra för en A8 processor istället för en A6?

Prisvärt?

Permalänk
Medlem

I3 2100 är bättre i flesta testar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

I3 2100 är bättre i flesta testar.

Sen när är i3 bättre än Phenom 2?

(Sitter väl en P2 under skalet ? )

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Hade tagit en i5 2500k istället, 3.3ghz i standard och kan utan problem klockas till 4ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Sen när är i3 bättre än Phenom 2?

(Sitter väl en P2 under skalet ? )

http://www.anandtech.com/show/4448/amd-llano-desktop-performa...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hade tagit en i5 2500k istället, 3.3ghz i standard och kan utan problem klockas till 4ghz

För att? Är det så stor skillnad mellan dem?
Hur är det inbyggda grafiken i i5 om man jämför med A8? då jag inte tänker köpa nåt grafikkort just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wexl:

För att? Är det så stor skillnad mellan dem?
Hur är det inbyggda grafiken i i5 om man jämför med A8? då jag inte tänker köpa nåt grafikkort just nu.

Ganska värdelös
Kolla sweclockers test http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850... så klår Lianos inbyggda Radeon HD 6550D Sandy Bridge's Intel HD Graphics 3000 ganska rejält.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

kör på AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

kör på AMD

För att? Vad ger mest för pengarna?

Permalänk
Skrivet av wexl:

För att? Vad ger mest för pengarna?

amd ger bättre grafik, intel ger bättre processor. Dock så tror jag att det är större skillnad på grafiken än på processorkraften om man säger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

amd ger bättre grafik, intel ger bättre processor. Dock så tror jag att det är större skillnad på grafiken än på processorkraften om man säger så

Jag tänker mest använda den till film dvs 1080p och enklare spel. Så kommer inte spela alls några tyngre spel. Är det ändå mer värt att lägga pengar på amd. Möjligen att jag köper till ett grafikkort senare.

Permalänk
Skrivet av wexl:

Jag tänker mest använda den till film dvs 1080p och enklare spel. Så kommer inte spela alls några tyngre spel. Är det ändå mer värt att lägga pengar på amd. Möjligen att jag köper till ett grafikkort senare.

http://www.inet.se/jamfor?compare=5309996&compare=5308682
Jag skulle ta AMDn alla dagar i veckan
edit: ang den inbyggda grafiken:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/2326?k=92a1b26870392...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Fast isåfall lägger jag pengarna på en Inter i5 2500 K om jag väljer intel. Fortfarande amd för dig?

Permalänk
Skrivet av wexl:

Fast isåfall lägger jag pengarna på en Inter i5 2500 K om jag väljer inte. Fortfarande amd för dig?

självklart inte 2500k slår amds a8 lätt jag jämförde med en intel som kostar lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

självklart inte 2500k slår amds a8 lätt jag jämförde med en intel som kostar lika mycket.

Den inbyggda grafiken kommer klara Wc3 som jag lirar mest. Men hur ser det ut med att köra film 1080p?
Vad för moderkort ska man välja till intel i5?

Permalänk
Skrivet av wexl:

Den inbyggda grafiken kommer klara Wc3 som jag lirar mest. Men hur ser det ut med att köra film 1080p?

film vet jag inte mycket om
köper du en 2500k borde du ha ett z68 mobo eftersom du inte kan överklocka med ett h67

Permalänk
Medlem
Skrivet av wexl:

Ska klara 1080p film utan större bekymmer.
För att kunna använda i5's inbygga grafik krävs ett h67 eller z68 moderkort, jag skulle då hellre satsa på ett z68 så att du kan överklocka processorn vid behov vilket du inte kan på h67.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ska klara 1080p film utan större bekymmer.
För att kunna använda i5's inbygga grafik krävs ett h67 eller z68 moderkort, jag skulle då hellre satsa på ett z68 så att du kan överklocka processorn vid behov vilket du inte kan på h67.

Fanns ganska många z68 att välja på, någon som har koll på vilket som är prisvärt och bra?

Permalänk
Medlem

Har tittat lite på inet efter z68. Är det nån större skillnad mellan moderkorten?

Hittat 3 stycken som ser ok ut http://www.inet.se/jamfor?compare=1901989&compare=1901988&com...

Har lagt ihop en dator med en i5 processor istället för amd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/625352/intel-i5 Totalt 4605 kronor.

Är skillnaden stora på tidigare inet dator som jag tänkte köpa? http://www.inet.se/kundvagn/visa/622308/2011-07-15

Jag undrar också vad som är skillnaden med mATX och ATX och vilket som passar chassit.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på Llano om du tänker köra på den inbyggda grafiken, nuff' said!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftZ:

Jag skulle kört på Llano om du tänker köra på den inbyggda grafiken, nuff' said!

Tanken är dock att trycka in ett grafikkort, Möjligvis att jag beställer ett nytt senare. Tror jag har ett begagnat som jag kan använda sålänge om det skulle vara så. Dock så ska det sägas att jag spelar i princip ingenting. Utan jag vill ha en framtidssäker dator som man kan bygga vidare på. Är det då mer prisvärd att lägga på cirka 800 kronor för i5an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wexl:

Tanken är dock att trycka in ett grafikkort, Möjligvis att jag beställer ett nytt senare. Tror jag har ett begagnat som jag kan använda sålänge om det skulle vara så. Dock så ska det sägas att jag spelar i princip ingenting. Utan jag vill ha en framtidssäker dator som man kan bygga vidare på. Är det då mer prisvärd att lägga på cirka 800 kronor för i5an?

Om du ska in med ett grafikkrort till sen? Ja!
Sen ser jag att du valt ett moderkort med Z68 chipset, som gör att du kan både överklocka och använda den intergrerade grafiken! Men nu är det så att du behöver en processor som slutar på K för att överklocka, t.ex i5 2500K eller i7 2600K.
Så antingen byter du till en processor som slutar på K eller byter till ett H67 moderkort!
Jag skulle bytt till en 2500K och behålla Z68!

Stavfel, eller autokorrektion på Ipaden!
Visa signatur

Ryzen 3900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftZ:

Om du ska in med ett grafikkrort till sen? Ja!
Sen ser jag att du valt ett moderkort med Z68 chipset, som gör att du kan både överklocka och använda den intergrerade grafiken! Men nu är det så att du behöver en processor som slutar på K för att överklocka, t.ex i5 2500K eller i7 2600K.
Så antingen byter du till en processor som slutar på K eller byter till ett H67 moderkort!
Jag skulle bytt till en 2500K och behålla Z68!

Givetvis så var tanken att det skulle vara en 2500K, La till fel helt enkelt.
Är det ett prisvärt moderkort? Fanns ju en hel del att välja på.
Allt annat passar ihop? Chassit, minnena osv?

Slutgiltiga https://www.inet.se/kundvagn/visa/625353/2011-07-16

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog bytt till starkare nätagg.

trycker du dit exempelvis ett 560 ti kommer nätagget typ preciiis klara det utan marginaler. klockar du lite blir det kört.

min dator klockat till 3,7 och och graffet till 970mhz maxade 398w från väggen då (så till datorn mindre).
ska du köra SLI eller Crossfire får du byta det helt.

sen WD blå.. den har konstigt ljud jag retar mig på.. typ varvar upp och ner.. köp en svart eller annan 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenti:

Jag skulle nog bytt till starkare nätagg.

trycker du dit exempelvis ett 560 ti kommer nätagget typ preciiis klara det utan marginaler. klockar du lite blir det kört.

min dator klockat till 3,7 och och graffet till 970mhz maxade 398w från väggen då (så till datorn mindre).
ska du köra SLI eller Crossfire får du byta det helt.

sen WD blå.. den har konstigt ljud jag retar mig på.. typ varvar upp och ner.. köp en svart eller annan 7200rpm

Kul att du säger, blå caviar gör ett konsigt ljud, och rekommenderar svart caviar, det är iallafall den mest högljudda disk jag hört! (Har inte någon erfarenhet av raptor)

Visa signatur

Ryzen 3900X

Permalänk
Medlem

Bytte till ett annat nätaggregat och en annan hårddisk

Något jag saknar? som jag borde köpa. Hur står sig chassit?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/625402/2011-07-16

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftZ:

Kul att du säger, blå caviar gör ett konsigt ljud, och rekommenderar svart caviar, det är iallafall den mest högljudda disk jag hört! (Har inte någon erfarenhet av raptor)

Jag använder 2 barracuda 7200.12 och de låter mindre än en blå wd

Svart har iaf konstant ljud och inte ljud som går upp och ner. men nej! Får jag välja håller jag mig borta från WD överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wexl:

Bytte till ett annat nätaggregat och en annan hårddisk

Något jag saknar? som jag borde köpa. Hur står sig chassit?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/625402/2011-07-16

Paketet börjar se riktigt bra ut, det enda jag skulle göra är att byta chassit till ett Fractal Design Core 3000!

Visa signatur

Ryzen 3900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftZ:

Paketet börjar se riktigt bra ut, det enda jag skulle göra är att byta chassit till ett Fractal Design Core 3000!

Varför byta? Är det värt att lägga några hundralappar till för ett snyggare och mer ljuddämpande chassi?