Permalänk
Medlem

Kan inte bestämma mej

Så det är dags för en ny laptop då min netbook inte håller måttet för studierna. Det jag är ute efter är låg vikt (<2kg), så bra prestanda som möjligt såklart för de pengarna jag vill lägga och hyffsad batteritid. Vikten är jag inte säker på då jag bara har en väldigt lätt netbook och en släpbar 17 tummare men över 2 kg låter mycket för att cykla med till universitetet varje dag med. Prestandamässigt är jag inte ute efter nått monster i spelväg då dels inte vikten tillåter det och batteritiden blir lidande samt att jag inte spelar spel alls egentligen men vill ändå ha möjligheten till det.

Den första jag tänkte köpa var asus n43sn http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626574 men det är lite hög vikt och var ute på stan och såg en n53sn och gillade verkligen inte tangentbordet så den faller bort tror jag.

Sen har jag nästan bestämt mej för en asus u46sv http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637941 Denna låter ju perfekt enligt mej, 14 tummare känns som en lagom storlek, den väger bara 1,9 kg. Nu till det tekniska är jag lost, men som jag fattat är väl i5 rätt optimalt för laptop om man kollar till prestanda mot strömförbrukning? Grafikkortet gt 540m vet jag inget om som inte notebookcheck berättar men vet inte riktigt hur mycket man kan gå på deras lista endast? Som jag fattat det är väl 540m inte nått monster för spel men det klara iallafall att spela dem med hyffsad grafik? Allt som allt så tror jag nog att jag vill slå till på denna tills jag läste om asus ux31.

Nackdelen med ux31 är att jag inte vet grafikkortet eller priset. Kommer det vara nått integrerat skit så är jag nog inte så sugen men blir det likvärdigt med u46sv så är det ju i princip en u46sv i snyggare förpackning och smidigare? Vad tycker ni är det värt att vänta på mer info om ux31 eller ska jag slå till på u46sv eller finns det likvärdigt eller bättre för de pengarna och kraven? Är ju inte helt låst på asus men gillar deras datorer och har endast haft asus innan som bärbart.

Permalänk
Medlem

Ja U46SV borde vara en bra dator, för den är i samma serie som U36SD som (eller u36jc)

Själv är jag i samma situation som du och tror jag ska skippa möjligheten att spela mer krävande spel. Och då välja U36SD som kostar just nu 7700kr med rabatt och gratisfrakt med dustin (som student)med i5 och det större batteriet. Den går att spela lättare spel på men på ganska låg kvalite som jag förstått.
men utseendet och vikten och batteritiden är perfekt, förutom att det inte är matt skärm då.

U46sv kostar 8300kr på dustin så du vet. Men den har samma upplösning som u36sd men större skärm, vet ej hur mycket det spelar roll men ju högre upplösning ju bättre. Men den har ett bra grafikkort, det är egentligen det bästa du får innan det blir det en gaming laptop som är tyngre,sämre batteritid, större kylning. Men det kommer ju uppdaterade i samma prisklass som heter GT550 GT555 som kommer ut nu.

uxserien kommer sannorlikt vara snuskigt dyr 14 000kr och mer tror jag spontant. men finns andra som har bättre koll på det.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i precis samma sits. Funderar på U46sv eller U36sd från dustinhome. Köpte en Asus U41jf (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639126) i mars med reklamerade den nyss och hävde köpet. Det ända i spelväg jag vill ska funka är sims 3 med alla tillägg och att det flyter på bra på höga inställningar. Funkade bra på U41an med gt425m och vill liksom inte byta ner mig i prestanda nu känner jag. Bör man satsa på U46an då eller? Tycker båda känns schyssta både utseendemässigt och storleksmässigt och hundralapparna det skiljer kan kvitta eftersom jag lade ut 8500 kr på u41an.

Permalänk
Medlem

Var också sugen på u36SD men grafikkortet var lite i vägen när u46 finns med bättre men vilken uppdaterad modell heter gt550 gt 555? U46 har ju inte släppts än så en uppdaterad version av den känns ju lite konstigt eller är det jag som är trög ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Var också sugen på u36SD men grafikkortet var lite i vägen när u46 finns med bättre men vilken uppdaterad modell heter gt550 gt 555? U46 har ju inte släppts än så en uppdaterad version av den känns ju lite konstigt eller är det jag som är trög ?

Antagligen kommer uppdaterad N-serie till Sverige så småningom och då N45sf som har gt555m, kanske var den som menades? Verkar inte finnas så mycket information om den ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellan:

Antagligen kommer uppdaterad N-serie till Sverige så småningom och då N45sf som har gt555m, kanske var den som menades? Verkar inte finnas så mycket information om den ännu.

Nej dom snackade om U46sv som väger under dom 2kg som Trådskaparen ville att datorn max skulle väga.
N serien väger 2,5 cirka....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Nej dom snackade om U46sv som väger under dom 2kg som Trådskaparen ville att datorn max skulle väga.
N serien väger 2,5 cirka....

Jo jag förstod att det var huvudgrejen. Tolkade lite fel i ett tidigare inlägg såg jag nu, fanns ju n-serie övers som förslag. Strunt samma.

Dock så verkar U46sv väga mer än 2 kilo, även om det inte är mycket, beroende på vilket batteri som är med. 2,4 kg enligt dustinhome.

Permalänk
Medlem

Hmm det har jag inte tänkt på att det är olika batterier. men det låter konstigt att ett större batteri skulle väga ett halvt kilo mer än det mindre? Måste ju bli en rejäl bula då under datorn? Jag vet inte varför jag fått för mej under 2 kg men det verkar ju som att "portabla" är <2 kg sen kommer det en till klass eller vad man säger på 2,4 sen därutöver kan de väga allt från 3,5 och uppåt. 2,4 kg kanske inte är så farligt tungt ändå. Ska man gå upp till 2,4kg låter ju http://www.webhallen.com/hardvara/137193-msi_ge620dx-291ne-co... (msi ge620) väldigt lockande för det priset. Bättre grafikkort bättre upplösning men har ingen aning om batteritiden på den. Antar att den knappast är gjord för att användas utan fast ström dock eller?

*edit*
Kollade nu på komplett (som jag tog för att visa datorn bara tror ingen slår dustin som nån skrev ovan med studentrabatt) och den är satt till 1,9kg med 8-cells batteri medan samma dator med 8-cells batteri på dustin är satt till 2,4 kg så antar att komplett har fel då 4-cells varianten ska väga 1,9kg. Synd att n43sn ska ha så taskigt tangentbord då den är bättre annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Hmm det har jag inte tänkt på att det är olika batterier. men det låter konstigt att ett större batteri skulle väga ett halvt kilo mer än det mindre? Måste ju bli en rejäl bula då under datorn? Jag vet inte varför jag fått för mej under 2 kg men det verkar ju som att "portabla" är <2 kg sen kommer det en till klass eller vad man säger på 2,4 sen därutöver kan de väga allt från 3,5 och uppåt. 2,4 kg kanske inte är så farligt tungt ändå. Ska man gå upp till 2,4kg låter ju http://www.webhallen.com/hardvara/137193-msi_ge620dx-291ne-co... (msi ge620) väldigt lockande för det priset. Bättre grafikkort bättre upplösning men har ingen aning om batteritiden på den. Antar att den knappast är gjord för att användas utan fast ström dock eller?

*edit*
Kollade nu på komplett (som jag tog för att visa datorn bara tror ingen slår dustin som nån skrev ovan med studentrabatt) och den är satt till 1,9kg med 8-cells batteri medan samma dator med 8-cells batteri på dustin är satt till 2,4 kg så antar att komplett har fel då 4-cells varianten ska väga 1,9kg. Synd att n43sn ska ha så taskigt tangentbord då den är bättre annars.

Enligt asus hemsida så väger varianten med 4-cell 2,08 kilo http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U46SV/#specifi....

Den du länkade verkade väldigt prisvärd men skulle inte orka släpa en 15" till skolan tror jag utan då skulle den få bli hemma och så skulle lill-datorn (10" Samsung N150) få fortsätta vara min skoldator om det krisar.

Permalänk
Medlem

Nej det är just det att den är 15 tum, det blir lite stort faktiskt. Har en netbook jag använt första året men nu till nästa år när det blir fokus på programmering kommer inte en netbook funka alls. Skriv 10.000 rader kod med eclipse/netbeans och den lille rackaren säckar nästan ihop :p. Nej får nog bli en u46:a till och börja med sen se vad ux serien kostar, utseende är ju trevligt men jag är inte så petig att jag betalar enbart för design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Nej det är just det att den är 15 tum, det blir lite stort faktiskt. Har en netbook jag använt första året men nu till nästa år när det blir fokus på programmering kommer inte en netbook funka alls. Skriv 10.000 rader kod med eclipse/netbeans och den lille rackaren säckar nästan ihop :p. Nej får nog bli en u46:a till och börja med sen se vad ux serien kostar, utseende är ju trevligt men jag är inte så petig att jag betalar enbart för design.

Lutar åt samma för mig, för grafikkortets skull och tycker inte utseendet är helt fy skam även fast många uttalat sig om hur väldans ful den är. Gillade formatet på U41an jag hade och det är ju nästan samma mått. Enda jag kommer sakna med just den är den matta skärmen som var så himla skön att sitta vid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror inte du hängt med i tråden riktigt :p. Den där väger 3,3 kg och är 17 tum, alldeles för stort och tungt.