Varför detta Apple-hat?

Permalänk

Det finns massa svar här om varför man hatar Apple, och det står väl folk fritt i en liberal och demokratisk värld att tycka illa om saker?

Det problem jag har med apple-hatet är det som trådskaparen tar upp, att det sker ett mindre korståg av fandroids gentemot apple.

Det jag sett än så länge är att appledyrkare gillar att själva tycka att sina produkter är bra och gillar att sitta i sin "kyrka" själv och gilla sina saker. Finns det ett android/windows forum så hänger inte apple-folket där och utgör 90% av kommentarerna/inläggen på det stället. Om vi vänder på steken och kollar på just applenyheter eller appleforum så finns det väldigt många kommentarer/inlägg om hur kassa apple är och att man måste vara oteknisk och dum i huvudet som köper apple osv.

För mig liknar detta ett religiöst korståg, Apple spelar rollen som en kult där de som tillhör kulten älskar sitt märke och skulle någon vilja tillhöra kulten så går det bra och de mottas med öppna armar. Fandroids däremot utgör korsriddare som till varje pris måste övertyga alla om att de har rätt! Jag kan förstå omsorgen i att vilja rädda folk från en kult, men skadar applekulten sina anhängare? så vitt jag vet sker ingen direkt skada, så varför behöver folk uttrycka sitt hat med personangepp och aktivt söka upp saker som handlar om apple och hata det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Förlåt men det här var nog det sämsta argumentet i tråden Hur menar du att det är själ att hata ett företag?
.

nej men det visar vad som gör att jag hatar apple. inte för deras produkter utan för att många(märk nu hur jag akriver många inte alla eller du) av dom som använder apple inte kan se att folk kritiserar apple utan måste alltid försvara dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medzii:

Vad är det som är fel med att jag mailar dig från min iphone och det står "Skickat från min iPhone" för att det är förprogramerat som att skicka mail från outlook om man nu använder det?

För att du vill markera för alla andra att du har en iPhone och är så viktigare och bättre än andra, lägg ner prestigeattityden.

Skrivet av poseidon84:

Dmen skadar applekulten sina anhängare? så vitt jag vet sker ingen direkt skada, så varför behöver folk uttrycka sitt hat med personangepp och aktivt söka upp saker som handlar om apple och hata det?

Som jag sa tidigare är kulten hos Apple folket problemet och kommer även bli fallet för Apples populäritet, man ser ju hur gruppen Apple motståndare växer hela tiden, då förstår ju du att det är ett problem.

Jag hatar inte Apple som företag, det är användarna jag stör mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Nej lilla vännen!
Det står inte Sent från HTC.
Och skulle det göra det skulle jag aldrig låta det stå kvar. Hade hellre lämnat tillbaka telefonen än att ha en skrytsignatur.

Hur vore det om vi höll nån sorts nivå på diskussionen, "lilla vännen?"

HTC har en skrytsignatur, iallafall på Sensation. Jag ägde en ett väldigt kort tag nyligen, men sålde den.

Edit: Köparen har tydligen fått igång sin telefon nu, han fick den idag nämligen. Det ramlade *precis* in ett mail från honom. Med skrytsignatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

För att du vill markera för alla andra att du har en iPhone och är så viktigare och bättre än andra, lägg ner prestigeattityden.

För det första så markerar jag inte för andra att jag har en Iphone genom att Apple själva har gjort en funktion som visar i ett relativt bra ändamål att det är skrivet från en mobiltelefon. Okej förlåt vi stänger av funktionen det löser ju svält på jorden, Tror faktist inte så många väljer att skryta med Iphones längre, Var väl coolt i början när 3G'n kom till Sverige men nu är det ju en så pass vanlig telefon så att tror inte så många bryr sig nu mera. Jag har min signatur kvar i epost funktionen.

Har även orginal ringsignal och sms signalen bör jag byta dom eftersom det markerar tydligt på stan att jag har Iphone?

Och som jag sa i tidigare inlägg. Sluta använd facebook via mobilen där markeras det tydligt "Via Iphone/Via Android" Skulle det varit bättre om det stod
"Via Ios/Via Android"?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte234:

nej men det visar vad som gör att jag hatar apple. inte för deras produkter utan för att många(märk nu hur jag akriver många inte alla eller du) av dom som använder apple inte kan se att folk kritiserar apple utan måste alltid försvara dom.

Jag förstår vad du menar, men till viss del måste du ju ändå förstå att personerna vill försvara sig när någon kommer med kritik?

Eller tycker du diskussionerna ska bli så här:
- Jag har köpt en Macbook Pro
- Apple suger
- Okej, förlåt.

I det fallet skulle nog åtminstone jag försvarat varför jag köpt en MBP. Sen kan man ju inte blint försvara Apple, men alla inser väl att den perfekta produkten aldrig har, och aldrig kommer, existera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medzii:

Har även orginal ringsignal och sms signalen bör jag byta dom eftersom det markerar tydligt på stan att jag har Iphone?

Och som jag sa i tidigare inlägg. Sluta använd facebook via mobilen där markeras det tydligt "Via Iphone/Via Android" Skulle det varit bättre om det stod
"Via Ios/Via Android"?

Ok, jag har en kollega på jobbet som har en MBP privat, hans signatur i alla hans mail är "Sent from my Macbook Pro 2011 Edition Signed By Steve Jobs"

Vad säger det dig om personen? förstår du att man stör sig på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Jag förstår vad du menar, men till viss del måste du ju ändå förstå att personerna vill försvara sig när någon kommer med kritik?

- Apple suger
- Okej, förlåt.

I det fallet skulle nog åtminstone jag försvarat varför jag köpt en MBP. Sen kan man ju inte blint försvara Apple, men alla inser väl att den perfekta produkten aldrig har, och aldrig kommer, existera.

Problemet är väl att den som "attackerar" lever i en värld där GHz och GB är det enda som betyder nåt. Att en hälften dyrare maskin med samma siffror i specsen faktiskt kan vara värd merkostnaden är inget han/hon begriper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Ok, jag har en kollega på jobbet som har en MBP privat, hans signatur i alla hans mail är "Sent from my Macbook Pro 2011 Edition Signed By Steve Jobs"

Vad säger det dig om personen? förstår du att man stör sig på detta?

Ja den signaturen var lite mer skrytsam, det säger jag absolut inget om. Hade det stått enbart "Sent from my Macbook Pro" tror jag inte jag hade reagerat på det ens.. Men som sagt det var lite väl att ta i. Så ja på just det har jag förståelse.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Det låter väldigt mycket jantelag från Apple-hatarlägret är min personliga uppfattning. Man får inte vara för fin, man får inte vara för flashig och man får absolut inte framstå som något mer än lagom!

Jag befinner mig långt från den uppfattningen, även om ni såklart får ha den. Tråden handlar återigen mer om varför det berättigar ett så argt klimat som i Apple-diskussionerna. En vild debatt är riktigt intressant och medryckande, en debatt full av personliga påhopp och missriktad ilska är det inte.

Skrivet av Perc:

Problemet är väl att den som "attackerar" lever i en värld där GHz och GB är det enda som betyder nåt. Att en hälften dyrare maskin med samma siffror i specsen faktiskt kan vara värd merkostnaden är inget han/hon begriper.

Jag har varit likadan själv, kanske har det att göra med att man nu för tiden har jobb? Jag värderar min tid ganska högt, och att betala ett antal tusenlappar extra är inte mycket i förhållande till arbetstid att sätta ihop, felsöka och strula med en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

- Apple suger
- Okej, förlåt.

menar mer på dom fallen då någon säger typ jag tycker mpb är en dålig dator och sen apple fanboys kommer och försvarar mbp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte234:

menar mer på dom fallen då någon säger typ jag tycker mpb är en dålig dator och sen apple fanboys kommer och försvarar mbp.

Det menar jag också

Om du säger att MBP är dålig, förstår du inte varför andra då försvarar den? Om jag säger att din dator är dålig, skulle du inte säga något tillbaka?

Tycker du alltså bara att alla ska hålla med när du säger att en Apple-produkt är dålig?

Självklart får du tycka den är hur dålig du vill, en speldator är det verkligen inte. Det jag menar är bara att du måste förstå varför folk tar MBP i försvar i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Det låter väldigt mycket jantelag från Apple-hatarlägret är min personliga uppfattning. Man får inte vara för fin, man får inte vara för flashig och man får absolut inte framstå som något mer än lagom!
.

För fin på andras bekostnad på dom mindre priviligierade är vad du egentligen menar.

Dina kommentarer i hela tråden visar på varför det är ett stort motstånd mot er men du vill inte inse det.

Skrivet av ginux1234:

Jag har varit likadan själv, kanske har det att göra med att man nu för tiden har jobb? Jag värderar min tid ganska högt, och att betala ett antal tusenlappar extra är inte mycket i förhållande till arbetstid att sätta ihop, felsöka och strula med en dator.

Om det är så struligt för dig med Windows7 så kanske du skulle titta dig själv i spegeln så finner du säkerligen att det är användarfel i de flesta fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poseidon84:

Det finns massa svar här om varför man hatar Apple, och det står väl folk fritt i en liberal och demokratisk värld att tycka illa om saker?

Det problem jag har med apple-hatet är det som trådskaparen tar upp, att det sker ett mindre korståg av fandroids gentemot apple.

Det jag sett än så länge är att appledyrkare gillar att själva tycka att sina produkter är bra och gillar att sitta i sin "kyrka" själv och gilla sina saker. Finns det ett android/windows forum så hänger inte apple-folket där och utgör 90% av kommentarerna/inläggen på det stället. Om vi vänder på steken och kollar på just applenyheter eller appleforum så finns det väldigt många kommentarer/inlägg om hur kassa apple är och att man måste vara oteknisk och dum i huvudet som köper apple osv.

För mig liknar detta ett religiöst korståg, Apple spelar rollen som en kult där de som tillhör kulten älskar sitt märke och skulle någon vilja tillhöra kulten så går det bra och de mottas med öppna armar. Fandroids däremot utgör korsriddare som till varje pris måste övertyga alla om att de har rätt! Jag kan förstå omsorgen i att vilja rädda folk från en kult, men skadar applekulten sina anhängare? så vitt jag vet sker ingen direkt skada, så varför behöver folk uttrycka sitt hat med personangepp och aktivt söka upp saker som handlar om apple och hata det?

Något överdrivet men ungefär så tycker jag också

Givetvis är det fritt fram att tycka och tänka hur fan som helst, jag är själv liberal (även om jag kanske låter som en förmyndare med den här tråden ). Däremot tycker jag inte det ska vara fritt fram att skrika ut sitt hat i var och varannan tråd när det är fullständigt okonstruktivt och inte bidrar alls till diskussionen.

Skrivet av Likvid:

Om det är så struligt för dig med Windows7 så kanske du skulle titta dig själv i spegeln så finner du säkerligen att det är användarfel i de flesta fall.

Ja absolut, mycket av strulet beror säkerligen på användarfel av mig. Men jag menar fortfarande att jag gärna skulle betala några tusenlappar för att slippa det, har inte alltid tid och ork till att felsöka och ställa in allt perfekt.

Skrivet av Likvid:

För fin på andras bekostnad på dom mindre priviligierade är vad du egentligen menar.

Dina kommentarer i hela tråden visar på varför det är ett stort motstånd mot er men du vill inte inse det.

"på andras bekostnad på dom mindre priviligierade" - Förklara dig gärna mer!

Menar du att jag profiterar på de svaga i samhället? Hur? Profiterade jag extra mycket på de svaga när jag fick min lön igår och betalade en bit över 9000 i skatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

"på andras bekostnad på dom mindre priviligierade" - Förklara dig gärna mer!

Menar du att jag profiterar på de svaga i samhället? Hur? Profiterade jag extra mycket på de svaga när jag fick min lön igår och betalade en bit över 9000 i skatt?

Du förstår som vanligt ingenting, jag menar mindre privligierade som inte har en Mac.

Nu drar du även in pengar i leken igen som ni alltid gör för att visa er duktiga, förresten jag betalar mer skatt än dig och har en laptop som är dubbelt så dyr som den värsta MBP, nöjd så? nu fick du känna på lite skryt du också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Du förstår som vanligt ingenting, jag menar mindre privligierade som inte har en Mac.

Nu drar du även in pengar i leken igen som ni alltid gör för att visa er duktiga, förresten jag betalar mer skatt än dig och har en laptop som är dubbelt så dyr som den värsta MBP, nöjd så? nu fick du känna på lite skryt du också.

Så jag profiterar på de svaga om jag har en MBP (vilket jag inte har), men du gör det inte som har en dubbelt så dyr laptop? Nej jag förstår inte och frågan är om någon annan i tråden gör det heller?

Förklara gärna vad du menar med att jag profiterar på de svaga och mindre priviligerade.

Ber om ursäkt om det kunde uppfattas som skryt, det är inte mitt mål med tråden eller mina inlägg. Jag försökte bara visa på att av pengarna jag tjänar går mycket till just "de svaga" som du tyckte jag var så dum mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

. Jag försökte bara visa på att av pengarna jag tjänar går mycket till just "de svaga" som du tyckte jag var så dum mot.

Nej det skrev jag inte, och det står tydligt ovan vad jag skrev men du vill spela duktiga allan hela tiden

Jag menade mindre priviligierade som inte har en Mac, vad har det med pengar att göra igen? du associerar Apple med rika, typiskt nyrikt beteende.

Men jag förstår nu att du tycker dom som inte har en Mac är svaga och fattiga, annars skulle dom haft en Mac eller hur?

Du anser dig vara mer privligierad eftersom du har en MBP.

Nu behöver jag inte skriva mer i tråden eftersom du har bekräftat fördomen, detra är en av anledningarna till att jag vägrar bli beblandad med Apples prylar.

Permalänk
Medlem

Jevlar, här var det eld i brasan. Popcorn!

Mitt bidrag till elden: Komponenterna i apple datorer suger.

Exempel:

500kr dyrare och betydligt sämre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=834927,896210

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Nej det skrev jag inte, och det står tydligt ovan vad jag skrev men du vill spela duktiga allan hela tiden

Jag menade mindre priviligierade som inte har en Mac.

Men jag förstår nu att du tycker dom som inte har en Mac är svaga och fattiga, annars skulle dom haft en Mac.

Du missuppfattar mig jättemycket nu! Så menar jag inte alls och jag är ledsen om mina inlägg kan uppfattas på det sättet.

Det du skrev tidigare var att jag profiterade på de svaga, då undrade jag vad du menar med det. Jag försökte också visa på att jag faktiskt betalar skatt vilket ska gå just till de svaga.

De svaga i samhället har förövrigt ingenting med Apple att göra - att vara svag och behöva samhällets hjälp är betydligt värre än att inte ha råd med en iMac. Jag har all respekt för de som har det svårt och önskar dem väl, förhoppningsvis räcker samhällets skyddsnät till där de behövs.

Kan du inte förklara vad du menar med att jag profiterar på de svaga när jag har signaturen "Skickat från min iPhone"?

Skrivet av Lillem4n:

Exempel:

Vet inte hur seriös du är, men för den femhundringen kan man tänka sig att man får lite bättre pekplatta och OS X istället för Windows. Vilket man föredrar är upp till var och en, trådens topic är varför valet gör folk arga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Det menar jag också

Om du säger att MBP är dålig, förstår du inte varför andra då försvarar den? Om jag säger att din dator är dålig, skulle du inte säga något tillbaka?

Tycker du alltså bara att alla ska hålla med när du säger att en Apple-produkt är dålig?

Självklart får du tycka den är hur dålig du vill, en speldator är det verkligen inte. Det jag menar är bara att du måste förstå varför folk tar MBP i försvar i det fallet.

för varje gång någon säger att en mbp är dålig så måste inte alltid det komma massa och försvara den. om någon tycker att min packerd bell laptop är dålig så argumenterar inte jag utan bara säger visst tyck du det. har aldrig heller träffat någon som har försvarat sin märkesdator förutom dom som äger en apple som så fört någon kommer med kritik mot antingen apple eller en av deras produkter så ska dom försvara apple även fast dom har helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Exempel:

Perfekt exempel, man får FullHD skärm och annat och bättre hårdvara med Asusen.

Permalänk
Medlem

Varför detta hat uppstår tror jag att man främst har en Android, eller att det går så bra för Apple. Kan även bero på alla PC användare då t.ex. jag inte gillade Apple speciellt mycket innan jag köpte en iphone. Vet dock inte varför jag inte tyckte om Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Man får dock en dator som är ca 30% tyngre och en bit större. De är helt olika storlekskategorier, om man nu skall jämföra får man ju jämföra två likvärdiga saker.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Det jag vill diskutera är varför det finns ett så enormt Apple-hat och vad man kan göra åt det.

Puss och kram!

Det är för att Apple satsar på lifestyle prylar och en del i deras affärsidé är att få folk att identifiera sig själva med Apples produkter. De är dessutom väldigt bra på det. De flesta som gått över till Apple-sidan köper inget annat än Apple-prylar efteråt och prisar varje fis som Mr Jobs släpper. Det blir religion över det hela, och då blir det alltid hat som motvikt. Detta i kombination med att Apple satsar på stängda system där de själva vill sälja de flesta tillbehören samt kontrollera tillgången på appar får en hel del PC- samt android-användare att spy på Apple. Stängda system leder alltid till dyrare priser och sämre tillgång för slutanvändaren.

Kontringen på det är att PC-användare är lika fanatiska. Så är det dock inte. De flesta PC-användarna ogillar MS och skulle gärna byta till nåt bättre om det fanns nåt (vilket är anledningen till att Apple fortfarande finns). Linux är ofta sämre och mac är trots allt ofta inte lika flexibelt/öppet eller erbjuder samma programvarustöd som windows.

Nu är det inget snack om att Apples prylar är bra, för det är de. Både hårdvaru och mjukvarumässigt. Apples användare ska dock tacka Google och Android för konkurrensen annars skulle det inte dröja länge innan Apple ökar marginalerna likt Intel när det går dåligt för AMD. Dock ska Google och Androids användare i gengäld tacka Apple som ju faktiskt är fenomenala på användarvänlighet och som många tagit efter. Även MS har tagit efter en del från mac.

Det är min syn på det hela.

Puss och kram!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Likvid:

Som jag sa tidigare är kulten hos Apple folket problemet och kommer även bli fallet för Apples populäritet, man ser ju hur gruppen Apple motståndare växer hela tiden, då förstår ju du att det är ett problem.

Jag hatar inte Apple som företag, det är användarna jag stör mig på.

Problemet som trådskaparen tar upp är väl inte om du hatar apple eller apples användare, problemet är om du nu hatar apples användare varför behöver du kommentera en artikel om att apple släppt en ny dator med att "apple är sämst och alla som kör apple är kassa och otekniska"?

Jag har själv kört och kör både windows/osx/linux, testat andra os såsom BeOS och AmigaOS osv. Oavsett vad jag gillar och inte gillar med alla dessa så skulle jag aldrig få för mig att gå in när HTC släppt en ny android och säga att den är sämst och alla som kör android är kassa. Jag kan hålla med om att en del appleanvändare är jobbiga, men betyder det att man måste hata alla som kör med apple? måste man hata företaget apple?

rent politisk gillar jag inte vissa partier, betyder det att jag hatar dom och skriker åt dom så fort jag ser deras väljare? nej, det gör jag inte. Däremot kan jag argumentera emot dom om de ställer upp på en diskussion.

Personligen tror jag problemet mellan Apple-användare och "nördar" är vad som värderas som bäst, en semantisk skillnad helt enkelt. En appleanvändare kanske tycker att bäst är när det är användarvänligt med få val att göra. Därför kommer de säga att apple rä bäst när någon har problem som är skapat av flera valmöjligheter t.ex. Den klassiska "internet-nörden" anser att bäst är när det är höga siffror på mHz/megapixel/GB osv, därför kommer de alltid hävda att apple är kassa om de inte har max på något värde. Om nu apple har max-värde kommer istället argumentet att produkten inte kan göra Y, när den är byggd för att göra X.

Permalänk
Medlem

Kamrater!

Sansa er nu.

Det handlar ju om olika kulturer inom samma nisch.

Själv tillhör jag den falangen som älskar hårdvara. Jag vill bygga mina burkar själv.
Känslan att packa upp ett nytt grafikkort tex är underbar. Sakta snurra på det och inspektera varje del. Smeka, prata med denna underbara tingest. Försiktigt sätta det på plats, ...click. Perfekt, färgerna matchar mitt helt dammfria och gnistrande rog kort.
Starta upp burken, börja leka med clocken på gpu, cpu och minnen. Hitta läget där burken spinner som en katt och fraps skriker ut mitt nya fps världsrekord.

Lite senare går jag över till min svåger. Han har via sin macbook air, iphone och ipad samt några ljudmanicker placerade i varje rum fixat så att han kan via sina appleprodukter lösa så att ljudet från spotify spelas upp i vilket rum han vill i villan. Han pratar med glansiga ögon om möjligheterna med icloud. Hur hans foton kommer spridas ut till alla hans appleprodukter på en millisekund efter fotoögonblicket. Kolla här säger han och visar mig skrivbordet på sin macbook. Kolla hur fönstrena öppnar och stänger sig. Fan vad coolt!

Vi gillar teknik båda två men på olika sätt.
Men framförallt gillar vi varandra.

Peace!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av Kern:

Vi gillar teknik båda två men på olika sätt.
Men framförallt gillar vi varandra.

Peace!

Precis! Håller med dig, är hatet jag ogillar (från båda sidor, men intrycket jag fått är att applefanbois är mer skryt om sina saker och fandroids är mer hata apple och allt som har med apple att göra). De flesta verkar ha koll på vad de vill ha och köper det? Fandroids vill ha android och köper det, applefanbois vill ha iphone och köper det. Why the hate haters?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Och det är också ett perfekt exempel på trångsyntheten jag pratar om. Att tro att allt handlar om enbart hårdvarauspec:ar. Som Derox säger det är två olika typer av bärbara dator med olika styrkor.

Jag har full förståelse att det finns personer som väljer en dator efter bästa prestand/pris och kanske inte bryr sig så mycket om ifall datorn är inte är den smidigaste, gjord i plast och kanske har en dålig touchpad. Det gör inte mig det minsta.

Varför skall nån bli upprörd för att personer har andra prioriteringar än en själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Precis! Håller med dig, är hatet jag ogillar (från båda sidor, men intrycket jag fått är att applefanbois är mer skryt om sina saker och fandroids är mer hata apple och allt som har med apple att göra). De flesta verkar ha koll på vad de vill ha och köper det? Fandroids vill ha android och köper det, applefanbois vill ha iphone och köper det. Why the hate haters?

Haters gonna hate...

Min personliga uppfattning är att många försvarar sina val de gjort när de betalat för en produkt. Visst kan det vara lite omoget, men de som är högljuddast är också unga och saknar säkert ekonomin att köpa en produkt från Apple. Det är ju som bekant inte de billigaste produkterna på marknaden och dessvärre missar kritikerna oftast Apples styrka; integration av de deras produktlinje, smidigheten och designen. Inte prestandan jämfört med konkurrenterna. Det krävs bara en snabb blick för att se en Appleprodukt bland andra (om man undantar äpplet) och när man känner på dem så är de generellt sett genuint kvalitativa i material och tillverkning. Med andra ord betalar man för dyrare material och design samt långvarig utveckling.

Det är ju inte någon slump att Apples produkter tilltalar så många och att de säljer så bra som de gör. Och följer man kommentarer som folk gör så märker man att bakom hatet så ligger ibland avund. De skulle själva äga produkten men de har gjort sitt val, kanske av ekonomiska orsaker och försvarar sina tidigare val.

Jag brukar ibland försvara Apple när folk gör dumma uttalanden utan att ha fakta att stödja sig på, när de drar felaktiga slutsatser eller använder bristande logik. Inte för att jag anser att Apple är bäst, utan för att tillföra lite balans i en skev debatt.

Man ser samma fenomen i andra delar av livet, och då är det ofta avund som ligger till grund för en skapad avsky, men i och med att här är det en teknikrelaterad produkt och där är användarna naturligt aktiva, bl a här på SweC's forum.

Skrivet ifrån min iMac från '07 eftersom åskan dödade min överklockade pc-rigg (som faktiskt kostat mer än min iMac)...

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Exempel:

Du ser inte prioriteringarna i de olika burkarna. Den ena är 13" och den andra 15". Den ena har 7 timmars batteritid, den andra har 5. Den ena är alltså mer mobil än den andra, medan den andra går att spela spel på och har bättre komponenter!