Jag tror att det är rätt mycket såhär också:
När jag köpte min första Mac, på tidigt 90-tal, fanns det en extrem okunskap om vad en Mac var. De som visste något om Macar var de som hade en (något överdrivet). Att ha en Mac var något som hela tiden blev ifrågasatt av de som inte hade en - vilket var säkert 90-95 % av de som hade datorer. Man fick rätt konstant värja sig mot diverse påhopp om varför man valt en Mac och förklara sig hela tiden. Det ledde till att Mac-användare blev ett "eget sällskap" - såna man kunde prata med om div. program, lösningar, problem *utan* att bli påhoppad. Man orkar ju inte hålla på att slåss hela tiden. Jag känner en hel del som utvecklades till äkta mac-talibaner (typ: "Har du problem med drivrutiner? Haha, köp en Mac istället, idiot!", typ) i de här forumen/BBSerna.
Som Mac-ägare har man vant sig vid att försvara sig i tid och otid, det gör säkert att man kan uppfattas som en dryg jävel - man börjar diskussionen med en negativ inställning och vet att snart kommer det nån som säjer "Macar är gay/går inte att göra ditt eller datt på/är bara för snobbar/är dyra/whatever".
Trist nog så blir det ju just såna som dyker upp - eftersom man verkar vara en dryg jävel.
Fortfarande så är det rätt stor okunskap om vad en Mac är tycker jag, de flesta har nog sett en i affärer eller vet nån som har en, men det är fortfarande inte så många som vet hur en Mac funkar, vad den klarar och inte, utan man tror bara att det är si eller så eftersom nån polares kompis lillsyrras snubbes farsa har en Mac och han kan inte göra vad det nu är...
Och tvärtom föralldel; Mac-användare som haft bara Mac OS under längre tid har ingen aning om hur Win 7 funkar utan tror att det är samma gamla junk som MS alltid har släppt.
För det är ju helt enkelt så att det är skillnad, och alla datorer passar inte alla. Jag tycker att Mac OS funkar mycket bättre för mej - Windows känns jävligt bakvänt för mitt sätt att jobba. Det betyder ju inte att det är så för nån annan. Macar ÄR dyrare. Men dyr och överprisad är ju inte alltid samma sak.
Men att hata Apple, känns ju ungefär lika moget som att hata IKEA (speciella, "låsta" lösningar, skruv som bara finns på IKEA etc...). Ge fan i att köpa Apple-grejer. Skitenkelt.
Intressant i den här tråden är också att det har hojtats en del om att "Sweclockers är inte rätt forum för Mac-användare! Har ska vi prata om överklockning, moddning, lysrör, FPS och grafikkort!" Nu har jag ingen benkoll på Sweclockers historia, men det kan nog ha varit så från början, men idag är det inte det. Idag pratas det rätt och slätt om div. teknik - mer eller mindre datorrelaterad.
Det kan man ju kanske tycka är fel, men det känns ju som att man i så fall ska ta det med forumets ägare - inte med nån random Mac-användare på forumets "Apple Mac"-del...