Macbook air som skoldator ?

Permalänk

Macbook air som skoldator ?

Hejsan alla SC-medlemmar.
Tänkte höra mig för lite här på vårat forum ang. Macbook air som skoldator.
Min flickvän skall börja plugga till lärare nu till hösten och då vill hon ha en Macbook air.
Anledningarna till varför hon vill ha en sådan är för att den är bla: Liten & praktisk, bra touch-pad med multifunktioner, relativt bra batteri tid osv.

Nu till min fråga, vad ser ni för för-/nackdelar med att ha en Macbook air som skoldator, är det bättre att välja någon annan dator?
Hon vill inte ha någon större dator som tex. Macbook pro eller liknande. Den ska väga lite, vara liten samt smidig och gärna få plats i handväskan.
Nu har ju Samsung släppt sin 9'e serie som också är riktigt vass... så vad anser ni ?
(För er info så är hon ingen så kallad "Mac-människa" utan har alltid arbetat vid pc men vill nu byta)
Första tankarna som slog mig var filformat osv hos Mac, är de detsamma som i pc ? - skulle ju bli lite jobbigt om inte lärarna kunde öppna hennes filer då hon ska plugga på distans.

Tacksam för svar
- Mvh: Danne

Visa signatur

"Never interrupt your enemy when he is making a mistake!"

Permalänk
Medlem

den funkar bra:) har en sådan som rese dator med jobbet och dett är väldigt praktiskt. skulle dock kolla på asus transformer också då det verkar lika praktiskt om ibte bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

MS office finns till mac så på den fronten är det lugnt. Men kolla upp vilka adaptrar som finns om hon behöver ansluta till en tv, projektor eller annan typ av extern skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne-1991:

Första tankarna som slog mig var filformat osv hos Mac, är de detsamma som i pc ? - skulle ju bli lite jobbigt om inte lärarna kunde öppna hennes filer då hon ska plugga på distans.

"Filformat osv" har inget att göra med om datorn har ett äpple eller en samsunglogga på sig, utan vilka program som används.

Jag antar det är MS Office som ska användas och det finns ju till både OS X och Windows. Det är inga problem. Även Openoffice, Libre Office, Adobe Creative Suite samt många andra programvaror hon kanske är van vid som firefox, thunderbird, itunes, picasa, spotify osv finns till OS X och fungerar likadant. Småsaker som zip/rar, pdf, olika bild- och videoformat är det givetvis inga problem med heller.

Det enda som inte kommer att fungera är om läraren skickar henne en körbar windowsfil, för det kräver givetvis Windows.

Permalänk

Okej, tack för alla snabba svar.
Det som jag mer tänkte på är väll att vi kommer köpa den nya Macbook airén som kommer med Iosx Lion.
Är office pack 2007 kompatibelt med detta operativ system? Då windows har släppt Office 2011 nu vilket inte skolorna lär ha.
Men nu vid närmare tanke så lär man ju kunna spara filerna för 07 osv i MS-office 2011..
Har redan en Ipad 2 så Asus alternativet är nog inget alternativ. Tack ändå

Danne

Visa signatur

"Never interrupt your enemy when he is making a mistake!"

Permalänk
Medlem

"windows har släppt Office 2011" <-?

Du har Office 2007 och 2010 för Windows, och 2008 och 2011 för Mac. Det ska dock sägas att mac-office inte på långa vägar är lika polerad som på windows, men det fungerar och du är kompatibel med dina medarbetare. Mac-office innehåller inte heller lika många program som du kan få om du köper dyraste versionen för Windows utan det är Word, Excel, Powerpoint och Outlook... samt Messenger och nåt som heter Office Communicator. Messenger går även att ladda hem från microsoft.com direkt.

Permalänk
Medlem

http://sv.openoffice.org/get/

Likadant som Office, fast gratis. Funkar galant på mac..

EDIT: OBS, macbook air är ju strålande som skoldator, bra batteritid, snygg, smidig...

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

http://sv.openoffice.org/get/

Likadant som Office, fast gratis. Funkar galant på mac..

Likadant som MS Office, nä det är det inte. Motsvarande? Ja, kanske. Beror på hur noga man är och hur djupt man går funktionsmässigt. Det mesta finns, helt klart. Vill man använda det så visst, inte mig emot, det är ju gratis och funkar hyfsat.

Men nu var det ju fråga om att arbeta med en skola som har MS Office och då är det bra att ha äkta vara.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, så är macbook air en VÄLDIGT bra skoldator, frågan är dock vad hon ska använda den till - hur mycket utrymme hon ska ha på hårddisken! (jag skulle rekommendera minst 128gb, 64gb riskerar att bli lite lite om man har film/musik/bilder)

Sedan är det bara och tuta och köra, allt fungerar smidigt.
Som student får du för 10000 en dator som gör allt du kan tänka dig (förutom vissa statestikprogram) Som student kan du också köpa office 2011 billigt (något jag skulle rekommendera då det är ett väldigt väl fungerande jämnfört med de äldre) och de som påstår att det inte "är polerat" har nog inte tittat på det, det är snabbt smidigt och snyggt!

Efter 2 pros, 15 och 13 tum kommer min nästa dator bli en 11" air, storleken är allt... och jag kommer på mig själv att inte använda hela denna skärmen ändå...

Permalänk
Medlem

Lär fungera skitbra, och med tanke på att det "bara" är en lärar-utbildning så kommer open office / libre office räcka långt.
Jag skriver "bara" eftersom väldigt få lärar-utbildningar går in på djupet i funktioner av ms office och skulle hon läsa någon form av utbildning som gör det lär hon veta om det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Office 2011 till mac är ett väldigt trevligt program, och är på vissa aspekter bättre än samma i Windows. T ex anteckningsblock som man kan spela in ljud (t ex en föreläsning) om man vill m.m.

Jag har själv en 13" mbp som skoldator och det är trevligt, jag är själv nöjd med allt förutom vikten (typ ett kg mer än air) så har funderingarna på att byta till air, som är den ultimata skoldatorn.

Permalänk

Känner flera personer som använder Mac Air som skoldator, funkar för allt utom videoredigering för de som går Filmvetenskap - så frågan är väl främst vilka kurser hon ska gå och vad som förväntas via de kurserna?

Är det "normalanvändande" så behöver hon inte oroa sig.

Visa signatur

Andreas Rönnqvist

Permalänk
Medlem

Jag använder (blandannat) en MBA i mina studier i datateknik. Fungerar kanoners till allt [skolarbete]. Visst, den är hemskt långsam på kompilering, men det brukar jag ändå köra på min workstation hemma.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.