Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Hat tycker jag är ett starkt ord i sammanhanget men många ogillar dom, en del anledningar:
- Låst där Apple styr dom en diktatur vad du får göra och inte göra
- Tekniskt sätt mediokra produkter där priset går upp pga design/varumärke
- Användare som flashar/skryter om sina I produkter
- Ofta icke-tekniskt kunniga som använder apples produkter
- Apple snor teknik/ideér från andra och hävdar sen att man är först med
- Myter som "byggkvalité" cirkulerar fortfarande
- Sekt liknande status där Steve Jobs är en obehaglig sektledare
- Totalt onintressanta produkter för oss som gillar hårdvara, överklockning, bygga själva m.m
- Apple har alltid ogillat gamers och struntat i dom
- Apple erkänner aldrig sina misstag utan skyller på andra
- Svårt och dryt att uppdatera macs
- Monopol på tillbehör och service (via specifika ombud)
- Dålig kompabilitet, många format fungerar inte på Mac för att folk ska använda iTunes istället
- iTunes, jävulens påfund
- Falsk trygghet, Apple invaggar sina kunder i falsk trygghet att deras produkter är 100% säkra när så inte är fallet
- Censuren, Apple censurerar innehåll efter tycke och smak
- Apple är extremt självgoda

Anledning till varför det blir många negativa kommentarer här på Sweclockers i samband med en Appleartikel är för att Apple står precis för motsatsen till vad många entusiaster gillar, dom flesta av oss gillar att hålla på med hårdvara, att överklocka, bygga osv. Min personliga åsikt är att applenyheter hör hemma på IDG eller Macworld och inte på Sweclockers.

Jag tycker Zyriak sammanfattade det hela väldigt bra, sedan tycker även jag att hat är ett starkt ord. Jag tror att många entusiaster/data kunniga känner att de vill hjälpa mindre tekniskt kunniga personer genom att varna dem för apple då apple i våra ögon är väldigt låst och begränsat mm. (se Zyriaks inlägg). Sedan är ju vissa bättre på att utrycka sig än andra och ibland slutar det i lite "hatiska" inlägg. Vad vi inte tänker på då är ju att människor utan tekniskt intresse kanske faktiskt uppskattar apple produker mer än alternativen då de vill ha det enkelt och inte berörs av begränsningarna. I mina umgängeskretsar är dock apple lite utav ett själsord på skoj.

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Skrivet av Likvid:

palmresten är inte aluminium förresten på MBP utan plast

Skrivet av Likvid:

dessutom har jag inte ljugit när jag antog det var plast

I rest my case

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyptic:

Jag tycker Zyriak sammanfattade det hela väldigt bra, sedan tycker även jag att hat är ett starkt ord. Jag tror att många entusiaster/data kunniga känner att de vill hjälpa mindre tekniskt kunniga personer genom att varna dem för apple då apple i våra ögon är väldigt låst och begränsat mm. (se Zyriaks inlägg). Sedan är ju vissa bättre på att utrycka sig än andra och ibland slutar det i lite "hatiska" inlägg. Vad vi inte tänker på då är ju att människor utan tekniskt intresse kanske faktiskt uppskattar apple produker mer än alternativen då de vill ha det enkelt och inte berörs av begränsningarna. I mina umgängeskretsar är dock apple lite utav ett själsord på skoj.

Jag är tekniskt intresserad och bygger gärna egna datorer, däremot är det skönt att slippa det ibland. Jag uppskattar enkelheten med att ha en bärbar Mac där operativet är skräddarsytt efter hårdvaran. Sen finns det ju nackdelar med det också. Jag kan säga att man ofta blir attackerad för att man har en mac när man har med andra nördar att göra. Förstår inte varför folk bryr sig egentligen :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja, mac pro är dyr. Det har den i princip alltid varit också även om den säkert är ganska konkurrenskraftig precis när dom förnyar den. Jag har inte riktigt koll på det marknadssegmentet, måste jag erkänna, men Appleprylar har långa modellcykler och är oftast rätt konkurrenskraftiga när dom precis uppdaterats. Nu just ligger väl Macbook Air i toppen på pris/prestanda i sitt marknadssegment, va?

Och angående iPhone och "stelt OS" så kan jag själv inte begripa hur folk betalar så stora pengar som dom gör för nåt som kör Android. Jag köpte en HTC nyligen och kan utan att ljuga eller överdriva säga att jag aldrig hatat en teknikpryl lika mycket som den. Inte nog med att OSet med HTCs crapware ovanpå var en jävla röra, kameran var skräp också. Jag sålde skiten och gick tillbaks till min gamla 3GS som snart kommer att få ett nytt batteri. 8 euro från Dealextreme. Det är ju lite skruvande för att byta, men ni elita pc-användare är väl inte främmande för att meka lite så det lär ju inte vara nåt som ni ser som ett problem. Eller är det plötsligt livsviktigt att allt är enkelt och serverat på silverfat när det gäller batteribyte i en mobiltelefon?

Att dom skulle ta betalt för att byta operatör vet jag inte varifrån du fått. Givetvis kostar det om man t.ex. vill låsa upp en mobiltelefon medan man har bindningstd på den. Själv betalade jag lite extra för min för att få ner bindningstiden till ett år istället för två, bad dem att låsa upp, och bytte operatör. Numera kan man köpa olåsta iPhones så det tänkte jag inte göra om.

Permalänk
Avstängd

Hatar inte produkterna, hatar Apples överdrivna regler på allt dom har.
Att allt ska gå via dom, att dom ska ha pengar för allt någon gör.
Att dom ska ha pengar för att en app har en store i appen osv, typ wtf?
Att dom är så löjligt låsta och inte tillåter något utöver deras egna.

Svårt att gilla apple som företag med deras skit dom pysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Gör jag? När ljög jag senast?

.

Du ska inte komma anklaga andra för att ljuga när du inte vet om det beror på ovetande eller ren lögn.

Ja du har snackat mycket bubbel själv faktiskt.

Skrivet av Derox:

Förstår inte varför folk bryr sig egentligen :p.

Du verkar ju uppenbarligen bry dig eftersom du hetsar upp dig, men alla ska få ta din kritik.

Skrivet av Perc:

Och angående iPhone och "stelt OS" så kan jag själv inte begripa hur folk betalar så stora pengar som dom gör för nåt som kör Android. Jag köpte en HTC nyligen och kan utan att ljuga eller överdriva säga att jag aldrig hatat en teknikpryl lika mycket som den. .

Trollar du eller? vilken Sense version hade du?Om du inte gillar Android så kommer du väl inte gilla IOS5 heller eftersom dom tagit det mesta från Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Du ska inte komma anklaga andra för att ljuga när du inte vet om det beror på ovetande eller rent lögn, det är förtal.

Okej, testa läsa mitt svar igen. Det var DU som skrev att den "ÄR" av plast. Dvs inte "jag tror den är av plast", utan att den ÄR av plast. Det funkar inte att presentera någonting som fakta och sen skylla på att man gissat. Du har uppenbarligen inte ens kollat på datorn och bara hittat på något, man ser direkt att det inte ens finns en skarv till den delen vid tangentbordet, dvs kan den inte vara av annat material.

Skrivet av Likvid:

Du verkar ju uppenbarligen bry dig eftersom du hetsar upp dig, men alla ska få ta din kritik.

Jag hatar idioter som hittar på saker för att försöka få rätt, oavsett om de kör Apple, HTC eller något annat.

EDIT: Ja nu är jag inte särskilt snäll, men det får du ta så som du trollat genom tråden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag är tekniskt intresserad och bygger gärna egna datorer, däremot är det skönt att slippa det ibland. Jag uppskattar enkelheten med att ha en bärbar Mac där operativet är skräddarsytt efter hårdvaran. Sen finns det ju nackdelar med det också. Jag kan säga att man ofta blir attackerad för att man har en mac när man har med andra nördar att göra. Förstår inte varför folk bryr sig egentligen :p.

Jo, jag var ju lite inne på det att vissa uppskattar enkelheten, för visst är det så, särskilt på den bärbara sidan kan det vara ett plus, även kvalitén är ju bra på apple produkter (iaf de i aluminium). Sen tror jag att "attackerna" i grunden kommer utav viljan att hjälpa andra göra ett bättre val samt oviljan att stötta apple för nog blir man lite frustrerad över apples framgång? Iaf jag då jag tycker mycket apple gör är fel och är oschyssta mot sina användare men det är ju uppenbart att alla inte delar min åsikt eller helt enkelt inte bryr sig.

Edit: felformulering

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Hatar inte produkterna, hatar Apples överdrivna regler på allt dom har.
Att allt ska gå via dom, att dom ska ha pengar för allt någon gör.
Att dom ska ha pengar för att en app har en store i appen osv, typ wtf?
Att dom är så löjligt låsta och inte tillåter något utöver deras egna.

Svårt att gilla apple som företag med deras skit dom pysslar med.

Jag förstår vad du menar, men deras hitlerregler bidrar till en bättre helhetsupplevelse för slutanvändaren. Det märkte jag inte minst då jag försökte byta till Android och gav upp. Det finns alltid två sidor på samma mynt. Android market är en jävla röra om du frågar mig, medan andra kanske har överseende för att få sin "frihet". Visst, man kan säkert hitta 52 program för att skicka SMS där och det är nåt som apple inte tillåter, men jag kan inte påstå att jag gråter mig till sömns över det.

Edit: och för övrigt är det iOS-prylarna som är nedlåsta och blaha blaha. Det finns inget i Mac OS X som är nedlåst förutom App Store som du inte behöver använda dig av om du inte vill.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det handlar mest om vad man är van och uppväxt vid. När jag var liten så hade vi en dator med windows 95, sen köpte vi en nyare med windows 98, sen en med xp och efter det så fick jag min egna dator med xp, sen vista. Jag har alltså använt windows främst sen windows 98-tiden och jag har väldigt svårt för att hantera os x (tro mig jag har testat ) och sen så gillar jag att pilla med hårdvara.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyptic:

Jo, jag var ju lite inne på det att vissa uppskattar enkelheten, för visst är det så, särskilt på den bärbara sidan kan det vara ett plus, även kvalitén är ju bra på apple produkter (iaf de i aluminium). Sen tror jag att "attackerna" i grunden kommer utav viljan att hjälpa andra göra ett bättre val samt oviljan att stötta apple för nog blir man lite frustrerad över apples framgång? Iaf jag då jag tycker mycket apple gör är fel och är oschyssta mot sina användare men det är ju uppenbart att alla inte delar min åsikt eller helt enkelt inte bryr sig.

Edit: felformulering

Jo jag kan nog hålla med, men det är ju det som jag tror är problemet. Att många som attackerar Appleanvändare kanske tror att de valt Apple pga okunskap eller dylikt. Det är många som hamnar i försvarsställning när folk antar att de inte kunnat göra ett eget val.

Varför är man då frusterad över Apples framgång? Folk är ju uppenbarligen nöjda med sina produkter, de köper ju mer och mer av dem. Sen tycker jag det blir tröttsamt i skvallerpressen när de pratar om "iPad-dödare" osv, varför jämföra allt med iPad? Finns många andra bra plattor därute.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Ganska underhållande tråd att läsa
Många som inleder sina inlägg med att säga att allting är subjektivt och sedan ångar på med sina egna åsikter som om de vore lag...

Jag har använt Apples produkter i flera år, äger just nu 3 datorer och en iPad. Äger också flera PC med Windows och Linux.

Jag gillar dock inte Apple som företag (inte hatar), och tycker inte heller om flera av deras produkter, därför väljer jag att inte köpa dessa produkter.
Anledning till att just jag inte gillar Apple är att jag tycker som så många andra att de är för självgoda och aningen helgonförklarade av Vissa av sina användare och de spinner självklart vidare på detta för att sälja.

Främsta anledningen till att jag köper deras datorer? Jag gillar tysta datorer med ganska bra prestanda, och vill ha lite variation av OS då jag använder Windows cirka 10 timmar om dagen på jobbet

Förstår inte varför man måste hata ett företag, man kan väl bara välja att inte köpa av dem ?

Permalänk
Medlem

Varför envisas folk med att lägga fram osx som ett restriktivt operativsystem när de själva (oftast) sitter med windows?
Enda gången jag skulle kunna köpa det argumentet är om folk sitter med linux här.

Permalänk
Medlem

Jag brukar också få lust att "hjälpa andra göra ett bättre val" som Glyptic sa. Om vi tar vanliga laptops som exempel. Nu talar jag inte om folk som är så insatta så dom hänger här, utan vanliga människor.

Köper du en billig bärbar PC innehåller den en massa junk som inte på något som helst vis bidrar till att göra användarupplevelsen bättre. Det kan vara fråga om dubbla uppsättningar inställningsverktyg för wifi (windows egna plus nåt skit som tillverkaren envisas med), nåt värdelöst fotogalleriprogram eller 30-dagars trial av nåt antivirus. Sen skickar dom inte heller med några skivor utan kastar fram en dialogruta på dåligt översatt svenska som säger att man "behöver 4 tom dvd för att gravera". På riktig svenska betyder det att du själv måste bränna ut återställningsskivor som vän av ordning tycker att datortillverkaren borde bjudit på då du köpte datorn, eller höjt priset med motsvarande ett paket knäckebröd för att ha råd att skicka med dem utan att sänka förtjänsten på produkten. Nästa gång du installerar om den (med skivorna du själv "graverade" från "4 tom dvd") får du all skit tillbaks i datorn igen. Jag har sett folk som instinktivt klickar bort dialogrutan om "gravera skiva" eftersom dom inte vet vad det betyder. Sen sitter dom i skiten när HDDn kraschar.

Det som frustrerar mig är att miljoners miljoner köper dessa skräpdatorer utan att begripa att det finns bättre. Inte nödvändigtvis Apple, men t.ex Microsofts Signature-program eller vad det heter som i stort sett går ut på att få köp- och användarupplevelsen mer maclik med renare windowsinstallationer osv. Det har jag dock inte sett något konkret exempel på utan det är kanske bara nåt som existerar i teorin eller i Microsofts få egna affärer.

När du startar upp en mac första gången ber den dig om tidszon, apple-id (valfritt) och att skapa ett användarnamn. Sen är det klart. Bara att använda. Programmen som ingår är av hög kvalitet (du betalar ju för det) och den är inte nedlusad med tredjepartsskit som Apple får betalt för att skicka med.

Fram tills nu har du fått med två dvd-skivor som återställer din mac till fabriksinställningar. Jag vet inte om det ingår någon installationsmedia med dagens macar eller om det är Apples nätbaserade restorefunktion som gäller. Själv skulle jag föredra att få installationsmedia även om jag säkert skulle använda mig av restorefunktionen när det väl kniper.

Permalänk
Avstängd

Intressant.

Summering på min ofavöriska inställning till människor som har apple-produkter, inte företaget i sig.

"Skitbra, här har du mitt nummer."
-"Okej, jag ska bara skriva upp det på min iPhone."
"Närmsta tågräls ligger ditåt, har hört att man sover bra där."
Jag går inte runt och annonserar vad jag har för mobiltelefon, och det finns ingen anledning att någon annan ska göra det heller. Förutom dålig självkänsla antar jag.

Samma betéende gäller även med datorer när det gäller vissa personer.
"Görs?"
-"Sitter vid min macbook pro med sandy bridge och surfar lite, du då?"
".. funderar på om jag ska spela lite på min dator byggd på ett Asus M4A785TD-V EVO U3S6 med en AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition processor med Corsair 4GB 1600MHz TW3X4G1600C9D minne och Sapphire 6850HD som använder en 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 hårddisk och är installerad i en Fractal Design Define R2.
Självförklarande.

Sedan går vi över till appar och iPhone-användare.
"Hm, borde ju faktiskt finnas någon bättre browser till mobilfanskapet.."
-"Mmm du skulle köpt en iPhone, så hade du fått riktigt bra saker."
"Nja, den laddar innehåll bra mycket segare än min mobil, och då skulle jag inte kunna se flash i mobilen när jag surfar heller, så pass."
-"Det spelar ju ingen roll, den är ju mycket bättre på surfning iallafall."
"Eh? Knarkat?"
Baserat på en riktig historia, precis som ovanstående.

Det som gör att jag blir irriterad har ingenting att göra med produkterna i allmänhet. Gillar man inte Apple's produkter, rör dem inte. Sen var det inget problem längre.

Det jag stör mig på är hur folk verkar förvandlas till mentalt utmanade individer som blint tror att deras Apple produkter är värda att skyltas med och är överlägsna alla alternativ. I verkligheten dock så är detta något enormt överdrivet, och Apple-produkter är inte bättre än andra tillverkares motsvarigheter. Inte heller är dem andra tillverkarnas motsvarigheter alltid bättre. Det finns för och nackdelar med båda två. Skillnaden är väl just att personer som använder produkter från Apple i stor grad går över till en nästan förundmjukande ignorans.

Detta stämmer självklart inte i alla fall, alla människor är olika. Tyvärr så stämmer det i överlag med dem människor jag träffat som använt Apple-produkter.

Permalänk
Skrivet av Perc:

Det är ju lite skruvande för att byta, men ni elita pc-användare är väl inte främmande för att meka lite så det lär ju inte vara nåt som ni ser som ett problem. Eller är det plötsligt livsviktigt att allt är enkelt och serverat på silverfat när det gäller batteribyte i en mobiltelefon?

Blir lite offtopic nu, men är detta jag reagerat på också.

Om jag vill meka med en "pc" eller med linux så kan jag googla och få lite hjälp och relativt lätt meka utan att kunna/förstå teknik. De som väljer Apple måste antingen inte bry sig om att meka eller vara rätt så insatta för att meka. Jag har mekat med både mina PC, mina Mac och mina Amiga datorer. Mac kräver helt klart lite mer i kunnande för att meka med. Det gör att jag gillar att meka med Mac framför andra, då det kräver lite mer (så pass mycket mer så de som sitter med PC tror inte att det går).

Har dock försökt en tid nu, och ännu mer efter att ha läst denna tråd, att ignorera alla haters (oavsett läger) för det verkar som deras hat sitter så djupt att det inte går att resonera med dom. Det bästa är nog att låta dom vara och hoppas att dom antingen mognar av sig själva eller söker hjälp för sitt hat.

Håller med andra här i tråden, kan vi inte alla vara vänner? Jag skulle kunna förstå hatet om Apple tvingade er haters till att köra iphone, men ni får ju välja android väl? Steve Jobs har ju t.o.m. sagt själv att android finns om man inte gillar iphones lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jo jag kan nog hålla med, men det är ju det som jag tror är problemet. Att många som attackerar Appleanvändare kanske tror att de valt Apple pga okunskap eller dylikt. Det är många som hamnar i försvarsställning när folk antar att de inte kunnat göra ett eget val.

Varför är man då frusterad över Apples framgång? Folk är ju uppenbarligen nöjda med sina produkter, de köper ju mer och mer av dem. Sen tycker jag det blir tröttsamt i skvallerpressen när de pratar om "iPad-dödare" osv, varför jämföra allt med iPad? Finns många andra bra plattor därute.

Skvallerpressen är väll alltid trötsam oavsett vad de pratar om? xD
Jag blir frustrerad över apples framgång pga att jag som jag va inne på i förra inlägget tycker att de är oschyssta mot sina användare på många sätt (säg till om du vill ha exempel men jag tror du förstår vad jag menar) och som många i tråden har sagt försöker bestämma över användarna. Jag tycker det är fel att ett företag med den inställningen blir så framgångsrikt, förstår du hur jag menar?

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyptic:

Skvallerpressen är väll alltid trötsam oavsett vad de pratar om? xD
Jag blir frustrerad över apples framgång pga att jag som jag va inne på i förra inlägget tycker att de är oschyssta mot sina användare på många sätt (säg till om du vill ha exempel men jag tror du förstår vad jag menar) och som många i tråden har sagt försöker bestämma över användarna. Jag tycker det är fel att ett företag med den inställningen blir så framgångsrikt, förstår du hur jag menar?

Jag förstår precis vad du menar men jag tycker att ändamålet helgar medlen, för mig personligen iallafall. Apples värld funkar faktiskt otroligt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyptic:

Skvallerpressen är väll alltid trötsam oavsett vad de pratar om? xD
Jag blir frustrerad över apples framgång pga att jag som jag va inne på i förra inlägget tycker att de är oschyssta mot sina användare på många sätt (säg till om du vill ha exempel men jag tror du förstår vad jag menar) och som många i tråden har sagt försöker bestämma över användarna. Jag tycker det är fel att ett företag med den inställningen blir så framgångsrikt, förstår du hur jag menar?

Fast de gör ju det med användarnas välsignelse. Om användarna brydde som om det Apple gjorde skulle de ju inte köpa Apples produkter. De behöver ju ingens beskydd då det skulle fixas av den fria marknaden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Jag förstår precis vad du menar men jag tycker att ändamålet helgar medlen, för mig personligen iallafall. Apples värld funkar faktiskt otroligt bra

Jo, det är ju fördelen med apple: "Apples värld funkar faktiskt otroligt bra". samtidigt är de en av nackdelarna, rästen av världen då?
Vad gäller att ändamålen helgar medlen så ur ett finansiellt perspektiv så är det ju uppenbarligen genialt, ingen kan ju påstå nått annat men ur mitt perspektiv, ja de känns lite dom jag säger samma sak om och om igen nu men: nej, jag tycker det är fel.

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fast de gör ju det med användarnas välsignelse. Om användarna brydde som om det Apple gjorde skulle de ju inte köpa Apples produkter. De behöver ju ingens beskydd då det skulle fixas av den fria marknaden.

Helt sant! Det gör mig också frustrerad, och när jag tänker efter är det nog lite detta som ligger till att folk "attackerar" apple användare också, eller vad tror du?
Om alla skulle tänka som jag skulle ju apple gå i kk eller tvingas ändra sin inställning till användare vilket jag ju skulle önska, men som tur är för apple tänker ju inte alla som jag. xD

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyptic:

Helt sant! Det gör mig också frustrerad, och när jag tänker efter är det nog lite detta som ligger till att folk "attackerar" apple användare också, eller vad tror du?
Om alla skulle tänka som jag skulle ju apple gå i kk eller tvingas ändra sin inställning till användare vilket jag ju skulle önska, men som tur är för apple tänker ju inte alla som jag. xD

Fast varför skall man attackera folk bara för att de stödjer ett företag man inte gillar? Det är ju lika dumt som fotbollshulliganer som slår ner varandra på stan bara för att de håller på olika lag. Folk som stödjer Apple har ju samma rätt att känna motsatsen, om bara alla androidanvändare tänkte som jag så skulle android försvinna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fast varför skall man attackera folk bara för att de stödjer ett företag man inte gillar? Det är ju lika dumt som fotbollshulliganer som slår ner varandra på stan bara för att de håller på olika lag. Folk som stödjer Apple har ju samma rätt att känna motsatsen, om bara alla androidanvändare tänkte som jag så skulle android försvinna.

Du, har helt rätt, kanske lite överdriven parallel till huliganerna, de är ju inte som att folk blir nerslagna men du vet hur det är. Vissa personer har ju svårt att acceptera att folk tycker olika (gäller även apple-fanboys för den delen) men de är ju lite offtopic, tycker du inte?

Jag tycker vi kan "agree to disagree". Och för att summera har vi ju arbetat fram en teori till "Varför detta Apple-hat?", dvs: Entusiaster/datakunniga vill i grunden hjälpa folk att inte välja apple då apple av dessa anses vara begränsat mm, samt att de inte gillar apple som företag då de av dem anses vara oschyssta mot sina användare varför de blir frustrerade över att apples framgång och därför även ogillar appleanvändare.

Blev de en bra sammanfattning eller lickades jag vinkla den också? xD
Dock tycker jag att trådskaparen gjorde en liten ful sak genom att vinkla det på ett sånt sett att appleanvändare framstår som saints och alla andra som elaka "apple-hatare" men de är offtopic.

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyptic:

Jo, det är ju fördelen med apple: "Apples värld funkar faktiskt otroligt bra". samtidigt är de en av nackdelarna, rästen av världen då?

Förstår inte riktigt vad det är som stör dig. Vill du inte köpa in dig i Apples värld är du fri att välja någon annans mobiltelefon, dator, surfplatta och mediaspelare. Du är också fri att köpa musik och film någon annanstans. Det finns utmärkta alternativ och vi lever ju i ett fritt land.

Visst vore det trevligt om man kunde ladda en iPryl via microusb och om magsafen var licensierbar så jag kunde köpa en billig kinesisk billaddare till min macbook, men det är småpotatis jämfört med de fördelar som Apple i min värld erbjuder.

Men om Apple går för långt och börjar applicera iOS' inlåsningsmetoder på Macen är jag inte sämre än att jag flyr iväg. Nån måtta får det väl vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glyptic:

Du, har helt rätt, kanske lite överdriven parallel till huliganerna, de är ju inte som att folk blir nerslagna men du vet hur det är. Vissa personer har ju svårt att acceptera att folk tycker olika (gäller även apple-fanboys för den delen) men de är ju lite offtopic, tycker du inte?

Jag tycker vi kan "agree to disagree". Och för att summera har vi ju arbetat fram en teori till "Varför detta Apple-hat?", dvs: Entusiaster/datakunniga vill i grunden hjälpa folk att inte välja apple då apple av dessa anses vara begränsat mm, samt att de inte gillar apple som företag då de av dem anses vara oschyssta mot sina användare varför de blir frustrerade över att apples framgång och därför även ogillar appleanvändare.

Blev de en bra sammanfattning eller lickades jag vinkla den också? xD
Dock tycker jag att trådskaparen gjorde en liten ful sak genom att vinkla det på ett sånt sett att appleanvändare framstår som saints och alla andra som elaka "apple-hatare" men de är offtopic.

Vinklingen i trådstarten är medveten, om än ingen sanning. Rent objektivt vet jag inte hur det ser ut.

Min personliga uppfattning är dock att det är väldigt vanligt med irrelevanta kommentarer i stil med "Apple suger" i en Apple-tråd. Betydligt vanligare än att man ser "PC suger" i en PC-tråd. Jag tycker överhuvudtaget hatet mot Apple är större än något annat företag, därför vinklade jag det just mot varför det fanns ett såpass stort hat mot ett företag. Därför placerade jag också tråden i Apple-forumet

Att tycka olika gillar jag, men däremot tycker jag det är onödigt med så aggressiv ton som det kan bli när Apple avhandlas. Kanske är jag överkänslig, men jag tycker tonen på internet är lite väl hård emellanåt, det är ju faktiskt människor man skriver med.

Permalänk
Skrivet av Glyptic:

Jag tycker vi kan "agree to disagree". Och för att summera har vi ju arbetat fram en teori till "Varför detta Apple-hat?", dvs: Entusiaster/datakunniga vill i grunden hjälpa folk att inte välja apple då apple av dessa anses vara begränsat mm, samt att de inte gillar apple som företag då de av dem anses vara oschyssta mot sina användare varför de blir frustrerade över att apples framgång och därför även ogillar appleanvändare.

Fast nu säger du väl att alla som kör apple är okunniga människor? Är det bra att dra alla över en kam sådär? Jag kör själv bland annat apple, och rekommenderar datorer/telefoner olika beroende på vem som frågar.
Är det så att android är så överlägset bäst så vem som helst kan och bör köra det? Är det inte bättre att vi är överens om att du kör android för att du gillar det och jag kör ios för att jag gillar det? och sen så behöver ingen av oss försöka omvända den andra?

Sedan finns det en del i den här tråden som klagar över att de känner folk som skryter om sina mobiler, är det mobilernas fel eller är det så att ni behöver andra kompisar? Själv känner jag människor som kör med ios, android, windows phone och även en del icke-smartphones. Ingen av dessa människor skryter med sin mobil, för vi är alla kompisar och har inget behov av att skryta eller tracka ner på andra.

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Kanske är jag överkänslig, men jag tycker tonen på internet är lite väl hård emellanåt, det är ju faktiskt människor man skriver med.

Du är inte överkänslig. Jag tycker likadant, förut (innan folk visste vilka apple var) så kollade folk snett på en då de inte visste vad en mac var. Nu så vet folk att mac är en dator och iphone en telefon. Istället för förståelse då och acceptans för sitt val så möts man av hat, vilket jag tycker är konstigt. Var ett tag sedan jag hängde på detta forum så vet inte hur många procent av PC-trådar som är fyllda av att "Apple är bäst" gentemot procenten "Apple suger" i apple-trådar, men på andra forum så är det en extremt högre procent som är "Apple suger" än "Apple är bäst".

Permalänk
Avstängd

Angående just uttrycket hat i detta sammanhang.
Tror det vore bättre att byta ut det mot förundran genom hela tråden.

För jag tror ingen faktiskt hatar apple-användarna rakt av bara för att dem använder Apple.
Däremot förundras nog många av dem vilket leder till negativa känslor, precis som det mesta man inte kan förstå eller resonera ut logiskt för sig själv.

Permalänk
Medlem

folk är rädda för främmande saker. det har skapat apple hatet, racism ect. men om man ska summera så verkar folk inte gilla apple för(anledningar då som inte har varit jätte emotsagda)
1. ogillande mot apple som företag.
2. tycker att dom är överprisade när man ska lägga till vid första köp(som när du ska lägga till delar som du vill apple att montera direkt).
3. att visa apple användare skryter om sina mac produkter.
4. iphone/ipad dödar snacket.

är det något jag har glömt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Förstår inte riktigt vad det är som stör dig. Vill du inte köpa in dig i Apples värld är du fri att välja någon annans mobiltelefon, dator, surfplatta och mediaspelare. Du är också fri att köpa musik och film någon annanstans. Det finns utmärkta alternativ och vi lever ju i ett fritt land.

Visst vore det trevligt om man kunde ladda en iPryl via microusb och om magsafen var licensierbar så jag kunde köpa en billig kinesisk billaddare till min macbook, men det är småpotatis jämfört med de fördelar som Apple i min värld erbjuder.

Men om Apple går för långt och börjar applicera iOS' inlåsningsmetoder på Macen är jag inte sämre än att jag flyr iväg. Nån måtta får det väl vara.

De kanske är lite otydligt vad som stör mig om du inte har läst min diskussion med Derox. Men det är framförallt deras inställning till sina användare och jag väljer någon annans mobiltelefon, dator osv. Inte brukar jag agera "apple-hatare" och posta negativa inlägg vid apple nyheter. Men allt det där är inte vad den här tråden handlade om, utan jag har i den här tråden försökt disskutera fram ett svar på frågan "varför detta Apple-hat?".

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970