Permalänk
Inaktiv

Hade tänkt beställa sådan dator genom mitt företag, kan jag ändå nyttja studentrabatten? Hur vet man vart man hittar dessa koder, uppskattar om någon kunde skriva till mig hos de butikerna som har 002 datorn i lager.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hade tänkt beställa sådan dator genom mitt företag, kan jag ändå nyttja studentrabatten? Hur vet man vart man hittar dessa koder, uppskattar om någon kunde skriva till mig hos de butikerna som har 002 datorn i lager.

Tack

Kan du inte plocka av momsen ifall du beställer via företaget? I så fall har jag svårt att tro att du kan använda studentrabatt på det hela också.

Permalänk
Medlem

Vilken Hybrid hårddisk är det som sitter i RX060V? Är den värd 1000 kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och den är väll 7200 rpm?

Permalänk
Skrivet av hanszeus:

Vilken Hybrid hårddisk är det som sitter i RX060V? Är den värd 1000 kr?

Jag har inte hittat specifikationerna för SSH-disken någonstans. Den lär väl ge en fin prestandaskjuts dock. Mitt resonemang var att jag köper den billigare varianten som är mer än en tusenlapp billigare och sen petar in en SSD när jag känner att det behövs. Dock bryter man garantin om man byter hårddisk själv, bra att vara medveten om.

Permalänk
Medlem

Om man tittar på denna review så känns det inte värt med en ssd. Mkt mindre minne, dyrare och inte jätte stor skillnad om man tittar på denna video.

http://www.youtube.com/watch?v=Kss98VdhSj0&feature=youtube_gd...

Permalänk
Skrivet av hanszeus:

Om man tittar på denna review så känns det inte värt med en ssd. Mkt mindre minne, dyrare och inte jätte stor skillnad om man tittar på denna video.

http://www.youtube.com/watch?v=Kss98VdhSj0&feature=youtube_gd...

Sant, men det finns fler faktorer än minnesmängd och hastighet när det kommer till kompakta notebooks. Batteritid och värmeutveckling ligger minst lika högt. Och skulle SSH komma ifatt SSD de närmaste åren och vara ett bättre alternativ så stoppar jag in en sån istället

Permalänk
Medlem

2410M ska väl klara av SATA 6,0 Gbit/s SSD:s?
t.e.x en http://www.inet.se/artikel/5315115/corsair-ssd-force-gt-120gb rackare

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextan:

2410M ska väl klara av SATA 6,0 Gbit/s SSD:s?
t.e.x en http://www.inet.se/artikel/5315115/corsair-ssd-force-gt-120gb rackare

HM65 stödjer 6 Gbit/s ja, men det är inte säkert att Asus har valt att aktivera det. De kan ju exempelvis köra med rev. B2 och bara köra med 3Gbit/s för att spara pengar. Någon som fått en enhet får bekräfta detta.
Annars är det väl kompatibilitet mellan de där, bara att du inte kan kräma ur den där sista prestandan...

Permalänk
Medlem

Till ASUS.DAVID Klarar alla U36SD SATA 6,0 Gbit/s SSD? Och bryts garantin om man själv byter hårddisk/SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Sant, men det finns fler faktorer än minnesmängd och hastighet när det kommer till kompakta notebooks. Batteritid och värmeutveckling ligger minst lika högt. Och skulle SSH komma ifatt SSD de närmaste åren och vara ett bättre alternativ så stoppar jag in en sån istället

Hur mycket batteritid talar vi om egentligen?

Permalänk
Skrivet av flaps:

Hur mycket batteritid talar vi om egentligen?

Antagligen minuter snarare än timmar Men jag vet faktiskt inte, ska se om jag hittar något test... får återkomma!

Har läst lite kvickt, det verkar som sagt vara ytterst små skillnader. Då har vi bara värme och ljudnivå kvar som fördelar då

Updatering: Efter ytterligare lite läsning så finner jag laptopmags test, där resultaten visar runt tio minuter extra batteritid med en SSD jämfört med en 7200-varvare. Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Antagligen minuter snarare än timmar Men jag vet faktiskt inte, ska se om jag hittar något test... får återkomma!

Har läst lite kvickt, det verkar som sagt vara ytterst små skillnader. Då har vi bara värme och ljudnivå kvar som fördelar då

Updatering: Efter ytterligare lite läsning så finner jag laptopmags test, där resultaten visar runt tio minuter extra batteritid med en SSD jämfört med en 7200-varvare. Länk

Det tackar man väldigt för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Dock värt att påpeka att detta är ett tre år gammalt test. Om någon har lust att fixa ett skript likt det de använder kan jag köra samma test på u36an med dels 5400n i den billiga versionen och dels en agility 2a.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Dock värt att påpeka att detta är ett tre år gammalt test. Om någon har lust att fixa ett skript likt det de använder kan jag köra samma test på u36an med dels 5400n i den billiga versionen och dels en agility 2a.

Hupp! Så går det när man läser för snabbt! Ja det vore ju intressant att se hur det förändrat sig över åren. Det lär ju inte ha blivit mycket sämre iallafall. Hur som helst så tror jag inte man får någon jätteskillnad i batteritid, men man får mer prestanda och betydligt mindre värmeutveckling och därför en svalare och tystare dator.

Permalänk
Medlem

Är det ett jävla skämt eller va fan är detta!!!??!!!!!?!!?? Har beställt datorn ifrån Multitech och de har ändrat grafikkortet ifrån 520m till 310m!!! Hatar Asus! Är det samhall som jobbar där eller?!

Permalänk
Skrivet av hanszeus:

Är det ett jävla skämt eller va fan är detta!!!??!!!!!?!!?? Har beställt datorn ifrån Multitech och de har ändrat grafikkortet ifrån 520m till 310m!!! Hatar Asus! Är det samhall som jobbar där eller?!

Låter knas... Är det inte bara Multitech som fipplat fel med specifikationerna?

Permalänk
Medlem

Cdon har med ändrat!

Permalänk
Medlem

Det stod 520m när jag beställde!

Permalänk
Medlem

Asus lurar alla! Snart ändrar de till 56k modem och 64 m i ram! Avbeställ medans ni kan!

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt för fan. På både 520m i rubriken på Multitech och CDON. I specifikationena står det dock 310m, Men det är med största sannorlikhet bara fel på vart de får informationen ifrån!

take a chill pill

Permalänk
Skrivet av hanszeus:

Asus lurar alla! Snart ändrar de till 56k modem och 64 m i ram! Avbeställ medans ni kan!

Ta det lungt. Tror knappast det kommer sitta ett 310 i den. Dessutom ser jag inte var på Multitech det står att den har 310? Jag hittar den bara med 520 som specifikationen sagt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Både cdon och multitech har ifrån början haft 520m i speccen, men nu under helgen har båda ändrat till 310m!

Falsk marknadsföring och lockdatum! Avbeställer imorgon om det är 310m som sitter i! Blir en thinkpad 220x istället!

Permalänk

Men lugna ner dig för tusan. Läs lite på Asus hemsida om du nu är nervöst lagd: http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...

520m som sitter i. Det kan du nog kallt räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanszeus:

Både cdon och multitech har ifrån början haft 520m i speccen, men nu under helgen har båda ändrat till 310m!

Falsk marknadsföring och lockdatum! Avbeställer imorgon om det är 310m som sitter i! Blir en thinkpad 220x istället!

Troll! Kryp tillbaka in i din grotta och lugna dig lite :). Du kan ju vänta med smutskastningen till det är klarlagt om det verkligen är någon ändring eller om det är ett misstag.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Är 520m nått å ha då?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

De har kopierat/får specifikationer från någon tomte som har knappat in fel. Delar av specifikationerna de har på sina sidor är hopblandade med U36JC helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Är 520m nått å ha då?

Inget underbarn direkt... http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-520M.43104.0.h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

I tillverkar ledet svänger de väldigt fort men vilka "tredje parts" komponeter som går att få tag på...exempel...vi lanserar en dator med i5 480m...säljer in 3000st enheter till sverige...
men sen kanske inte fabrikerna räknat med att asus sverige behövde 3000st av just den processorn och måste meddela oss att vi måste byta till nästa processor modell eller motsvarande. Kan gälla Hårddisk, grafik, minnestyp också, färg på chassi.
Det är oftast i såna här lägen när de byts modell pga av komponent brist eller generationsbyte som inte alla leden hinner uppdatera ändringarna.
Just nu under semestertider är de mycket personal borta hos distributörer och butiker som gör att de kanske inte alltid hinner uppdatera samma dag som vi skickar ut ny info.

Iaf en liten förklaring men självklart vill vi ju att de ska vara rätt info hela tiden och vi kan leverera som vi planerat.

Permalänk
Medlem

Kan vara att de har slut på komponenter och därför satt i en 310m.