N53SN-SZ190V eller N55SF-S1109V?

Permalänk
Medlem

N53SN-SZ190V eller N55SF-S1109V?

Tjena!

Jag börjar plugga till hösten och söker en underhållningsmaskin som man kan titta film på, spela spel med hyfsad grafik några år framåt och som självklart går att använda i plugget (vilket inte kommer vara krävande av datorn för min del).

Jag har kollat lite på N53:an men såg nu att en ny ASUS har dykt upp. Vilken är egentligen bäst till det ändamål jag har tänkt mig? Det som oroar mig på N53:an är grafikkortet, kommer det verkligen hålla i några år framåt? Vill kunna spela spel som Skyrim när det kommer ut. Kan man tänkas byta ut grefikkortet i framtiden eller är det svårt på en bärbar dator? Har aldrig mekat med dator förut men hur svårt kan det vara?

Tack för era svar!

Länk: http://www.inet.se/jamfor?compare=1969922&compare=1968999

Permalänk
Medlem

Jadu...
53.an har ju mindre hårddisk men högre hastighet. 55:an har större HDD men segare hastighet.
55:an har även bättre grafikkort. Dock svårt att byta grafikkort på bärbar dator själv, bättre att lämna in den till en firma som får det gjort korrekt.

Jag skulle tagit 55:an.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Jadu...
53.an har ju mindre hårddisk men högre hastighet. 55:an har större HDD men segare hastighet.
55:an har även bättre grafikkort. Dock svårt att byta grafikkort på bärbar dator själv, bättre att lämna in den till en firma som får det gjort korrekt.

Jag skulle tagit 55:an.

Jo men hårddisken kan man ju ganska lätt byta ut till en snabbare va? Hur är det med ramen då? Max på 53 är 16 gb och max på 55 är 8 gb, kommer man ha nytta av att behöva uppgradera till 16 nån gång?

Permalänk
Medlem

Kanske i framtiden men i dagsläget kräver de flesta spel runt 4-8 GB RAM, dvs de allra tungaste spelen som CoD t ex.
Men har du DDR3 16gb nu så kommer du klara alla spel fram tills om 5 år skulle jag tro. Vill du hänga med i spelvärlden rekommenderar jag att du köper ens tationär dator istället, för den är lättare att byta delar på. Då slipepr du betala för att någon annan gör det menar jag.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det kommer vara samma dassiga tangentbord till N55 som det är på N53, det är säkert väldigt ergonomiskt och allt sånt men det andas allt annat än kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Kanske i framtiden men i dagsläget kräver de flesta spel runt 4-8 GB RAM, dvs de allra tungaste spelen som CoD t ex.
Men har du DDR3 16gb nu så kommer du klara alla spel fram tills om 5 år skulle jag tro. Vill du hänga med i spelvärlden rekommenderar jag att du köper ens tationär dator istället, för den är lättare att byta delar på. Då slipepr du betala för att någon annan gör det menar jag.

Jo men jag vill samtidigt kunna ta med datorn på tåget mellan mina olika boenden och även till skolan om det skulle behövas så en stationär är inte riktigt ett alternativ för mig. Tyvärr... Är det bättre att satsa på ramen än grafiken då eller? 55:an har ju bättre grafikkort.

Permalänk
Permalänk

är väl i en liknande situation och jag funderade ett tag på att skaffa en stationär till hemma för typ 6k tot inkl skärm/tv och en minidator för 1-2k.

men nu har jag fastnat för en större laptop. snart klar med studierna och lite osäker på det här med att sätta ihop en dator själv (lat, okunnig osv)