Video: Unlimited Detail i intervju

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Fast, man kan ju klämma in det på en BR-DL.. Varför använda DVD?

kompatibilitet. ALLA har dvd-läsare

Permalänk
Skrivet av dagbro:

kompatibilitet. ALLA har dvd-läsare

Och förut hade ALLA CD-läsare, men det stoppade inte DVD från att komma ;).. det kallas utveckling
Jag har inte DVD i min dator, använder ingen optisk läsare alls.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Hälften av alla dem som kommenterat här har uppenbarligen inte lyssnat igenom hela intervjun. Han visar realtime bevis. Det är en bra bit över "20 unika objekt" (TITTA PÅ FILMEN).
Anledning till den upprepade arkitekturen? De har gjort sin logga, som inte är speciellt rund eller dynamisk. Det de vill bevisa med detta är att de kan ha 1 000 000 gånger mer polygoner än vad man kan i dagen spel.
Han visade detta på en laptop, alltså inte med en superdator och 1000 hårddiskar.

Sluta vara så förbannat envisa och kritiska!
Ni satt säkerligen och skrattade åt tredimensionella spel när de kom, eller så var ni inte ens födda då.

Bra!

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syranide:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Undra hur blir det med grafikkort industri. dom lär knappast gilla eller stödja det att man inte längre behöver uppdatera sin grafikkort lika ofta...

Du menar alltså att om han släppte den grafikmotorn, exakt som den ser ut och fungerar och säg att allt flyter på i 60FPS, att du skulle tycka att vi har nått höjden på hur bra något kan bli visuellt? Jag skulle nog ändå se det som flera år tillbaka i tiden på alla punkter förutom geometrin... vilket väldigt sällan är ett problem i dagens spel (förutom när du går in och detaljinspekterar, du kan göra samma med filmer och hitta hur mycket fulheter som helst, det handlar om att lägga fokus på rätt ställe).

Tror du glömt en viktig detalj, demot han visar körs på cpun, en Intel Core i7 2630QM 2,0GHz för att vara exakt. Så vad händer om man skulle använda tex gtx 460? Den skulle dö av uttråkighet, den skulle inte ha något att göra =). Så om alla spelutvecklare skulle använda UD skulle nvidia & ati inte behöva göra nya grafikkort.

Btw var det någon som märkte att han inte skrivit upp hur stor hdd laptopen har? =D
Storage 2.5" sata...
Sen har den 8gb ram... weird...

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Tror du glömt en viktig detalj, demot han visar körs på cpun, en Intel Core i7 2630QM 2,0GHz för att vara exakt. Så vad händer om man skulle använda tex gtx 460? Den skulle dö av uttråkighet, den skulle inte ha något att göra =). Så om alla spelutvecklare skulle använda UD skulle nvidia & ati inte behöva göra nya grafikkort.

Btw var det någon som märkte att han inte skrivit upp hur stor hdd laptopen har? =D
Storage 2.5" sata...
Sen har den 8gb ram... weird...

Du missade hela mitt inlägg om att man kan inte ta en algoritm och flytta från en CPU till en GPU, hade det vart fallet hade CPUn sen länge varit död. Algoritmer för en GPU är väldigt speciella.

Oavsett, nVidia själva har seriösa publikationer inom "efficient sparse voxel octrees" på GPUer där dom visar bra mycket mer imponerade resultat än UD, utan skitsnack. Enda problemet även där är att prestandan återigen är ett problem... och utrymmet... och till viss del även varierande grafiska bekymmer, etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syranide:

EDIT: Också, "LOD" är inte "Level of Distance" som han säger, utan "Level of Detail".

Beror på.Visst det enda jag hört inom spelutveckling är Level of detail men det är i praktiken samma sak som level of distance.
Level of distance är förmodligen en bättre förklaring för folk som inte är involverade i spel eller spelutveckling

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Ja detta får ialla fall spelutvecklare att agera i försvar tycker det är roligt att höra ID softwares john carmack säga.Its impossible.Nog måste en del bli skräckslagna!

Fatta vad mycket pengar som spelindustrin leker med.Skulle detta vara sant så sitter en del i knipa LOL

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Ja detta får ialla fall spelutvecklare att agera i försvar tycker det är roligt att höra ID softwares john carmack säga.Its impossible.Nog måste en del bli skräckslagna!

Fatta vad mycket pengar som spelindustrin leker med.Skulle detta vara sant så sitter en del i knipa LOL

John Carmack har aldrig sagt "It's impossible", han sa "Re Euclideon, no chance of a game on current gen systems, but maybe several years from now. Production issues will be challenging." ... och vad jag vet så har han tom utforskat området lite själv. Inga seriösa utvecklare har överhuvudtaget sagt att det är omöjligt, det är inte ens ny teknik, men de anser att Euclideon pratar mycket sörja.

Och nej, inga sitter i knipa på grund av det här, nVidia forskar själva på "efficient sparse voxel octrees" och kan visa upp bra mycket mer imponerande resultat än UD just nu... utvecklare kommer börja integera SVOs och liknande tekniker när det är praktiskt. Men det är inte idag, och det är inte imorgon. Skitsnack är inte lösningen alla har väntat på.

Permalänk
Avstängd

Jag vill se hur det ser ut när de scannar in en människa! Kanske nästa gång..

Permalänk
Medlem

En tråd full med genin som vanligt!
Ni som kommenterade, kollade ni ens på klippet?
Ni som kollade och kommenterade, kan ni ens engelska?
Verkar då fan inte så iaf!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

En tråd full med genin som vanligt!
Ni som kommenterade, kollade ni ens på klippet?
Ni som kollade och kommenterade, kan ni ens engelska?
Verkar då fan inte så iaf!

Förklara gärna, för det står en dammsugarförsäljare här utanför och jag känner mig tveksam, han säger att han säljer framtidens evighetsdammsugare för 100kr... men bara om jag köper den just nu. Vad tycker du jag ska göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Syranide:

Förklara gärna, för det står en dammsugarförsäljare här utanför och jag känner mig tveksam, han säger att han säljer framtidens evighetsdammsugare för 100kr... men bara om jag köper den just nu. Vad tycker du jag ska göra?

Jaa du. Nu vet jag inte hur utvecklingstakten ser ut inom dammsugarindustrin, men jag vet att dammsugarförsäljare generellt försöker lura på folk för dyra produkter (lite tveksam är jag dessutom på att dammsugare utvecklas i samma takt som nytänkande inom mjukvara, men vi får väl tycka olika här ).
Sedan vet jag inte om företaget som nyheten handlar om försöker pracka på någon något som kostar pengar idag. De ger väl bara en inblick i var de är idag. Jag ser det mer som marknadsföring än försäljning i nuläget.

Jag tycker att det är för tidigt att uttala sig om huruvida detta kommer att fungera eller ej. Det finns frågetecken kvar, absolut. Men jag tror inte att särskilt många på detta forum har insikt nog i utvecklingen kring detta projekt för att dra några rimliga slutsatser varken för eller emot. Bara vilda spekulationer.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syranide:

Vad säger du om han knackar på dörren och säger att du inte få köpa den för han har redan tillräckligt med pengar?

Han sa i filmen att dom nekar donationer nu för dom har redan fått tillräckligt med pengar för att kunna slutföra arbetet. Och att det ska röra sig om en bluff tror jag inte så mycket på, en väldigt dumdristig bluff i så fall då han nu tillsammans med sina kollegor har visat sina ansikte för världen. Man är inte så här drivande om man bara ska lura människor. Lura in John Gatt från HardOCP och låta han spela en fullt fungerande tech demo, ja det är verkligen det bästa sättet att visa att man bara bluffar för att tjäna pengar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaa du. Nu vet jag inte hur utvecklingstakten ser ut inom dammsugarindustrin, men jag vet att dammsugarförsäljare generellt försöker lura på folk för dyra produkter (lite tveksam är jag dessutom på att dammsugare utvecklas i samma takt som nytänkande inom mjukvara, men vi får väl tycka olika här ).
Sedan vet jag inte om företaget som nyheten handlar om försöker pracka på någon något som kostar pengar idag. De ger väl bara en inblick i var de är idag. Jag ser det mer som marknadsföring än försäljning i nuläget.

Jag tycker att det är för tidigt att uttala sig om huruvida detta kommer att fungera eller ej. Det finns frågetecken kvar, absolut. Men jag tror inte att särskilt många på detta forum har insikt nog i utvecklingen kring detta projekt för att dra några rimliga slutsatser varken för eller emot. Bara vilda spekulationer.

Mycket bra svar faktiskt.

Men, jag anser att det går att uttala sig om deras teknik för det finns uppenbara problem som dom avsiktligt underviker att prata om, rent ut ljuger om eller bortförklarar.

Vad jag vill komma till iaf är, som jag nämner ovan, bland annat nVidia själva har publicerat artiklar inom detta område, förra året publicerade dom detta: http://research.nvidia.com/publication/efficient-sparse-voxel..., vilket vad jag kan se visar mycket mer imponerande resultat än UD. Och det är en seriös vetenskaplig artikel, inget skitsnack, inga konstigheter.

Och även om UD inte försöker sälja på Dig något, så försöker dom sälja på Någon något, antingen att något företag investerar i dom (sen får man tro vad man vill om deras påstående om det i videon) eller köper upp dom. Annars finns det ingen som helst anledning för dom att göra detta om dom inte kan finna lönsamhet i sitt företag, vilket uppenbarligen inte funnits dom senaste åren och dom sitter inte på något direkt unikt då det som sagt va redan finns forskning och liknande demon idag. Och dom är öppna och realistiska med vad dom säger och vad nackdelarna är i nuläget.

Skrivet av Gender Bender:

Vad säger du om han knackar på dörren och säger att du inte få köpa den för han har redan tillräckligt med pengar?

Han sa i filmen att dom nekar donationer nu för dom har redan fått tillräckligt med pengar för att kunna slutföra arbetet. Och att det ska röra sig om en bluff tror jag inte så mycket på, en väldigt dumdristig bluff i så fall då han nu tillsammans med sina kollegor har visat sina ansikte för världen. Man är inte så här drivande om man bara ska lura människor. Lura in John Gatt från HardOCP och låta han spela en fullt fungerande tech demo, ja det är verkligen det bästa sättet att visa att man bara bluffar för att tjäna pengar.

Läs ovan.

Ingen tror att demot är en bluff, men demot visar extrema brister som dom skiter i att prata om. Precis som många företag när "green power" blev populärt, det är inte nödvändigtvis svårt att skapa teknik som funkar. Men det ska funka i praktiken, det ska vara effektivt och kosta lite också. På samma sätt som processorer går att göra märkvärt snabbare i labb redan idag, men dom går inte att massproducera.

Sen vet väl inte du, inte jag heller, vad tanken bakom "inga mer investeringar" är... kanske vill dom inte ha in mer externa parter för att istället bli uppköpta... eller så kanske inga externa parter är intresserade och dom säger så för att behålla sin image. Precis som jag kan säga att jag inte längre säljer mina trädgårdstjänster, då jag egentligen inte har den blekaste om hur man sköter en trädgård.

Sen får du inse att det är inte behöver vara något lurt med hans medarbetare, forskare finns det gott om inom alla områden, och att forska för ett företag inom något obskyrt område är inget konstigt. Dom gör sitt jobb ärligt och tycker säkert att det är toppen, jag hade nog tyckt det med... men det betyder inte att företaget per automatik har ärliga avsikter (lite som advokater).

Permalänk
Medlem

Läs igenom tråden på HARDOCP, John som gjort intervjun har kommenterat och skrivit en del som inte sagts i intervjun. Som svar på en fråga om hur många kärnor som används så var svaret:

Citat:

It was running on just 1 but the next spin will use more. You know I wish we all got to pay with it now but understand why general public need to wait. I know others have this tech and are working with Bruce on it, just don't know who it is yet but we might soon...

Den mest intressanta kommentaren hittills var nog i alla fall den här:

Citat:

As I just said that demo will fit on a DVD.

I have a copy of the map layout for the demo and it lists 24 major models like the palm tree cactus etc but what blew me away was at 1024x768 you could not tell it was not running at 1920 it was amazing man, it scales up like nothing I have ever seen. Apart from the 24 major items we had more rocks weeds and other stuff I just didn't have time to show! A wild guess I found 80 to 150 other items that I noticed. I counted 20+ leaves alone. And it was all done in under 3 weeks.

Jag kan inget om programmering, men när man läser Johns och Kyles reaktioner så blir man i alla fall lite intresserad. Och han sa uttryckligen att de har nekat till att ta emot mera bidrag, eftersom de inte behöver mera så det låter inte som en bluff i mina öron. Ska bli intressant att se vad som kommer näst.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Frågan är om dom helt sonika kommit på någon typ av matematisk formel som dom nyttjar för att räkna ut en hel del punkter.
Att dom kan få ut flera 100-tals, eller t.o.m. 1000-tals punkter genom en formel.

Tror detta är det som krävs när det just gäller utrymmeskravet för detaljrikedomen dom säger dom har genom dessa miljarder punkter dom säger dom kan ha.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

kan ju hoppar att det blir standard och magnifik grafik kan presenteras utan superdator hoppas de blir rika och att det kommer användas av alla dock brukar man säga, när något verkar för bra för att vara sant är det inte sant, men jag hoppas iaf
btw hoppas de fixar bra rörelser på gubbar osv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Syranide:

Mycket bra svar faktiskt.

Men, jag anser att det går att uttala sig om deras teknik för det finns uppenbara problem som dom avsiktligt underviker att prata om, rent ut ljuger om eller bortförklarar.

Vad jag vill komma till iaf är, som jag nämner ovan, bland annat nVidia själva har publicerat artiklar inom detta område, förra året publicerade dom detta: http://research.nvidia.com/publication/efficient-sparse-voxel..., vilket vad jag kan se visar mycket mer imponerande resultat än UD. Och det är en seriös vetenskaplig artikel, inget skitsnack, inga konstigheter.

Och även om UD inte försöker sälja på Dig något, så försöker dom sälja på Någon något, antingen att något företag investerar i dom (sen får man tro vad man vill om deras påstående om det i videon) eller köper upp dom. Annars finns det ingen som helst anledning för dom att göra detta om dom inte kan finna lönsamhet i sitt företag, vilket uppenbarligen inte funnits dom senaste åren och dom sitter inte på något direkt unikt då det som sagt va redan finns forskning och liknande demon idag. Och dom är öppna och realistiska med vad dom säger och vad nackdelarna är i nuläget.

Läs ovan.

Ingen tror att demot är en bluff, men demot visar extrema brister som dom skiter i att prata om. Precis som många företag när "green power" blev populärt, det är inte nödvändigtvis svårt att skapa teknik som funkar. Men det ska funka i praktiken, det ska vara effektivt och kosta lite också. På samma sätt som processorer går att göra märkvärt snabbare i labb redan idag, men dom går inte att massproducera.

Sen vet väl inte du, inte jag heller, vad tanken bakom "inga mer investeringar" är... kanske vill dom inte ha in mer externa parter för att istället bli uppköpta... eller så kanske inga externa parter är intresserade och dom säger så för att behålla sin image. Precis som jag kan säga att jag inte längre säljer mina trädgårdstjänster, då jag egentligen inte har den blekaste om hur man sköter en trädgård.

Fast, tanken med demot var väl inte att visa upp en färdig produkt. Självfallet har denna brister. Det är ett ofärdigt demo, annars hade de lanserat en färdig tjänst och de säger själva att de inte är klara idag.
Att de sitter på en massa svar som de inte vill ge ut och som alla undrar över kan ha många förklaringar. En är att de inte har några lösningar på en del av problemen, en annan att de inte vill berätta för mycket för konkurrenter, eller så vill de kanske bygga upp den stämning av ovisshet som vi har idag. De kanske inte får berätta om allt då de redan har investerare i projektet. Det finns många svar på frågan, men alla är gissningar och spekulationer utan någon egentlig grund att stå på mer än lite halvslapp magkänsla.

Att de går ut med årliga releaser för att de någon gång vill sälja något är dock inte så märkvärdigt. Inget att vara orolig över i sig. Alla företag gör detta oavsett bransch (självfallet finns det undantag). Och att de inte varit lönsamma hittills är inte heller så märkvärdigt att man kan dra slutsatser om deras framtida produkter.

Själv tänker jag sitta ner i båten och ta det lugnt ett tag till. För lite tillförlitlig info att ta på för att kunna utvärdera situationen på ett bra sätt. Jag litar inte på andra spelutvecklare oavsett om de säger bu eller bä när de inte har insyn i de tekniska lösningarna, och jag litar inte helt på Euclideon då pressreleaser från företag sällan är helt objektiva

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Ganska larvigt för dom som tror det är en bluff, hur fan tänker ni?. Tror detta kommer bli kickass när det är klart.

Tror? Så länge man inte svarar på relevanta detaljer så ÄR det en bluff till dess motsatsen bevisats och ser man på videon så inte f-n bevisar det något. Snacka om råflum på högsta nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syranide:

Allting är procedurellt genererat när du startar spelet (därför det tar så lång tid), och väldigt genomtänkt kod för att hålla mängden binärkod nere (och komprimering). Ingen magi så att säga, bara väldigt väldigt mycket jobb och slit.

Du menar alltså att om han släppte den grafikmotorn, exakt som den ser ut och fungerar och säg att allt flyter på i 60FPS, att du skulle tycka att vi har nått höjden på hur bra något kan bli visuellt? Jag skulle nog ändå se det som flera år tillbaka i tiden på alla punkter förutom geometrin... vilket väldigt sällan är ett problem i dagens spel (förutom när du går in och detaljinspekterar, du kan göra samma med filmer och hitta hur mycket fulheter som helst, det handlar om att lägga fokus på rätt ställe).

Jag menar att eftersom det dom uppnådde gjorde dom bara med hjälp av CPU så skulle det inte behövas mycket bättre grafikkort än de man har idag för att uppnå mirakel

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

kan ju hoppar att det blir standard och magnifik grafik kan presenteras utan superdator hoppas de blir rika och att det kommer användas av alla dock brukar man säga, när något verkar för bra för att vara sant är det inte sant, men jag hoppas iaf
btw hoppas de fixar bra rörelser på gubbar osv

nu är jag ingen programmerare eller så men jag undrar inte om man kan använda deras motor med andra rörelsemotorer och fysik motorer osv å rent av göra en bra spelmotor som gör det riktigt enkelt för programmerare och designers att göra spel, jag tänker framför allt på final fantasy spelen som skulle kunna bli asgrymma om dom gjorde dom som pre-ps2/3 final fantasy's

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det var rätt kul hur han inte ville att reporten skulle spela

Permalänk
Skrivet av Syranide:

[...]
Allt i allt, även om UD är allt det säger att det är, så det enda jag ser som är fräckt med det är att det är mycket detaljer, men visuellt är det värdelöst i övrigt. Och även om dom säger att dom kan göra animation, så är det långt ifrån vad man kan göra med moderna animationstekniker.
[...]

Hurpadurp...
Du är medveten om att det är just detaljrikedomen hela UDs hype handlar om i dagsläget, och inget annat? Klart de är värdelöst "visuellt" sett till effekter, skuggor osv. om detta inte är något dom arbetat på?

För övrigt ang. mångas gnäll om detta med lagringsutrymme... Uppenbarligen sitter dom inte med 1 miljon terabyte i källaren, utan har löst/har en lösning på det (kanske inte optimalt).

Ärligt, låt grabbarna ge de ett försök! Lyckas dom så kommer ju trots allt alla ni hatare helt plötsligt vara bruna i hela ansiktet av allt r*vslickande. Om dom däremot inte lyckas, skit samma, där är många andra utvecklare med imponerande grafikmotorer på G!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmesjoe:

Hurpadurp...
Du är medveten om att det är just detaljrikedomen hela UDs hype handlar om i dagsläget, och inget annat? Klart de är värdelöst "visuellt" sett till effekter, skuggor osv. om detta inte är något dom arbetat på?

För övrigt ang. mångas gnäll om detta med lagringsutrymme... Uppenbarligen sitter dom inte med 1 miljon terabyte i källaren, utan har löst/har en lösning på det (kanske inte optimalt).

Ärligt, låt grabbarna ge de ett försök! Lyckas dom så kommer ju trots allt alla ni hatare helt plötsligt vara bruna i hela ansiktet av allt r*vslickande. Om dom däremot inte lyckas, skit samma, där är många andra utvecklare med imponerande grafikmotorer på G!

För att sätta det hela i perspektiv, enligt nVidia kan ett GTX580 i optimala fall transformera 2.000.000.000 trianglar per sekund, och rita 37.000.000.000 pixlar per sekund. Dvs, 33.000.000 trianglar i 60 FPS och 617.000.000 pixlar i 60 FPS. Det är aningen mer än vad man ser i spel idag.

Så vart tar all kraften vägen? Shaders... och det UD/SVO gör just nu är att utnyttja all kraften till trycka ut en massa pixlar på skärmen, inga shaders, något som moderna GPUer inte har några som helst problem med. Shading är det absolut dyraste just nu. Och här ligger problemet även med nVidias forskning, den är inte praktisk än. Eftersom UD är CPU-baserad så har man givetvis all prestandan på grafikkorten kvar... men istället har du ingen CPU-prestanda kvar så det spelar ingen roll.

Och varför fattar folk fortfarande inte det, dom har inte 1 miljon terabyte, och dom inte har komprimerat 1 miljon terabyte. Dom har ~3-4 block, som dom återanvänder, och därav har dom "1 miljon terabyte" data som ritas... så vad är slutsatsen vi kan dra? Jo, om varje block vore unikt, eller om det ens fanns väldigt många unika block, så skulle ingen normal dator kunna lagra eller hantera det. Väldigt simpel logik.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att raytracing är bra mycket viktigare att utveckla och satsa på för att förbättra dagens grafiktekning än den här tekniken som ju har uppenbara brister. Den kanske funkar bra inom medicin och andra speciella användningsområden, men att rendera verklighetstrogna miljöer är den inget vidare på.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Skrivet av Syranide:

För att sätta det hela i perspektiv, enligt nVidia kan ett GTX580 i optimala fall transformera 2.000.000.000 trianglar per sekund, och rita 37.000.000.000 pixlar per sekund. Dvs, 33.000.000 trianglar i 60 FPS och 617.000.000 pixlar i 60 FPS. Det är aningen mer än vad man ser i spel idag.

Så vart tar all kraften vägen? Shaders... och det UD/SVO gör just nu är att utnyttja all kraften till trycka ut en massa pixlar på skärmen, inga shaders, något som moderna GPUer inte har några som helst problem med. Shading är det absolut dyraste just nu. Och här ligger problemet även med nVidias forskning, den är inte praktisk än. Eftersom UD är CPU-baserad så har man givetvis all prestandan på grafikkorten kvar... men istället har du ingen CPU-prestanda kvar så det spelar ingen roll.

Och varför fattar folk fortfarande inte det, dom har inte 1 miljon terabyte, och dom inte har komprimerat 1 miljon terabyte. Dom har ~3-4 block, som dom återanvänder, och därav har dom "1 miljon terabyte" data som ritas... så vad är slutsatsen vi kan dra? Jo, om varje block vore unikt, eller om det ens fanns väldigt många unika block, så skulle ingen normal dator kunna lagra eller hantera det. Väldigt simpel logik.

Fast den här körde ju på en kärna... i en bärbar dator. Tänk dig hur mycket cpu-kraft en 2600K skulle ha kvar.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Kommer det inte att krävas ett riktigt bra graffikkort/processor för att i framtid köra detta i spel?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Läs igenom tråden på HARDOCP, John som gjort intervjun har kommenterat och skrivit en del som inte sagts i intervjun. Som svar på en fråga om hur många kärnor som används så var svaret:
It was running on just 1 but the next spin will use more. You know I wish we all got to pay with it now but understand why general public need to wait. I know others have this tech and are working with Bruce on it, just don't know who it is yet but we might soon...

Den mest intressanta kommentaren hittills var nog i alla fall den här:
As I just said that demo will fit on a DVD.

I have a copy of the map layout for the demo and it lists 24 major models like the palm tree cactus etc but what blew me away was at 1024x768 you could not tell it was not running at 1920 it was amazing man, it scales up like nothing I have ever seen. Apart from the 24 major items we had more rocks weeds and other stuff I just didn't have time to show! A wild guess I found 80 to 150 other items that I noticed. I counted 20+ leaves alone. And it was all done in under 3 weeks.

Jag kan inget om programmering, men när man läser Johns och Kyles reaktioner så blir man i alla fall lite intresserad. Och han sa uttryckligen att de har nekat till att ta emot mera bidrag, eftersom de inte behöver mera så det låter inte som en bluff i mina öron. Ska bli intressant att se vad som kommer näst.

Citerar för rättvisa.
Det är särskilt Syranide borde skärpa sig.

"Haters gonna hate"

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Jag blir inte ens nära övertygad förrän jag i alla fall kan få se en miljö som inte innehåller samma 20 objekt som upprepas hela tiden.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syranide:

Hur stor hårddisk har den och maxar den Crysis?