Dator startar inte normalt, aldrig vart med om liknande!

Permalänk
Medlem

Dator startar inte normalt, aldrig vart med om liknande!

När jag ska starta datorn på ON knappen på framsidan händer absolut ingenting. Jag måste starta datorn på baksiden via nätagget, alla fläktar går igång allting rör sig, men ingen bild på skärmen alls. Grafikkortfläkten startar, processorn startar, hårddisken startar, nätagget startar, verkligen allt startar. Detta hände ca 2 veckor efter att jag installerat Windows 7 från Windows Vista.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

testa

Hej!

Testa att sätt i W7 skivan om du har en.
Och om du får bild då så äre bara att installera igen och var noga med att installera alla drivrutiner efter det om det går .

och vad har du för dator + speccs?
Mvh: Robin Elfström.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz|asus radeon hd 7950|adata ssd 120Gb|Seagate 250Gb|Gigabyte H87 mobo|custom VK|eyefinity setup|
acrylic VK kommer snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coznaar:

Hej!

Testa att sätt i W7 skivan om du har en.
Och om du får bild då så äre bara att installera igen och var noga med att installera alla drivrutiner efter det om det går .

och vad har du för dator + speccs?
Mvh: Robin Elfström.

Det är en stationär dator av märket äldre.
Ska se vad jag kan få fram, vet inte riktigt vad det är för prylar i den, men ska se efter.

Edit:
Moderkort: Gammal Asus platta för AMD socket.
Processor: Gammal AMD med 2 eller 1 kärnor på minst 2Ghz.
Grafikkort: Gammalt Nvidia, den har ingen fläkt så det är ingen värsting!
Nätagg: Delta Electronics(?) Max 300w.
Ram: 3x 512mb PC5300 CL5 av märket "Apacer".

Datorn är minst 6-7 år.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

uhm...

Jag skulle tro att datorn höller på att dö totalt efter som att du inte får nån bild för så var det med min mormor och morfars dator det hände samma sak med deras

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz|asus radeon hd 7950|adata ssd 120Gb|Seagate 250Gb|Gigabyte H87 mobo|custom VK|eyefinity setup|
acrylic VK kommer snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coznaar:

Jag skulle tro att datorn höller på att dö totalt efter som att du inte får nån bild för så var det med min mormor och morfars dator det hände samma sak med deras

Är det någon speciell del som håller på dö ut då eller? Med tanke på att Onoff-knappen är kopplad till moderkortet och inte funkar alls överhuvud taget så kanske det kan vara moderkortet? Men sedan att inte det blir någon bild funderar man lite på att det är grafikkortet..
Mina föräldrars dator, dom köper hellre begagnat men då slår jag dom på fingrarna!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Nätagget?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

jadu

Det kan nog va både moderkortet och grafikkortet .
Så om du ska köpa ny dator sen så tycker jag du ska köpa och bygga en själv från inet.se om du kan

men som sagt det borde va moderkortet samt grafikkortet

Visa signatur

acrylic VK kommer snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Nätagget?

Fo3

varför skulle det va nätaggets fel när datorn startar om han trycker på datorn där??

Visa signatur

acrylic VK kommer snart!

Permalänk
Medlem

Sjoooberg kör dom basiska feltesterna om du har möjlighet, finns en del tips hos komplett.se http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=trouble...

För mig låter det som ett klassiskt fel av nätagget, allt börjar snurra men inget mer händer brukar vara att nätagget inte klarar av mer än startfasen, nån spole i agget klarar helt enkelt inte av att dra igång det vesentliga, testa med annat nätagg om du har. Annars kan det lika gärna vara minnet, testa även andra där samt en minnes modul i taget. Sist kan du testa annat grafikkort om du har möjlighet. Skulle inget av detta hjälpa så testa att montera ut allt ur chassit och säkerhets kolla så allt sitter rätt, har du dessutom datorn på en "testbänk" (kan vara ett köksbord eller vad som helst) så minimeras chansen för kortslutning som annars kan inträffa ibland när t.ex moderkort är felmonterat i chassi.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Sjoooberg kör dom basiska feltesterna om du har möjlighet, finns en del tips hos komplett.se http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=trouble...

För mig låter det som ett klassiskt fel av nätagget, allt börjar snurra men inget mer händer brukar vara att nätagget inte klarar av mer än startfasen, nån spole i agget klarar helt enkelt inte av att dra igång det vesentliga, testa med annat nätagg om du har. Annars kan det lika gärna vara minnet, testa även andra där samt en minnes modul i taget. Sist kan du testa annat grafikkort om du har möjlighet. Skulle inget av detta hjälpa så testa att montera ut allt ur chassit och säkerhets kolla så allt sitter rätt, har du dessutom datorn på en "testbänk" (kan vara ett köksbord eller vad som helst) så minimeras chansen för kortslutning som annars kan inträffa ibland när t.ex moderkort är felmonterat i chassi.

Lycka till

nu när jag läser det du har skrivit så får du mig att tänka om lite .
du har helt rätt

Visa signatur

acrylic VK kommer snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coznaar:

varför skulle det va nätaggets fel när datorn startar om han trycker på datorn där??

Är det normalt att datorn börjar boota, när man slår på strömbrytaren på nätagget?

Om nätagget inte ger korrekt ström till MB vid vila, kan det medföra att startknappen inte fungerar.

Deltaco, känd kvalitet?

Hur som helst lätt att testa med annat nätagg...

Fo3

(Om både GPU och MB verkligen är trasiga, skulle jag misstänka att PSU (dvs nätagget) kan ligga bakom.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Lycka till

Tack för den underbara kommentaren! Ska testa allt, annars ger jag upp och kollar om man kan fixa annat, tack igen! : )
Jag antar att allt sitter rätt då den har fungerat i över 5 år utan något fel fram tills nu när jag installera Win7.

Hade inget annat nätagg, men hittade en mysko koppling bland ram minnena. 3st olika, ett PC-5300 och 2st 4xxx. Tog bort PC-5300 minnet och då funkade allt igen! Antingen har den pajjat, eller så gillades det inte att ha det så i senare moderkortdrivisar.
Tack för all hjälp!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •