Bästa kort för crossfire ur Radeon 6900 serien?

Permalänk
Medlem

Bästa kort för crossfire ur Radeon 6900 serien?

Tjena, nu är det så att jag har tänkt byta ut mitt GTX 460 emot två kort ur AMD's 6000 serie. Det jag letar efter är bra kylning samt att det gärna får vara ett external exhaust kort (kortet ska gärna ligga i mellanklassen också). Tips mottages tacksamt. //Jesper E

Permalänk
Medlem

6850 eller 6870 blir runt 3.000 mer eller mindre för att köpa två, bryggan brukar hänga med förpackningen.

peace

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ju egentligen bara två att välja på; 6950 eller 6970. (Eller 6990 också, men vafan ).

6950CF är mer prisvärt än vad 6970CF är.

Finns tyvärr ingen 1GB-modell med referenskylare vad jag kan se, men här är en billigt 2GB-modell:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619971

Om du har bra ventilation i chassiet spelar det mindre roll vilken kylare du tar dock, då kan du likaväl gå på två billigare 1GB-versioner med någon annan typ av kylare.

Måste bara få fråga: Varför inte köpa ett till 460 och köra SLI med dessa? Det är ju det mest prisvärda alternativet iallafall.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Finns ju egentligen bara två att välja på; 6950 eller 6970. (Eller 6990 också, men vafan ).

6950CF är mer prisvärt än vad 6970CF är.

Finns tyvärr ingen 1GB-modell med referenskylare vad jag kan se, men här är en billigt 2GB-modell:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619971

Om du har bra ventilation i chassiet spelar det mindre roll vilken kylare du tar dock, då kan du likaväl gå på två billigare 1GB-versioner med någon annan typ av kylare.

Måste bara få fråga: Varför inte köpa ett till 460 och köra SLI med dessa? Det är ju det mest prisvärda alternativet iallafall.

Hyfsat bra ventilation har jag väl, men eftersom jag gillar att pilla lite på klockfrekvenserna så vill jag gärna ha bra kylning direkt på korten. Ni kanske missförstod mig, jag behöver inte ha referenskort (om det inte är det enda alternativet med EE/är extremt stort dvs). Anledningen till att jag inte kan köra SLI är för att jag sitter på ett Crosshair IV Formula mobo. Tack för era svar

Edit: 6800 serien går också bra om det skulle vara mer prisvärt.

Permalänk
Medlem

då e dessa något för dig skulle jag tro kör själv på 2 likadana http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620247 brygga medfölger ...men den e för kort om du ska använda kortplats 1 och 3. så den som du fick med moderkortet (Crosshair IV Formula )är rätt längd på mvh

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jesper E:

Hyfsat bra ventilation har jag väl, men eftersom jag gillar att pilla lite på klockfrekvenserna så vill jag gärna ha bra kylning direkt på korten. Ni kanske missförstod mig, jag behöver inte ha referenskort (om det inte är det enda alternativet med EE/är extremt stort dvs). Anledningen till att jag inte kan köra SLI är för att jag sitter på ett Crosshair IV Formula mobo. Tack för era svar

Edit: 6800 serien går också bra om det skulle vara mer prisvärt.

SLI-patch?

Men mest prisvärt av de du räknade upp är 6870 CF, som dessutom klockar rätt fint. De drar såpass lite ström med att temps egentligen inte blir något jätteproblem.

http://www.inet.se/artikel/5409092/gigabyte-radeon-hd6870-1gb... - 6870 med riktigt bra kylare för endast 1600kr. Två sådana tillsammans presterar typ 15% bättre än ett 580

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

då e dessa något för dig skulle jag tro kör själv på 2 likadana http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620247 brygga medfölger ...men den e för kort om du ska använda kortplats 1 och 3. så den som du fick med moderkortet (Crosshair IV Formula )är rätt längd på mvh

Har hört att det kortet är enormt. Får det plats med 2 kort i ett vanligt midtower CM 690 II Advanced?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jesper E:

Har hört att det kortet är enormt. Får det plats med 2 kort i ett vanligt midtower CM 690 II Advanced?

Det är inte speciellt stort, inte större än något annat kort. Kylaren täcker 2 slots, inget mer.

Det du tänker på är antagligen DirectCu II-kylaren, som ASUS använder på sina dyrare kort (6950, 6970, 570, 580). Det där är en DirectCu-kylare, bara.

Jag själv hade aldrig köpt de där, de ser ju skitfula ut x) Jag hade köpt Gigabytes version på Inet. Windforce 2-kylare på ett 6870 för 1600kr, kan inte bli bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Det är inte speciellt stort, inte större än något annat kort. Kylaren täcker 2 slots, inget mer.

Det du tänker på är antagligen DirectCu II-kylaren, som ASUS använder på sina dyrare kort (6950, 6970, 570, 580). Det där är en DirectCu-kylare, bara.

Jag själv hade aldrig köpt de där, de ser ju skitfula ut x) Jag hade köpt Gigabytes version på Inet. Windforce 2-kylare på ett 6870 för 1600kr, kan inte bli bättre.

Jag har inte hört talas om Windforce kylaren alls faktiskt, därför jag blev lite mer intresserad utav Direct CU varianten. Speciellt om jag ska överklocka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jesper E:

Jag har inte hört talas om Windforce kylaren alls faktiskt, därför jag blev lite mer intresserad utav Direct CU varianten. Speciellt om jag ska överklocka.

http://www.inet.se/artikel/5409092/gigabyte-radeon-hd6870-1gb...

Ta en titt på bilderna och jämför. Vilken kylare verkar bäst? Den med en liten ettrig fläkt, eller den med TRE? Windforce 2 är i klass med DierctCu II, dvs storebrodern till kylaren du funderar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GTX 460 SLI min vän, dom presterar som ett single gtx 580 i en del spel! byt upp dig när nästa serie kommer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

GTX 460 SLI min vän, dom presterar som ett single gtx 580 i en del spel! byt upp dig när nästa serie kommer istället.

Skrivet av Jesper E:

Anledningen till att jag inte kan köra SLI är för att jag sitter på ett Crosshair IV Formula mobo. Tack för era svar

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

http://www.inet.se/artikel/5409092/gigabyte-radeon-hd6870-1gb...

Ta en titt på bilderna och jämför. Vilken kylare verkar bäst? Den med en liten ettrig fläkt, eller den med TRE? Windforce 2 är i klass med DierctCu II, dvs storebrodern till kylaren du funderar på.

Okej säg att jag skulle köra 2 6870? Borde min psu på 650w räcka till detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jesper E:

Okej säg att jag skulle köra 2 6870? Borde min psu på 650w räcka till detta?

Jajjemän, den räcker för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

6870 cf är mest prisvärt, ett referenskort i toppen och ett gigabyte windforce som andra kort eftersom jag misstänker att windforce kylaren kan värma upp de andra kortet rätt rejält om man ska överclocka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uvania:

6870 cf är mest prisvärt, ett referenskort i toppen och ett gigabyte windforce som andra kort eftersom jag misstänker att windforce kylaren kan värma upp de andra kortet rätt rejält om man ska överclocka?

Nja, 6870's drar inte så mycket ström (och genererar därför inte så mycket värme) att det egentligen inte är någon fara att köra två sådana i CF. Man bör dock ha ett hyfsat ventilerat chassi.

Ska man köra att endast ett av korten är av referensdesign så bör detta vara det undre av de båda, så att det övre slipper kyla med det undres varma exhaust.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Om man kör 2st 6870 windforce 2.0, hur många fläktar borde jag ha i datorn förutom cpu fläkten?

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av petterus:

Om man kör 2st 6870 windforce 2.0, hur många fläktar borde jag ha i datorn förutom cpu fläkten?

Två, kanske. En insug och en utblås. Gärna en i sidan också, som blåser luft på korten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, jag blev lite osäker huruvida mitt CM GX 650w har tillräckligt med pci e kablar för att driva två kort? Någon som har större koll på detta?

Permalänk
Medlem

Kika in i lådan och kolla Annars hänger det alltid med 2 molex till pci e adapter.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Kika in i lådan och kolla Annars hänger det alltid med 2 molex till pci e adapter.

Agget verkar ha "2 x 8-stifts PCI Express-ström med löstagbar 2-stiftssektion" och om jag har fattat rätt så behöver jag 4x 6 stifts PCI E?

Permalänk
Medlem

Ett singel gtx580 > crossfire anything
Enbart för att amd är så dryga med sina crossfire drivrutiner.
Vist vist du får bättre prestandard med crossfire men räkna med att vänta en vecka + efter att spelen släpps innan du kan utnytja det.

(sitter själv med 2x6950 upplåsta och är mindre nöjd med crossfire stödet, RadeonPro avjhälper det en del men fortfrande så att jag önskat att jag köpt ett gtx580 istället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper E:

Agget verkar ha "2 x 8-stifts PCI Express-ström med löstagbar 2-stiftssektion" och om jag har fattat rätt så behöver jag 4x 6 stifts PCI E?

Yes, har du 4 molex över så funkar det dock med

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Yes, har du 4 molex över så funkar det dock med

Borde väl fungera om jag har 2 molex också? Om jag nu kör med 2 adapters och de 2 6 pins kontakter jag redan har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper E:

Borde väl fungera om jag har 2 molex också? Om jag nu kör med 2 adapters och de 2 6 pins kontakter jag redan har?

varje 6pin kräver 2 molex

Visa signatur

CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

varje 6pin kräver 2 molex

Okej, jobbigt. I värsta fall får jag väl köpa ett nytt nät agg.

Edit: Okej, verkar som jag behöver köpa nytt nätagg... lite irriterande. Någon som har något bra tips på ett nätagg som ligger mellan 650-750 w spannet samt är modulärt? Som inte spränger min budget totalt? Tack igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper E:

Edit: Okej, verkar som jag behöver köpa nytt nätagg... lite irriterande. Någon som har något bra tips på ett nätagg som ligger mellan 650-750 w spannet samt är modulärt? Som inte spränger min budget totalt? Tack igen.

finns ju dock molex till 2 molex adaptrar.

Visa signatur

CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

finns ju dock molex till 2 molex adaptrar.

Om man ska grena 1 molex till 4 6 pins kontakter antar jag att det blir lite rörigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper E:

Du behöver väl inget nytt nätagg, men om du ska skaffa det rekommenderar jag hx750w

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper E:

om du vill ha nytt agg så kan du köpa xfx xxx 750 watt eller xfx core edition 750 watt varsågod
men det är inte nödvändigt när det medföljer 2st molex to 6pins adapter per kort.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)