Vad är dålig ping i CS och spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem

Vad är dålig ping i CS och spelar det någon roll?

Hej! har googlat lite och många verkar tycka att <25 i ping är acceptabelt. Och över det är ospelbart!!! Jag själv pingar väl runt 50 i medel skulle jag tro på svenska servrar. Hur stor roll spelar det egentligen i verkliga mått mätt.

Nu vill jag gärna ha seriösa svar från personer som kan någonting om det här och inte random skitsnack.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har alltid lirat med runt 40 ping och har fungerat hur bra som helst. Inte märkt någon större skillnad när jag suttit hos polare med 100/100 och lirat med 1-10 ping heller.

Men i CS blir det tydligen någon extremt liten delay där personen med lägre ping ser dig någon millisekund före du ser honom p.g.a. att du har högre ping. Utöver det så tror jag inte att det spelar någon roll, förutom e-penisfaktorn att konstant ha 100fps och <10 ping.

Permalänk
Medlem

Man måste spela CS på väldigt hög nivå om man ska märka någon skillnad mellan 25 och 50 ping...

50 ping är inget du kommer att störa dig särskilt mycket på, alla andra casual CS-spelare som säger något annat tävlar bara med sina e-penisar som Chamezz sa.

Gejma på bara!

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem

Tack för svar båda två, lite så jag också tror faktiskt. Hinner man ens reagera på den tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Tack för svar båda två, lite så jag också tror faktiskt. Hinner man ens reagera på den tiden?

Tja...som sagt, är man en spelare på elitnivå så räknas varje millisekund. Någon måste ju reagera först, och det bör ju då vara den med lägst ping. Men i "vanligt" spelande är det så mycket annat som spelar in, så dessa 25 millisekunder är i princip obetydliga.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem

Generellt sätt märker man inget fören de är runt 80ms, efter detta beror mycket på netcode i själva spelet, hur mycket den klarar av att kompensera o.s.v. 80ms är runt gränsen man börjar märka av att något är fördröjt. Ja detta är en mänsklig faktor inte något annat.

Sedan även om man har 50ms fördröjning och spelet har urusel netcode så är det också sak samma, kan inte svara på vad CS har, inte spela det spelet de senaste 11 åren.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

En människas reaktionstid är ca 200 ms men du har säkert lägre om du spelar mycket och är bra.
Då kan 60 i ping göra skillnad. Då blir blir tiden från att du ser motståndaren till du skjuter ca 260 ms mot om du har 5 i ping t.ex. 205 ms...

Små tal vi snackar om men iaf... Du/jag märker nog ingen skillnad på 5-60 i ping. Men vid 150-200+ upplever de flesta lagg

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Över 200 är ospelbart. Allt under spelar ingen roll och de som kickar för att man har hög ping och laggar servern (Kanske inte i CS men i andra spel) vet inte alls vad de pratar om.

Permalänk
Medlem

Ni får säga vad ni vill men man märker enorm skillnad på "LAN" (1-5ms) och Online@ADSL (10-30ms). Personligen tycker ja att det börjar märkas markant när pingen har passerat 25 (ex. norska servrar) då kan jag faktiskt märka skillnad emot 12-15ms som jag har emot spelservrar som står i Malmö.

Detsamma gäller skärmar, spelar man CS på en CRT@120Hz och går till en TFT@60Hz känns saker och ting mycket märkligt. Men det är inte lika farligt att gå ifrån TFT till CRT då det oftast bara upplevs som mycket mer "smooth". Och detsamma gäller FPSen det är en GIGANTISK skillnad på 60fps och 100fps.

Så snälla, inget skitsnack om motsatsen för alla inbitna CS-spelare märker skillnaden som dag och natt.

Permalänk
Medlem

Ifall någon vill säga något vettigt i den här tråden så bör källhänvisningar alltid ges. Och nej, koffeinnerknarkade CS "pros" som skriker att "MEN HERREGU' MANNEN, ASSÅ, SER DU INTE SKILLNAD!?!?!?!" räknas inte som en källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Ni får säga vad ni vill men man märker enorm skillnad på "LAN" (1-5ms) och Online@ADSL (10-30ms). Personligen tycker ja att det börjar märkas markant när pingen har passerat 25 (ex. norska servrar) då kan jag faktiskt märka skillnad emot 12-15ms som jag har emot spelservrar som står i Malmö.

Detsamma gäller skärmar, spelar man CS på en CRT@120Hz och går till en TFT@60Hz känns saker och ting mycket märkligt. Men det är inte lika farligt att gå ifrån TFT till CRT då det oftast bara upplevs som mycket mer "smooth". Och detsamma gäller FPSen det är en GIGANTISK skillnad på 60fps och 100fps.

Så snälla, inget skitsnack om motsatsen för alla inbitna CS-spelare märker skillnaden som dag och natt.

Det där känns ganska otroligt faktiskt. Har lite svårt att tro på det om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Det där känns ganska otroligt faktiskt. Har lite svårt att tro på det om jag ska vara ärlig.

Vilken del?

Permalänk

Över 30 skulle jag säga att det börjar bli lite skillnad, vid 50 är det ospelbart för min del.
Nu pendlar jag mellan 17-24ms vilket är helt okej.

Sen att man får hög ms beror i första hand inte på dålig hastighet, snarare att din leverantör har ett "pingfilter" som delar upp paketen i bitar så att om man tappar paket på vägen så märks det knappt eftersom det blir sån liten del som skickas om.
Dock är "pingfilter" oftast att rekommendera då din lina blir mer stabil, nackdelen blir dock högre ms.

Sen måste man även ställa in CS i config eller konsolen. Måste ha rätta rates efter din uppkoppling och server för att slippa choke/loss.

Choke: data som försvinner på vägen till servern som du skickar.
Loss: data som försvinner på vägen till dig som servern skickar.

Är man okunnig är det svårt att förstå allt och ställa in rätt. Men finns många bra guider på nätet.

Det är inte som COD och andra spel där man joinar en server och spelar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r.olofsson:

Över 30 skulle jag säga att det börjar bli lite skillnad, vid 50 är det ospelbart för min del.
Nu pendlar jag mellan 17-24ms vilket är helt okej.

Sen att man får hög ms beror i första hand inte på dålig hastighet, snarare att din leverantör har ett "pingfilter" som delar upp paketen i bitar så att om man tappar paket på vägen så märks det knappt eftersom det blir sån liten del som skickas om.
Dock är "pingfilter" oftast att rekommendera då din lina blir mer stabil, nackdelen blir då högre ms.

Sen måste man även ställa in CS i config eller konsolen. Måste ha rätta rates efter din uppkoppling och server för att slippa choke/loss.

Choke: data som försvinner på vägen till servern som du skickar.
Loss: data som försvinner på vägen till dig som servern skickar.

Är man okunnig är det svårt att förstå allt och ställa in rätt. Men finns många bra guider på nätet.

Det är inte som COD och andra spel där man joinar en server och spelar!

Och det är folk som inte vet vad exempelvis rates och liknande saker är som uttalar sig och säger att det inte är någon skillnad. För precis som du säger, det är inte som COD, "plug and play" eller i detta fallet "install and play"!

Permalänk
Skrivet av hirsch:

Och det är folk som inte vet vad exempelvis rates och liknande saker är som uttalar sig och säger att det inte är någon skillnad. För precis som du säger, det är inte som COD, "plug and play" eller i detta fallet "install and play"!

Ja, eftersom CS inte är byggt efter dagens uppkopplingar. Detta var väldigt bra när spelet kom, man ställde in storleken på paketen som skickades för att slippa att paket skulle tappas på vägen om man t.ex. satt på en 56k lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Vilken del?

Större delen, jag har faktiskt svårt att tro att människor faktiskt hinner reagera på så små marginaler. Men jag tror faktiskt att du tror att det är så, människor har nog en sådan förmåga. Ungefär som med hdmi kablar för flera tusen som skulle vara bättre än en på Dustinhome för 299:- eller ljudkablar som kostar flera tiotusentalskronor.... Eller 720p mot 1080p....

Skulle vara kul om det faktiskt finns ett o-beroende test på hur fort man hinner reagera i spelmiljö, och hur stor skillnad det faktiskt gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r.olofsson:

Över 30 skulle jag säga att det börjar bli lite skillnad, vid 50 är det ospelbart för min del.
Nu pendlar jag mellan 17-24ms vilket är helt okej.

Sen att man får hög ms beror i första hand inte på dålig hastighet, snarare att din leverantör har ett "pingfilter" som delar upp paketen i bitar så att om man tappar paket på vägen så märks det knappt eftersom det blir sån liten del som skickas om.
Dock är "pingfilter" oftast att rekommendera då din lina blir mer stabil, nackdelen blir dock högre ms.

Sen måste man även ställa in CS i config eller konsolen. Måste ha rätta rates efter din uppkoppling och server för att slippa choke/loss.

Choke: data som försvinner på vägen till servern som du skickar.
Loss: data som försvinner på vägen till dig som servern skickar.

Är man okunnig är det svårt att förstå allt och ställa in rätt. Men finns många bra guider på nätet.

Det är inte som COD och andra spel där man joinar en server och spelar!

Att du pratar om "Pingfilter" gör bara att jag har svårt att ta dig seriöst. INR är nog benämningen du söker. På vilket sätt blir det ospelbart för dig över 50 ms? Förklara.

Linan behöver inte bli ostabil, då dom samtidigt sänker hastigheten (har det själv, fungerar klockrent)

Håller med dig att det finns mycket inställningar och sånt. Ganska lätta att fixa iofs.

Permalänk

Pingar själv 30ms på svenska servrar (brutalcs). Tycker det är helt acceptabelt. Dock, när man kommer till lan och pingar nära 0 märker man skillnaden. -->Man spelar helt enkelt bättre.

Därför kanske man borde träna med lagg och sedan tävla utan. Då borde man ju få en effekt liknande dragonball-karaktärernas tränande med blykläder

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Större delen, jag har faktiskt svårt att tro att människor faktiskt hinner reagera på så små marginaler. Men jag tror faktiskt att du tror att det är så, människor har nog en sådan förmåga. Ungefär som med hdmi kablar för flera tusen som skulle vara bättre än en på Dustinhome för 299:- eller ljudkablar som kostar flera tiotusentalskronor.... Eller 720p mot 1080p....

Skulle vara kul om det faktiskt finns ett o-beroende test på hur fort man hinner reagera i spelmiljö, och hur stor skillnad det faktiskt gör.

Håller med dig om HDMI-kablar och ljudkablar, det är skitsnack. Framför allt så är jag utav den uppfattningen efter att ha läst IDG's test på just detta. Ingen utav de så kallade experterna kunde märka något som helst skillnad.

Och jag säger inte att det har med reaktioner att göra men under perfekt förhållanden känns allting mycket mera smooth. Spelet flyter bättre. Jag kan faktiskt inte förklara det, det måste upplevas. Jag har även spelat en heldel Bad Company 2 och där upplever jag inte alls detta. Kan spela med väldigt hög ping och fortfarande inte märka någon större skillnad (mer än när det blir uppenbart, säg ett par hundra ms). Men förmodligen är det ingen bra jämförelse då det är två helt och hållet skilda spel så det är väl ganska svårt att jämföra rakt av. Men kontentan är att det finns en betydande skillnad i CS beroende på ms, skärm och FPS.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om att hinna reagera eller inte hinna reagera. Fördröjning är dåligt, det är ett handikapp.

Låt säga, lite förenklat, att du siktar och skjuter lika snabbt som din motståndare. Då är det personen med lägst ping som vinner, oavsett hur hög eller låg ping det faktiskt handlar om.

Att din ping<reaktionstid är irrelevant. Det är ändå en fördröjning. Givetvis har en liten fördröjning mindre betydelse än en stor fördröjning. Var gränsen för en liten fördröjning går råder det delade meningar om.

Permalänk
Skrivet av kompiiis:

Att du pratar om "Pingfilter" gör bara att jag har svårt att ta dig seriöst. INR är nog benämningen du söker. På vilket sätt blir det ospelbart för dig över 50 ms? Förklara.

Linan behöver inte bli ostabil, då dom samtidigt sänker hastigheten (har det själv, fungerar klockrent)

Håller med dig att det finns mycket inställningar och sånt. Ganska lätta att fixa iofs.

Är väl medveten om att det är fel benämning.
Pingfilter skrev jag så att alla skulle förstå eftersom det är väldigt vanligt uttryck. Därför skrev jag med "" vilket jag också vet är citattecken egentligen.
Men men, skitsam!

Ja, men med INR aktiverat får du stabilare lina.
Ett bra exempel är om du har TV över IP, då märks det väldigt väl om du inte har de aktiverat.

Sen att jag tycker det är ospelbart med 50ms vet jag inte hur jag ska förklara, men är du van att spela med 10-20ms och sedan sätter dig och spelar på en uppkoppling med 50ms fördröjning så är det självklart du märker skillnad.
Spelar du emot personer som ligger ner emot 1-5ms har de ett bra övertag mot dig.
Jag vet inte hur det är i andra spel, då CS är det enda jag spelar eller rättare sagt har spelat på en seriösare nivå.

Edit: lade till lite.

Permalänk
Medlem

när jag spelade cs, så märkte jag stor skillnad mot t. ex 15-20 ping som jag hade normalt, och 50 ping som jag hade ibland. Skulle jag spela någon pracc så var det riktigt tråkigt då det förstörde hela mitt spel.

Visa signatur

pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kompiiis:

Större delen, jag har faktiskt svårt att tro att människor faktiskt hinner reagera på så små marginaler. Men jag tror faktiskt att du tror att det är så, människor har nog en sådan förmåga. Ungefär som med hdmi kablar för flera tusen som skulle vara bättre än en på Dustinhome för 299:- eller ljudkablar som kostar flera tiotusentalskronor.... Eller 720p mot 1080p....

Skulle vara kul om det faktiskt finns ett o-beroende test på hur fort man hinner reagera i spelmiljö, och hur stor skillnad det faktiskt gör.

om du kollar sport science, testar de reaktionstid mellan en amerikansk fotbollspelare och en average Joe dvs en av programledarna, skillnaden i reaktionstid var stor.
att notera skillnad i ping på 20ms är ingen konst, att dels notera vart hitboxen befinner sig i relation till avataren är ingen konst heller, men för andra som inte kan det uttalar sig ofta att det inte går.
spelar inte cs då det är ett skitspel men oavsett det så är latens, ping och reaktionstid något som kan tränas upp vilket ger olika utfall beroende på om spelaren är duktig som en annan eller en ren noob som inte kan spela alls och som använder chatfönstret med att kalla alla fuskarna då de inte hänger med i svängarna.
I quake kunde högre fps ge ett bättre hopp längd vilket i sin tur gav fördel i spelet etc..

En amatör, är ofta dålig på att spela spelet, och ofta dålig på att avgöra skillnad mellan fusk och skill, att ping har betydelse, latens har betydelse är för en proffs spelare som natt och dag i skillnad.
spelar själv endast Bc2 för närvarande och skillnaden mellan två server i latens är ofta markant för en annan medans andra undrar vad man pratar om, BFG servers tex är riktigt dåliga medans webhallens är en bra server för en annan.
BC2 är dåligt då pingvärde inte har med träff att göra.
arkadspel.
Hoppas att BF3 ordnar upp det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Runt 20-30 ping är okej, sen kan du märke smått delay.
Se över dina rates:

rate 20000
cl_cmdrate 101
cl_updaterate 101

Förövrigt ligger den här tråden fel

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Kan även intyga att detta 60fps mot 100fps gör skillnad i 1.6, då siktet skalar ihop med FPS:en. Siktet åker ihop snabbare av någon märklig anledning om du har 100fps istället för 60. Annars mer än det så är det ingen skillnad. Men i alla andra (BRA) spel så spelar det ingen som hellst roll ifall du har 100fps eller 60fps på en 60Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordh:

Kan även intyga att detta 60fps mot 100fps gör skillnad i 1.6, då siktet skalar ihop med FPS:en. Siktet åker ihop snabbare av någon märklig anledning om du har 100fps istället för 60. Annars mer än det så är det ingen skillnad. Men i alla andra (BRA) spel så spelar det ingen som hellst roll ifall du har 100fps eller 60fps på en 60Hz skärm.

Bara lära sig lira med det likt som man lär sig med 100fps dock.
Men det är helt rätt det du säger, själv har jag inte tyckt det spelat någon roll alls under min tid jag spelade (lirade i fragordie sista tiden).
Så alla Fragbite kids som skriker om 100fps har alltid stört mig

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Bara lära sig lira med det likt som man lär sig med 100fps dock.
Men det är helt rätt det du säger, själv har jag inte tyckt det spelat någon roll alls under min tid jag spelade (lirade i fragordie sista tiden).
Så alla Fragbite kids som skriker om 100fps har alltid stört mig

En gammal FoD lirare? I vilket fall så är detta endast i 1.6 så vitt jag vet att siktet skalar med FPS:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordh:

En gammal FoD lirare? I vilket fall så är detta endast i 1.6 så vitt jag vet att siktet skalar med FPS:en.

Stämmer bra det

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneman93:

Pingar själv 30ms på svenska servrar (brutalcs). Tycker det är helt acceptabelt. Dock, när man kommer till lan och pingar nära 0 märker man skillnaden. -->Man spelar helt enkelt bättre.

Därför kanske man borde träna med lagg och sedan tävla utan. Då borde man ju få en effekt liknande dragonball-karaktärernas tränande med blykläder

Spelar bättre? Sparar du statestik eller är det bara en känsla?

Skrivet av lorgix:

Det handlar inte om att hinna reagera eller inte hinna reagera. Fördröjning är dåligt, det är ett handikapp.

Låt säga, lite förenklat, att du siktar och skjuter lika snabbt som din motståndare. Då är det personen med lägst ping som vinner, oavsett hur hög eller låg ping det faktiskt handlar om.

Att din ping<reaktionstid är irrelevant. Det är ändå en fördröjning. Givetvis har en liten fördröjning mindre betydelse än en stor fördröjning. Var gränsen för en liten fördröjning går råder det delade meningar om.

Givetvis är en fördröjning inte optimalt. Men i det stora hela så handlar det om så små marginaler att det inte spelar någon roll?

Skrivet av r.olofsson:

Är väl medveten om att det är fel benämning.
Pingfilter skrev jag så att alla skulle förstå eftersom det är väldigt vanligt uttryck. Därför skrev jag med "" vilket jag också vet är citattecken egentligen.
Men men, skitsam!

Ja, men med INR aktiverat får du stabilare lina.
Ett bra exempel är om du har TV över IP, då märks det väldigt väl om du inte har de aktiverat.

Sen att jag tycker det är ospelbart med 50ms vet jag inte hur jag ska förklara, men är du van att spela med 10-20ms och sedan sätter dig och spelar på en uppkoppling med 50ms fördröjning så är det självklart du märker skillnad.
Spelar du emot personer som ligger ner emot 1-5ms har de ett bra övertag mot dig.
Jag vet inte hur det är i andra spel, då CS är det enda jag spelar eller rättare sagt har spelat på en seriösare nivå.

Edit: lade till lite.

Nej precis dom brukar väl inte tillåta om man har tv via bredbandet just p.g.a det. Men fortfarande, mycket är nog make believe.

Skrivet av bromi:

när jag spelade cs, så märkte jag stor skillnad mot t. ex 15-20 ping som jag hade normalt, och 50 ping som jag hade ibland. Skulle jag spela någon pracc så var det riktigt tråkigt då det förstörde hela mitt spel.

På vilket sätt märkte du "stor skillnad"

Fortfarande finns det bara "jag känner" "jag tycker" svar. Hur vet ni att det faktiskt är så?

Permalänk
Medlem

Över 40 i ping är de totalt omöjligt att spela på. Och du märker stor skillnad mellan 1-20, 20-30. Där emellan är de riktigt stor skillnad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i