Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomiss:

Jag är riktigt sugen på en u46 men jag blir jäklar i inte klok på färgen.

På vissa bilder ser den nästan gul ut, på andra är den mer silvrig. Finns det ingen god själ som skulle kunna ta några bilder i verkliga ljusförhållanden med en hyffsad kamera så man kan se hur den ser ut i verkligheten?

Kan inte hitta någon fysisk butik som har den heller för att åka och kika på den.

Man kan ställa om färgerna via Intels grafikkorts programvara. Jag stod inte ut med färgerna först men efter att ha fixat "gamman" som var helt felställd har jag blivit bara mer och mer nöjd med skärmen. Betraktningsvinklarna är dock ganska usla. Men det är det på alla skärmar i den här köpklassen.

Permalänk
Skrivet av Nomiss:

På vissa bilder ser den nästan gul ut, på andra är den mer silvrig. Finns det ingen god själ som skulle kunna ta några bilder i verkliga ljusförhållanden med en hyffsad kamera så man kan se hur den ser ut i verkligheten?

Kan inte hitta någon fysisk butik som har den heller för att åka och kika på den.

Hej Nomiss!

Vi fixar det och tar några bilder på kontoret åt dig på måndag.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

För er som undrar vad skillnaden på WX011V och WX040V är, verkar det även vara en vikt skillnad. Dock är den väldigt olika på olika webplatser...

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Skrivet av Nomiss:

Hej igen!

Här kommer två bilder vi tagit;

De är tagna på kontoret och belysningen i taket är vanliga lysrör.
Hoppas dessa är till hjälp!

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Vad är det för material vid tangentbordet?

Köpte nyligen en sånn här dator och trackpaden är ju mycket sämre än på till ex U31-U36 serierna där den har multitouch och går att stänga av på function keyn vilket inte går på denna modellen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Testade och köra lite crysis 2 eftersom alla verkar tycka det är så bra men tyvärr verkar ju inte denna laptop gilla det. När jag lirar crysis (och konstigt nog endast crysis hittils i spelväg) Så stängs laptopen av efter ca 30-45 minuter. Det är som strömmen bryts och den bara tvärdör sen går det inte att få igång den utan att ta ur och sätta i batteriet igen. Det kanske går om man väntar men strömbrytaren bara blinkar till och inget händer och då tar jag ur och sätter i batteriet igen. Vad kan problemet vara? Överhettning eller är det nått hårdvarufel på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Vad är det för material vid tangentbordet?

Köpte nyligen en sånn här dator och trackpaden är ju mycket sämre än på till ex U31-U36 serierna där den har multitouch och går att stänga av på function keyn vilket inte går på denna modellen.

det var konstigt.. min har både multitouch och går utmärkt att stänga av

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinge:

det var konstigt.. min har både multitouch och går utmärkt att stänga av

Undra vad som är felet på min då för jag har testat alla möjliga drivrutiner till den som jag hittat på internet och på skivan man fick med =(

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Undra vad som är felet på min då för jag har testat alla möjliga drivrutiner till den som jag hittat på internet och på skivan man fick med =(

Hej!

Är det så att inga Fn-funktioner fungerar? Kan vara isåfall att du avinstallerat lite för mycket av de förinstallerade programmen.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Är det så att inga Fn-funktioner fungerar? Kan vara isåfall att du avinstallerat lite för mycket av de förinstallerade programmen.

Mvh
Asus Sverige

Det var tydligen så att det fanns drivrutiner till flera olika typer av touchpads på denna datorns driver sida på ASUS hemsidan så jag hade råkat ta fel till just min dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja alla, har precis gjort misstaget att inte skapa en recovery cd till min och tjejens nya Asus U46SV, och pang, virus.
Klantigt av mig, men gjort är gjort. Jag har läst att det ska finnas någon form av recovery funktion inbyggd på datorn (enligt manualen), typ att ställa tillbaka datorn till fabriksinställningar, så att jag åtminstoende kan formatera om win 7 och förhoppningsvis vara kvitt det som härjar på datorn.
Har någon provat denna? Den finns även att studera på denna länk:
http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage...

http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage=en&p=3&m=U46SV&s=342&hashedid=7XuqTnxsh0v6NqhB&os=&no=1775

hoppas länken ska fungera, en bit ner på sidan får man välja mellan tre olika partionsval, citerat rakt från sidan:

Using Recovery Partition
The Recovery Partition quickly restores your Notebook PC's software to its original working state. Before using the Recovery Partition, copy your data files (such as Outlook PST files) to USB storage devices or to a network drive and make note of any customized configuration settings (such as network settings).

About the Recovery Partition
The Recovery Partition is a reserved space on your hard disk drive used to restore the operating system, drivers, and utilities installed on your Notebook PC at the factory.

IMPORTANT!
DO NOT delete the partition named RECOVERY. The Recovery Partition is created at the factory and cannot be restored if deleted. Take your Notebook PC to an authorized ASUS service center if you have problems with the recovery process.

Using the Recovery Partition (on selected models)
1. Press [F9] during bootup.
2. Press [Enter] to select Windows Setup [EMS Enabled].
3. Select the language you want to recover and click Next.
4. Read the ASUS Preload Wizard messages and click Next.
5. Select a partition option and click Next. Partition options:
Recover Windows to first partition only.
This option deletes only the first partition and allows you to keep other partitions, and to create a new system partition as drive "C".
Recover Windows to entire HD.
This option deletes all partitions from your hard disk drive and creates a new system partition as drive "C".
Recover Windows to entire HD with two partitions.
This option deletes all partitions from your hard drive and creates two new partitions "C" (25%) and "D" (75%).
6. Follow the onscreen instructions to complete the recovery process.

Så vilken partion ska man välja, blir nervös att man ska ta bort recovery partiotionen eller något, om min win 7 home till min stationära borde väl heller inte fungera att köra ihop med den bärbara asus datorns win 7 proffesional ??? (som står på datorns undersida)

Väldigt tacksam för svar! Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns lösa batterier man kan köpa till U46SV som inte är så stora som det man får med som höjer upp hela datorn eftersom det går lite utanför chassit?

Visa signatur

Permalänk

Jag stoppade in en Crucial M4 256 GB SSD och 4GB extra minne och nu tar datorn jättelång tid att starta (tror inte att den gjorde det innan). Asus-loggan visas och sen är skärmen svart i nästan fyra minuter innan asus-loggan visas igen och windows börjar starta. Väljer jag "starta om" så går det på några sekunder. Det är bara från avstängt läge eller viloläge som det tar lång tid att starta. I övrigt märker jag inte av några problem när datorn väl är igång. Jag har testat att installera om windows från recovery-skivorna samt att installera senaste drivrutinen på SSDn utan framgång. Någon som har en idé vad som kan vara fel?

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av void, the:

Jag stoppade in en Crucial M4 256 GB SSD och 4GB extra minne och nu tar datorn jättelång tid att starta (tror inte att den gjorde det innan). Asus-loggan visas och sen är skärmen svart i nästan fyra minuter innan asus-loggan visas igen och windows börjar starta. Väljer jag "starta om" så går det på några sekunder. Det är bara från avstängt läge eller viloläge som det tar lång tid att starta. I övrigt märker jag inte av några problem när datorn väl är igång. Jag har testat att installera om windows från recovery-skivorna samt att installera senaste drivrutinen på SSDn utan framgång. Någon som har en idé vad som kan vara fel?

Testat att ta ut den ram stickan du satte i för att utesluta att det kan vara fel på den?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Testat att ta ut den ram stickan du satte i för att utesluta att det kan vara fel på den?

Har nu testat att ta ut minnet utan framgång. Testade sedan att sätta i original hårddisken med båda minnesstickorna i och då startade datorn normalt. Ni andra som har satt i en SSD, har ni haft problem med uppstartstid? Har ni använt recovery-skivorna eller kört en ren installation av windows? Någon annan som satt i en Crucial M4?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har satt i dels en 4GB minnessticka till och dels en Intel 320 SSD på 120GB. Därefter använde jag recovery-skivorna jag skapat och allt fungerar klockrent och så snabbt man kan förvänta sig. Inga problems alltså.

Permalänk

Crucial släppte en ny firmware idag som löste problemet. Datorn är nu redo att användas på 24 sekunder!:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte min Asus U46SV i förrgår och är supernöjd, men till min stora besvikelse stängde den plötsligt av sig efter två timmars Starcraft 2-spelande. Den verkade snarare gå ner i vila än stänga av sig helt, då inloggningssidan visades direkt och inga felmeddelanden dök upp. Jag installerade snabbt Core Temp, och temperaturen på kärnorna låg då på 51° och 52°. Sedan sänkte jag grafikinställningarna till medium (hade innan haft på high), och höjde upp datorn en bit från bordet för att öka luftflödet, och efter det gick det bra att spela.

Kan avstängningen ha berott på för hög temperatur? Datorn kändes ganska varm, men runt 50° borde väl inte innebära överhettning? Eller kan det bara ha berott på för höga grafikinställningar i spelet? Jag har en vecka på mig att byta till ett nytt exemplar i butiken, så tror ni att det kan vara något fel på mitt exemplar, eller att datorn kan ha tagit skada av avstängningen?

Edit: mätte temperaturen direkt efter ett spel, och kärnorna var då uppemot 85-90°. Troligtvis måste väl avstängningen ha berott på överhettning isåfall? Kan en kylplatta avhjälpa problemet, eller borde jag byta till någon annan dator? Vill kunna spela Starcraft 2 på medium grafikinställningar, minst.

Edit 2:
Jag var i kontakt med Asus som påtalade att det var fel på exemplaret. Jag gick tillbaka till Inet där jag köpte den, och fick ett nytt exemplar som fungerar utmärkt! Jag använder numera en kylplatta när jag spelar, men utan den når CPU:n ändå inte mer än runt 80°.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera vilket minne man ska köpa för att uppgradera till 8GB?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=573277 borde väl fungera? Det sitter inte Kingston minne i min maskin nu men så länge det är samma minnesmängd, frekvens och timings borde det väl fungera?

Permalänk
Medlem

Jag återvänder själv till tråden här och undrar hur ni har det med prestandan vad gäller det trådlösa nätverket? Min är inte alls så snabb över det trådlösa, men jag tror att det kan ha att göra med WLAN-kortet mot min router. Min sambo har samma problem och har också ett WLAN-kort från Atheros.

Router: D-Link DIR-655.

Får ut betydligt lägre hastigheter än med mitt tidigare Intel 5300 i min UL-30VT. Kör så klart på 802.11 och får 150mbit enligt Windows.

Permalänk
Medlem

Hej igen alla!
Vill först säga att jag är toppennöjd med mitt köp av U46an. DOCK har jag ett litet återkommande problem som är störigt. Jag kör på windows-installationen så som datorn levererades förutom att jag har avinstallerat lite bloatware. Varje gång jag startar utforskaren genom att öppna någon mapp/whatever och börjar bläddra bland undermappar/innehåll så kommer det upp att utforskaren har slutat fungera och så startar den om sig och så fortsätter det så med oregelbundna mellanrum efter första kraschen. Varför är det såhär? Behöver jag återställa till fabriksinställningar, ominstallera något, uppdatera något, eller vad tror ni? Någon annan som har problem med detta?

Permalänk

@era909: Det funkar säkert jättebra. Jag köpte ett minne från Kingston. Vet inte om det var exakt samma som du tittat på.
@kosmiq: Har inte märkt av att det skulle vara dålig prestanda över wifi. Min visar också 150 mbit i windows.
@pellan Jag hade samma problem i början. Det löste sig efter en ominstallation från recovery-skivan jag hade bränt. Jag misstänker att det kan bero på att jag avinstallerade för mycket bloatware. Har inte vågat ta bort alls lika mycket efter återställningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte ett demoex av U46SV. Datorn är schysst och så. Fast jag står verkligen inte ut med skärmen. Den har dålig färgåtergivning, för hög ljusstyrka och dålig kontrast. Jag får huvudvärk efter ett tag. Tjejens 3000kronors E-machines laptop som hon köpte för 3 år sen har en mycket ljuvligare skärm.
Det roliga är att det ser 'ok' ut vid Win 7 inloggningsskärmen men när man väl loggar in verkar den ändra inställningar för skärmen automatiskt. Vet någon vilket program det är som gör detta? Jag har suttit i flera timmar och ändrat i Intel HD interfacet och i Asus "Splendid Utility"-programmet men det går verkligen inte att få det bra.

Är det någon mer som stött på detta problem eller som vet hur man kan lösa detta? Jag har beställt en fraktsedel för att returnera datorn men jag vill helst inte behöva använda den.

Permalänk
Medlem

Ang. skärmen igen. Det verkar som om att de olika programmen kör sitt egna race. Kalibrerar jag färger i Windows egna kalibrator ser iaf färgerna bra ut efter lite meckande. Men vill jag sedan ändra kontrasten eller ljusstyrkan i "Intel Kontrollpanel för grafik och media" så återställs färgnyansen tillbaka till den starkt blåa nyansen. Samma sak gäller med Asus egna program. Räcker med att jag startar det programmet så ändras alla inställningar, för att sedan ändras igen när jag vill ändra i Intels. Jag kan med andra ord få antingen dugliga färger fast med väldigt dålig kontrast/ljusstyrka eller mindre dålig kontrast/ljusstyrka och dåliga färger.

Är det någon som vet hur det fungerar med Dustin.se och returer? Kan jag avinstallera program osv? Kör de en factory reset när de får tillbaka datorn?

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har precis köpt mig en en ASUS U46SV-WX094V från Alina och håller på att bli galen då jag inte får grafikkortet att fungera som jag vill. Jag har testat 3d mark 06 och får ca 4000p (andra test visar att resultatet borde ligga kring 8000). Jag har också testat HL2 lost coast grafiktest på native upplösning och får ca 60 fps (andra studier visar runt 150 fps)

Jag har testat en hög med olika grafikinställningar men det blir verkligen inte bättre. Enligt windows och 3d mark så används nvidia kortet.

Jag börjar bli desperat, någon som har några tips/inställningar som jag kan testa?
Kan det vara något fel på kortet? Har dock inte sett några fel i windows.

Permalänk
Inaktiv

säkerställ att du kör på High Performance eller Entertainment som energi inställning. Du kan växla enkelt genom att hålla in Fn och trycka på Space för att växla läge.
Det är med ström anslutet du testar väl? Inte i batteriläge? Prova även kanske nyare drivrutin om de kanske är den som strular.

Permalänk
Medlem

Snor tråden en stund

Jag har två problem.
1. Datorn vill inte laddas till mer än 88%. Efter att den har nått 88% så står det "ansluten, men laddas inte" vid batteri-ikonen.
2. 80% av batteriet ger 4h och 36 minuter på energisparläge. Jag kan knappast tänka mig att 100% hade ens gett NÄRA 10h (vilket de påstår). Är det något fel på batteriet? Datorn är köptes in nyligen. Jag förstår att man nästan aldrig kan få ut 10h, 5h och 10h ligger långt ifrån varandra.

EDIT: Jag läste nyss att vissa laptops inte laddar till 100% för att batteriet inte ska överladdas. Stämmer det för ASUS U46SV-WX040V?? Kan surfa/spela och ha batteriet kvar om den är "full laddat" på 88%, eller är det bäst att ta ut batteriet (litium) och surfa direkt med AC:n?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Conxile:

Snor tråden en stund

Jag har två problem.
1. Datorn vill inte laddas till mer än 88%. Efter att den har nått 88% så står det "ansluten, men laddas inte" vid batteri-ikonen.
2. 80% av batteriet ger 4h och 36 minuter på energisparläge. Jag kan knappast tänka mig att 100% hade ens gett NÄRA 10h (vilket de påstår). Är det något fel på batteriet? Datorn är köptes in nyligen. Jag förstår att man nästan aldrig kan få ut 10h, 5h och 10h ligger långt ifrån varandra.

EDIT: Jag läste nyss att vissa laptops inte laddar till 100% för att batteriet inte ska överladdas. Stämmer det för ASUS U46SV-WX040V?? Kan surfa/spela och ha batteriet kvar om den är "full laddat" på 88%, eller är det bäst att ta ut batteriet (litium) och surfa direkt med AC:n?

1. jag vet inte exakt hur känner av det där men de är någon mjukvara funktion som gör att den inte laddas "i onödan" men om du låter den stå ett tag ska den ändå ladda upp till 100%.

2. vill du nå upp till cirka 10h måste du köra på lägsta skärm styrkan samt i batterispar läge med nedklockad cpu. du ska inte behöva ta ur batteriet, windows och mjukvaran ska anpassa det där så de inte sliter mer än nödvändigt på batteriet ändå.

skulle de vara så att den står på laddning i flera timmar och ändå inte når 100% så kan de vara fel på batteriet då bör du anmäla de för byte.

Permalänk
Medlem

Hej alla Asus U46SV ägare.

Jag fundera på att beställa samma maskin som ni och det blir den nya U46SV- WX094V.

Tänkte får ett par saker bekräfta av ni som har en U46SV tidigare eller denna model. Jag som inte är data kunnig, så det vore tacksam om ni kan hjälpa med.

1. Har den HDMI 1.4 ut gång som det står på Webhallens sida? Klara den att skicka ut 5.1 eller 7.1 ljud och bild till hembio förstärkaren?

2. Tror ni att datorn eller grafikkorten klara att köra 2 externa skärmar? 1 via HDMI och 1 via VGA eller 2 via HDMI med en HDMI splitter.?

3. På NVIDIAS hemsida står det att Getforce GT540M kan spela upp 3D filmer till en 3D-TV, samt spela 3D spel med glasögon på en 3D-TV. Tror ni det funkar eller har ASUS gjort så att det inte funka med 3D-TV även om grafikkortet stödjer? Jag har nämnligen en 3D-TV.

4. Har denna model en SPDIF utgång? I såfall vilken sort, är det Optisk Toslink eller Coaxial? Är det via hörlursutgången?
Om den har SPDIF, klara den att skicka ut 5.1 eller 7.1 ljud eller bara stereo?. Hade tänk att använda den till att skicka ut musiken till en USB Dac.

Tack så hemsk mycket.

Permalänk
Medlem

Ni som har formaterat om datorn, var hittade ni bluetooth-drivrutinerna? Kan inte få det att funka och enhetshanteraren säger att enheten slutade funka eller nåt sånt.

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||