Wacom lanserar Inkling – digital kulspetspenna för vanligt papper

Permalänk
Medlem

Annars kanske tryckkänsligheten bara är ett alternativ som man kan slå av/på i efterhand? Har aldrig sett någon sudda med bläck, därav behövs det nog inte ens en sådan funktion? Antingen skissar man troligtvis bara, eller så har man förmodligen redan allt klart i sitt huvud och får hoppas på en stadig hand. "Inking" är som sagt ingen tablet. Detta är vad jag tror iaf..

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Wacom har suddfunktion på sina andra produkter, så jag antar att det skulle kunna fungerar på liknande sätt här. Ett knapptryck på pennan och linjer raderas i stället för skapas?

Ni har inte lust att berätta vilken/vilka produkt(er) det är i så fall?

Den här tex, har funnits hur länge som helst:
http://www.conrad.se/?article=777115

Och jag tror logitech eller nått liknande hade en med samma teknik och funktioner redan på 90-talet nån gång. kanske inte med så många trycknivåer, men som sagt tidigare, hur många nyanser har man med bläckpenna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVeN:

Den här tex, har funnits hur länge som helst:
http://www.conrad.se/?article=777115

Och jag tror logitech eller nått liknande hade en med samma teknik och funktioner redan på 90-talet nån gång. kanske inte med så många trycknivåer, men som sagt tidigare, hur många nyanser har man med bläckpenna?

Staedtler släppte sin digitala penna 2010 så den har knappast "funnits hur länge som helst". Grejen med de pennor som finns är att de är avsedda för anteckningar och saknar tryckkänslighet. Wacoms Inkling har ju stöd för att skissa med, något som tydligen glöms bort.
Att pennan i sig har en kulspets är nog mer av praktiska skäl och som f.d. tecknare och illustratör kan jag garantera dig att med rätt penna så har jag inga problem med att bestämma hårdhetsgraden. I datorn kan skissen säkerligen omvandlas till ex: blyert eller akvarell om man så vill

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

det verkar vara många här som aldrig provat att skissa med bläck klart det går! jag föredrar blyerts med bläck går också... kräver mer övning pga av att det inte går att sudda dock...

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk

Tänkte säga hej!

Men mest av allt , denna produkt är som ett kompliment till en/ett program/tablet som man redan har.

Jag tror inte att den har någon sudd funktion alls innan du kopplar in den till datorn därför att den sparar
det du har ritat i "layers" och som "vectors" eller "pixel(raster)".

En riktigt cool sak, dyr för leksak men bra för den som jobbar eller reser mycket och har intresse/jobb som
kräver att man kan använda en penna på ett eller annat sätt.

Som "illustratör/concept artist" kan jag säga att denna vore ett väldigt bra komplement till min "tablet"
(Wacom Intous 4) då det är "bekvämare" att skissa på papper men mycket snabbare och bekvämare att
färglägga/rendera i datorn, te.x Photoshop eller Corel Painter.

En punkt på önskelistan blir det!