MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk

Var hos Inet idag, angående mitt lilla problem/petitess/ickeproblem (att datorn såg använd eller åtminstone uppackad ut). Han jag pratade med höll helt och hållet med om att när man betalar nypris för något så vill man att det verkligen ska vara helt nytt, och efter att han hade tittat lite snabbt på datorn fick jag ett nytt exemplar med mig hem direkt. Inget krångel överhuvudtaget, bara en oerhört tillmötesgående och hjälpsam attityd. Det är sådant bemötande som får en att vilja fortsätta handla från en butik! (Inte för att jag hade tänkt sluta handla från Inet i vilket fall, men ändå!)

Skrivet av CountBerenguer:

Synd att FPS dipping fortfarande existerar och om jag skulle använda Throttlestop så skulle datorn överhetta (Har ingen kylplatta just nu).

Du kan ju ställa in ett alarm i Throttlestop som gör att det byter profil om CPU:n skulle bli för varm.

Men du har ingen aning om mitt tidigare problem med att de mesta av texten samt ikonerna t.ex Youtube videos etc och skrivbordet är så litet?

Du kan ju dra upp text- och ikonstorlek i Windows (vilket du säkert har upptäckt). Men vissa saker kommer fortsätta se små ut, pga det simpla faktum att det handlar om en hög upplösning på en jämförelsevis liten skärm. I en webbläsare går det ju lösa genom att zooma, men det är sällan optimalt. Vad gäller YouTube, har du testat det nya gränssnittet Cosmic Panda? Med det kan man välja bland ett antal olika storlekar för spelarfönstret.

Permalänk
Medlem

Jag blev lite besviken igår. Minst sagt.

När jag fick hem min dator så tyckte jag, likt många andra, att det var på tok för mycket skit installerat i OEM operativet, så jag formaterade om datorn och passade på att ändra storleken på partitionerna lite. Jag lade in ett Win7 Ultimate 64 och tankade in de senaste drivrutinerna från MSIs sida.

Jag har inte gjort så många inställningar efter detta. Det enda jag kan komma på på rak arm är att jag gjorde en inställning i Nvidias kontrollpanel att det är 555 kortet som skall köras vid 3d applikationer.

Så, igår fick jag lite tid över och drog igång WoW. Jag tänkte att datorn är ju skapligt utrustad så jag ställde inställningarna på 1080 och Ultra. När jag flög med FP så hackade det till lite grand då och då, men när jag sprang vanligt flöt det på bra och såg bra ut. Jag hoppade in i Molten Core med en kompis som inte hade kört den och tänkte hjälpa honom köra igenom den. Dock fick jag otroligt lagg så fort jag kom i combat, skärmen frös tom helt. Värre ju fler mobs det var. Jag tänkte att Ultra kanske var lite i värsta laget för datorn så jag började beta mig neråt i inställningarna. När spelet frös i flera sekunder åt gången trots att jag var nere på lägsta inställningarna (1080 fortfarande) och hade dissablat vertical sync så tröttnade jag och stängde av datorn.

Har jag gjort något konstigt eller klarar inte denna datorn spelet på dessa inställningar? Läser ju att andra kör FPS spel och Crysis i höga upplösningar. Min 6 år gamla stationära dator med AMD Athlon 64 3800+, 3GB 3200 RAM och GT 7800 kort är ju helt klart spelbar på lägsta grafikinställningarna och då kan man även dra upp vissa staplar en bra bit.

Jag har inte lagt in throttleprogrammet som det skrivits om, men det känns inte som att detta är samma fps dippar som ni andra har upplevt.

Tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av Cal-El:

Jag blev lite besviken igår. Minst sagt.

När jag fick hem min dator så tyckte jag, likt många andra, att det var på tok för mycket skit installerat i OEM operativet, så jag formaterade om datorn och passade på att ändra storleken på partitionerna lite. Jag lade in ett Win7 Ultimate 64 och tankade in de senaste drivrutinerna från MSIs sida.

Jag har inte gjort så många inställningar efter detta. Det enda jag kan komma på på rak arm är att jag gjorde en inställning i Nvidias kontrollpanel att det är 555 kortet som skall köras vid 3d applikationer.

Så, igår fick jag lite tid över och drog igång WoW. Jag tänkte att datorn är ju skapligt utrustad så jag ställde inställningarna på 1080 och Ultra. När jag flög med FP så hackade det till lite grand då och då, men när jag sprang vanligt flöt det på bra och såg bra ut. Jag hoppade in i Molten Core med en kompis som inte hade kört den och tänkte hjälpa honom köra igenom den. Dock fick jag otroligt lagg så fort jag kom i combat, skärmen frös tom helt. Värre ju fler mobs det var. Jag tänkte att Ultra kanske var lite i värsta laget för datorn så jag började beta mig neråt i inställningarna. När spelet frös i flera sekunder åt gången trots att jag var nere på lägsta inställningarna (1080 fortfarande) och hade dissablat vertical sync så tröttnade jag och stängde av datorn.

Har jag gjort något konstigt eller klarar inte denna datorn spelet på dessa inställningar? Läser ju att andra kör FPS spel och Crysis i höga upplösningar. Min 6 år gamla stationära dator med AMD Athlon 64 3800+, 3GB 3200 RAM och GT 7800 kort är ju helt klart spelbar på lägsta grafikinställningarna och då kan man även dra upp vissa staplar en bra bit.

Jag har inte lagt in throttleprogrammet som det skrivits om, men det känns inte som att detta är samma fps dippar som ni andra har upplevt.

Tacksam för svar.

Hmm, har du kollat noga med att wow, ställs att köra med nvidia GPU:n, jag fick i början när jag testade wow en chock att allt bara laggade och så i hög upplösning och settings. Om det är så att du har fixat redan detta och lagt till att wow skall köras med nvidia kortet. Så testa gärna med andra spel om de fungerar, alltid bättre att se om andra spel fungerar. För mig fungerar wow rätt bra, i 1080p i ultra får jag lägre än 30 fps då och då med många människor. Dock i high får jag alltid 40+, men jag använder också throttlestop för får dippar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Hmm, har du kollat noga med att wow, ställs att köra med nvidia GPU:n, jag fick i början när jag testade wow en chock att allt bara laggade och så i hög upplösning och settings. Om det är så att du har fixat redan detta och lagt till att wow skall köras med nvidia kortet. Så testa gärna med andra spel om de fungerar, alltid bättre att se om andra spel fungerar. För mig fungerar wow rätt bra, i 1080p i ultra får jag lägre än 30 fps då och då med många människor. Dock i high får jag alltid 40+, men jag använder också throttlestop för får dippar.

Okej, då hoppas jag att det är jag som har missat en inställning isf. Jag blev sjukt besviken igår när jag försökte iaf. Är det bara att högerklicka på programmet och välja GPU? Ska jag ställa tillbaka min inställning i Nvidias kontrollpanel?

Jag hittade ditt inlägg i MSIs forum också, du gick ganska hårt åt dem där. Hoppas dom tar åt sig och löser problemet.

Jag skrev själv en fråga till dem ang. minne och SSD för att få svart på vitt att det är ok att öppna burken, ska posta svaret här när jag får det.

Permalänk
Skrivet av Cal-El:

Okej, då hoppas jag att det är jag som har missat en inställning isf. Jag blev sjukt besviken igår när jag försökte iaf. Är det bara att högerklicka på programmet och välja GPU? Ska jag ställa tillbaka min inställning i Nvidias kontrollpanel?

Jag hittade ditt inlägg i MSIs forum också, du gick ganska hårt åt dem där. Hoppas dom tar åt sig och löser problemet.

Jag skrev själv en fråga till dem ang. minne och SSD för att få svart på vitt att det är ok att öppna burken, ska posta svaret här när jag får det.

Mjo, för jag tror det är bara våran linje utav laptopar som tycks ha detta sandy bridge problem. Skickat ett mail till MSI EU för få svar, väntar bara på svaret. Kommer ta ett tag, eftersom de bryr sig inte så mycket vilket suger.

Permalänk

Vad är det för fel med Sandy Bridge i denna? Hur påverkar det datorn och vad händer? Är det de fel som fanns med styrkretsarna då Sandy bridge släpptes? Det måste väl ändå vara åtgrädat i denna? Alla tillverkare tog ju tillbaka sina maskner som hade detta fel, det var ju i januari, februari.

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Du kan ju dra upp text- och ikonstorlek i Windows (vilket du säkert har upptäckt). Men vissa saker kommer fortsätta se små ut, pga det simpla faktum att det handlar om en hög upplösning på en jämförelsevis liten skärm. I en webbläsare går det ju lösa genom att zooma, men det är sällan optimalt. Vad gäller YouTube, har du testat det nya gränssnittet Cosmic Panda? Med det kan man välja bland ett antal olika storlekar för spelarfönstret.

Hmm kan ju testa att minska upplösningen men man vill ju ibland kunna ha hög upplösning till t.ex filmer/spel, youtube klipp etc.

Permalänk
Skrivet av Datorapparaten:

Vad är det för fel med Sandy Bridge i denna? Hur påverkar det datorn och vad händer? Är det de fel som fanns med styrkretsarna då Sandy bridge släpptes? Det måste väl ändå vara åtgrädat i denna? Alla tillverkare tog ju tillbaka sina maskner som hade detta fel, det var ju i januari, februari.

Mjo, kan inte besvara om det är så att våran maskin har samma fel som de tidiga sandy bridge CPU:n, men som det tycks se ut att vi fick ut dåliga exemplar, alltså jag älskar upplösningen och priset. Men att det finns ett fel som är så litet men så störande är inte kul. Som tidigare nämnd jag skickat mail MSI EU om detta, lär ej få svar på länge men jag tänkte om man kan fråga någon som håller på med BIOS moddifiering om de kan ta lösningar från andra och saxa in det till våran eller något sånt. Känns tråkigt.

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Mjo, kan inte besvara om det är så att våran maskin har samma fel som de tidiga sandy bridge CPU:n, men som det tycks se ut att vi fick ut dåliga exemplar, alltså jag älskar upplösningen och priset. Men att det finns ett fel som är så litet men så störande är inte kul. Som tidigare nämnd jag skickat mail MSI EU om detta, lär ej få svar på länge men jag tänkte om man kan fråga någon som håller på med BIOS moddifiering om de kan ta lösningar från andra och saxa in det till våran eller något sånt. Känns tråkigt.

Okay, har lite roliga nyheter för de som ej vill ha problem, nu kommer mer info kring vårt problem. Det som tvingar oss till dåliga fps och dippar är just turbo boost funktionen. Ok?
Turbo boost ger oss 2.7GHz på två kärnor och undervoltar sig själv, men dock när den når 2.9GHz går den över att stänga av andra kärnan till 798MHz detta har en dålig effekt och ger oss istället 2 kärnor på 798MHz, vilket är skräp. Nu det finns ju Throttlestop som förhindrar detta strunt, dvs den tillåter 2.7GHz läger över båda kärnorna och 1 på 2.9GHz samt andra på 798MHz, men nu är det så att vi inte får det många är ute efter en kontrollerad CPU hantering när värme utveckling sker.
Så nu kommer min roliga testning, ni kan alltså spela spel utan throttlestop och utan att få FPS dippar, givet viss får ni inte 100% kraft men ni slipper det värsta, Okay, nu kommer lösning nummer 2. I windows kan man bestämma genom strömlägen, hur proccessorn skall hanteras och utnyttjas. 80-98% hantering ger oss, 2.1GHz och ingen turbo läge = inga dippar alls lägre värme utveckling samt härlig spel upplevelse, flesta spel går givetvis spela på höga inställningar dock ej med 1080p, 900p går bra. Sedan har vi 99% användning, detta ger oss full CPU potential utan turbo lägen dvs 2.3GHz men finns dippar dessa dippar är ej märkbara om spelet flyter på mer än 50fps, det går ner från 5-20 fps men sker ej i randomness och långa perioder som normalt.
Hoppas detta fungerar för er, det fungerade för mig och jag skrattar åt detta för det är så löjligt.

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Okay, har lite roliga nyheter för de som ej vill ha problem, nu kommer mer info kring vårt problem. Det som tvingar oss till dåliga fps och dippar är just turbo boost funktionen. Ok?
Turbo boost ger oss 2.7GHz på två kärnor och undervoltar sig själv, men dock när den når 2.9GHz går den över att stänga av andra kärnan till 798MHz detta har en dålig effekt och ger oss istället 2 kärnor på 798MHz, vilket är skräp. Nu det finns ju Throttlestop som förhindrar detta strunt, dvs den tillåter 2.7GHz läger över båda kärnorna och 1 på 2.9GHz samt andra på 798MHz, men nu är det så att vi inte får det många är ute efter en kontrollerad CPU hantering när värme utveckling sker.
Så nu kommer min roliga testning, ni kan alltså spela spel utan throttlestop och utan att få FPS dippar, givet viss får ni inte 100% kraft men ni slipper det värsta, Okay, nu kommer lösning nummer 2. I windows kan man bestämma genom strömlägen, hur proccessorn skall hanteras och utnyttjas. 80-98% hantering ger oss, 2.1GHz och ingen turbo läge = inga dippar alls lägre värme utveckling samt härlig spel upplevelse, flesta spel går givetvis spela på höga inställningar dock ej med 1080p, 900p går bra. Sedan har vi 99% användning, detta ger oss full CPU potential utan turbo lägen dvs 2.3GHz men finns dippar dessa dippar är ej märkbara om spelet flyter på mer än 50fps, det går ner från 5-20 fps men sker ej i randomness och långa perioder som normalt.
Hoppas detta fungerar för er, det fungerade för mig och jag skrattar åt detta för det är så löjligt.

P.S För er som undrar vad jag kör, så kör jag på 80% och är rätt nöjd.

Permalänk
Skrivet av Datorapparaten:

Det felet hade väl inget med Turbo Boost/throttling att göra, utan SATA-kontrollern (och felet var dessutom i moderkorten, inte själva CPU:erna). Sen har jag kollat runt lite, och det är definitivt inte bara MSI-datorer som har det här problemet, utan även datorer från ASUS, osv. Så nej, tror inte detta har något med det att göra. Sandy Bridge har helt enkelt bara alltför aggressiv throttling, och det påverkar alla laptops med kylning som inte är tillräckligt effektiv för att hålla temperaturen under den gräns där throttling aktiveras.

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Och var kan man ändra strömlägen, och hur processorn utnyttjas om man törs fråga?

Permalänk

Och var kan man ändra strömlägen, och hur processorn utnyttjas om man törs fråga?

Ja, du besöker batteriet nedan vid högra nedre fältet, välj sedan strömläge alternativ vet inte vad det skall stå på svenska har mitt exemplar av windows på engelska. Sedan gå du till ändra "change plan settings", du kommer vidare till en ny avdelning där väljer du "change advanced power settings". Sedan kommer en nytt fönster med massa val av strömsparläges funktioner du gå till "Processor power management", välljer maximum till 80, eller 99.

Permalänk
Medlem

Jag har en 293a med i7an och har haft det sen i augusti. Den funkar helt ok men jag verkar ha samma problem som några andra här. Det där med dipparna har jag inte riktigt tänkt på. Det spelet jag har spelat mest är väl RIFT och där har jag nog inte tänkt så mycket på om det är dippar eller ej.

Däremot så laddade ja ner TRIAL på EVE online igår bara för skojs skull. Det spelet vill dock endast hitta mitt intel graphic card och det spelar ingen roll om jag sätter NVIDIA som global settings i deras system eller om jag startar EVE genom att högerklicka och välja NVIDIA som grafikprocessor. I spelets settings så finns bara Intel Graphics HD family 1.

Detta är det första spelet där jag kan se och välja grafikkort själv ingame så då tänkte ja om inte det spelet kör med min NVIDIA efter alla inställningar så gör nog inte dom andra det heller? Jag har nyligen också börjat köra lite BASTION och där har jag ett oerhört irriterande mouselagg. Musen släpar efter, väldigt lite men märkbart.

Har laddat ner throttlestop och det skulle man bara starta va och sätta på performance eller gaming ? Men det stör mig att EVE inte hittar mitt NVIDIA i spelet. Någon annan som har detta problem ?
Jag har även ställt ner processorn till 95% som någon antydde här kunde vara problemet.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, Nvidia Titan X 12GB (Pascal), Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, Samsung 750-Series EVO 500GB, Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K,

Permalänk

Okay, jag har fått svar hos MSI-EU de säger om man uppdaterar de senaste Bios och EC skall man ej få Throttling problemen som finns. Dock känner jag fortfarande dessa problem. Ni andra, testa gärna detta och meddela om det fungerar, vill få "info" och "material" till MSI-EU för att få detta fixat.

Permalänk
Medlem

När jag skall ladda ner och köra filerna för BIOS och EC så säger flash.bat och ecall.bat att de inte är kompatibla med x64 windows. Försökte googla och hitta men lyckas inte riktigt få fatt i deras uppdateringsfiler för x64.
Går man inte under drivers på MSI support download så kan man välja vilket operativsystem man har. Men jag ser inte det under Firmware eller BIOS.
Vad är det jag missar ?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, Nvidia Titan X 12GB (Pascal), Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, Samsung 750-Series EVO 500GB, Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K,

Permalänk
Skrivet av Jebbster:

När jag skall ladda ner och köra filerna för BIOS och EC så säger flash.bat och ecall.bat att de inte är kompatibla med x64 windows. Försökte googla och hitta men lyckas inte riktigt få fatt i deras uppdateringsfiler för x64.
Går man inte under drivers på MSI support download så kan man välja vilket operativsystem man har. Men jag ser inte det under Firmware eller BIOS.
Vad är det jag missar ?

Mm, det är vad jag tänkte först men det lustiga med MSI är att man måste ladda ner deras pdf för "instructions on how to make a bootable flash memory". Så där i pdf:n så länkar dem till ett verktyg som skapar en DOS bootbar usb sticka, och sen för man över filerna man laddat ner sedan startar man om datorn, bootar USB, laddar FreeDOS without any drivers, sen skriver in C: sen när man väl inne i C:, dvs USB stickan, så kan man kolla om filerna finns där, "dir". När du väl ser dem, kör bara .bat filerna sedan är du klar !

Permalänk
Medlem

ah ok tackar, nu ladda ja ner deras live update 5 istället o ska kolla den.
Annars tryckte ja på deras "how to" men det var bara en 3-stegs variant där man skulle ladda ner just dom filerna
Men ok då var ja inne i fel "how to".

Visa signatur

Permalänk

Är det "säkert" att ompartitionera hårddisken? Är inte glad över standardpartitioneringen (270 GB system, 180 GB data), utan skulle vilja minska systempartitionen till 150 GB eller så, och låta datapartitionen få resten. Vill dock behålla recoverypartitionen, och undrar därför om det skulle kunna ställa till med problem att minska systempartitionen om jag en dag behöver fabriksåterställa datorn. Så länge jag inte gör systempartitionen alltför liten borde det vara okej, eller...?

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Är det "säkert" att ompartitionera hårddisken? Är inte glad över standardpartitioneringen (270 GB system, 180 GB data), utan skulle vilja minska systempartitionen till 150 GB eller så, och låta datapartitionen få resten. Vill dock behålla recoverypartitionen, och undrar därför om det skulle kunna ställa till med problem att minska systempartitionen om jag en dag behöver fabriksåterställa datorn. Så länge jag inte gör systempartitionen alltför liten borde det vara okej, eller...?

Jag krympte C: till 150 GB direkt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zack_Ersa:

Jag krympte C: till 150 GB direkt.

Ok! Ska ta och göra det också. Kunde du direkt utvidga D: för att ta upp det lediga utrymmet, eller var du tvungen att ta bort den och skapa en ny partition? Om jag inte minns fel så kan Windows bara utvidga partitioner "åt höger", inte åt andra hållet.

EDIT: Japp, var tvungen att ta bort D: och skapa en ny partition för att kunna ge den det lediga utrymmet. Fast först var jag tvungen att inaktivera systemåterställning för att överhuvudtaget kunna krympa C: till 150 GB. Men nu är allt finemang!

Permalänk

Ok, nu listade jag ut hur scrollen fungerar. Tog lite tid...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Aja, fick svar från MSI-EU.
Dåliga och goda nyheter !
Dåliga först, bios för "verkligen" fixa vårat throttle problem kommer om ett halv år...
Bra nyheter, vi får bios update...tid är enligt de dåliga nyheterna...
Anledning till sådana lång vänte tid är just för "begäran" och klagomålet är ej så stort, själv tycker jag detta är löjligt skall rätt vara rätt så får man väl göra det rätt och ge oss fixet.
Om ni har lust påverka också !
Skicka in gärna "klagomål eller begäran, ju fler ju bättre", kanske?
http://support.msi.com/index.php

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Okay, jag har fått svar hos MSI-EU de säger om man uppdaterar de senaste Bios och EC skall man ej få Throttling problemen som finns. Dock känner jag fortfarande dessa problem. Ni andra, testa gärna detta och meddela om det fungerar, vill få "info" och "material" till MSI-EU för att få detta fixat.

Har du testat mer, kan du bekräfta om BIOS-uppdateringen hjälper eller inte...? Har inte installerat den själv än.

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Har du testat mer, kan du bekräfta om BIOS-uppdateringen hjälper eller inte...? Har inte installerat den själv än.

Hjälpte inte mig, fick fortfarande dippar. Jag tog bilder och la upp dem som argument till MSI-EU. Jag vill gärna detta skall bli mer allmän känd hos dem för alltså det tycks inte vara någon problem för andra GE620DX ägare alltså in oss(291NE)

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Hjälpte inte mig, fick fortfarande dippar. Jag tog bilder och la upp dem som argument till MSI-EU. Jag vill gärna detta skall bli mer allmän känd hos dem för alltså det tycks inte vara någon problem för andra GE620DX ägare alltså in oss(291NE)

Hmm, ja, vore ju trevligt om någon riktig lösning kunde komma. Är riktigt nöjd med datorn utöver detta. Man märker ju vad den egentligen klarar - vilket jag är helnöjd med för 7 papp - men det är tråkigt att det ska förstöras av dessa återkommande dippar.

Permalänk
Medlem

Undrar över en annan sak om någon har detta "problem"
När jag kopplar in mitt externa ljudsystem får jag upp realtek HD-ljudkonfiguration där ja kan välja mellan högtalare och mikrofon och i mitten är det en bild på hur högtalarna står.
Min rullgardin under Högtalarfunktion är dock grå och det står "stereo". Jag kan inte välja att ha fler högtalare. Någon som kan välja surround där eller dylikt?

Jag har testat uppdatera drivers från realtek och grafikdrivrutinerna som det stod någonstans. Jag har ju förvisso bara en ingång i datorn så det kanske inte går att få komplett surround men den är ju THX certifierad så ja tycker den borde känna igen 5.1 ljud iaf och inte bara stereo?

Hur ska ja kunna ställa in så jag kan få in surround där och inte bara Stereo?

Visa signatur

Permalänk

Skickade ett mail till Inet och frågade angående garantin på denna dator vid ett eventuellt byte av RAM samt HDD.
Här är svaret jag fick ifall någon är intresserad:

Citat:

"Hej.

Enl manualen så bryter du garantin även när du bara byter minnena men vi har pratat med MSI och gör du det bara försiktigt så är det inga problem. Bör vara likadant med hårddisken, men nackdelen är att om du behöver skicka in datorn på reperation nån gång så behöver du byta hårddisk till den som satt som standard.

Med vänliga hälsningar
Kundtjänst"

Permalänk
Skrivet av Jebbster:

Undrar över en annan sak om någon har detta "problem"
När jag kopplar in mitt externa ljudsystem får jag upp realtek HD-ljudkonfiguration där ja kan välja mellan högtalare och mikrofon och i mitten är det en bild på hur högtalarna står.
Min rullgardin under Högtalarfunktion är dock grå och det står "stereo". Jag kan inte välja att ha fler högtalare. Någon som kan välja surround där eller dylikt?

Jag har testat uppdatera drivers från realtek och grafikdrivrutinerna som det stod någonstans. Jag har ju förvisso bara en ingång i datorn så det kanske inte går att få komplett surround men den är ju THX certifierad så ja tycker den borde känna igen 5.1 ljud iaf och inte bara stereo?

Hur ska ja kunna ställa in så jag kan få in surround där och inte bara Stereo?

Hur kopplar du? Med optisk eller HDMI borde du ju kunna få surround, tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadHazard:

Jag testade nyaste bios. Jag hade iofs inte vad jag vet om några problem innan, men tänkte att det skadar väl aldrig. Nu nån vecka senare märker jag dock när jag spelar World of Tanks just det här problemet med dippar. Dras ner från 30-35 fps till 5 fps, i stort sett ospelbart. Nu ska dock tilläggas att jag spelade aldrig WoT med gamla bios, och jag vet inte om det beror på den nya. Märkte däremot inte av dippar i Mass Effect 2 tidigare. Ska testa lite ME2 nu med nya bios så får vi se

Ruttet förresten av msi om dom inte fixar det. Måste erkänna att jag är lite delad i min uppfattning om den här laptopen. Bra speccar och hyffsad kvalitet, men tjaffset om att bryta garantin för byte av hårddisk(vilket ska vara fixat vad jag förstått) + den riktigt värdelösa touchpaden(har kovänt där, den suger riktigt, riktigt illa och lever ett eget liv stundtals) + dessa dippar många upplever gör att jag har svårt att rekommendera den till någon. Dock min egen högst personliga åsikt. Synd på en annars bra laptop.