Corsair dominator, känns inte helt som dom ska!

Permalänk
Medlem

Corsair dominator, känns inte helt som dom ska!

Har lite problem med mina minnen.. jag vet inte om dom riktigt körs som dom ska köras ?

Vad jag vet ska dom köras i det dom är tänkt att köra med, CL7 alltså 7-8-7-20 och i 1600mhz, vilket mina minnen inte verkar göra. Då jag ändrar i bios till fsb;dram till 1:4 så körs minnena i 1866.. vilket moderkortet inte klarar av ens.

Minnena är alltså ett par Corsair dominator CL7 1600mhz 2x2gb

Här kommer bild:

Som ni ser på bilden är frekvensen något helt annat och timingsens CL8 ?

"Supports four unbuffered DIMM of 1.5 Volt DDR3 800/1066/1333/1600* (OC) DRAM, 16GB Max"

Så står det från moderkortets hemsida.. mina minnen ligger ju på 1.65v ? kan det vara därför ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen aning vad du har för moderkort, men finns 2 sätt att få till det, antingen stödjer ditt moderkort XMP profiler och du får aktivera det, eller så ställer du in allt manuellt, beroende moderkort CPU och eventuell klockning kanske inte exakt 1600 finns att välja på, 7-8-7-20 och i 1600mhz är vad minnet är specat att klara, men det kommer inte gå i 1600 eller med 7-8-7-20 utan att du ställer in det på dessa värden på ena eller andra sättet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ingen aning vad du har för moderkort, men finns 2 sätt att få till det, antingen stödjer ditt moderkort XMP profiler och du får aktivera det, eller så ställer du in allt manuellt, beroende moderkort CPU och eventuell klockning kanske inte exakt 1600 finns att välja på, 7-8-7-20 och i 1600mhz är vad minnet är specat att klara, men det kommer inte gå i 1600 eller med 7-8-7-20 utan att du ställer in det på dessa värden på ena eller andra sättet

Har ett msi 770-c45.. Har ingen aning om det har det du menar som man ska kryssa i :s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite OT Vad heter dockprogrammet du använder som visar datumet bland annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntak:

Lite OT Vad heter dockprogrammet du använder som visar datumet bland annat?

Rocketdock och rainmeter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar och bockar

Får du till ram-minnena förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntak:

Tackar och bockar

Får du till ram-minnena förresten?

Har inte testat och vet inte riktigt vad jag ska göra.. ändra något med XMP eller så i bios ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

BUMPAR tråden då jag verkligen vill få någon uppfattning eller att någon kan berätta för mig om minnena körs optimalt!

Körde prime95 för att pressa minnena och processorn ett tag, tar pressat dom längre tidigare utan bluescreen lr liknande men nu var det bara för att visa

Vad kan jag ändra på? ska det verkligen se ut såhär ?

När man överklockar dras minnena ner då ? varför körs inte minnena i rätt hastighet ?

Hjälp mig

OBS, minnena är ett par http://www.inet.se/artikel/5305578/corsair-4gb-2x2048mb-cl7-1...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom du kör klocking på "rätt" sätt (via busshastighet, ej multipel) och minneshastigheten är en multipel av bussen kommer det bli så att du antagligen inte kan välja exakt rätt hastighet som dina minnen skall klara av (1600MHz, 7-8-7-20) då det endast finns ett antal fasta multiplar att välja på.

4/5,33/6,66/8 (kan stå dessa siffror i BIOS eller så det effektiva hastigheten i klartext) i ditt fall, om du multiplicerar dessa med standardfrekvensen på bussen (200MHz) får du 800/1066/1333/1600. Anger du nu bussen till 235 blir det då istället: 940/1252/1565/1880.

Eftersom der är DDR det handlar om, dual data rate, är ju den egentliga hastigheten hälften av vad som allt som oftast visas i BIOS, vad minnestillverkarna anger på sina produkter och även vad jag skrivit i detta inlägg. Dock ser du i CPU-Z den egentliga hastigheten som minnena körs i, 628MHz (=>*2=1256, 5,33*235) i ditt fall. Att dom inte körs i 1565 och lägre timings som dina minnen är speccade för har att göra med att du antagligen minnesinställningarna i BIOS satta på auto och då minneskontrollen i Athlon II stödjer max DDR3-1066, 5,33 är den multipel som då ställs in.

Det brukar inte vara några problem att köra minnena i rätt hastighet om man går in och ändrar manuellt i BIOS då kontrollen är starkare än vad AMD anger (precis som med klockning i allmänhet varierar det dock från exemplar till exemplar, men 1600MHz borde inte vara några problem på nån CPU i dagsläget). När du gjort detta kör igen ~5 rundor med Memtest86+, helst från en USB-sticka direkt efter POST då det kan testa allt minne.

Vet inte hur vanligt det är med XMP på AMD-brädor, är väl en Intelgrej om jag kommer ihåg rätt, men det kanske finns bara att jag inte har sett det.

tl;dr
Du måste manuellt ändra i BIOS för att dina minnen skall gå i den hastighet de är speccade för, dock är detta överklockning så inte säkert det funkar smärtfritt. Testa med Memtest86+ för att vara säker.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Testade att ändra minnena, dock till en mycket högre hastighet runt 1880, gick inte så bra då det blev bluescreen

Ändrade tillbaka och körde prime95, och har haft igång datorn ett dygn och spelat osv..

Eftersom du säger att Athlon II stödjer max DDR3-1066, så kanske mina minnen flaskas ner av processorn, tror du inte om man byter cpu att man kan få upp den riktiga hastigheten (1600) med rätt latens men även överklockning ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har varit lite problem med minnena, dom har gett bluescreen 2 gånger på 4 dagar kanske.. dumpning av fysiskt minne

Vad innebär det mer konkret? är något trasigt eller bara fel iställt ? Volten ligger ju på 1.65, ska jag testa sänka volten eller måste dem köras i 1.65v ?

Kan det även ha att göra med att minnena sitter i andra slots ? dom tidigare satt i de svarta, dominatorminnena sitter just nu i de svarta slotsen för kylaren skulle ta i annars, men minnena körs dual-channel ändå, så de borde ju inte va nåra problem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Rocketdock och rainmeter

Vad heter ikonerna du använder till fences?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntak:

Vad heter ikonerna du använder till fences?

Lucid icons, finns vita och svarta

Visa signatur