Göra nåt meningsfullt av Telias Thomson-modem? Honeypot?

Permalänk
Medlem

Göra nåt meningsfullt av Telias Thomson-modem? Honeypot?

I våras fick min bostadsrättsförening "Telia Fiber" och jag nappade på erbjudandet. När jag fick bekräftelse på beställningen visade det sig att jag tackat ja till "Telia Smart" trots att jag inte kryssat i rutan för det. Frågade supporten om man kunde välja bort det, men det kunde man inte.

Jag kör med kabel, så nu har jag ett trådlöst modem som ligger och och skräpar. Man kanske skulle göra något meningsfullt av det? Kanske en honeypot?

Just nu satte jag på modemet och startade en okrypterad trådlös åtkomstpunkt. Anslöt mig till den och lyssnar med Wireshark. Men det måste väl gå att ställa in modemet så att all trådlös trafik kopieras och via kabel går till en dator där den loggas? Försökte läsa på om port forwarding men jag vat inte hur man ställer in det.

Någon som har några ideer kring detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Nja inte direkt som du tänkt dig. Dyra/professionella switchar kan göra portduplicering så att all trafik på en nätverksport skickas till en annan.
Port forwarding är i kontexten av billiga hemmarouters att på dess externa gränssnitt som NAT:ar mot det interna så kan man ta emot inkommande nya anslutningar på vissa portnummer i TCP och UDP protokollen. Det är alltså ett portnummer som alla datapaket har, inte fysiska nätverksportar.

Det du kan göra är att sätta upp en switch från "bredbandsuttaget". I den kopplar du in dig själv och en annan dator. Jag antar det är flera IP-adresser du får annars behöver du NAT:a kommunikationen först.
Denna dator ska spärras att ö.h.t. kommunicera direkt med andra datorer internt (mot ditt nätverk) utan bara ut till Telias router. I ett andra nätverkskort på den kopplas ditt trådlösa modem, känner jag de här thomsonmodemen rätt har de alltså RJ45-igång för just "fiberlan" och inte bara ADSL. Jag gissar på att modemet då kommer bli rätt så glad och ta emot en IP-adress från datorn du satt i mellan switchen och thomsonmodemet.

Man kan göra så datorn blir "osynlig" på IP-nivå men det är ju onödigt för detta. Sen använder man programvara för att lyssna på ett (företrädesvis det inre) nätverkskort.

Ja, man kan göra det här enklare och koppla modemets RJ45 WAN-ingång till sin egen dator (med extra nätverkskort om den inte har två redan). Men idén med honeypot är ju att separera systemen, att hålla det i ett eget litet skyddat bo.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Telias förbannade "smart" är ju det mest värdelösa skit router du kan använda (nja använda är väl egentligen överdrivet) vad fan som helst annat är ju bättre.
Och nej du kan inte tacka nej till skiten då dom absolut vill ha 29 spänn i månaden (även om du inte använder router,tjänst) för nöjet att prångla på kunderna den värsta skiten dom kunnat hitta.

Har för några dagar sen uppdaterat farten från 10/10 till 100/10 och fick då denna lysande produkt som jag redan visste var värdelös och aldrig tänkte koppla in (har en inteno router sen 2år när telia drog in fiber här).
Men tänkte att jag skulle prova i en vecka och se om allt man läst om skiten verkligen kan stämma.

Kan väl börja med att inteno routern har jag ALDRIG startat om på 2år (förutom 2-3 strömavbrott) och jag har även iptv,tele och jag laddar ner,up en hel del.
Min µtorrent statistik just nu är.
Totalt Upp 348GB
Totalt Ner 421GB
Allt På 231 timmar.
Plus en massa youtube,failblog,vanlig download,etc,etc
Och har nu kört med smart i 5 dagar vilket har dragit ner min download,upload BETYDLIGT med i alla fall en tredjedel pga alla omstarter (som man ju inte alltid upptäcker på engång när dom börjar).
Sen är smart ca 100kb/sec slöare i uppload samt download fart jämfört med inteno.
Jag skulle tro att många av dom tvingade omstarterna beror på att smart inte klarar av mer än ett visst i samtidiga connections och lägger därmed istort sett av pga det (behövs mer test för att vara säker men nu får det fan vara nog).

På dessa 5 dagar har jag startat om routern 15-20 gånger (troligen ännu flera gånger) för att hastighet är i nån enstaka kb/sec heller att tv,tele inte funkar längre.
Den har vid 3 tillfällen tappat mina inställningar som fast ip för lan datorer och öppnade portar.
Och då har jag inte ens testat trådlöst (varit avslaget hela tiden) det kan ju ha att göra med att jag inte har nån dator att testa med.

Så mitt svar måste (med tanke på att på 2-3 timmar så har jag startat om skiten mer än inteno på 2år) bli att JA skiten lever verkligen upp till sitt fantastiska rykte

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!