Permalänk
Medlem

Hur tillverkar man enkla appar?

Hej, jag undrar såsom tråden lyder, hur tillverkar man appar? Jag funderar på att ha det som mitt skolprojekt, att tillverka en app eller flera och sedan få in dem på Appstore. Det ska inte vara någon speciell komplicerad app, utan mest navigering, kanske lägga till karta och positionering om möjligheten finns.

Jag behöver bra information av kunniga personer, jag behöver veta vilket program jag ska ladda ner, eventuella kostnader för att tillverka och lägga in i Appstore.

Om inget vet hur man gör, kan ni kanske ge mig en källa av ett företag som tillverkar appar till andra för en låg kostnad?

Sekretesser osv tar jag själv reda på, jag behöver endast hjälp med själva "kodningen" såklart.

Tack på förhand, och om ni vet någon annan tråd som berör detta ämne om just "apptillverkning" får ni gärna länka - Jag sökte utan resultat.

Permalänk
Medlem

För iPhone krävs mac os och utvecklingsmiljön xcode. För att släppa en app på appstore så behöver du betala en årsavgift på 99(100?)$, om du slutar betala den så tas din app bort från appstore
Programmeringsspråk: Objective-C

För android så rekomenderas utvecklingsmiljön eclipse, utöver det så krävs android sdk. För att släppa appar på android market så behöver du betala en engångsavgift på 25$
Programmeringsspråk: Java

EDIT: Glömde skriva programmeringsspråken

Permalänk
Medlem
Skrivet av drewi:

För iPhone krävs mac os och utvecklingsmiljön xcode. För att släppa en app på appstore så behöver du betala en årsavgift på 99(100?)$, om du slutar betala den så tas din app bort från appstore
Programmeringsspråk: Objective-C

För android så rekomenderas utvecklingsmiljön eclipse, utöver det så krävs android sdk. För att släppa appar på android market så behöver du betala en engångsavgift på 25$
Programmeringsspråk: Java

EDIT: Glömde skriva programmeringsspråken

Bah, 600 kronor om året känns lite saftigt för ett skolprojekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satero:

Bah, 600 kronor om året känns lite saftigt för ett skolprojekt.

Dock hade väll appstore typ 200 miljoner registrerade användare eller något, så kan ju gå rätt bra om det läggs lite energi på appen
Mjukvaran har du redan fått reda på, också kostnaden. Tänk på att det är stor chans att liknande appar finns, tex google maps...

Permalänk
Medlem

Sen tar det ju ett tag innan(om) appen blir godkänd till Apples Appstore, med Android behöver du inte oroa dig för sånt, ladda upp, sen 5 sec senare kan vem som helst tanka ner appen och använda den. Sen finns det ju andra för och nackdelar Om du bara vill göra en app och testa på en telefon så funkar det väldigt lätt med Android och kostar då inget alls.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

Sen tar det ju ett tag innan(om) appen blir godkänd till Apples Appstore, med Android behöver du inte oroa dig för sånt, ladda upp, sen 5 sec senare kan vem som helst tanka ner appen och använda den. Sen finns det ju andra för och nackdelar Om du bara vill göra en app och testa på en telefon så funkar det väldigt lätt med Android och kostar då inget alls.

Problemet är att jag har en iPhone och känner då ingen med en android Aja, tack för infon

Permalänk
Medlem

Litet tillägg. Du behöver inte betala ngt om du bara ska utveckla en app till Iphone. Du kan köra den på din egen telefon utan att släppa den på appstore så mao kan du göra ett projekt utan att betala ngt. Xcode är gratis. Det som kostar pengar är att distribuera den på App store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satero:

Problemet är att jag har en iPhone och känner då ingen med en android Aja, tack för infon

Det går alltid att koda och använda emulatorerna som finns i utvecklingsmiljöerna.
På Android-sidan så finns det emulator (skitseg uppladdning/installation, senast jag testade) samt funktion att testa direkt på telefonen.
På iOS-sidan så finns det emulator. Vill du testa på telefonen så måste du bli en "riktig" developer och pröjsa 100$/år. Detta beror på att du får din unika nyckel som kopplas till din app.

Med det sagt så kan du ju göra din app, men att senare bestämma om det är värt att lägga ut den publikt. Det är ju ändå kodningen som är själva jobbet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Här är en pedagogisk instruktionsfilm om hur man kör Android i Windows:

Permalänk
Medlem

Enkla Appar

Då du verkar vilja göra en enkel app så kan jag rekommendera dig att utveckla en webbapp. Då fungerar den både på Android och Ios, är den bra gjord har du svårt att se om det är en webbapp eller en "native" app.
Kolla på olika ramverk för att se vilket som uppfyller dina behov.
Har själv använt Sencha Touch.
Det går att "Wrappa" webbappen så den går att få ut på både Android Market och Appstore.