MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadHazard:

Hur kopplar du? Med optisk eller HDMI borde du ju kunna få surround, tycker man.

Nja asså jag kopplar ju in endast en RCA 3,5mm i hörlursutgången på datorn så egentligen kanske det inte kan bli så mycket surround när ja tänker efter?
ljudsystemet har ju optisk utgång men min dator har väl inte det?

Men hur kan ja koppla upp datorn för att få surround-ljud i sådant fall? Mitt ljudsystem har ju 3st RCA 3.5mm sladdar ut, men datorns ljudkort klarar ju bara ena.
Min HDMI utgång vill ja kanske använda för att koppla in i TVn. Och denna har ju bara en HDMI så det blir svårt att koppla in TV och ljud då om ja vill kolla på film på TVn ?

hur göra ?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, Nvidia Titan X 12GB (Pascal), Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, Samsung 750-Series EVO 500GB, Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jebbster:

Nja asså jag kopplar ju in endast en RCA 3,5mm i hörlursutgången på datorn så egentligen kanske det inte kan bli så mycket surround när ja tänker efter?

Men hur kan ja koppla upp datorn för att få surround-ljud i sådant fall? Mitt ljudsystem har ju 3st RCA 3.5mm sladdar ut, men datorns ljudkort klarar ju bara ena.
Min HDMI utgång vill ja kanske använda för att koppla in i TVn. Och denna har ju bara en HDMI så det blir svårt att koppla in TV och ljud då om ja vill kolla på film på TVn ?

hur göra ?

Det finns externa ljud kort för mellan 300-400kr som man kan köpa till och koppla in via usb anslutning på datorn och dessa har en anslutning för optisk kabel

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Skrivet av Jebbster:

Med analog 3,5mm kan du inte få surround, nej. Men jo, datorn har optisk utgång! Den sitter i samma uttag som hörlursutgången. Kopplar du in en optisk kabel kan du byta till "Realtek Digital Output" i Uppspelningsenheter.

Permalänk

Känns härligt med laptopen, tog bort cd/dvd sloten, använde mig en extra HDD på 500GB XT momentus, samt standard hdd SSD på 240GB som är OS och applikations disk. Flyter på som fan och känns härligt. Har någon märkt att batteriet slits ganska hårt ner?
Jag har redan 5% wear out, vilket är konstigt detta skall ta minst 3 månader innan 1% skall bli sliten. Men spelar ingen större roll kan alltid skicka batteriet tillbaka och få ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Känns härligt med laptopen, tog bort cd/dvd sloten, använde mig en extra HDD på 500GB XT momentus, samt standard hdd SSD på 240GB som är OS och applikations disk. Flyter på som fan och känns härligt. Har någon märkt att batteriet slits ganska hårt ner?
Jag har redan 5% wear out, vilket är konstigt detta skall ta minst 3 månader innan 1% skall bli sliten. Men spelar ingen större roll kan alltid skicka batteriet tillbaka och få ny.

Måste fråga, var fick du tag i någon adapter för den extra disken? Har letat efter en vagga eller liknande men inte lyckats hitta någon :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jebbster:

hur göra ?

Jag har en gammal NAD receiver som inte har HDMI, men jag kopplar HDMI in i TVn och kollar optiskt ut från TVn till receivern. Funkar bra.

EDIT: Nu har jag testat lite och jag får bara med 2 kanaler till min LG47LH3000. Jag har samma problem som dig med att jag bara får valet stereo och att det är gråat. När jag kopplar min PS3 på samma sätt så får jag välja Bitstream i PS3 för att min receiver skall kunna hantera ljudet (klarar inte av linear PCM). Man tycker ju att det borde gå att få ut digitalt ljud i en HDMI-kabel, känns lite som att det är grejen. Jag skall leta vidare och se om jag hittar något.

Permalänk
Skrivet av PippiRull:

Måste fråga, var fick du tag i någon adapter för den extra disken? Har letat efter en vagga eller liknande men inte lyckats hitta någon :/

Köpte en CD/DVD HDD bracket, lekte runt få den ihop sen skar runt den för bra plats, det ser fult, men syns inte tog cd/dvd framsidan och la den in så syns inte, har ingen kamera men kan försöka få tag på en polare som kan ta bilder, lovar inte bilder men kan förklara inom kort tid, har just nu fullt med saker att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Köpte en CD/DVD HDD bracket, lekte runt få den ihop sen skar runt den för bra plats, det ser fult, men syns inte tog cd/dvd framsidan och la den in så syns inte, har ingen kamera men kan försöka få tag på en polare som kan ta bilder, lovar inte bilder men kan förklara inom kort tid, har just nu fullt med saker att göra.

Vore snällt Har haft tanken att ta en gammal dvdläsare från en annan laptop och riva bort enheten i den för att få plats med disken. Det borde passa, är väl ganska standard i format på dvdläsarna, bortsett från framsidan då

Permalänk
Medlem

Jag köpte datorn idag och har just formaterat datorn och installerat en del program, men verkar ha ett problem att hitta mitt GT555 kort. Jag testade att genom skivan som följde med datorn att installera kortet men inne i nvidia programmet hittas inget kort. Jag får 6.1 när jag ratear datorn i gaming, men kan inte hitta kortet i egenskaper på skrivbordet. Jag undrar om det finns något sätt att hitta kortet och samtidigt uppdatera drivrutinerna, då inne i advance settings finns endast intel kortet (försökte även på nvidias hemsida utan lycka).

Permalänk
Medlem

Jag har oxå fått problem som fan nu, kastade in min ssd jag hade liggande och körde in en ren windows 7 pro, la in drivrutiner ifrån msi.com och allt verkar frid och fröjd fram tills jag ska spela. Det laggar apa om vartannat, 15 sek flyter det som det ska, nästa 15 se 2-3 fps. Helt ospelbart World of Tanks som jag kör. Nån som har nån ide/lösning? Har satt i nvidiapanelen att WoT ska ha nvidiakortet. Fan, ska man behöva lägga in gamla disken igen och köra en backup man lägger in på ssdn? Sjukt onödigt, måste finnas lösning.

Permalänk

Är Betan för BF3 Open Beta eller hur blir det? Anledningen till att jag frågar är för det hade varit snällt om någon här kunde se hur mycket GE620DX pallar när det kommer till BF3 då vi inte vet exakt.

Blir ju onödigt att köpa BF3 om det blir så att inte datorn klarar det

Permalänk
Skrivet av Joyimbo7:

Jag köpte datorn idag och har just formaterat datorn och installerat en del program, men verkar ha ett problem att hitta mitt GT555 kort. Jag testade att genom skivan som följde med datorn att installera kortet men inne i nvidia programmet hittas inget kort. Jag får 6.1 när jag ratear datorn i gaming, men kan inte hitta kortet i egenskaper på skrivbordet. Jag undrar om det finns något sätt att hitta kortet och samtidigt uppdatera drivrutinerna, då inne i advance settings finns endast intel kortet (försökte även på nvidias hemsida utan lycka).

Datorn använder ju Nvidia Optimus för att automatisk switcha mellan GT555 och den integrerade kretsen beroende på vad man kör. Säker på att du har installerat rätt drivrutiner?

Skrivet av PippiRull:

Jag har oxå fått problem som fan nu, kastade in min ssd jag hade liggande och körde in en ren windows 7 pro, la in drivrutiner ifrån msi.com och allt verkar frid och fröjd fram tills jag ska spela. Det laggar apa om vartannat, 15 sek flyter det som det ska, nästa 15 se 2-3 fps. Helt ospelbart World of Tanks som jag kör. Nån som har nån ide/lösning? Har satt i nvidiapanelen att WoT ska ha nvidiakortet. Fan, ska man behöva lägga in gamla disken igen och köra en backup man lägger in på ssdn? Sjukt onödigt, måste finnas lösning.

Läs några sidor tillbaka i tråden, alla har samma problem. Handlar om att CPU:n throttlar ner för tidigt, går att lösa genom att köra ThrottleStop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadHazard:

Datorn använder ju Nvidia Optimus för att automatisk switcha mellan GT555 och den integrerade kretsen beroende på vad man kör. Säker på att du har installerat rätt drivrutiner?

Läs några sidor tillbaka i tråden, alla har samma problem. Handlar om att CPU:n throttlar ner för tidigt, går att lösa genom att köra ThrottleStop.

Ok, väldigt konstigt bara att jag inte hade de problemen med orginalinstallationen. Men jag får väl köra ThrottleStop och se glad ut Själva *** bara att inte msi kan fixa problemet.

Edit: Testat ThrottleStop nu och mycket riktigt försvinner problemet. Fortfarande konstigt att det inte var lika mycket problem tidigare. Eller det fanns dippar, men dom blev 5 dubbelt värre efter nyinstallation. Får väl leva med ThrottleStop ett tag tills trög-Msi fixar problemet

Permalänk
Medlem

HP Pavilion DV6-6141eo får man för 6800 kr om man har ett Studentkort, Mecenatkort eller CSN-kort. Den har en i7a quad, 8 gb ram och ett Radeon 6770M graffe som är lika bra eller bättre än GT555M. Skärmen är 1366x768, en fördel om ni frågar mig med tanke på skärmens storlek och faktumet att det kommer bli mycket smärtfriare att spela i native.

Jämförelse

Kan ju vara värt att tänka över.

Permalänk
Skrivet av JockeII:

HP Pavilion DV6-6141eo får man för 6800 kr om man har ett Studentkort, Mecenatkort eller CSN-kort. Den har en i7a quad, 8 gb ram och ett Radeon 6770M graffe som är lika bra eller bättre än GT555M. Skärmen är 1366x768, en fördel om ni frågar mig med tanke på skärmens storlek och faktumet att det kommer bli mycket smärtfriare att spela i native.

Jämförelse

CPU:N och GPU:n givetvis lockar, dock efter att ha användt 16:9(1366,768) under en längre period så säger jag NEJ, till att köra med en sådan idag, kollat igenom med en polare och jämfört. Känns sjukt bättre med 1920x1080, finns mer "till" att se och placera synligt. Om man tycker om 1366x768 så bör man vara rätt tråkigt människa, känns ugh nu förtiden.

Permalänk

Ni som haft era MSIar ett tag nu. Vad tycker ni om kvaliteten på denna dator? Plus och minus.

Permalänk
Skrivet av Datorapparaten:

Ni som haft era MSIar ett tag nu. Vad tycker ni om kvaliteten på denna dator? Plus och minus.

Plus:
CPU/GPU/Skärm/vikt
Minus:
Sandy-bridge throttle problem, konstig tangentbord layout,dumma hotkeys men ingen media player keys, cd/dvd-spelaren har ingen eject knapp, ruttet kylning för en "gaming" laptop, touchpaden är sämre än sämst, högtalarna känns meningslösa men gör ändå jobbet rätt ok.

Det är hur jag ser det hela med denna laptop, kommer köra med den länge.

Permalänk
Skrivet av JockeII:

Jämförelse

1366x768 är absolut inte en fördel om du frågar mig. 1080p känns helt rätt på den här skärmstorleken. Man får plats med mycket på skärmen samtidigt, osv. 1366x768 känns väldigt "trångt", tycker jag. Tycker man att text och dylikt blir för litet i 1080p så går ju det att justera utan att ändra upplösning.

Men visst, när det gäller att spela i native-upplösning blir det förstås lättare med lägre upplösning, åtminstone i nyare spel. Men GE620DX klarar en hel del i 1080p (t ex TF2 maxat), och i de spel man behöver sänka upplösningen (t ex till 1600x900) för att få bra flyt så ser det fortfarande bra ut om man slänger på lite AA.

Sen är HP inte direkt kända för kvalitet. Hört mycket illa om deras datorer på den fronten, medan märken som MSI och ASUS har betydligt bättre rykte.

Permalänk
Medlem

Batteri vs nätadapter

Hej!

Jag får ett intressant fenomen när jag försöker titta på film på datorn som jag hoppas att någon kanske kan förklara för mig.
Om jag startar min film som är en mkv-fil 1080p på ca 8GB i VLC med nätadaptern ipluggad så flyter det på bra och riktigt och processorn arbetar på ca 30%.
Gör jag precis samma sak utan nätadaptern, dvs med enbart batterikraft så laggar filmen och processorn arbetar på ca 65%. Jag kan genom att stoppa i och ur nätadaptern påverka hur mycket processorkraft som krävs för att spela upp samma film. Lite konstigt?

Jag har varit inne och ändrat powerplan till High Performance och ställt in samma värden på batteri och nät så att alla processorinställningar är på 100%. Vad kan det bero på att jag inte kan titta på film med bara batteri? Lite tråkigt att ha en bärbr dator som alltid måste vara inkopplad i väggen.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat senaste bios uppdateringen som kom igår? Löser den throttle problemet?

http://www.msi.com/product/nb/GE620DX.html#/?div=BIOS

Permalänk
Skrivet av roast:

Någon som har testat senaste bios uppdateringen som kom igår? Löser den throttle problemet?

http://www.msi.com/product/nb/GE620DX.html#/?div=BIOS

Skulle meddela detta, fick också denna länk av de som jag klaga hos. Den löser på sätt och vis, den kör när max frekvens uppnås och temp runt 75 går den ner från turbo till 2.3GHz om temp stiger ändå till 80 går den ner till 1.7GHz vilket är rätt ok, men fps går ner med 15~30 och sist men inte minst den när den sjunker då temp, så typ får man en sekund freeze sen fps upp och sedan samma procedure.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt installera senaste bios men verkar ha något problem. Om jag klickar på batch filen säger den att den inte stödjer 64 bits versionen och när jag försökte med en flash drive så kunde jag inte skriva : inne i bios trots att jag trycker rätt. Skulle någon med lite mer kunskap berätta hur jag ska uppgradera min bios, msi live program verkar ju totalt värdelöst!

Permalänk
Skrivet av Joyimbo7:

Jag har försökt installera senaste bios men verkar ha något problem. Om jag klickar på batch filen säger den att den inte stödjer 64 bits versionen och när jag försökte med en flash drive så kunde jag inte skriva : inne i bios trots att jag trycker rätt. Skulle någon med lite mer kunskap berätta hur jag ska uppgradera min bios, msi live program verkar ju totalt värdelöst!

Aj, du gjorde exakt som jag och många andra, det roliga med MSI man måste först välja deras "PDF" hur man uppdaterar bios etc. Där i deras PDF finns en länk där man med en USB installerar FreeDOS och bootar DOS väl inne hos dos så kör man bat filen sen går allt som det skall och då är bios uppdaterad !
Hoppas detta hjälper dig, om inte säg till !

Permalänk
Medlem

Jag gick igenom deras PDF fil och installerade en sticka med bios, men problemet är att jag inte kan skriva : inne i bios som man måste för att kunna ange stickan.

Permalänk
Medlem

Bara för att se att jag inte gjort något fel. Så gjorde jag usbstickan till en bootdrive och sedan laddade jag ner senaste biosen och zippade upp den in i usbstickan, men inne i bios får jag ingen respons. Går det inte att installera direkt på skrivbordet om man har windows 7? Den filen som ska göra det stödjer ju inte 64 bitar systemet (det står ju ifs endast (Only for CR640 / CX640 / CX640MX / CX480)). Så måste vi med GE620DX installera nya biosen genom dos och isåfall vad för fel kan jag ha gjort som inte får upp något i biosen. Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Joyimbo7:

Bara för att se att jag inte gjort något fel. Så gjorde jag usbstickan till en bootdrive och sedan laddade jag ner senaste biosen och zippade upp den in i usbstickan, men inne i bios får jag ingen respons. Går det inte att installera direkt på skrivbordet om man har windows 7? Den filen som ska göra det stödjer ju inte 64 bitar systemet (det står ju ifs endast (Only for CR640 / CX640 / CX640MX / CX480)). Så måste vi med GE620DX installera nya biosen genom dos och isåfall vad för fel kan jag ha gjort som inte får upp något i biosen. Tack för hjälpen!

Du skall reboota, datorn och välja boot option sen välja din usb sticka, sen skall du välja freedos no drivers load, sen väl inne i freedos, skall du skriva C:, sen där skriver du in DIR om du vill verkligen kolla om du har de filerna i usb, sen kör flash.bat
Hoppas detta blev lite klarare.

Permalänk
Medlem

Uppskattar hjälpen, men har tyvärr inte lyckats lösa det... Jag gör exakt som man ska, men när jag är inne i freedos så är jag i a: och när jag skriver något annat får jag bara bad command och kan endast söka dir på a: och när jag skriver flash.bat blir det bad command. För det första är det skumt att jag inte kan skriva : genom att trycka shift plus . knappen! Jag får : men genom att trycka shift plus < knappen. Min usb sticka är F enligt datorn men varken F eller B (exemplet som msi skriver) får fram något. Har tidigare aldrig haft problem med att uppgradera bios, men just nu är jag helt fast =( Som sagt tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Joyimbo7:

Uppskattar hjälpen, men har tyvärr inte lyckats lösa det... Jag gör exakt som man ska, men när jag är inne i freedos så är jag i a: och när jag skriver något annat får jag bara bad command och kan endast söka dir på a: och när jag skriver flash.bat blir det bad command. För det första är det skumt att jag inte kan skriva : genom att trycka shift plus . knappen! Jag får : men genom att trycka shift plus < knappen. Min usb sticka är F enligt datorn men varken F eller B (exemplet som msi skriver) får fram något. Har tidigare aldrig haft problem med att uppgradera bios, men just nu är jag helt fast =( Som sagt tack för hjälpen!

Känns ruttet, har ingen kamera eller något kunde annars visa steg för steg :S

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Känns ruttet, har ingen kamera eller något kunde annars visa steg för steg :S

Så denna BIOS uppdatering MSI släppte är det den sista lösningen eller kan det komma fler snart? Tänker inte direkt uppdatera om det inte fixar allt som är strul. Kan lika gärna fortsätta med Throttlestopper då :S

Permalänk
Medlem

Sjukt bra tråd!
Undrar ett par saker innan jag bestämmer mig.

1. Hur funkar de att koppla den till extern skärm?
2. Hur bra går den på lägre inställningar i spel ? Blir man av med throttle problemet på lägre inställningar ? Jag gillar att lira med fps över 100 men lirar bara "äldre" spel som typ CS, Cod4, sc2 men känns kast att lira om man konstant kommer droppa.