Permalänk
Medlem

3DSMax: "Luftvågor"

Hade tänkt göra något i 3D Studio Max 5 i stil med scenerna i Korn's video Freak on a leash. För er som inte sett den så är det en kula som flyger genom allt möjligt i slow motion. Bild:

Har lite problem med att skapa "luftvågorna" efter kulan och undrar nu om någon har nåt förslag på hur man göra det?

Permalänk
Medlem

Lightwave: hypervoxels med refraction
3DS: Något particel system med volym som du sätter refraction på.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Hmmmm så du har köpt 3D Studio Max 5? Eller jobbar du på typ nåt fett företag.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Hmmmm så du har köpt 3D Studio Max 5? Eller jobbar du på typ nåt fett företag.

Hmm, lite onödig fråga, det har väl inte du med att göra hur han fått 3ds?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Vi kan låtsas att det är denna han har

http://www1.discreet.com/site/promos.nsf/promo?openform&cd3ds...

Sluta wareztracka nu...

Permalänk
Medlem

matricks, refraction va det jag va ute efter. Tack!

Har testat lite och så här blev det:

http://themole.mine.nu/bullet.avi (88kb, DivX 5.02)

Ljussättningen är inte rätt men det ska ordnas, ville bara se hur vågorna blev. Ska göra ett bättre clip över natten, tog sin tid att rendrera.

Permalänk
Medlem

Ser ut som rök och dessutom är kulan för spetsig...

Vilken ljussättning?

Sett själva emittern framför kulan. Och fixa rök-grejen... Är lite för snabbt också... Jämfört med bakgrunden iaf

Permalänk
Medlem

mirza har vaknat på sin posetiva sida idag

btw, det ser inte så slowmotion ut, och det ser faktiskt ut som rök.. men det var nice ändå tycker jag

Permalänk
Medlem

jag bara undra

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

ok snyggt.
sätt in en Drag space warp så att partiklarna stannar efter en stund,
gör lite arkitektur så att man kan se hur brytningen blir, eller mappa bara texturen på ett plan som du lägger en bit bort,
skulle tippa att du ska ha rätt lågt IOR på ditt material, kanske 1,01 eller nåt sånt

man kan få sjyssta effekter av att lägga på en noisemap på opacity och IOR
ha det kul

EDIT:
se till att partiklarna växer mer när de blir äldre (particle grow) så att du slipper "slemeffekten"

Det finns en map som heter particle age, du kan använda den också på opacity för att få spåret att tona bort (tror det funkar så, inte säker på metaparticles), ska testa, återkommer!

edit2 : funkar inte på meta particles
du får hitt på nåt annat

Visa signatur

PIX, plx.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, återkommer när jag testat lite

Permalänk
Medlem

trevligt! jag provade lite själv, men min dator är så seg att jag inte orkar arbeta med meta particles. riktigt kul med partikelsystem IAF.

Inte säker på hur spåret i originalfilmen är gjort, men skulle tro att ett metaparticlesspår är de bästa sättet attt få fram det.

har märkt att det är svårt att bli av med kanterna. hade in ide om att mna kunde lägga en falloffmap på IOR, men det verkar inte ge önskat resultat (det borde vara så rent fysiskt- bugg??).

Visa signatur

PIX, plx.