Problem med Gigabyte Gtx 560 ti OC i BF3? Titta hit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00kiE:

Har du packat upp de nya bios med winrar? Glömde det själv och då fick jag också flash bios fail.

fixat och klart. testade fel version först (12c istället för 21c som jag skulle ha)... var lite ouppmärksam.. min 2 åring stod och jiddrade lite vid mina fötter samtidigt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Hur höga settings kan man lira BF3 med ett GTX 560 Ti?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Hur höga settings kan man lira BF3 med ett GTX 560 Ti?

Beror på mer än bara grafikkortet vilka settings man kan köra. Men med min dator som jag har i min signatur kan jag lira på high efter jag flashat utan problem. Överklockat grafikkortet också lite.

Permalänk

det beror på vad du vill ha för fps? Jag vill inte gå under 60 så jag spelar på medium med 2aa 8af.

Btw ni som säger att spelet flyter på bättre. Testa ett annat spel som ni har känt har haft lite hack i sig. Jag testade några som jag kände hack i vilket aldrig kändes som jag hade 60 fps utan mer 30ish. sen efter jag flashade om så går alla spel bättre för mig. Inte fps förbättring utan hacket har försvunnit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

det beror på vad du vill ha för fps? Jag vill inte gå under 60 så jag spelar på medium med 2aa 8af.

Btw ni som säger att spelet flyter på bättre. Testa ett annat spel som ni har känt har haft lite hack i sig. Jag testade några som jag kände hack i vilket aldrig kändes som jag hade 60 fps utan mer 30ish. sen efter jag flashade om så går alla spel bättre för mig. Inte fps förbättring utan hacket har försvunnit

Förutom BF3 betan har jag endast provat Deus Ex (av just den anledningen att se om det förbättrades) där jag hade låg FPS enligt mig med min dator tidigare, och där märkte jag nog utan att överdriva dubbelt så hög fps.

Permalänk

Ok. Antar att 560 Ti är lite för klent om man köper ett kort just för att lira BF3 då. Stor skillnad med 570?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Ok. Antar att 560 Ti är lite för klent om man köper ett kort just för att lira BF3 då. Stor skillnad med 570?

Vet inte hur stor prestandavinst du får med ett 570, men 560 ligger under rekommenderat grafikkort. Sen är det väl upp till ens egna personliga preferenser om medium/high är tillräckligt.

Permalänk
Medlem

TITTA HIT!

Problemet med gigabytes 560ti är att många som lämnar fabrik är klockade ostabilt. De kan crasha i vilket spel som helst men oftare i mer krävande spel som t.ex bf3. För att lösa detta släppte gigabyte ett nytt bios som klockar ner grafikkortet till 890 mhz (om jag inte minns fel). Jag hade själv ett 560ti oc från gigabyte men jag kände inte att jag ville köra ett kort i 890mhz när jag hade betalat för ett som skulle vara stabilt i 900. Jag hade samtidigt hoppats på att kunna överklocka ännu mer. Så jag skickade in det till komplett och fick det utbytt mot ett asus som funkar perfekt.

Till er som har ostabila 560ti från gigabyte rekomenderar jag att försöka få det bytt till något annat kort. Ni kan ju alltid köra de nya biosen som funkar i de flesta fallen med det gör också kortet långsammare. Till er andra. Köp gigabytes 560ti på egen risk.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Problemet med gigabytes 560ti är att många som lämnar fabrik är klockade ostabilt. De kan crasha i vilket spel som helst men oftare i mer krävande spel som t.ex bf3. För att lösa detta släppte gigabyte ett nytt bios som klockar ner grafikkortet till 890 mhz (om jag inte minns fel). Jag hade själv ett 560ti oc från gigabyte men jag kände inte att jag ville köra ett kort i 890mhz när jag hade betalat för ett som skulle vara stabilt i 900. Jag hade samtidigt hoppats på att kunna överklocka ännu mer. Så jag skickade in det till komplett och fick det utbytt mot ett asus som funkar perfekt.

Till er som har ostabila 560ti från gigabyte rekomenderar jag att försöka få det bytt till något annat kort. Ni kan ju alltid köra de nya biosen som funkar i de flesta fallen med det gör också kortet långsammare. Till er andra. Köp gigabytes 560ti på egen risk.

Om du läser lite noggrannare i tråden så höjer den volten på grafikkortet. Så här står det på deras sida om just den nya biosen;
NVIDIA Source BIOS Version : 70.24.11.00.01
ECLK/MCLK is 900/1000 Mhz
Release For SAMSUNG Memory
Enhance DX11 Game Performance

Permalänk
Skrivet av Farner:

Förutom BF3 betan har jag endast provat Deus Ex (av just den anledningen att se om det förbättrades) där jag hade låg FPS enligt mig med min dator tidigare, och där märkte jag nog utan att överdriva dubbelt så hög fps.

Hmm. känner inte av förbättrad fps utan bara att det flyter på bättre.

Skrivet av _NsMs_:

Jo det var sista gången jag köpte ett kort från nvidia och gigabyte.
Dock kanske jag köper ett till för att köra i sli men den räknar jag då bort då jag redan har ett 560.

Permalänk
Skrivet av Farner:

Vet inte hur stor prestandavinst du får med ett 570, men 560 ligger under rekommenderat grafikkort. Sen är det väl upp till ens egna personliga preferenser om medium/high är tillräckligt.

Skulle vara trevligt med en jämförelse mellan grafiken på olika inställningar. Vet någon en sådan jämförelse får ni gärna länka den

Visa signatur

Permalänk

http://www.sweclockers.com/artikel/14532-grafikkort-i-battlef...
dock får jag lite högre fps än vad dom fick. Antar det gör lite på att jag spelar i 1920x1080.
jag spelar på medium 2aa 8af med 60-70 fps.
Min övriga specc är i5 2500k 4.3Ghz, 8Gb corsair veng 1600mhz.
Dock en sak jag gillar med kortet är att det är knäpptyst. Har fläkten på 40% hör absolut inget från datorn och kortet går ej över 68 grader även i full load. Med 25 grader i mitt rum

Permalänk
Medlem

hmm kan då inte hitta den biosen ni pratar om (f12c) på gigabyte sidan.kollar på mitt kort GV-N560OC-1GI på gigabytesidan. hittar bara en bios..släpptes tydligen 29e..o då står det i "version" rutan på sidan "F6、F13、F22、F31"...o enligt easyboot har jag F12 nu..så jag kommer få F13 då sen elr?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

hmm kan då inte hitta den biosen ni pratar om (f12c) på gigabyte sidan.kollar på mitt kort GV-N560OC-1GI på gigabytesidan. hittar bara en bios..släpptes tydligen 29e..o då står det i "version" rutan på sidan "F6、F13、F22、F31"...o enligt easyboot har jag F12 nu..så jag kommer få F13 då sen elr?

Såg det tidigare idag med. Verkar kommit en ny verision, men ja, det är nog den du ska använda. Glöm bara inte ta backup på den du redan har.

Permalänk

Det är den jag använder. Fick bios versionen 70.24.21.00.02 av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farner:

Såg det tidigare idag med. Verkar kommit en ny verision, men ja, det är nog den du ska använda. Glöm bara inte ta backup på den du redan har.

hmm går inte att flasha enligt programet..knepigt

Visa signatur

Permalänk

zippade du upp bioset försT?

Permalänk
Medlem

såg nu när jag klickade direkt på grejjen man laddat ner att man kunde extracta nått..men då vart det en heeeeel mapp med saker..fattade noll plötsligt

edit: nu var det flashat..easyboost kunde inte flasha det. utan man gjorde det själv utan programet genom att klicka på "BIOA auto flash" i mappen som vart extraherad. men använde easyboost till att göra en backup iaf

Visa signatur

Permalänk

Kommit en ny version till? Lika bra att uppdatera igen då!

Permalänk
Skrivet av Havreflarn:

Kommit en ny version till? Lika bra att uppdatera igen då!

Jag skulle inte riktigt uppdatera i onödan.

Permalänk
Skrivet av Sockervadd:

Jag skulle inte riktigt uppdatera i onödan.

Jag hade dock en kernelcrash igår Så tror faktiskt jag borde göra det.. Det hände efter jag hade varit nöjd och glad ett tag. Så funderar på att göra det igen..

Permalänk

Så, nu har jag flashat igen. Gick skitbra på båda korten. Nu hoppas jag på att det inte finns fler bekymmer med dessa kort!

Permalänk

Gött det funkar perfekt nu :DDD

Permalänk

.

Lyckas bara flasha BIOS på ett av mina två kort. Det andra kortet har en bios version som heter F21 ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av lottaloeken:

Lyckas bara flasha BIOS på ett av mina två kort. Det andra kortet har en bios version som heter F21 ??

Båda min grafikkort hade version F21, så jag la in F22. Nu fungerar det prima! Har kunnat spela BF3 i längre än 15 minuter, och ännu inte stött på nån krash under 1 timmes konstant spelande!

I GPU-Z så står det version 70.24.21.00.02 med både F21 och F22.

Jag laddade ner den från Gigabytes sida som hette "F6、F13、F22、F31", sen valde jag "Flash" och navigerade mig till F22-versionen i Easy Boost. Måste dock göras 2 gånger om man kör SLI.

Permalänk
Medlem

Underbart! Jag har haft stora problem med bluescreens och kernel crashes, men det här fixade allt. Tack för en fantastiskt nyttig tråd, borde nästan klistras!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Det enda biosen gör för att öka stabiliteten är att öka spänningen en aning för er alla. För att vissa kort klarar inte klocken gigabyte trodde alla deras kort skulle klara.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hallå, installerade ett extra 560ti idag och kör nu SLI, flashat bios till senaste. Nu till problemet, ligger stadigt på 90 fps på ultra, men ibland så droppar FPS till hälften som om bara ett grafikkort skulle användas. Detta kan pågå i allt från några sekunder till flera minuter.

Tycker det är väldigt skumt faktiskt, är det någon som fått liknande problem med SLI?

Kör ett Corsair 650w TX vilket inte borde vara ett problem då datorn drar ca 500w vid eluttaget.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Det enda biosen gör för att öka stabiliteten är att öka spänningen en aning för er alla. För att vissa kort klarar inte klocken gigabyte trodde alla deras kort skulle klara.

Den fixade små lagg jag har i spel. Det kändes aldrig som om jag satt med 60+ fps kändes mer som 30 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Den fixade små lagg jag har i spel. Det kändes aldrig som om jag satt med 60+ fps kändes mer som 30 fps.

Precis. Som det står i release notesen så ökar den prestandan i DX11 spel, så den ökar inte bara volten.