Media player classic, subtitles.

Permalänk
Medlem

Media player classic, subtitles.

Hej.

Hade problem med att filmer hoppade i VLC så nu har jag bytt till mpc och allt funkar skitbra, mycket bättre än vlc. Förutom på subtitiles. De är bara svarta. Och jag har försökt söka och inte hittat något som hjälper. Options - subtitles, har ändrat lite där men inget händer.

Det jag vill köra är IMG filer. MKV filer blir det vit på.

Supertacksam för hjälp.
Är helt nybörjare så förklara gärna enkelt.

Permalänk
Inaktiv

Och du har installerat om det?
Subs, är de i .srt-filer eller "valbara" som de är på DVD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Och du har installerat om det?
Subs, är de i .srt-filer eller "valbara" som de är på DVD?

Tack för svar. Och ja, har provat omistallera.

Det är subs som man kan välja några olika. Och detta kan man göra från början i de filmer jag provat. Om jag förstod din fråga.

Edit: förstod nu. nej, inga srt filer alltså.

Permalänk
Medlem

Nejmen. Nu funkade det.

Provade med Daemontools och så blev det superbra.

Jaha,,, så vad jag fattar så kan man alltså inte riktigt spela img filer med media player classic?

Det har ju funkat skitbra med VLC i 3 år i alla fall.

Eller kan jag fixa detta med någon inställning?

Permalänk
Medlem

NEEEEEJ

Jag misstod mig. Det funkar ju inte alls. Jag råkade starta med VLC, tyckte det var konstigt. Så den första frågan är fortfarande kvar.

Permalänk
Medlem

Kan du öppna med WMP?
Så tanka hem det här:http://www.windows7codecs.com/ när man installerar det, får man inte ha något annat igång, samt att du får inte ha någon annan codec installerad på datorn. Finns VSfilter inkluderat i paketet. Ett trick för att få WMP att spela det mesta.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad du försöker göra.
Navigate / Subtitle Language /
Välj det språk du vill ha. Klart.

DVD eller filmer med flera ljudspår.
Navigate / Audio Language /

Du kan högerklicka i bilden och ändra när du vill medan filmen spelar.

Permalänk
Medlem

En IMG-fil är en avbildning av en skiva, alltså måste du montera den. Troligtvis är det en DVD så "File -> Open DVD" borde fungera. VLC monterar den antagligen internt och spelar upp DVDn.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kan du öppna med WMP?
Så tanka hem det här:http://www.windows7codecs.com/ när man installerar det, får man inte ha något annat igång, samt att du får inte ha någon annan codec installerad på datorn. Finns VSfilter inkluderat i paketet. Ett trick för att få WMP att spela det mesta.

Tack. Nix, den går inte att öppna med Windows media player. Samtidigt så är jag ute efter att kunna köra med media player classic.

Skrivet av panpo98:

Jag förstår inte riktigt vad du försöker göra.
Navigate / Subtitle Language /

DVD eller filmer med flera ljudspår.
Navigate / Audio Language /

Du kan högerklicka i bilden och ändra när du vill medan filmen spelar.

Tack. Men nu är det ju inte så enkelt, tyckte jag förklarade det. Texten är alltså svart och det spelar ingen roll hur mycket jag ändrar i de inställningar du säger, vilket jag redan provat.

Skrivet av ToJa92:

En IMG-fil är en avbildning av en skiva, alltså måste du montera den. Troligtvis är det en DVD så "File -> Open DVD" borde fungera. VLC monterar den antagligen internt och spelar upp DVDn.

Tack. Och jag var ju lite snurrig ett tag. Det spelar ingen roll om jag monterar den eller inte. Texten är fortfarande svart.

Permalänk

Jag använder själv MPC-HC till alla video-filer jag spelar upp.

Börja med att rensa allt som har med MPC att göra, codecs osv. Tanka hem http://sourceforge.net/projects/mpc-hc/files/MPC%20HomeCinema...

Nu börjar det roliga. Tanka hem Haali Media Splitter och installera http://haali.su/mkv/

Tanka hem MadVR och följ intruktionerna hur du installerar, det är lite bökigt men det är det värt! Ta absolut inte bort filerna för MadVR du tankade ned, spara dem på något fint ställe sen kör du Install batten som intruktionerna säger. http://forum.doom9.org/showthread.php?t=146228

När allt det är klart, gå in i MPC-HC > Options > Subtitles > Maximum texture resolution sätter du till "desktop".
Gå till Internal Filters, allt i listan "Transform Filters" ska vara itickade utom "MPEG-2 Video, MPEG-2 Video (DXVA), H264/AVC (DXVA), H264/AVC (FFmpeg), VC1 (DXVA), VC1 (FFmpeg)", de inom citationstecken skall alltså vara urtickade.
Gå till Output till vänster, sen under listan Output, se till att MadVR är valt.

Starta en video-fil för att direkt pausa den och kolla längst ned i högra hörnet, där du har dina ikoner. Högerklicka på "mad* home cinema control" sen tryck "Edit madVR Settings" gå till "processing" sen "decoding". Se till att alla 3 där står på "ffmpeg/libav software decoder" tryck OK.

Hoppas detta hjälpte lite. Detta är hur jag har det inställt och kan inte vara nöjdare med kvalitén!

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem

Tusen tack.

Hm, trodde det skulle räcka med att installera K-lite codec pack och att allt fixade sig självt. Men jag ska testa imorgon.

Permalänk
Skrivet av mrpimmy:

Tusen tack.

Hm, trodde det skulle räcka med att installera K-lite codec pack och att allt fixade sig självt. Men jag ska testa imorgon.

Det är möjligt att CCCP eller K-lite räcker. Men denna metod ger oslagbar kvalitet och stabilitet! När jag använde k-lite eller CCCP stötte jag alltid på ett eller annat problem.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpimmy:

Tusen tack.

Testa först att avinstallera K-lite och MPC, sen laddar du ner MPC-HC härifrån: http://www.xvidvideo.ru/media-player-classic-home-cinema-x86-...
Försök sedan spela upp igen. Själv har jag inga positiva erfarenheter av K-lite, MPC-HC klarar av de filmer jag ser på utan problem.

Visa signatur

Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Testa först att avinstallera K-lite och MPC, sen laddar du ner MPC-HC härifrån: http://www.xvidvideo.ru/media-player-classic-home-cinema-x86-...
Försök sedan spela upp igen. Själv har jag inga positiva erfarenheter av K-lite, MPC-HC klarar av de filmer jag ser på utan problem.

Ungefär det jag sade, utom att jag faktiskt hade med en guide hur man installerar en bra decoder och media splitter. Jag lovar, med mitt sätt kommer du kunna spela vilken video-fil som helst med grym kvalitet och lite strul. Förhoppningsvis fungerar det med DVD också, men har inte testat själv!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad som är så negativt med K-lite?
För mig har den alltid funkat direkt oavsett dator den lagts in på och jag har inte märkt några problem.

mrpimmy verka helt klart ha något skräp i Windows som orsakar konstigheter. I allmänhet (spel, program, drivrutiner, codec osv) så blir det ibland kvar mappar när man avinstallerar som man måste leta upp och ta bort själv.

Calle Canin:
Du har gjort mig ganska nyfiken när du lovar bättre kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag har inte märkt några problem när jag använder den oavsett vilken dator den är installerats på.

mrpimmy verka helt klart ha något skräp i Windows som orsakar konstigheter. I allmänhet (spel, program, drivrutiner, codec osv) så blir det ibland kvar mappar när man avinstallerar som man måste leta upp och ta bort själv.

Calle Canin:

Själv spelar jag aldrig några udda filformat så att ha ett bulkigt codec-pack såsom k-lite känns inte så bra. Speciellt eftersom det kan bli konflikter mellan codec-packet och de inbyggda filtrena.

Testade madVR förut, det den gör framförallt är att öka skärpan, men man kan även ändra andra parametrar. Blir antagligen bara "bättre" kvalité om videon är mindre än skärmupplösningen, ex. HD-filmer brukar sällan bli bättre av att öka skärpan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer dem codec:s som fungerar. Står i instruktionerna att enbart använda 1 codec åt gången.

Länk till dem alla:
http://www.windows7codecs.com/ står klart och tydligt, fungerar till allt som använder directshow, enbart codec
http://www.cccp-project.net/ innehåller Media player classic HC, fungerar även med allt som kan hantera Directshow

länk till vad Directshow innebär:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dd375...

Permalänk
Medlem

Har du provat en annan spelare?

PowerDVD: http://www.cyberlink.com/products/powerdvd/overview_en_US.htm...
Splashplayer: http://mirillis.com/en/products/splash.html

Personligen använder jag bara de två och alla filformat funkar kanon. Tidigare använde jag VLC, WMP, MPC, GOM men eftersom det blir mer och mer BluRay blir det nästan bara Splashplayer.

Visa signatur

EVGA X58 Classified E760, i7 930 @ 4.21ghz 1.41v, Corsair CMG6GX3M3A2000C7 @ 2005mhz 8-8-8-20 @ 1.50v, EK-Supreme HF and Full-Board waterblock, EVGA Geforce GTX 580 SC @ 950/1900/2300 med
Koolance VID-NX580, Fractal Design 1000W, OCZ-Vertex2 240gb, Corsair Nova 128gb, WD 500gb+1tb, Asus Xonar Essence STX, Lian-Li Armorsuit PC-P50R, Dell U2711, Win7x64

Permalänk
Medlem

BD behöver speciella program för att kunna spelas i datorn, egentligen tycker man det skulle kunna gå utan, eftersom h264 eller x264 är ju för high quality media, tyvärr finns det en marknad för det ändamålet.

Permalänk
Medlem

Tusen tack alla.

Jag provade att åter igen ominstallera k-lite, men med standard istället för det jag hade tidigare. Och nu funkade allt mycket bättre, konstigt.

Men calles förslag ser riktigt intressant ut, ska nog prova det.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

För mig har den alltid funkat direkt oavsett dator den lagts in på och jag har inte märkt några problem.

Calle Canin:

K-lite och CCCP i allmänhet är värelöst på att decoda saker helt enkelt, i vissa filer blir det problem, andra inte. madVR är väldigt jämnt på det, har inte haft problem med NÅGON video-fil än medans med k-lite och CCCP blev det alltid problem med någon.

Sen när jag lovar bättre kvalitet är det väl inte riktigt så att en 480p fil ser ut som 720p bara för att du använder madVR, nej, jag menar mer i stabilitet. Men självklart tycker jag att blidkvalitén blir lite bättre, men det är en bra mjukvarudekoder helt enkelt!

Skrivet av mrpimmy:

Tusen tack alla.

Jag provade att åter igen ominstallera k-lite, men med standard istället för det jag hade tidigare. Och nu funkade allt mycket bättre, konstigt.

Men calles förslag ser riktigt intressant ut, ska nog prova det.

Bra att det fungerar för dig! Men om du har tid och ork, rensa allt och testa mitt förslag. Om allt fungerar bra är det helt klart värt det!

Visa signatur