Permalänk

Hittar inte PCI-ljudkort

Hej!
Har nyligen införskaffat en ny dator, och tänkte plugga in mitt gamla ljudkort istället för att använda onboard.
Tänkte då "disabla" onboard i BIOS och aktivera PCI-slotten, men då jag har ett AsRock Z68 Fatal1ty Gen 3-moderkort, som har ett väldigt säreget utseende, hittar ingen listning av varken PCI-E eller PCI komponenter.
Hittade alternativ för att stänga av onboard.
Datorn hittar inget ljudkort vid uppstart.

Någon som har något tips var jag kan aktivera ljudkortet?
(lampan på ljudkortet lyser, så det får strömtillförsel i alla fall.)
Edit. Kollade i manualen (O.o) och där stod det att om OnBoard Audio står på "Auto", så kommer PCI ljudkort prioriteras framför onboard. Fortfarande hittas inget PCI-kort dock. Kan inte heller testa en annan bort, då GTX580 begraver den andra.

Visa signatur

CM HAF-X | OCZ 1250W | AsRock Z68 Gen 3 Pro | Intel i7 2600K | Corsair Vengeance 16GB | Asus GTX580 |
Corsair ForceGT 120GB | Creative X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro | Dell 3008WFP | Windows 7 Premium 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundemannen:

Hej!
Har nyligen införskaffat en ny dator, och tänkte plugga in mitt gamla ljudkort istället för att använda onboard.
Tänkte då "disabla" onboard i BIOS och aktivera PCI-slotten, men då jag har ett AsRock Z68 Fatal1ty Gen 3-moderkort, som har ett väldigt säreget utseende, hittar ingen listning av varken PCI-E eller PCI komponenter.
Hittade alternativ för att stänga av onboard.
Datorn hittar inget ljudkort vid uppstart.

Någon som har något tips var jag kan aktivera ljudkortet?
(lampan på ljudkortet lyser, så det får strömtillförsel i alla fall.)
Edit. Kollade i manualen (O.o) och där stod det att om OnBoard Audio står på "Auto", så kommer PCI ljudkort prioriteras framför onboard. Fortfarande hittas inget PCI-kort dock. Kan inte heller testa en annan bort, då GTX580 begraver den andra.

Risk för att du manuellt måste installera drivrutiner för ditt PCI ljudkort. Så ladda ner dem och kör.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Har provat, fast då står det att den inte kunde hitta giltig produkt och installationen avbryts. Det gäller ett Creative Fatal1ty Xtreme Pro Gamer.

Visa signatur

CM HAF-X | OCZ 1250W | AsRock Z68 Gen 3 Pro | Intel i7 2600K | Corsair Vengeance 16GB | Asus GTX580 |
Corsair ForceGT 120GB | Creative X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro | Dell 3008WFP | Windows 7 Premium 64bit |

Permalänk
Medlem

Många av Creatives korts drivrutiner fungerar inte i Windows 7 av någon anledning. Eller snarare, du kan få ljud, men du kommer inte åt själv ljudkortet då det inte kan hittas.

Det finns olika lösningar som funegrar för vissa.
Jag använde själv en drivrutin gjord av en privatperson som fungerade för mig.

Du kan ju testa att googla runt lite eller besöka denna sida bl.a.
http://www.hardwareheaven.com/pax-download-pci-x-fi-series/21... - detta fungerade för mig.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/268165-10-titanium-recogn...

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundemannen:

Har provat, fast då står det att den inte kunde hitta giltig produkt och installationen avbryts. Det gäller ett Creative Fatal1ty Xtreme Pro Gamer.

Det här är den "officiella" från creative. Hoppas jag lyckades hitta rätt.
http://support.creative.com/downloads/welcome.aspx?nDriverTyp...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM