Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Ska man använda alla 11 mobo-skruvarna för ett ATX mobo? mitt asus p67 har bara 9 fästen, ska jag fästa de två extra för mer stabilitet eller något?

Borde jag installera min NH-d14 innan jag fäster mobot i chassit? Har lite fobi att tafsa på mobot så det vore skönt om det satt fast i något, men att fästa något så tungt när datorn står upp verkar ganska svårt det med, några tips?

Om jag minns rätt är 9 skruvar ATX-standard.

Ja, installera kylaren först och sen moderkortet i lådan. Kan du inte bara lägga datorn på sidan?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

http://data.fuskbugg.se/dipdip/aitflow.jpg

Har du fler fläktar att tillgå så står i chassi-manual hur man skapar det perfekta luft-flödet i chassit och hur fläktarna ska vara riktade.
.

vilken manual pratar du om?
står inget sånt i min manual. Min är på skitna 4 sidor och riktigt riktigt usel

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Ska man använda alla 11 mobo-skruvarna för ett ATX mobo? mitt asus p67 har bara 9 fästen, ska jag fästa de två extra för mer stabilitet eller något?

Borde jag installera min NH-d14 innan jag fäster mobot i chassit? Har lite fobi att tafsa på mobot så det vore skönt om det satt fast i något, men att fästa något så tungt när datorn står upp verkar ganska svårt det med, några tips?

Sätt bara dit de distanser som du kommer skruva fast moderkortet i.

Jag skulle definitivt fästa stora kylare med systemet (moderkortet) liggande, aldrig stående. Före eller efter inskruvning i chassit är oviktigt så länge som du kommer åt att jobba ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

vilken manual pratar du om?
står inget sånt i min manual. Min är på skitna 4 sidor och riktigt riktigt usel

http://fractal-design.com/downloads/Define%20R3%20Manual.pdf

Sidan 3

Permalänk
Medlem

det är bara en beskrivning av chassits egenskaper och inte en instruktion i hur man ska placera fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

det är bara en beskrivning av chassits egenskaper och inte en instruktion i hur man ska placera fläktarna

Det står ju klart och tydligt att den antingen är exaust eller intake

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

det är bara en beskrivning av chassits egenskaper och inte en instruktion i hur man ska placera fläktarna

Läs igen, notera att den av rubrikerna är Optimal Air Flow Cooling System där det är angivet intake eller exhaust för varje fläktplats.

Permalänk
Medlem

Är det fläktfilter för fläkten i sidan på chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Är det fläktfilter för fläkten i sidan på chassit?

Nej, det ingår inget fläktfilter till sidan. Men det går att sätta dit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Ska man använda alla 11 mobo-skruvarna för ett ATX mobo? mitt asus p67 har bara 9 fästen, ska jag fästa de två extra för mer stabilitet eller något?

Borde jag installera min NH-d14 innan jag fäster mobot i chassit? Har lite fobi att tafsa på mobot så det vore skönt om det satt fast i något, men att fästa något så tungt när datorn står upp verkar ganska svårt det med, några tips?

Sätt definitivt inte i den med datorn stående, den kylaren är tillräckligt jobbig att handskas med när datorn ligger ner.
Det låter farligt att sätta i fästen i platser utan motsvarande hål på moderkortet. Du kommer inte kunna sätta på fläkten innan du skruvat fast moderkortet i datorn. På en R3 så kommer du inte kunna skruva i de övre skruvarna på moderkortet om NH-D14 kylaren är på då den täcker över minst en av dem.

Permalänk

Jag vet inte om det kanske redan sagts i tråden förut.

Ett MSI GTX580 Lightning (305mm) passar utmärkt i ett Define R3 som bara stödjer "högst" 290mm långa grafikkort.
Du blir dock tvungen att släppa ner kortet smått vinklat för att sedan räta upp kortet när du kommit in i lådan.
Det är skruvfästena till expansionsplatserna som inte får plats om du ska trycka i det som man brukar göra.

På plats har du ~1cm i spelrum till HDD buren.

Permalänk
Medlem

Stänga luckan med fläktkontroller?

FUnderar på att köpa Define R3 men frågan är om det kommer att kunna gå att stänga frontluckan när man har en fläktkontroller
av följande slag: https://www.inet.se/artikel/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktko... .. Nån som vet?

Visa signatur

Cooler Master 690, Corsair CX600, Asus p5qlds pro, Intel E6800 3,33 GHZ @ 4,16 GHZ, 8 GIG Corsairs XMS ddr2 800 Mhz, Saphire Radeon HD 5770, M-Audio Audiophile 2496, Corsair H70,OCZ SSD 120GB, 2x Samsungdiskar 250GB, 1 Western Digital Green 1TB, 5x Scythe GT 1850rpm + fläktkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickjung:

FUnderar på att köpa Define R3 men frågan är om det kommer att kunna gå att stänga frontluckan när man har en fläktkontroller
av följande slag: https://www.inet.se/artikel/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktko... .. Nån som vet?

Nej, dock kan man sätta fast kontrollen längre in (har jag för mig i alla fall). Har bara fractals egna kontroller. Så jag har inte provat själv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har köpt till 2 st 120mm fläktar till mitt R3 chassi, detta då med en DH 14 kylare till processorn och ett ASUS 580 GTX DC II, var tror ni det blir mest optimalt att placera dessa 2? Trodde själv att sido fläkten borde spruta in luft på grafikkortet men enligt manualen var det ju inte spec bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

Har köpt till 2 st 120mm fläktar till mitt R3 chassi, detta då med en DH 14 kylare till processorn och ett ASUS 580 GTX DC II, var tror ni det blir mest optimalt att placera dessa 2? Trodde själv att sido fläkten borde spruta in luft på grafikkortet men enligt manualen var det ju inte spec bra.

Såhär har jag gjort. http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1042931-fractal-define-r3-vs-corsair-600t/#post11395169

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Medlem

Och min brorsa har gjort likadant med fläktsetupen i sitt Define R3. Dock med stock 2600K och ett stock Asus 580 DCII. Bra temps och behaglig volym på burken.
Min burk är grymt trevlig under full belastning (BF3), ett lagom "wooosschande" från luften som flyttas omkring. Kör med öppna lurar när jag spelar och märker inte av burken som står mindre än en meter ifrån mig.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Jubileumsmästare

Hittade inget när jag sökte i tråden, men passar en Corsair H80 utan modifikation i R3'an?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Fahrbot:

Hittade inget när jag sökte i tråden, men passar en Corsair H80 utan modifikation i R3'an?

Ja, Corsair H80 passar i Define R3, inga modifikationer behövs.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Fractal Design:

Ja, Corsair H80 passar i Define R3, inga modifikationer behövs.

Perfekt, tackar för snabbt svar!

Permalänk

Vet någon om det är någon skillnad i färg mellan Titanium grey och Black pearl förutom frontpanelen.

Permalänk
Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Loevkvist:

Vet någon om det är någon skillnad i färg mellan Titanium grey och Black pearl förutom frontpanelen.

Det är ingen skillnad i färg på övriga delar av chassit, endast frontpanelen.

Permalänk

Jag har haft R3:an ett tag nu & varit relativt nöjd. Jag provade aldrig medföljande fläktar utan satt i Gentle Typhoon 1450rpm i alla fläktplatser. Ljudnivån var det ingen större fel på men luftflödet blev inte riktig vad jag hade hoppats på. Därför leta jag vidare efter bättre / större fläktar med lägre rpm som flyttar mer luft.
Efter en massa letande bestämde jag mig för att byte Gentle fläktar mot 4st Couger Vortex 140mm samt 2st 120mm. Dessa fläktar flyttar luft alltså! och ljudnivån är skaplig också.

Men efter att jag byte ut Gentle 120mm fläktarna mot Couger 140mm i toppen så får jag ena jäkla vibrationer från lådan som fortplantar sig i skrivbordet. Jag har försökt med att använda gummifästerna istället för skruvar, möbeltassar, mindre varv på fläktarna mm.
Det verkar som att plåten i toppen är för vek, orkar inte bära upp 2st 140mm fläktar.

Detta är bara ett av många små problem man stöter på hela tiden. Inga allvarlig problem dock men ack så drygt när man upptäcker dom.

För min del blir det att lämna in chassit på loppis & leta efter ett nytt.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

Efter en väldig massa research så blev det ändå ett Fractal Design R3 och man får ju säga att man får mycket för pengarna! Lådan är mer stabil än vad jag förväntade mig. stabiliteten är minst som min äldre ANTEC Sonata vilket jag varit mycket nöjd med länge.

De invändningar jag har är dock :

  • Gummihållarna i kabelhålen sitter för dåligt

  • Plåten som använts för HD hållarna är på gränsen för tunn

  • Ljudnivån är relativt högt när man inte använder fläktkontrollern.

Om nu de medföljande fläktarna är värdelöst, varför inte tabort dem och sänka priset.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hmm just nu är den nya lådan mycket högljud jämför med min äldre Antec Sonata, men så satt det bara en fläkt i den.

Ändå konstigt att en fläkt räckte bra där med Q6600 OC och AT 5850 OC!? Man undrar om front fläkten verkligen behövs i Fractal Desing lådan?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Diskhållare demontering

För de som vill ta bort diskhållare för att få mer utrymme till grafikkortet eller en Accelero Xtreme Plus II ...
här har jag en enkel lösning.

Börja med att ta bort komponenterna.

Följande verktyg behöver du

1. en hammare
2. en gammal kniv

Med erfarenhet från tidigare jobb vet jag att de flesta små nitar är gjord av mjuka material och kan lätt skäras bort med en kniv,
och så är fallet med R3 nitar också, så enda du behöver göra är att placera knivspetsen precis bredvid niten och börja banka

Efter 2 -3 slag för varje nit, här är resultatet.

Kan inte vara mer nöjd med resultatet. Nu finns det gott om plats

Permalänk
Avstängd
Skrivet av falkryr:

bra guide :). Vill dock ha kvar 2slots för hdd'er, så får nog bli "klippa bort alla slots utom 2st" metoden.

Din kabeldragning var inte så mysig ;o

Gillar chassit skarpt. Tyst, hög kvalite, snyggt, bra invändigt om man tar bort buren samt ljuddämpningen och kylningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

bra guide :). Vill dock ha kvar 2slots för hdd'er, så får nog bli "klippa bort alla slots utom 2st" metoden.

Din kabeldragning var inte så mysig ;o

Gillar chassit skarpt. Tyst, hög kvalite, snyggt, bra invändigt om man tar bort buren samt ljuddämpningen och kylningen

Datorn är inte färdig än vänta nu fortfarande på min GTX480 och accelero xtreme plus II.
Det går alltid att såga diskbehållaren och sätta tillbaka. Det ska inte vara så svårt att fixa med några skruvar genom de hålen nitarna lämnar kvar efter sig

Permalänk
Medlem

Tycker detta chassi var helt okej. Köpte 5st Noctua 120mm fläktar och bytte de 2 som medföljer. Hade läst att de flyttade dåligt med luft, hur mycket sanning det låg i det vet jag inte.

Något jag dock inte förstår mig på är hur man kan tillverka dammfilter som man måste skruva fast i chassit. Och som man även är tvungen att fästa fläktarna i. Är ju rent idiotiskt, jag vill kunna plocka bort mina dammfilter och skölja dem under vatten.
Det går ju såklart att ta ett varv med dammsugaren, men det är ju inte säkert de blir helt fria ifrån damm. Nu är det väl visserligen inte så att de sätter igen sig på 4 veckor, men det är tråkigt att behöva skruva loss fläktar och filter och dra ur strömmen till fläktarna bara för att göra rent ordentligt.

Var ju nästan så jag gick tillbaka till mitt Antec P180, men jag misstänkte att mitt gfx inte skulle få plats.
Men utöver det har jag nog inget att klaga på!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Fläktfunderingar!?

Riktigt nöjd med detta chassi efter 1 månads användande!
Var lätt att bygga i samt att dra kablarna på ett förnuftigt sätt bakom MB plåten, kunde dock varit delbar HDD bur så man får bättre luftflöde om man inte har behov av alla HDD bays.

Dock retar oljudet från min nuvarande fläktsetup mig, har en idé hur jag skall göra men den kan säkert finslipas.

Nu har jag dom 2 original 120mm fläktarna i fronten kopplade över medföljande fläktkontroller satt på minimum, dessa skall bytas ut!
Som utblås bak har jag Noctua NF-12B ULN som körs på silent i bios, detta är jag relativt nöjd med. Inte intresserad av att ha fläktar som blåser ut genom taket då jag har prylar stående uppe på burken.

Vill gärna återanvända fläktarna från min Noctua NH-D14 då dessa skall bytas ut till PWM-styrda fläktar... antingen 2st Noctua NF-F12 PWM eller 2st Thermalright Tr TY-140 om det finns utrymme (ej mätt ännu men har LP minnen så det bör fungera).

Då får jag en Noctua NF-P14 FLX över, som jag sätter i botten på så lågt varvtal som möjligt.
Samt en Noctua NF-P12... köper jag en likadan till så kan dom sitta i fronten styrda av fläktkontrollen.

Vad tror ni.. finns det fler som lekt med fläktalternativ i R3:an för riktigt tyst drift men bra luftflöde?
Som referens kan jag säga att jag upplever både Noctua NF-P14 FLX och Noctua NF-12B ULN som extremt högljudda på maxvarv!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG