Datorn startar inte (Windows 7 64 bit)

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte (Windows 7 64 bit)

Tjena!
När jag startar upp datorn så kommer den till "Välkommen"-texten i Windows och där fastnar den. Har stått där i över 30 minuter utan att nåt händer.
Har provat att starta om utan resultat.

Datorn är köpt så sent som igår och Windows är således nyinstallerat (original) på min SSD-hårddisk. Igår kväll fungerade den utmärkt och när jag stängde av den så installerades några updates, kan det vara boven i dramat? Vad kan jag göra annars?

Tänkte kolla om minnena fungerar som det nämndes i en annan tråd och även att alla kablar och liknande sitter fast.

// pbiddy

Permalänk
Medlem

Pröva memtest för att köra minnesdiagnostik.

Om du har fler bootbara hårddiskar, kontrollera i bios att rätt hårddisk blir bootad under boot.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Det ska jag göra! Jävla jobb som är i vägen bara
Jag har Windows installerat på både den nya SSD:n och på en partition på den äldre hårddisken, men kan ett sånt problem uppkomma hur som helst? Det funkade bra efter flera omstarter under gårdagen nämligen.

Permalänk
Medlem

Så det är en OEM dator? som kommer med förinstallerat Windows? om jag var i dina skor skulle jag installera om burken för att få bort att skit som OEM-tillverkarna tycker om att trycka in.
Edit: Såg nu ditt inlägg, om du har 2 Windows på olika hdiskar inkopplade kan det bli fel, varit med om det själv:p

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Hej!
Nepp, det är ihopsatt själv och Windows kommer från MSNDAA. Hade helst sluppit att installera om (om det går att undvika) då jag vill spendera dagen med BF3 (som man likt förbannat måste starta om hela tiden) istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av pbiddy:

Hej!
Nepp, det är ihopsatt själv och Windows kommer från MSNDAA. Hade helst sluppit att installera om (om det går att undvika) då jag vill spendera dagen med BF3 (som man likt förbannat måste starta om hela tiden) istället

Koppla ur eventuella andra diskar med Windows på, boota OS skivan och kör repair/system restore (till tidpunkten innan du installera uppdateringar)

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Installerade med USB-minne som nu ligger hos min bror tio mil bort men absolut! Funkar inget annat får jag fixa fram ett nytt USB-minne och ladda ner Windows igen (har inte brännare på den andra datorn hemma).

Permalänk
Medlem

Tjena igen!
Tänkte bara berätta att jag löste "problemet" ifall nån annan skulle va lika vilsen som jag och behöva hjälp i framtiden.

Efter otaliga försök att reparera Windows trots att den inte hittade några fel så installerade jag om hela kalaset och allt fungerade. Men när jag installerade drivrutiner till grafikkortet så slutade det fungera så jag provade en äldre version och även där slutade det fungera.

Här nånstans var jag på väg att slå sönder lägenheten när min brorsa frågade om jag använde mer än en skärm - vilket det visade sig att jag gjorde: tvn var inkopplad... Så datorn hängde sig inte alls när Windows bootade utan det var bakgrundsbilden som visades medan startmenyn var belägen på tv-skärmen.

Jag 0 - 1 Livet